DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 augustus 2023;
Gelet op de opmerkingen door raadslid A. Van de Velde, dewelke kunnen beluisteren op het audioverslag van deze zitting :
- variapunten : "definitieve" oplevering dient gelezen te worden als "voorlopige" oplevering
- feest 35 jaar burgemeester : geen duidelijkheid wie deel uitmaakt van het organiserend comité (inhoudelijk, niet op deze manier behandelen)
- vraag om personeel dat meer dan 35 jaar in dienst is, mee in de bloemetjes te zetten (evaluatie en herziening reglement staat op de planning);
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 augustus 2023 wordt goedgekeurd.
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 en 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de de coöperatieve vennootschap (met beperkte aansprakelijkheid) Zefier, met zetel te Koning Albert II-laan 37, 1030 Schaarbeek en geregistreerd bij de Kruispuntbank van Ondernemingen (RPR Brussel, Nederlandstalige afdeling) 0680.832.904 (“Zefier”);
Gelet op de statuten van de Zefier inzonderheid de artikelen 27 en 28;
Gelet op de uitnodiging via e-mail van 12 juni 2023 tot de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet dat de heer Philip Vanhaesebrouck, raadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur bij de cvba Zefier;
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV;
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben;
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat dit besluit geen financiële gevolgen heeft;
Overwegende dat desgevallend een vervanger of een gevolmachtigde kan aangeduid worden;
BESLIST
Artikel 1: De tijdige ontvangst te bevestigen van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken;
Artikel 2: Kennis te nemen van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden;
Artikel 3: De statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed te keuren;
Artikel 4: De heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde aan te duiden op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad;
Artikel 5: Opdracht te geven aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren. Eveneens opdracht te geven aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018,
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging WVI;
Gelet op de uitnodiging om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van WVI die op 13 december 2023 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 waarbij de heer Philippe Wyffels, raadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging WVI van 13 december 2023:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging WVI van 13 december 2023 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op de uitnodiging van 28 september 2023 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op 19 december 2023 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2022 waarbij de heer Philippe Wyffels werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de (buitengewone) algemene vergadering in de huidige legislatuur.
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 december 2023:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 19 december 2023 goed.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2022 betreffende het akkoord voor de aankoop van een deel van een perceel (tuinstrook in eigendom van de consoorten Haerynck) gelegen nabij het Hondiuspark, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 4e afdeling sectie B nummer 173E met een oppervlakte volgens kadaster van 1079,77 m², waarvan het bestuur 446 m² wenst aan te kopen, tegen de prijs van 56 000;
Gelet op voorliggende ontwerpakte, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat er 200 euro dossierkosten worden aangerekend om de akte handlichting te kunnen opmaken;
Gelet op de toelichting door burgemeester K. Degroote en de tussenkomst van raadslid A. Van de Velde omtrent de reden van het stemgedrag van haar fractie;
Gelet dat hiervoor verwezen wordt naar het audioverslag van de zitting;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een deel van een perceel (tuinstrook in eigendom van de consoorten Haerynck) gelegen nabij het Hondiuspark, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 4e afdeling sectie B nummer 173 E met een oppervlakte volgens kadaster van 1079,77 m², waarvan het bestuur 446 m² wenst aan te kopen, tegen de prijs van 56 200 euro.
Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.
Artikel 3: het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt aangewend voor openbaar nut, meer bepaald om te worden opgenomen in de zone 'Hondiuspark', met onder andere mogelijkheid tot uitbreiding van de school en de jeugdwerking;
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
Gelet op het feit dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
Gelet op het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
Gelet op het feit dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
Gelet dat deelname aan TMVS zich concretiseert door middel van een kapitaalsinbreng, waardoor er aandelen in de plaats worden toegekend:
Gelet dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord om met ingang van 19 oktober 2023 toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan dit besluit wordt toegevoegd.
Artikel 2: mevrouw Charlotte Vandemoortele wordt voorgedragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
Artikel 3: TMVS ontvangt een kopie van deze beslissing.
Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 171, 176 en 263;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het voorgelegde opvolgingsrapport dat het gerealiseerde beleid tot en met het tweede kwartaal van 2023 bevat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering het gerealiseerde beleid van het lopende jaar vergelijkt met het geplande;
Overwegende dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen;
Overwegende dat de rapportering in de eerste plaats gericht is op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering de raadsleden moet toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en dat ze daarom ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten ontvangen;
Overwegende dat de raadsleden zo de gerealiseerde bedragen tussentijds kunnen vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten kunnen opvolgen;
Overwegende dat dit cijfermatige gedeelte minstens de volgende elementen bevat:
Overwegende dat de opvolgingsrapportering melding moet maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert;
Overwegende dat hetzelfde geldt voor de financiële risico’s;
Overwegende dat de bovenvermelde minimaal verplichte elementen kunnen aangevuld worden met alle bijkomende informatie die relevant is voor de raadsleden;
Overwegende dat de raad ook bijkomende inhoudelijke aspecten kan aanreiken waarover hij een periodieke rapportering wil krijgen; dat hij daarbij ook kan bepalen in welke vorm dat moet gebeuren;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd lokaal sociaal beleid voeren en dat ze werken met een geïntegreerde planning en gezamenlijke beleidsrapporten opstellen;
Overwegende dat het bijgevolg logisch is dat ze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering presenteren die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen van financiën Ch. Vandemoortelen evenals de tussenkomsten door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag);
Gelet dat deze tussenkomsten betrekking hebben op :
- een raming van het krediettekort voor de Rivaweg
- de onduidelijkheid over de voorlopige oplevering van de Rivaweg
- de actualisatie van de procedurekosten voor de Buurtparking in de Mandelstraat
- de herinrichtingswerken in de Mandelstraat en de mobiliteitsstudie
- de voetgangerscirkel
Gelet op de tussenkomst van raadslid Ph. Vanhaesebroeck omtrent de stijging van de dotatie voor de politiezone en het antwoord van burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde opvolgingsrapportering tot en met het tweede kwartaal 2023.
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs;
Gelet op brief van het Agentschap voor Onderwijsdiensten van 1 juni 2023 in verband met de personeelsformatie voor het schooljaar 2023-2024, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 9 juni 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor het inrichten van 2 lestijden Tivoli in 't Veld gedurende schooljaar 2023-2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig visum van de financieel directeur van 18 oktober 2023;
Overwegende dat de elementen tot vaststelling van het lestijdenpakket voor gemeentelijke basisschool 't Veld Dentergem bekend zijn;
Overwegende dat er een bespreking van het lestijdenpakket is doorgegaan;
Overwegende dat het voorstel van lestijdenpakket onder voorbehoud van wijzigingen door de hogere overheid wordt vastgelegd;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen van onderwijs B. De Keukeleire (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2023-2024 voor het kleuteronderwijs in 't Veld Dentergem als volgt vast:
Artikel 2: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:
Artikel 3: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2023-2024 voor het lager onderwijs in 't Veld Dentergem als volgt vast:
Artikel 4: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs;
Gelet op brief van het Agentschap voor Onderwijsdiensten van 1 juni 2023 in verband met de personeelsformatie voor het schooljaar 2023-2024, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 september 2023 betreffende de principiële goedkeuring voor het inrichten van 12 lestijden Tivoli in De WegWijzer gedurende schooljaar 2023-2024;
Gelet op het voorwaardelijk gunstig visum van de financieel directeur van 18 oktober 2023;
Overwegende dat de elementen tot vaststelling van het lestijdenpakket voor gemeentelijke basisschool De WegWijzer Wakken bekend zijn;
Overwegende dat er een bespreking van het lestijdenpakket is doorgegaan;
Overwegende dat het voorstel van lestijdenpakket onder voorbehoud van wijzigingen door de hogere overheid wordt vastgelegd;
Gelet op de tussenkomst door raadslid J. Vandemaele omtrent de ingerichte TIVOLI-uren en de toelichting door schepen B. De Keukeleire (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2023-2024 voor het kleuteronderwijs in de WegWijzer Wakken als volgt vast:
Artikel 2: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:
Artikel 3: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2023-2024 voor het lager onderwijs in de Wegwijzer Wakken als volgt vast:
Artikel 4: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:
Voor de concrete vraagstelling, antwoorden of bespreking wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website. Hieronder volgt enkel een opsomming en desgevallend een beknopte samenvatting.
Raadslid A. Deley
1. snelheidsbeperking Rivaweg, komende uit Aarsele, met reactie burgemeester K. Degroote. Raadslid S. Bonné vraagt toelichting over vereiste actie door AWV als Rivaweg een gemeentelijke weg is.
2. s.v.z. herinrichting kruispunten : er wordt gevraagd om de vraag per mail te richten schepen I. Lambrecht.
3. toegankelijkheid kerkhofwegel waarop burgemeester K. Degroote toelicht dat die 5m terug beschikbaar zal zijn
4. Leieheem Oeselgem en kapotte omheining
Raadslid A. Van de Velde
1. begraafplaatsen :
- kunstwerken en gedichten zullen in orde zijn tegen 1 november
- structureel mogelijkheden om groenonderhoud bij te houden ?
2. werkgroepen of het gebrek eraan
- Hondius-site
- Lokaal ondernemen
- Mobiliteit - véloveiligheid
- Klimaat
3. straatverlichting, verledden, dimmen
Gunther : tegen 1 november zullen alle lichten terug branden
Aniek : verledding, ook dimfunctie
4. zwerfvuil en sluikstorten: bij wie moet dit gemeld worden ?
Schepen G. Simoens verwijst naar een meldingsformulier op de website.
Gemeenschapswacht of Milieudienst.
Voorzitter T. Berteloot : bij risicovolle situaties steeds de politie verwittigen
5. digitale aanvraag subsidies door verenigingen - administratie kan helpen
6. oprechte dank u wel voor de actie voor KOTK t.a.v. raadslid B. Heyde
Raadslid J. Vandemaele
Toekomstvisie PZ MIDOW met toelichting door burgemeester K. Degroote.
Voorzitter T. Berteloot
IVIO - nieuwe wetgeving i.v.m. afzonderlijke ophaling bio-afval (GFT)
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad