Terug
Gepubliceerd op 04/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

wo 18/08/2021 - 20:00 Raadszaal

DE GEMEENTERAAD

Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de ver­gade­ring, de dagorde van deze zitting heeft ont­van­gen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.

GAAT OVER TOT DE DAGORDE

Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
Koenraad Degroote, Burgemeester
Ives Lambrecht, Schepenen
Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
Rita Delmotte, Schepenen
Bart De Keukeleire, BCSD
Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
Gunther Simoens, Schepenen
Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
Sofie De Clerck, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige zitting

    • Goedkeuren van het verslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Schepenen
      Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
      Rita Delmotte, Schepenen
      Bart De Keukeleire, BCSD
      Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
      Gunther Simoens, Schepenen
      Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
      Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

      Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 juni 2021;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
      Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST 

      Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 juni 2021 wordt goedgekeurd. 

  • Openbaar

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Algemene administratie

        • Goedkeuren nieuwe samenwerkingsovereenkomst betreffende de werking van het Energiehuis WVI

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de brief van WVI van 6 juli 2021 betreffende het goedkeuren van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor de werking van het Energiehuis WVI, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Gelet op het ontwerp van huishoudelijk reglement en samenwerkingsovereenkomst, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat de gemeente bij gemeenteraadsbeslissing van 30 januari 2013 en het OCMW bij beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn op 18 februari 2013 WVI heeft voorgedragen als lokale entiteit om samen te werken met het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost. Daarbij werd de samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en de gemeente en het OCMW goedgekeurd. Sinds 1 mei 2011 fungeert WVI als aanspreekpunt voor energieleningen aan particulieren voor de gemeente;

          Gelet op de zesde staatshervorming waarbij de bevoegdheid over het Fonds ter Reductie van de Globale Energiekost (FRGE) van de federale overheid naar de gewesten werd overgedragen en men sindsdien spreekt over de Vlaamse Energielening verstrekt door een Energiehuis (i.p.v. lokale entiteit). De wederzijdse rechten en plichten tussen Energiehuis WVI en Vlaams Energieagentschap werden vastgelegd in een nieuwe samenwerkingsovereenkomst die in voege trad op 1 oktober 2017. Sindsdien is de waarborgregeling vervangen door een kwijtscheldingprocedure ten aanzien van WVI. Er is geen borgstelling van de gemeente in kader van de verstrekte energieleningen;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 en gepubliceerd op 11 januari 2019. Het besluit voorziet wijzigingen van de Vlaamse Energielening en uitbreiding taakstelling Energiehuizen. Op basis hiervan moeten de energiehuizen vanaf 2019, naast het verstrekken en beheren van de Energielening, bijkomend een aantal basistaken opnemen in elke gemeente van het werkingsgebied. Voortaan fungeert het Energiehuis WVI ook als laagdrempelig energieloket, waar ze inwoners informeert, begeleidt en ontzorgt bij hun energetische renovatie;

          Overwegende dat de huidige samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en de gemeente binnenkort vervalt en een actualisatie van de taakstelling zich opdringt, werd er een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld;

          Overwegende dat WVI de nieuwe samenwerkingsovereenkomst ter goedkeuring wenst voor te leggen aan de 33 gemeenten van het werkingsgebied waarin het Energiehuis WVI werkzaam is;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur Dentergem, wordt goedgekeurd.

          Artikel 2: als gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep (een effectief lid en plaatsvervanger) wordt aangeduid : Bernard Vanmeerhaeghe (effectief lid) en Bart De Keukeleire (plaatsvervanger).

          Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur.

        • Wijzigen tariefreglement voor de huur en het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, nl. artikel 40§3 luidens hetwelk de gemeenteraad de gemeentelijke reglementen vaststelt;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 20 april 2018 betreffende de bekendmaking en raadpleegbaarheid van besluiten en stukken van het lokaal bestuur, betreffende de wijze waarop de reglmenten en verordeningen van het lokaal bestuur worden bijgehouden in het register;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 19 november 2014 houdende de goedkeuring van het tariefreglement op de huur van de gemeentelijke culturele infrastructuur;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2016 houdende de goedkeuring van de aanpassing van het tariefreglement op de huur en het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur;

          Gelet dat dit tariefreglement in werking is getreden op 1 januari 2015;

          Gelet dat het aangepast tariefreglement in werking is getreden op 1 januari 2017;

          Gelet dat het aanbod van de beschikbare gemeentelijke culturele infrastructuur in de voorbije jaren wijzigde :

          - OC 'De Dreve' werd in gebruik genomen als locatie voor de buitenschoolse kinderopvang

          - er werden verbouwingswerken uitgevoerd op de site van het Leieheem

          Gelet dat een aantal onduidelijkheden en lacunes in de definiëring van de gebruikerscategorieën bleken;

          Gelet dat bepaalde verenigingen een naamsverandering kenden, hun werking stop zetten of aanpasten;

          Gelet op de vraag naar private verhuringsmogelijkheden in de deelgemeente Oeselgem n.a.v. het verdwijnen van de chalet;

          Overwegende dat de prioriteit gegeven wordt aan het ter beschikking stellen van de verenigingen;

          Gelet op de opmerking van raadslid P. Bearelle dat de wijzigingen correct zijn doorgevoerd met o.a. het weglaten van de chalet;

          Gelet dat schepen B. De Keukeleire meldt dat de aanpassing werd voorbereid met de administratie en dat er naar het einde van het jaar een evaluatie komt van de stuurgroep;

          Gelet op de vraag van raadslid P. Bearelle welke werken er nog moeten gebeuren in het Leieheem in Oeselgem;  dat schepen B. De Keukeleire antwoordt dat de geluidsinstallatie en elektriciteit in orde moet zijn ten laatste september 2021 en dat over de toegangscontrole nog moet beslist worden in overleg met ICT deskundige van de gemeente;  dat er voor de ingebruikname nog een grondige reiniging komt door een externe firma;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Charlotte Vandemoortele, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Onthouders: Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Patrick Bearelle, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1 : Het aangepast tariefreglement op de huur en het gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur, zoals toegevoegd in bijlage aan huidig besluit, wordt vastgesteld.

          Artikel 2 : Voor de betaling van de verschuldigde bedragen wordt aan de gebruiker een factuur bezorgd.

          Artikel 3 : Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en beslist over alle gevallen die niet in dit reglement voorzien zijn.  Het College van burgemeester en schepenen wordt dan ook gemachtigd om in individuele gevallen een vermindering of vrijstelling te verlenen d.m.v. een met redenen omklede beslissing, gebaseerd op objectief vaststelbare criteria.

          Artikel 4 : Dit aangepast tariefreglement treedt in werking vanaf 1 september 2021 en vervangt vanaf deze datum het voorgaande reglement.

      • Leefmilieu

        • Overeenkomst tussen I.V.I.O. en vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen – vaststellen werkingssubsidie 2022

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de overeenkomst tussen I.V.I.O. en vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen, goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 17 juli 2003, waarin de wederzijdse rechten en verplichtingen van de partijen staan omschreven met de daaraan verbonden financiële consequenties;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 4 november 2020 waarbij de overeenkomst tussen I.V.I.O. en vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen wordt herbevestigd en waarbij de werkingssubsidie voor 2021 wordt vastgesteld; 

          Gelet op het jaarverslag van de werking van de vzw in 2020, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Overwegende dat I.V.I.O. de gemeenten adviseert om in functie van een goede werking van de kringwinkels in het werkingsgebied I.V.I.O. aan vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen een bijdrage te betalen in de werkingskosten van 0,125 euro per inwoner, een bijdrage die jaarlijks kan worden herzien;

          Overwegende dat voor het werkingsjaar 2021 een toelage van 1079,25 euro moet betaald worden; 

          Overwegende dat de gemeenteraad voorstelt om de overeenkomst voor het werkingsjaar 2022 te herbevestigen en zo de bijdrage van de gemeente in de werkingskosten van de vzw te bepalen op 0,125 euro per inwoner;

          Overwegende dat vzw De Kringwinkel West-Vlaanderen eveneens het jaarverslag van 2020 bezorgde dat ter kennis gebracht wordt van de gemeenteraad; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag van 2020 van vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen.

          Artikel 2: de gemeenteraad neemt kennis van de toelage van 1.079,25 euro voor het werkingsjaar 2021 van vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen.

          Artikel 3: de gemeenteraad herbevestigt de bestaande overeenkomst afgesloten tussen I.V.I.O. en vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen voor 2022 waardoor de bijdrage van de gemeente in de werkingskosten van vzw De Kringwinkel Midden West-Vlaanderen voor het werkingsjaar 2022 vastgelegd wordt op 0,125 euro per inwoner.

      • Onderwijs

        • Gemeentelijke basisschool 't Veld Dentergem: lestijdenpakket 2021-2022

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs;

          Gelet op brief van het Agentschap voor Onderwijsdiensten van 7 juni 2021 in verband met de personeelsformatie voor het schooljaar 2021-2022, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Overwegende dat de elementen tot vaststelling van het lestijdenpakket voor gemeentelijke basisschool 't Veld Dentergem bekend zijn;

          Overwegende dat er een bespreking van het lestijdenpakket is doorgegaan; 

          Overwegende dat het voorstel van lestijdenpakket onder voorbehoud van wijzigingen door de hogere overheid wordt vastgelegd; 

          Gelet op de melding van schepen B. De Keukeleire dat dit de cijfers zijn die we ontvangen met het aantal lestijden waarop we recht hebben;  dat er voor de directeur nog een vrijstelling van 6 uur met Tivoli werd aangevraagd om les te geven daar ze nog de opleiding volgt;  dat dit uitdovend zal zijn gezien de verwachte stijging van het aantal leerlingen in de komende jaren;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 voor het kleuteronderwijs in 't Veld Dentergem als volgt vast:

          • 28 kleuters geven recht op afgerond 50 lestijden, te verhogen met 2 lestijden SES, samen 52 lestijden.
          • geen aanvullingen.

          Artikel 2: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:

          • 52 lestijden (vastbenoemde) leerkrachten.

          Artikel 3: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 voor het lager onderwijs in 't Veld Dentergem als volgt vast: 

          • 66 leerlingen geven recht op afgerond 93 lestijden, te verhogen met 5 SES-lestijden en 6 lestijden Tivoli, of samen 104 lestijden.
          • aanvullingen: 2/36 ICT en 13/36 zorg, of samen 15/36

          Artikel 4: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:

          • 107 lestijden (vastbenoemde) leerkrachten (waarvan 98 kunnen worden aangewend, 6 Tivoli-uren en 3 TBSOB)
          • 2/36 ICT
          • 13/36 zorg
           
        • Gemeentelijke basisschool de Wegwijzer Wakken: lestijdenpakket 2021-2022

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, hoofdstuk IX;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 juni 1997 betreffende de personeelsformatie in het gewoon basisonderwijs;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 5 december 2003 betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs;

          Gelet op brief van het Agentschap voor Onderwijsdiensten van 7 juni 2021 in verband met de personeelsformatie voor het schooljaar 2021-2022, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Overwegende dat de elementen tot vaststelling van het lestijdenpakket voor gemeentelijke basisschool De WegWijzer Wakken bekend zijn;

          Overwegende dat er een bespreking van het lestijdenpakket is doorgegaan; 

          Overwegende dat het voorstel van lestijdenpakket onder voorbehoud van wijzigingen door de hogere overheid wordt vastgelegd; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 voor het kleuteronderwijs in de WegWijzer Wakken als volgt vast:

          • 67 kleuters geven recht op afgerond 95 lestijden, te verhogen met 7 lestijden SES, samen 102 lestijden.
          • geen aanvullingen

          Artikel 2: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:

          • 120 lestijden (vastbenoemde) leerkrachten (waarvan 102 kunnen worden aangewend en 18 TBSOB)

          Artikel 3: de gemeenteraad stelt het lestijdenpakket voor het schooljaar 2021-2022 voor het lager onderwijs in de Wegwijzer Wakken als volgt vast: 

          • 126 leerlingen geven recht op afgerond 163 lestijden, te verhogen met 12 SES-lestijden, of samen 175 lestijden.
          • aanvullingen: 17/36 zorg en 4/36 ICT, of samen 21/36

          Artikel 4: de gemeenteraad wendt het vastgestelde lestijdenpakket aan als volgt:

          • 202 lestijden (vastbenoemde) leerkrachten (waarvan 175 kunnen worden aangewend en 29 TBSOB)
          • 17/36 zorg (waarvan 13/36 vastbenoemd en 4/36 aan te stellen)
          • 4/36 ICT
      • Openbare werken

        • Heraanleg van de Vennestraat (tussen Oosthoekstraat en huisnr 5A) - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze - 2021/273

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht ‘Heraanleg van de Vennestraat (tussen Oosthoekstraat en huisnr 5A)’ werd gegund aan PLANTEC nv, NIEUWPOORTSESTEENWEG 399 te 8400 Oostende;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in exploitatiebudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224000/IP-GEEN (actie GBB);

          Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Heraanleg van de Vennestraat (tussen Oosthoekstraat en huisnr 5A)' een bestek met nr. 2021/273 werd opgesteld door de ontwerper, PLANTEC nv, NIEUWPOORTSESTEENWEG 399 te 8400 Oostende;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht aanvankelijk werd geraamd op € 323.196,00, excl. btw, of € 391.067,16, incl. 21% btw ( 67.871,16 Btw medecontractant); dat er door de wijziging van het bestek de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 244.511,50, excl. btw of 295.858,92, incl. btw (€ 51.347,42 btw medecontractant);

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

          Gelet op de toelichting van schepen Y. Lambrecht met de reden van de aanpassing van het bestek en de raming;  dat door de wijzigende normen door Aquafin de riolering een probleem zouden kunnen zijn in het groter dossier;  dat het grote prijsverschil te verklaren is door het wegvallen van veel rioleringswerken maar dat er voor gekozen wordt om verder te doen met de heraanleg van de Vennestraat;

          Gelet dat schepen Y. Lambrecht op vraag van raadslid P. Bearelle bevestigt dat de rioleringswerken geen ontkoppeling zijn;  dat dit in het groter dossier van Aquafin gaat zitten daar het op heden niet zeker is dat de buizen goed geplaatst zouden zijn;

          Gelet dat burgemeester K. Degroote er op wijst dat er eventueel subsidies zouden kunnen bekomen worden voor het groot project van de rioleringen en dat het bijgevolg jammer zou zijn mochten we deze mislopen;  dat schepen Y. Lambrecht hoopt om dit rioleringsdossier te kunnen starten binnen 2,5 à 3 jaar;

          Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele om meer uitleg te bekomen over het aangepaste document daar dit niet meer bestudeerd kon worden door het laattijdig doorsturen;  dat schepen Y. Lambrecht bevestigt dat in de aangepaste raming en het aangepaste bestek de rioleringswerken verwijderd zijn maar dat de bijgevoegde plannen wel de juiste waren;

          Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele of de heraangelegde weg dan opnieuw zal moeten opgebroken worden voor de riolering;  dat schepen Y. Lambrecht verzekert dat dit niet het geval zal zijn;

          Gelet op de vraag van raadslid S. Bonne of de aanpassing een verschil maakt voor het type van aanbesteding;  dat schepen Y. Lambrecht verzekert dat dit geen verschil uit maakt.-;

          Gelet op de vraag van P. Bearelle waarom de oude Wakkense stenen hergebruikt worden;  dat de burgemeester antwoordt dat dit om 2 redenen is : erfgoed en op vraag van omwonenden;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Charlotte Vandemoortele, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Tegenstanders: Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Patrick Bearelle, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen

          BESLIST 

          Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021/273 en de raming voor de opdracht ‘Heraanleg van de Vennestraat (tussen Oosthoekstraat en huisnr 5A)’, opgesteld door de ontwerper, PLANTEC nv, NIEUWPOORTSESTEENWEG 399 te 8400 Oostende. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 244.511,50, excl. btw, of € 295.858,92, incl. 21% btw ( 51.347,42 Btw medecontractant).

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

          Artikel 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

          Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in exploitatiebudget van 2021, op budgetcode 0200-00/224000/IP-GEEN (actie GBB).

      • Patrimonium

        • Kennisname notariële akte aankoop Café Bizarre

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40, 41 en 293; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 mei 2021 met betrekking tot de aankoop van een handelshuis met aanhorigheden op en met grond, gelegen Dreve 1, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 321 D P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 4a 23ca, tegen de prijs van 350 000 euro;

          Gelet op de authentieke notariële akte, verleden op 24 juni 2021, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid ons op 25 juni 2021 de authentieke notariële akte bezorgde met betrekking tot bovenvermelde verkoop;

          Overwegende dat deze akte ter kennisname wordt voorgelegd aan de gemeenteraad; 

          Gelet dat de burgemeester meldt dat de vroegere café (kubus) zal gesloopt worden eventueel met subsidies en dat het zaaltje zal gebruikt worden voor kleinschalige activiteiten in de gemeente;

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de authentieke notariële akte, verleden op 24 juni 2021, betreffende de aankoop van een handelshuis met aanhorigheden op en met grond, gelegen Dreve 1, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie C nummer 321 D P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 4a 23ca.

      • Personeel

        • Uitbreiding rouwverlof voor de personeelsleden van de lokale en regionale besturen

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op de wet van 3.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen;

          Gelet op het KB van 19.11.1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering  d.d. 7.12.2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel;

          Gelet op de wet d.d. 27.06.21 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof;

          Gelet dat voorgemelde wet op 15.07.2021 gepubliceerd werd en bijgevolg in werking treedt op 25.07.2021;

          Gelet dat de wet van toepassing is op de personeelsleden van de federale overheidsdiensten, de zelfstandigen en de werknemers in de privésector, dus inclusief de contractuelen bij de lokale en provinciale besturen;

          Gelet dat de Vlaamse Regering momenteel een parallelle regeling voor de statutaire personeelsleden van de lokale en provinciale besturen aan het uitwerken is, maar dat de opmaak van het regelgevend traject enige tijd in beslag neemt en vermoedelijk pas wordt afgerond tegen eind 2021;

          Gelet dat tot verschijning van dit besluit van de Vlaamse Regering, er tijdelijk een verschil ontstaat tussen de contractuele en de statutaire personeelsleden van de lokale besturen voor het rouwverlof;

          Gelet dat, om dat tijdelijk verschil te overbruggen, dienstvrijstelling kan verleend worden aan de statutaire personeelsleden;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: in afwachting van de definitieve goedkeuring van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering, wordt dienstvrijstelling verleend aan de statutaire personeelsleden:

          • bij overlijden van de samenwonende partner of kind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner: 6 werkdagen dienstvrijstelling, die de verantwoordelijke voor het dagelijkse personeelsbeheer toekent na opname van de huidige 4 werkdagen omstandigheidsverlof.
          • bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in geval van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 10 werkdagen dienstvrijstelling.
          • bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag.
          • bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het statutaire personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 4 werkdagen. Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het contractuele personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag.

          Artikel 2: de regeling van dienstvrijstelling komt te vervallen zodra het geplande besluit van de Vlaamse Regering in werking treedt.

        • Aanstelling vertrouwenspersoon voor gemeente Dentergem

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de rechtspositieregelingen voor het gemeentepersoneel;

          Gelet op de codex Welzijn op het werk, in het bijzonder de bepalingen m.b.t. de vertrouwenspersoon;

          Gelet dat een interne vertrouwenspersoon het aanspreekpunt is voor medewerkers indien er zich problemen voordoen die te maken hebben met psychosociale risico's op het werk (waaronder pesten, ongewenst seksueel gedrag, agressie, stress, conflicten...);

          Gelet dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon niet verplicht, doch sterk aangeraden wordt omdat de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon op de werkvloer het voor de medewerkers laagdrempelig maakt om tijdig hulp in te roepen in geval van psychosociale problemen;

          Gelet dat het bestuur voorstelt om mevrouw Penninck Martine, administratief bediende personeel, aan te stellen als vertrouwenspersoon;

          Gelet dat zij over voldoende kennis en vaardigheden nodig voor uitvoering van de opdracht beschikt, doordat zij succesvol de basisopleiding vertrouwenspersoon bij Liantis heeft volbracht die aan onderstaande voorwaarden voldeed:

          • een module van een halve dag (minstens 3 uur) over het wettelijk kader betreffende de rol en statuut;
          • een module van een halve dag (minstens 3 uur) over de psychosociale risico’s op het werk;
          • een module van een dag (minstens 6 uur) over de gesprekstechnieken;
          • een module van drie dagen (minstens 18 uur) over de beheersing van probleemsituaties;

          Gelet dat het akkoord van de werknemersvertegenwoordiging werd gevraagd en geen bezwaar werd gemaakt;

          Gelet dat het bestuur in de toekomst de intentie heeft minstens nog een tweede persoon de opleiding vertrouwenspersoon te laten volgen, zodat op termijn werknemers de keuze hebben tot wie zij zich wenden wat voor nog meer laagdrempeligheid moet zorgen;

          Gelet dat deze bepaling op termijn opgenomen wordt in het arbeidsreglement;

          Gelet op de vraag van raadslid S. Bonne hoe de rol van vertrouwenspersoon concreet zal ingevuld worden;  dat de voorzitter van de gemeenteraad T. Berteloot meldt dat betrokkene over een passend lokaal en voldoende tijd zal beschikken;  dat schepen B. De Keukeleire aanvult dat betrokkene nu reeds personeelszaken doet voor gemeente en OCMW en zij over een afzonderlijk bureel beschikt waar zij personeelsleden kan ontvangen zonder argwaan te wekken bij collega's;

          Gelet op de vraag van raadslid A. Van de Velde of het personeel actief in kennis gesteld wordt van deze aanstelling;  dat schepen B. De Keukeleire bevestigt dat alle personeelsleden in kennis zullen gesteld worden per mail of per brief;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: mevrouw Penninck Martine wordt aangesteld als vertrouwenspersoon voor gemeente en OCMW Dentergem.

          Artikel 2: gemeente en OCMW Dentergem zorgen ervoor dat de vertrouwenspersoon de opdrachten ten allen tijde volledig en doeltreffend vervult. Hiertoe:
            1° hangt de vertrouwenspersoon die behoort tot het personeel van de werkgever, wanneer die handelt in het kader van de functie als vertrouwenspersoon, functioneel af van de interne dienst en heeft rechtstreeks toegang tot de persoon belast met het dagelijks beheer van de onderneming of instelling;
            2° beschikt die over de nodige tijd voor de uitoefening van de opdrachten;
            3° beschikt over een passend lokaal om de opdrachten op volledig vertrouwelijke wijze te kunnen uitoefenen;
            4° heeft het recht om, indien nodig, beroep te doen op de preventieadviseur psychosociale aspecten voor het vervullen van de opdracht en, in elk geval, wanneer het verzoek tot interventie betrekking heeft op de werkgever zelf of een lid van de hiërarchische lijn en deze interventie de autonomie kan in het gedrang brengen of zij een nadeel kan berokkenen.

          Artikel 3: de werkgever deelt aan de vertrouwenspersoon de pertinente informatie mee opdat die de opdracht doeltreffend zou kunnen vervullen.

          Artikel 4: de werkgever neemt de nodige maatregelen opdat geen enkele persoon op welke wijze ook rechtstreeks of onrechtstreeks druk uitoefent op de vertrouwenspersoon bij de uitoefening van de functie en inzonderheid wat betreft de druk met het oog op het bekomen van informatie die verband houdt of kan houden met de uitoefening van deze functie.

          Artikel 5: de vertrouwenspersoon volgt verder minstens één maal per jaar supervisie met als doel de vaardigheden en kennis die nodig zijn voor de uitoefening van de opdracht te verbeteren waarbij de kosten verbonden aan de opleidingen alsook de verplaatsingskosten ten laste zijn van de werkgever en de tijd besteed aan deze opleidingen wordt bezoldigd als arbeidstijd.

          Artikel 6: de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon plegen regelmatig overleg en hebben het recht en de verplichting alle contacten tussen hen die nodig zijn voor het vervullen van hun opdrachten te onderhouden, inzonderheid door het uitwisselen van de pertinente informatie betreffende hun psychosociale interventies.

          Artikel 7: met het oog op de evaluatie van de preventiemaatregelen deelt de vertrouwenspersoon minstens eenmaal per jaar aan de preventieadviseur psychosociale aspecten schriftelijk de gegevens mee van de door hem behandelde incidenten die zich bij herhaling voordoen.

          Artikel 8: met het oog op het opstellen van deel VIII van het jaarverslag van de interne dienst, verstrekken de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon aan de preventieadviseur belast met de leiding van de interne dienst de anonieme gegevens die hem toelaten dit verslag te vervolledigen.

          Artikel 9: in afwachting van opname in het arbeidsreglement wordt deze beslissing per mail / brief kenbaar gemaakt aan alle personeelsleden.

      • Ruimtelijke ordening

        • Toetreding tot de kostendelende vereniging Intergemeentelijke Dienst Omgevingsvergunning en Handhaving WVI

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het BTW-wetboek, meer bepaald artikel 44§2bis, tweede lid;

          Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;

          Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, meer bepaald titel XVI over toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen, en haar uitvoeringsbesluiten;

          Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de handhaving van de omgevingsvergunning;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 9 februari 2018 betreffende de handhaving van ruimtelijke ordening en tot wijziging en opheffing van diverse besluiten;

          Gelet op het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst KDV IGOH-WVI, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Gelet op de presentatie betreffende de werking van de intergemeentelijke toezichthouder;

          Overwegende dat handhaving het sluitstuk is van gemeentelijk beleid inzake ruimtelijke ordening en milieu. Indien er sprake is van stedenbouwkundige en milieumisdrijven is handhaving een verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur;

          Overwegende dat de diensten milieu en ruimtelijke ordening binnen de gemeente Dentergem onvoldoende omkaderd zijn om effectief werk te maken van (pro-actieve) handhaving. Bovendien treden de omgevingsambtenaar en milieuambtenaar in eerste instantie op als adviesverlener, een rol die moeilijk combineerbaar is met de rol van toezichthouder;

          Overwegende dat het bestuur haar verantwoordelijkheid wil opnemen om inbreuken en hinder op het domein van milieu en ruimtelijke ordening aan te pakken; 

          Overwegende dat het bestuur wenst toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband om handhaving te realiseren. Zo behoudt het bestuur een bemiddelende rol en gebeurt het handhavingstoezicht door het samenwerkingsverband of door de politie;

          Overwegende dat WVI een kostendelende vereniging Intergemeentelijke Dienst Omgevingsvergunning en Handhaving heeft opgericht waartoe lokale besturen kunnen toetreden. De dienstverlening van de KDV IGOH-WVI is specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij het uitwerken en uitvoeren van het omgevingsvergunningen- en handhavingsbeleid. Dit betreft onder meer:

          • Het organiseren van een efficiënt omgevingsvergunning en handhavingsbeleid
          • Het nastreven van beleidsafstemming
          • Het opvolgen van evoluties in de desbetreffende materie en regelgeving
          • Het opmaken van de vereiste rapporteringsdocumenten
          • Het uitvoeren van handhavingstaken
          • Het begeleiden van administratieve en strafrechtelijke procedures
          • Het functioneren als een overlegplatform tussen de leden en de politiezones
          • Het bevorderen van de contacten en samenwerking met de hogere overheden, het parket en andere gerechtelijke instanties
          • Het informeren/sensibiliseren van de burger/ondernemer over de regelgeving
          Overwegende dat er op 1 juni 2021 een verkennend gesprek plaatsvond tussen afgevaardigden van het lokaal bestuur en een delegatie van WVI betreffende de eventuele toetreding tot het samenwerkingsverband;

          Overwegende dat de overeenkomst een vaste duurtijd heeft van 4 jaar, daarna telkens verlengbaar voor één jaar;

          Overwegende dat de intergemeentelijke toezichthouder in Dentergem ingezet zal worden voor een halve dag per week;

          Overwegende dat dit een jaarlijkse kostprijs van ongeveer 10 000 euro met zich zal meebrengen en dat hiervoor de nodige kredieten zullen voorzien worden vanaf 2022; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: lokaal bestuur Dentergem treedt toe tot de kostendelende vereniging Omgevingsvergunning en Handhaving van de dienstverlenende vereniging WVI.

          Artikel 2: de gemeenteraad keurt het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed.

          Artikel 3: de WVI wordt op de hoogte gebracht van deze beslissing. 

        • Goedkeuring wegenis- en rioleringswerken KMO-zone SOWI INVEST, Oeselgem

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014; 

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het decreet betreffende de gemeentewegen van 3 mei 2019;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;

          Gelet op de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO); 

          Gelet op de omgevingsvergunningaanvraag ingediend op 25 maart 2021 door SOWI INVEST (dhr. Wim Declercq) - Oosthoekstraat 32 te 8720 Dentergem, en Fluvius System Operator - Heistraat 88 te 9100 Sint-Niklaas, voor het bouwen van 23 KMO-units, een hoogspanningscabine en het aanleggen van wegenis, gelegen Brugstraat 25, kadastraal gekend als 3e afdeling, sectie C, nummers 16C, 47X2 en 47Y2;

          Gelet op de bijgevoegde stukken in het dossier;

          BESCHRIJVING

          De aanvraag betreft het aanleggen van wegenis, het bouwen van 23 KMO-units en een hoogspanningscabine.

          Stedenbouwkundige handelingen

          Op het linker gedeelte van het perceel zal een KMO-zone worden ingericht met bijhorende wegenis. Er worden 3 vrijstaande blokken opgetrokken waarin verschillende KMO-units ingericht worden. De blokken worden respectievelijk blok A, B en C genoemd. Blok C zal toegankelijk zijn aan de voorzijde via de Brugstraat. De zijkant en achterzijde van blok C en de blokken B en A zullen via de nieuw aan te leggen, openbare weg ontsloten worden. De te ontwikkelen projectzone binnen deze aanvraag bedraagt circa 16.300m² en heeft een diepte van iets minder dan 170 meter en een breedte van iets meer dan 120 meter ter hoogte van de Brugstraat. De afstand van de nieuwe gebouwen tegenover het nieuw te bouwen, recente vergunde industriegebouw langs de rechterzijde bedraagt minstens 31,25m. Aan de linkerzijde wordt er tussen de nieuwe gebouwen en de perceelsgrens steeds voorzien in een bouwvrije deelzone (breedte tussen 4,00m en 5,00m) en een groenscherm (breedte tussen 6,00m en 25,00m). Aan de Brustraat bedraagt de afstand van de voorgevel van gebouw C tot de rooilijn 6,00m.

          • Blok A zal bestaan uit 6 KMO-units (unit 18 t.e.m. 23). Het volume is 78 m bij 30 m en wordt afgewerkt met een plat dak van 6,5m hoog. Het volledige blok heeft een oppervlakte van 2122 m² waarbij de units variëren van 216 m² tot 648 m² .
          • Blok B zal bestaan uit 7 KMO-units (unit 11 t.e.m. 17). Het volume is 42 m bij 48 m en wordt afgewerkt met een plat dak van 6,5m hoog. Het volledige blok heeft een oppervlakte van 1920 m² waarbij de units variëren van 120 m² tot 756 m² .
          • Blok C zal bestaan uit 10 KMO-units (unit 1 t.e.m. 10). Het volume is 72 m bij 42 m en wordt afgewerkt met een plat dak van 6,5m hoog. Het volledige blok heeft een oppervlakte van 2493 m² waarbij de units variëren van 144 m² tot 360 m² .

          De totale bebouwde oppervlakte bedraagt 6546 m².

          Aan de rechterzijde van blok B wordt er voorzien in een elektriciteitscabine (zie verderop) en een brandweerkluis.

          De units worden opgetrokken in een betonstructuur met gelamelleerde liggers voor de dakconstructie. Om licht binnen te trekken in de verschillende units van de industriebouw worden lichtkoepels of langwerpige lichtstraten voorzien die dienst kunnen doen als RWA-systeem. De gevel wordt afgewerkt met een betonplint onderaan (ca 2,25 m hoog) en geïsoleerde beton sandwichpanelen. Iedere unit krijgt een sectionale poort van 4,5m bij 4,5m en een glazen inkomdeur met daarnaast een groot vast raam. Sommige units krijgen een extra sectionale poort. Binnenin alle units, wordt telkens een sanitair blok voorzien met toilet en lavabo. Buiten deze vaste structuur is er weinig invulling voorzien, doel is om de units zo flexibel mogelijk te houden voor potentiële kopers. Het schrijnwerk wordt voorzien in zwart gelakt aluminium. De regenwaterafvoeren worden ingewerkt in de bebouwing.

          De nieuwe weg sluit dwars aan op de Brugstraat. Het wegdek heeft een breedte van 7,00m met langs weerszijden een voetpad. Er worden twee zijarmen voorzien m.n. tussen blok A en B, en tussen blok B en C. Deze zijarmen lopen parallel met de Brugstraat en hebben een wegdek van 6 m breed. De totale oppervlakte van deze nieuw aan te leggen wegenis bedraagt 2401,44 m². De as van de weg komt op niveau 12,00 mTAW te liggen.

          De nieuw aan te leggen, openbare weg wordt uitgevoerd in een KWS-verharding. Langs de rijbaan wordt op sommige plaatsen nog voorzien in een voetpad in een waterdoorlatende betonstraatsteen (220/110/100 in elleboogverband). De weg wordt steeds voorzien van een ter plaatse gestorte kantstrook in beton. Aan de achterzijde van blok A wordt bijkomend een brandweg met grasdallen aangelegd van 4,00 m breed. Na aanleg van de wegenis zal deze volledige oppervlakte (2401,44 m²) overgedragen worden aan de gemeente, met uitzondering van de brandweg achteraan die privaat blijft.

          De bedrijfsgebouwen worden ingeplant op 6 tot 6,50 m van de (nieuwe) rooilijn. Per unit wordt er in de achteruitbouwstrook minstens 2 parkeerplaatsen aangelegd aangevuld met wat groenaanleg. In totaal worden er 78 parkeerplaatsen voorzien, met minimale afmetingen van 2,50 op 5,00m. Rondom de bedrijfsgebouwen wordt er ook nog voorzien in aansluitende verhardingen voor opritten, stapelruimtes en een brandweg. In totaal wordt 4144 m² private verharding voorzien.

          De verharding van de parking, opritzones en stapelplaatsen worden aangelegd in waterdoorlatende betonklinkers.

          De bouwvrije deelzone en groenbuffer worden bouw- en verhardingsvrij gehouden. De bouwvrije zone krijgt een invulling met laagblijvend groen, maar zal door zijn hellingsgraad niet gebruikt kunnen worden als secundaire brandweg. De groenbuffer zelf wordt ingericht volgens de bepalingen van het RUP. De totale oppervlakte van deze zones bedraagt samen 3212m².

          Het betreft een terrein met een sterk hoogteverschil waardoor via reliëfwijziging het terrein genivelleerd wordt. Het niveau van de as van de weg van de Brugstraat t.h.v. de nieuwe weg is 12,10 mTAW. De gebouwen krijgen een vloerpas van 12,20 mTAW. Het maaiveld wordt aangepast zodat een mooie aansluiting van de weg tot de units bekomen wordt.

          Tenslotte wordt ook de zone achter het projectgebied, evenals de zone achter het reeds vergunde industriegebouw aan de rechterzijde genivelleerd tot eenzelfde niveau. Het gaat over een gebied met een totale oppervlakte van 23.305m². Achter de te ontwikkelen gebouwen van de projectzone wordt er ook nog voorzien in een open infiltratiebekken met een infiltratieoppervlakte van 51.10m². Deze wordt geplaatst in de hoek tussen de brandweg boven blok A en de bouwvrije deelzone.

          IIOA

          Er wordt bij het project een hoogspanningscabine aangevraagd, die gerealiseerd en aangesloten zal worden door Fluvius. De hoogspanningscabine heeft een breedte van 2,70m en een lengte van 3,45m. De cabine wordt voorzien van een plat dak met een nokhoogte van 2,44m en wordt ondergebracht onder volgende rubriek:

          Rubrieknummer

          Omschrijving

          Klasse

          12.2.1°

          12.2.1° - 100 kVA tot en met 1.000 kVA

          3

          MOTIVERING

          Juridische grond

          • Zaak van de wegen - uittreksel uit het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning - Artikel 31. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

          • Zaak van de wegen - regeling van het besluit van de Vlaamse regering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning - Artikel 47. Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.

          • Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.

          Openbaar onderzoek

          Overeenkomstig de criteria van artikels 11-14 van het besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning is de gewone procedure van toepassing en moet de aanvraag openbaar gemaakt worden. Het openbaar onderzoek werd gehouden van 2 mei 2021 t.e.m. 31 mei 2021. Er werden 5 bezwaren ingediend.

          Afweging

          SOWI INVEST (dhr. Wim Declercq), Oosthoekstraat 32 te 8720 Dentergem, en Fluvius System Operator, Heistraat 88 te 9100 Sint-Niklaas, hebben op 25 maart 2021 een omgevingsvergunningaanvraag ingediend voor het bouwen van 23 KMO-units, een hoogspanningscabine en het aanleggen van wegenis, gelegen Brugstraat 25, kadastraal gekend als 3de afdeling, sectie C, nummers 16C, 47X2 en 47Y2.

          Het dossier werd volledig en ontvankelijk werd verklaard op 21 april 2021.

          Artikel 4.3.5 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) bepaalt dat een omgevingsvergunning slechts kan worden verleend indien de aanvraag gelegen is aan een voldoende uitgeruste weg. De site situeert zich aan uitgeruste wegenis en omvat ook nieuwe openbare wegenis die mee wordt aangevraagd binnen het huidige dossier voor een omgevingsvergunning en ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de gemeenteraad. Het artikel 31 van het decreet omgevingsvergunning voorziet dat als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad hierover moet beslissen.

          De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

          Het aanvraagdossier toont de situering, afmetingen en inrichting van onverharde, groene en verharde oppervlaktes van en voor de wegenis. Het omvat ook een bestek en een opmeting (met kostenraming) voor de uitwerking en materialisatie van het openbaar domein.

          De aanvraag werd onderworpen aan een openbaar onderzoek van 2 mei 2021 t.e.m. 31 mei 2021. Hierbij werden vijf bezwaren ontvangen maar deze hebben geen betrekking op het wegenisgedeelte.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan Brandweerzone Midwest –hulpverleningszone 2 (Roeselare). Er werd op 25/05/2021 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan de Vlaamse Waterweg nv – Afdeling Bovenschelde. Er werd op 15/06/2021 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan Vlaamse Milieumaatschappij. Er werd op 29/04/2021 gemeld dat zij geen advies wensen te verlenen.

          Op 21/04/2021 werd advies gevraagd aan Fluvius System Operator. Er werd geen advies verleend binnen de wettelijke termijn.

          Op 21/04/2021 werd advies gevraagd aan Proximus. Er werd geen advies verleend binnen de wettelijke termijn.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan de Veiligheidscommissie ASTRID. Er werd op 4/05/2021 een gunstig advies verleend.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan de gemeentelijke Technische Dienst. Er werd op 21/05/2021 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan Telenet. Er werd op 6/05/2021 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          Er werd op 21/04/2021 advies gevraagd aan De Watergroep. Er werd op 27/05/2021 een ongunstig advies verleend. De plannen werden aangepast waarna op 28 juli 2021 een herziening van advies werd gevraagd. Op 29 juli 2021 een gedeeltelijk voorwaardelijk gunstig advies werd verleend.

          Er werd op 28/07/2021 advies gevraagd aan de Dienst Waterlopen van de provincie West-Vlaanderen. Er werd nog geen advies ontvangen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad besluit de zaak van de wegenis, met inbegrip van de vaststelling van het rooilijn- en innemingsplan, in deze aanvraag voor een omgevingsvergunning gelegen Brugstraat 25, kadastraal gekend als 3de afdeling - sectie C - nummers 16C, 47X2 en 47Y2, goed te keuren in toepassing van artikel 31 van het omgevingsdecreet en artikel 47 van het besluit tot uitvoering van het decreet van de omgevingsvergunning.

          Artikel 2: onderstaande voorwaarden dienen nageleefd te worden door de bouwheer:

          • de aansluiting van de riolering van de KMO zone dient te gebeuren zoals op plan aangegeven, met 1 aansluiting voor RWA en 1 voor DWA op de hoofdriolering in de Brugstraat. Het is niet toegestaan om apart de loten van blok C op de Brugstraat te laten aansluiten
          • de voorwaarden en financiële verplichtingen in de adviezen van de nutsmaatschappijen strikt na te leven
          • het advies van Brandweerzone Midwest strikt na te leven
          • het advies van de Vlaamse Waterweg nv – Afdeling Bovenschelde strikt na te leven
          • de bestaande afwatering van de omliggende percelen dient gegarandeerd te blijven. Afvloei van hemelwater naar aanpalende zones voor infiltratie mag enkel op de eigen terreinen plaatsvinden. Het kan niet de bedoeling zijn buurpercelen wateroverlast te bezorgen
          • de ontwikkelaar dient ervoor in te staan dat alle nutsleidingen (water, elektriciteit, gas en internet –en telefoonverbinding) onmiddellijk aansluitbaar zijn bij de KMO-units. Voor het verkrijgen van verkoopbaarheidsakte dient hiervan bewijs geleverd te worden
          • de ontwikkelaar dient ervoor te zorgen dat elke KMO-unit afzonderlijk aangesloten is op het rioleringsnet zowel voor RWA en DWA (regenwater en vuilwater). Voor het verkrijgen van verkoopbaarheidsakte dient hiervan bewijs geleverd te worden
          • het besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater strikt na te leven

          Artikel 3: aan de ontwikkelaar worden de volgende verplichtingen opgelegd:

          • de geplande weg uit te rusten met riolering en aansluitingsmogelijkheden, greppels, alle nodige ondergrondse leidingen van o.m. elektriciteit, internet, openbare verlichting, gas, water, telecommunicatie, … dit alles volgens de plannen op te maken door de onderscheiden bevoegde diensten, en deze voor te leggen aan het gemeentebestuur
          • op zijn kosten instaan voor het leveren en plaatsen van de nodige verkeersborden en het aanbrengen van de nodige wegmarkeringen in de verkaveling en aan de bestaande aanpalende weg
          • na de volledige uitvoering en definitieve oplevering der werken, de authentieke akte te laten verlijden waarbij er aan de gemeente kosteloze overdracht wordt gedaan van de in de aanvraag aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen, met de kosten ten laste van de ontwikkelaar.

          Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om deze beslissing verder uit te voeren.

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Schepenen
          Philip Vanhaesebrouck, Gemeenteraadsleden
          Rita Delmotte, Schepenen
          Bart De Keukeleire, BCSD
          Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gemeenteraadsleden
          Gunther Simoens, Schepenen
          Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Gemeenteraadsleden
          Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          1. Burgemeester K. Degroote geeft een toelichting over de besmettingen en de quarantaines in de voorbije periode. De cijfers zijn de laatste week gedaald maar voorzichtigheid blijft de boodschap.  Waar er 2 weken geleden nog 107 mensen in quarantaine zaten (vooral uit buitenland) is dit gedaald naar 43.  Het reproductiegetal is op dit moment 0,58. In het vaccinatiecentrum Tielt zit men aan 100.000 vaccinaties.  De gemeenteraadsleden appreciëren dat de cijfers regelmatig doorgestuurd worden door de algemeen directeur.

          2.Volgens raadslid J. Vandemaele zouden geïnteresseerden een brief ontvangen hebben voor een lot aan de Verbindingsweg.  Zij vraag zich af wie die brief verstuurd heeft.  Schepen Y. Lambrecht bevestigt dat de brief zeker niet van de gemeente komt.  De afzender is niet gekend.

           3.Schepen B de Keukeleire geeft toelichting omtrent het bijzonder onderwijsdossier.  Curando geeft toezegging dat dit in hun gebouwen kan ingericht worden. Er wordt een stuurgroep opgericht om een visie en een financieel plaatje uit te schrijven.  Er hebben reeds verschillende mensen uit de sector toegezegd om hun medewerking te verlenen.  Begin 2022 is de streefdatum om een zicht te krijgen op het project om dan tegen eind 2022 de aanvraag in te dienen.  Streefdatum start zou september 2023 zijn.

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE GEMEENTERAAD

Namens Gemeenteraad,

Bernard Vanmeerhaeghe
Adjunct-algemeen directeur

Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad