DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 augustus 2021;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat in dit verslag niet opgenomen werd dat tijdens de zitting van 18 augustus 2021 het notulenpakket niet toegankelijk was en vraagt om hiervan expliciet melding te maken;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 augustus 2021 wordt goedgekeurd, met de opmerking dat tijdens de zitting van 18 augustus 2021 zelf geen gebruik kon gemaakt worden van het notulenpakket wegens technische problemen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 171, 176 en 263;
Gelet op het voorgelegde opvolgingsrapport dat het gerealiseerde beleid tot en met het tweede kwartaal van 2021 bevat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering het gerealiseerde beleid van het lopende jaar vergelijkt met het geplande;
Overwegende dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen;
Overwegende dat de rapportering in de eerste plaats gericht is op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering de raadsleden moet toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en dat ze daarom ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten ontvangen;
Overwegende dat de raadsleden zo de gerealiseerde bedragen tussentijds kunnen vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten kunnen opvolgen;
Overwegende dat dit cijfermatige gedeelte minstens de volgende elementen bevat:
Overwegende dat de opvolgingsrapportering melding moet maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert;
Overwegende dat hetzelfde geldt voor de financiële risico’s;
Overwegende dat de bovenvermelde minimaal verplichte elementen kunnen aangevuld worden met alle bijkomende informatie die relevant is voor de raadsleden;
Overwegende dat de raad ook bijkomende inhoudelijke aspecten kan aanreiken waarover hij een periodieke rapportering wil krijgen; dat hij daarbij ook kan bepalen in welke vorm dat moet gebeuren;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd lokaal sociaal beleid voeren en dat ze werken met een geïntegreerde planning en gezamenlijke beleidsrapporten opstellen;
Overwegende dat het bijgevolg logisch is dat ze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering presenteren die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde informeert naar de stand van zaken betreffende de omgevingsvergunning voor de aanleg van de verbindingsweg waarop burgemeester K. Degroote meldt dat er nog één commissie moet doorgaan;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde eveneens informeert naar de stand van zaken in het dossier voor het aanleggen van de buurtparking waarop burgemeester K. Degroote meldt dat dit dossier overgemaakt werd aan de raadsman voor inleiding van de gerechtelijke procedure;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat de realisatiegraad toch héél laag is, waarbij zij informeert wat hiervan de oorzaak is en wat het bestuur eraan zal doen, waarop burgemeester K. Degroote meldt dat men enkel kan voortdoen maar dat de timing moet opgeschoven worden telkens er juridische obstakels opduiken;
Gelet dat de voorzitter T. Berteloot hieraan toevoegt dat de meeste gemeenten een lage realisatiegraad hebben omdat er heel wat dossiers vertraging oplopen;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde informeert naar realisatiegraden bij andere gemeenten en dat deze informatie zal opgezocht worden en haar zal bezorgd worden;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde opvolgingsrapportering tot en met het tweede kwartaal 2021.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de verordening (EG) nr. 1305/2013 van het Europees parlement en de Raad van 17 december 2013 inzake steun voor plattelandsontwikkeling uit het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO);
Gelet op het Vlaams Programmadecreet voor plattelandsontwikkeling 2014 -2020, goedgekeurd door de vlaamse regering op 24 januari 2014 en door de Europese Commissie op 13 februari 2015, zoals gewijzigd, en meer bepaald het gebiedsgericht onderdeel dat door de Provinciebesturen (mede) wordt gefinancierd en beheerd;
Gelet op het plattelandsbeleid van het Provinciebestuur West-Vlaanderen zoals vervat in het Navigatieplan voor een West-Vlaams Platteland 2003- 2030, met inbegrip van latere wijzigingen;
Gelet dat Leader staat voor 'Liaison Entre Actions de Développement de l'Economie Rurale', vrij vertaald 'samenwerken voor plattelandsontwikkeling' en een Europees subsidiëringsprogramma is voor plattelandsontwikkeling;
Gelet dat voor de periode 2014 -2020 (PDPO III) in Vlaanderen 12 regio's erkend werden als Leader-gebied waarbinnen bepaalde projecten kunnen worden gesubsidieerd, waaronder ook Midden-West-Vlaanderen;
Gelet dat Leader wordt gefinancierd met Europese (50%), Vlaamse (25%) en Provinciale (25%) middelen;
Gelet dat Europa een verlenging voorziet voor PDPO III voor 2021 en 2022;
Gelet dat zowel lokale overheden, vzw's, feitelijke verenigingen, vennootschappen, verenigingen met een winstoogmerk en zelfs natuurlijke personen in aanmerking komen voor het indienen van een leaderproject (variabel per Leader-gebied) maar dat samenwerking hierbij van cruciaal belang is;
Gelet dat Leader-projecten voor maximaal 60 tot 65% gefinancierd kunnen worden en dat de maximale steunbedragen per project variëren per oproep en per Leader-gebied (Midden-West-Vlaanderen : maximum 100.000 € per project);
Gelet op de lopende oproep met uiterste indiendatum op 1 oktober 2021;
Gelet dat het gemeentebestuur bijgevoegd schrijven ontving ondertekend door de molenaarsploeg Goethalsmolen namens de VZW Goethals wind koren - oliemolen omtrent hun projectidee om de beleving in en rond de molen naar een hoger niveau te tillen;
Gelet dat de VZW hiervoor een subsidiedossier wil indienen via het plattelandsloket bij Leader;
Gelet op het reglement hierbij in bijlage aan dit agendapunt toegevoegd;
Gelet dat de definitieve indiening voorzien is tegen 1 oktober 2021;
Gelet dat de VZW thans op zoek is naar partners;
Gelet dat er concreet voor de realisaties op het terrein 65% aan leadersubsidies beoogd wordt en de promotor een eigen inbreng van 35% moet voorzien;
Gelet dat de eigenaar zich ertoe verbindt om 15% van de totaalsom te voorzien zodat de VZW nog op zoek is naar partners om de resterende 20% in te vullen;
Gelet op de meerwaarde die dit project zal creëren voor de gemeente op vlak van educatie, plattelandstoerisme en -beleving, evenals voor het verenigingsleven, wordt aan de gemeenteraad gevraagd om hier als financiële partner op te treden;
Overwegende dat de vraag op basis van de bezorgde kostenraming financieel als volgt zou vertaald worden:
Kostenraming project exclusief BTW : 144.078,01 euro
65% : 93.650,70 euro
15% : 21.611,70 euro
20% : 28.815,60 euro
Overwegende de vraag of de gemeente Dentergem bereid is tot engagement voor een financieel partnerschap in dit leader-dossier;
Gelet op de toelichting door de voorzitter T. Berteloot die besluit met het voorstel om partnerschap voor 15% aan te gaan;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde bevestigt dat voorliggend project waardevol is voor de gemeente en een historisch, een sociaal en een landbouwaspect heeft, waarbij zij kort opmerkt dat het ook dringend is om de bestaande infrastructuur voor verenigingen aan te pakken, waarna zij zich afvraagt of de infrastructuur voldoende ruim zal zijn voor de activiteiten die er mogelijk zouden zijn, hetgeen bevestigend beantwoord wordt;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele vraagt of er een kostprijs zal aan verbonden zijn voor de verenigingen en of deze betaalbaar zal zijn waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat er al gedurende 10 jaar toegezegd werd dat er een return zal zijn voor de gemeente en haar gelederen en dat de kostprijs zeer billijk zal zijn, waarbij er geen huur, enkel de vergoeding van de kosten zou nagestreefd worden, zoals elektriciteit. De burgemeester stelt zich tevens de vraag of de gemeentelijke toelage in de toekomst moet herbekeken worden;
Gelet dat raadslid S. Bonné vraagt of er een vast bedrag of een percentage wordt toegekend waarop burgemeester K. Degroote stelt dat dit best een percentage zou zijn;
BESLIST
Enig artikel : Principieel akkoord te gaan met een financieel partnerschap t.a.v. het Leaderproject dat door de molenaarsploeg Goethalsmolen namens de VZW Goethals wind koren - oliemolen zal worden ingediend. De gemeentelijke bijdrage wordt vastgelegd op 15% onder voorbehoud van aanvaarding van het project door de Plaatselijke Groep en effectieve uitvoering conform de beschrijving en kostenraming zoals in bijlage aan deze overeenkomst is toegevoegd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst voor projectbegeleiding 'Detailhandelscoach' tussen de Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen en lokaal bestuur Dentergem, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het ontwerp van projectbeschrijving, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de POM West-Vlaanderen en haar partnerorganisatie OC West vzw de detailhandel in West-Vlaanderen wil stimuleren en ondersteunen;
Overwegende dat de POM West-Vlaanderen, vertrekkende vanuit de interprovinciale visie voor detailhandel, onder meer steden en gemeenten op haar grondgebied wil aansporen en ondersteunen om hun centrale handelsgebieden te versterken en dit - zo mogelijk – in samenwerking met de (buur)gemeenten binnen de provincie;
Overwegende dat de POM West-Vlaanderen Dentergem wil ondersteunen bij de opmaak van een generiek ‘Strategisch Commercieel Plan’ (optie A in de samenwerkingsovereenkomst);
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen G. Simoens waarbij hij aanhaalt dat er thans reeds heel wat zaken voor de detailhandel ad hoc gebeuren maar niet uit de beleidsrapportering naar voren komt en dat het hiermee de bedoeling zou zijn om een beleidsvisie te kunnen opstellen;
Gelet dat er voor de stuurgroep een vertegenwoordiging van de politieke fracties, Unizo en handelaars zal gevraagd worden;
Gelet op de vraagstelling door raadslid A. Van de Velde en de antwoorden door schepen G. Simoens :
1. Waarin kadert dit initiatief ? Werd er vroeger al dergelijk commercieel plan opgemaakt ?
Dit is een nieuw initiatief vanuit de POM. Vanuit de bevoegdheid 'ondernemen' werden een aantal actoren onder de loep genomen en op die manier is er contact gekomen met de POM. Deze mensen werden uitgenodigd en na het beluisteren van hun toelichting, lijkt dit een interessante piste.
2. Is er concreet al een visie die jullie voor ogen hebben ?
Dit initiatief is precies een initiatief om een een beleid te creëren. Er wordt vastgesteld dat er 2 sterken kernen zijn en dat de koopstromen stoppen aan de buitenzijde van de gemeente. Het is wel een bedoeling op tot een opwaardering te komen via de korte keten en te zoeken naar een methode om lokale verkopers meer te ondersteunen.
3. Wat is de voorziene termijn ?
Het betreft een traject van 6 maanden.
4. Wat zal er met verslag dat uit dit traject voortvloeit gebeuren ? Er zijn toch nog geen budgetten hieromtrent voorzien in het MJP ?
Het is belangrijk om in eerste instantie te zien wat er uit het verslag zal komen. En op basis van dat verslag zal er vervolgens moeten beslist worden wat we hieruit weerhouden om te realiseren en dan zullen de budgetten moeten berekend en voorzien worden.
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst voor projectbegeleiding 'Detailhandelscoach Dentergem' goed.
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van de overeenkomst.
Aangezien Aquafin conform het investeringsprogramma 2021, en conform het technisch plan de volgende werken dient uit te voeren: Sanering Vennestraat - Vaerestraat, gekend onder projectnr 23.497;
Aangezien vanuit de VMM de vraag gesteld werd om ter uitbreiding van dit werk ook nog extra zone bij de Vennebosstraat en stuk Vaerestraat mee te nemen volgens prioriteitenlijst 3 van het uitvoeringsprogramma;
Gelet dat de gemeente akkoord gaat met de vraag van de VMM om stuk Vennebosstraat (volledig), Vaerestraat nrs 1 t.e.m. 34 en Vennestraat nr 5A en 6 mee uit te voeren samen met het Aquafindeel;
Gelet dat voor het gemeentelijk aandeel een GIP dossier W220098_100114 ingediend werd bij de VMM voor het verkrijgen van subsidies op gemeentelijk aandeel van het rioleringswerken;
Aangezien Aquafin bereid is om beide zaken te laten samenvoegen;
Gelet op het hier voorgelegde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst af te sluiten tussen gemeente en Aquafin, en het ontwerp addendum te ondertekenen door de gemeente, Aquafin en Plantec;
Aangezien hierin de wederzijdse rechten en plichten zijn opgenomen van de gemeente, Aquafin en Plantec;
Gelet op de bepalingen van art 38 van de wet overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten dd 15.06.2006;
BESLIST
Artikel 1: met het oog op de sanering Vennebosstraat, Vaerestraat (nr 1-34) en Vennestraat (nr 5A en 6) te Dentergem bij de gemeente en VMM gekend onder GIP nr W220098_100114 sanering Vennestraat - Vaerestraat in samenhang met Aquafindossier Sanering Vennestraat - Vaerestraat, gekend onder projectnr 23.497, goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en Aquafin én aan het addendum af te sluiten tussen de gemeente, Aquafin en Plantec.
Artikel 2: de burgemeester en de gemeentesecretaris te machtigen om de samenwerkingsovereenkomst en addendum te ondertekenen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op de nieuwsbrief van het agentschap Wonen-Vlaanderen van 10 september 2020 betreffende het regelgevend en implementatietraject voor de vorming van de woonmaatschappijen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de brief van Vlaams minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed Matthias Diependaele van 23 oktober 2020 betreffende de oproep om het werkingsgebied van de woonmaatschappij af te bakenen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de adviesnota van de gouverneur van West-Vlaanderen van 8 januari 2021 over de aanzet tot afbakening van de referentieregio’s;
Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 24 februari 2021 betreffende het innemen van een standpunt rond de vorming van de toekomstige woonmaatschappij;
Gelet op de kadernota aan de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 betreffende de definitieve afbakening van de 17 referentieregio’s en het vervolgtraject (en waarbij de gemeente Dentergem werd toegewezen aan de regio Midwest);
Gelet op het verslag van het lokaal woonoverleg van 10 september 2021, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de adviezen van volgende sociale woonactoren, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing:
Gelet op de toelichtende nota m.b.t. de regionale visie op de afbakening van de werkingsgebieden in de regio Midwest, toegevoegd in bijlage aan deze beslissing;
Gelet op het document ‘Advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij’, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de Vlaamse Regering in haar regeerakkoord vooropstelt dat Vlaanderen in de toekomst zal bestaan uit verschillende werkingsgebieden over gemeentegrenzen heen waarbinnen alle vormen van intergemeentelijke samenwerking een plaats kunnen krijgen;
Overwegende dat dit met zich meebrengt dat tegen 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren moeten samengevoegd worden tot één woonactor met slechts één speler per gemeente: de woonmaatschappij. Elke woonmaatschappij moet in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied opereren;
Overwegende dat die woonmaatschappij de taken van de huidige sociale huisvestingsmaatschappijen als van de sociale verhuurkantoren opneemt en het centrale aanspreekpunt wordt voor zowel kandidaat-huurders, lokale besturen als andere belanghebbenden;
Overwegende dat deze bestuurlijke hervorming zou moeten leiden tot meer duidelijkheid en transparantie, een grotere slagkracht van de woonactor en uiteindelijk een sterker sociaal woonbeleid;
Overwegende dat de Vlaamse Regering de krijtlijnen heeft uitgetekend en dat de lokale besturen de voorbije periode aan zet waren om de werkingsgebieden te bepalen;
Overwegende dat de lokale besturen tegen 31 oktober 2021 een voorstel van werkingsgebied aan de Vlaamse Regering dienen te bezorgen dat tot stand kwam in onderling overleg met de woonactoren actief op het grondgebied, dat werd afgetoetst op het lokaal woonoverleg en dat door de gemeenteraad wordt gedragen;
Overwegende dat de gemeenteraad in de gemeenteraad van 24 februari 2021 haar standpunt bekendmaakte om een samenwerking met de huidige partners inzake sociale huisvesting verder te zetten in de toekomst, zijnde Mijn Huis cvba (Harelbeke) en Helpt Elkander (Waregem) aangezien de samenwerking goed verloopt en er door beide sociale huisvestingsmaatschappijen de laatste jaren heel wat bouwinspanningen werden geleverd waardoor de gemeente vlot het bindend sociaal object kon behalen;
Overwegende dat beide sociale huisvestingsmaatschappijen bovendien een zeer goed beeld hebben van de noden die leven binnen de gemeente op vlak van sociale huisvesting;
Overwegende dat gemeente Dentergem hierdoor een samenwerking wil aangaan met een nieuwe woonactor (RSVK regio Harelbeke-Waregem) die zich buiten de afgebakende referentieregio situeert en hierdoor dus een uitzondering wenst te bekomen op de vooropgestelde referentieregio's. Normaal gezien dient lokaal bestuur Dentergem toe te te treden tot de regio Midden-West-Vlaanderen;
Overwegende dat de toekomstige woonmaatschappij Harelbeke-Waregem als werkingsgebied volgende gemeenten zal bedienen: Anzegem, Deerlijk, Dentergem, Harelbeke, Lendelede, Oostrozebeke, Waregem en Wielsbeke;
Overwegende dat de oriëntatie naar de toekomstige woonmaatschappij Harelbeke-Waregem met zich meebrengt dat de samenwerking met SVK regio Tielt wordt stopgezet waardoor de 10 SVK woningen in Dentergem zullen overgedragen worden van het SVK regio Tielt naar het SVK regio Waregem of toch naar de SVK-werking binnen de nieuw te vormen woonmaatschappij Harelbeke - Waregem;
Overwegende dat deze heroriëntatie weinig hinder met zich zal meebrengen en vlot zal kunnen afgehandeld worden;
Overwegende dat er binnen de regio Midwest geen bezwaar is tegen het feit dat de gemeente Dentergem een uitzondering zal aanvragen betreffende het vormen van een nieuwe woonmaatschappij die buiten de referentieregio valt;
Overwegende dat de adviezen van de overige sociale woonactoren positief zijn, met uitzondering van het advies van SVK regio Tielt;
Gelet op de bespreking tijdens de OCMW-raad van heden;
BESLIST
Artikel 1:de gemeenteraad wenst in de vorming van de toekomstige woonmaatschappij een uitzondering te bekomen om buiten de referentieregio toe te treden tot de woonmaatschappij Waregem – Harelbeke en dus de samenwerking met de huidige partners te behouden.
Artikel 2: dit definitief standpunt inzake werkingsgebied wordt overgemaakt aan de Vlaamse Regering. Op basis van deze beslissing zal immers het document ‘Advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij’ bij de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen worden ingediend.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen opgenomen in het decreet over het lokaal bestuur.
1. Raadslid J. Vandemaele verwijst naar de wedstrijd "Dentergem Bloeit", hetwelk een mooi initiatief was en is, maar zij informeert naar de samenstelling van de jury aangezien één van de deelnemers zijn ongenoegen geuit heeft over de speech van een jurylid n.a.v. de afsluitende receptie, tijdens dewelke hij onbewust promotie zou gemaakt hebben voor het gebruik van pesticiden. Zij vraagt eveneens hoe er gereageerd werd op deze mail en welke maatregelen er zouden genomen worden om te zorgen dat dit niet opnieuw zou gebeuren.
Tevens merkt zij op dat er weinig zichtbaarheid was over wie de andere deelnemers waren en stelt zij voor om in de toekomst bv. een boekje te maken met daarin alle deelnemers zodat de kans geboden worden om de tuin van (andere) deelnemers te bezichtigen.
Voorzitter T. Berteloot merkt op dat er ook een wandel- of fietstocht zou kunnen aan gekoppeld worden.
Raadslid V. Derijcke antwoordt dat er inderdaad al over nagedacht werd om zoiets te doen maar aangezien het pas de eerste keer was, beslist werd om dit nog niet te doen. Het kan wel een extra dimensie zijn voor de volgende editie.
Qua zichtbaarheid was er dit jaar enkel een bordje voorzien maar bij de evaluatie van de voorbije editie kan bekeken worden hoe het bij een volgende editie meer zou kunnen zijn.
Zij vervolgt dat de jury gezocht werd onder mensen die elders ook gaan jureren en hier dus ervaring mee hebben. Twee juryleden geven ook les aan een tuinbouwschool. De juryleden kenden het reglement omtrent het gebruik van pesticiden. Tijdens de speech kwam er een toelichting over de jurering maar ook een aantal tips en tricks van de jury, waarbij ook naar boven kwam dat bepaalde problemen zeer moeilijk bestrijdbaar zijn zonder bepaalde sproeistoffen (er wordt verwezen naar het voorbeeld van buxus).
Raadslid V. Derijcke besluit haar tussenkomst door erop te wijzen dat zij betrokkene op de avond zelf persoonlijk aangesproken heeft en dat deze dus een persoonlijk antwoord ontvangen heeft.
Raadslid J. Vandemaele vraagt of betrokkene nog een officieel antwoord vanuit de gemeente zal krijgen waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat dit zal bekeken worden.
Raadslid J. Vandemaele stelt voor om concreet in het reglement op te nemen welke sproeistoffen uitzonderlijk zouden kunnen gebruikt worden maar burgemeester K. Degroote vreest dat het reglement hierdoor te ingewikkeld gaat worden.
2. Raadslid A. Van de Velde informeert naar een brief die zou verstuurd zijn aan de eigenaars/bewoners van panden aan de Markt te Wakken.
Burgemeester K. Degroote licht toe dat men bezig is met het maken van een beheersplan voor het beschermd dorpsgezicht. Dit is ook een vereiste om in de toekomst eventueel nog subsidies te kunnen krijgen bij werken aan dergelijke eigendommen.
Op 29 september a.s. is er een informatievergadering gepland voor de betrokken eigenaars.
3. Raadslid A. Van de Velde kaart de problematiek aan van de huidige wegenwerken t.h.v. het Ginstekruispunt, de omleiding en de hieruit voortvloeiende overlast door het gebruik van sluipwegen die hiervoor niet geschikt zijn. Zij vraagt of hieromtrent extra maatregelen zich zouden opdringen.
Schepen I. Lambrecht pikt hierop in dat het Ginstekruispunt inderdaad sinds maandag volledig is afgesloten waardoor de verkeersdruk op onze binnenwegen is toegenomen en waarbij de sluipwegen gebruikt worden aan een onvoorstelbare snelheid. De technische dienst zal deze binnenwegen in elk geval opnemen in het winterplan maar het is geenszins de bedoeling om overal borden en lichten te plaatsen. En het is ook niet de bedoeling om éénrichtingsverkeer in te voeren want dat zou de snelheid nog meer kunnen opdrijven.
4. Raadslid A. Van de Velde informeert tot slot naar de datum van vandaag. Zij licht haar vraagstelling toe a.h.v. een mededeling tijdens een voorgaande gemeenteraad, nl. dat de padelvelden voor het einde van de zomer zouden aangelegd zijn maar als de herfst intussen begonnen is, waar zijn de padelvelden ? Schepen G. Simoens antwoordt dat nog een aantal administratieve zaken in orde moeten gebracht worden maar dat de aannemer de gunning reeds mocht ontvangen, zodat de velden tegen het einde van het jaar er zouden moeten liggen.
5. Raadslid A. Verschuere kondigt aan dat er op 28 oktober opnieuw een infosessie zal georganiseerd worden in het kader van de campagne tegen borstkanker.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad