Terug
Gepubliceerd op 22/10/2025

Notulen  Gemeenteraad

wo 20/08/2025 - 20:00 Raadszaal

DE GEMEENTERAAD

Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de ver­gade­ring, de dagorde van deze zitting heeft ont­van­gen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.

GAAT OVER TOT DE DAGORDE

Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
Koenraad Degroote, Burgemeester
Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
Sofie De Clerck, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 20/08/2025 om 20:00.

  • Openbaar

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Algemene administratie

        • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018; 

          Gelet op de ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 juni 2025;

          In toepassing van artikel 32 van het decreet over het lokaal bestuur wordt een zittingsverslag gemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 25 juni 2025 worden goedgekeurd. 

        • DVV Midwest: wijziging organisatie Wijk-Werken in Dentergem

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het Wijk-werkendecreet van 7 juli 2017;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende Wijk-werken van 29 september 2017;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de statuten van DVV Midwest van 22 december 2017, gewijzigd op 18 december 2018;

          Gelet op de samenwerkingsovereenkomst VDAB-organisator Wijk-werken van 20 november 2017;

          Momenteel wordt het Wijk-werken te Dentergem verzorgd door 0.2 VTE wijk-werkbemiddelaar van VDAB.

          Voor de andere gemeenten van de referentieregio Midwest is DVV Midwest organisator sinds 2018. Concreet is er een team van 3,8 VTE VDAB-Wijk-werkbemiddelaars aangevuld met 0,5 VTE projectmedewerker en 1 VTE regisseur sociale economie en werk, beiden tewerkgesteld door DVV Midwest. De concrete uitvoering van deze samenwerking tussen VDAB en DVV Midwest is vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst.

          In dit team is diverse expertise aanwezig, om zo tot een optimale dienstverlening voor alle besturen te komen: 

          • De regisseur sociale economie en werk en de projectmedewerker wijk-werken overleggen periodiek met het VDAB-diensthoofd intensieve begeleiding en de wijk-werkbemiddelaars.
          • De regisseur sociale economie en werk ondersteunt de lokale besturen in het ontwikkelen van een regionale visie over maatschappelijk verantwoord ondernemen en houdt hiertoe vinger aan de pols over maatschappelijke tendensen en beleidsaanbevelingen rond dit thema. Tevens stimuleert de regisseur het samenwerken met en tussen partners sociale economie. Hierbij steeds met specifieke aandacht voor werkzoekenden die verder af staan van de reguliere arbeidsmarkt.
          • De projectmedewerker wijk-werken ondersteunt de werking op vlak van beleidsimplementering, het actief prospecteren van mogelijke opdrachten op maat van de aangemelde profielen, …
          • De wijk-werkbemiddelaars (VDAB) hebben hun expertise in het correct uitvoeren van het traject, begeleiden de wijk-werkers, staan mee in voor de uitbetalingen en zijn aanspreekpunt voor ‘gebruikers’ van het wijk-werken via wijk-werkcheques.

          De aansluiting van Dentergem bij DVV Midwest als organisator zorgt er voor dat de VDAB-wijk-werkbemiddelaar die momenteel 0,2 VTE voor Dentergem werkt, van bovenstaande expertise kan gebruikmaken. Dit zal voor deze bemiddelaar leiden tot toegang tot een regio-brede ondersteuning en tot extra inhoudelijke expertise.

          De overgang van VDAB naar DVV Midwest als organisator heeft ook zijn gevolgen voor de mogelijke opdrachten binnen de gemeente. Bij decreet kan de VDAB niet afwijken van de standaardopdrachten. Een wijk-werkorganisator zoals DVV Midwest heeft wel de mogelijkheid om ‘afwijkende’ activiteiten binnen het wijk-werken aan te vragen.   

          In bijlage 1 gaat de activiteitenlijst van DVV Midwest en de activiteitenlijst die voor Dentergem momenteel van toepassing is.

          Als de activiteitenlijst van het lokaal bestuur Dentergem en de activiteitenlijst van DVV Midwest naast elkaar wordt gelegd, zijn enkele (kleine) verschillen op te merken. Onderstaand worden deze punten opgelijst:

          • Hulp bij administratieve taken is bij het lokaal bestuur Dentergem beperkt tot administratief werk bij een bibliotheek. De invulling binnen regio DVV Midwest is uitgebreid met ondersteuning bij administratie (opmaak belastingaangifte, helpen klasseren van documenten, telefoonpermanentie …) zonder een beperking van locatie.
          • Onder de logistieke taken is de activiteitenlijst bij DVV Midwest uitgebreid met volgende activiteiten:

          - Hulp bij recepties en protocollaire activiteiten

          - Overlastbestrijding (helpen bij recyclage, zwerfvuil verwijderen, …)

          • Poetsen en onderhoud

          Vaststelling is dat er binnen de huidige VDAB-Wijk-werken voor Dentergem geen actieve opdrachten worden uitgevoerd, die vermeld staan bij DVV Midwest. Er dienen dus geen nieuwe uitzonderingen te worden aangevraagd voor Dentergem.

          De werking wijk-werken zit vervat in de algemene standaarddienstverlening van DVV Midwest, waartoe lokaal bestuur Dentergem vanaf 1 januari 2026 toetreedt. Deze beslissing tot overstap van VDAB-wijk-werken naar DVV Midwest als wijk-werkorganisator leidt dus niet tot extra financiële bijdragen, maar is vooral vereist voor de procedure overgang van VDAB-wijk-werken naar DVV Midwest als wijk-werkorganisator.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad is akkoord om structureel aan te sluiten bij het DVV Midwest als organisator voor het Wijk-werken vanaf 1 januari 2026 (onder voorbehoud van goedkeuring van de statutenwijziging door de bestuursorganen van DVV Midwest).

          Artikel 2: een afschrift van deze beslissing wordt per mail voor verder gevolg verstuurd naar de algemeen directeur (saskia.verriest@midwest.be) en de coördinator Welzijn binnen DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be).

      • Burgerlijke stand en bevolking

        • Toekennen straatnaam nieuwe verkaveling gelegen op het terrein Molenstraat 38 C, Oeselgemstraat 13 en 17 - definitieve vaststelling

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023071184 waarbij het college op 7 juni 2024 kennis heeft genomen van het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en de omgevingsvergunning ook verleende onder voorwaarden; 

          Gelet dat de aanvraag het verkavelen betreft van de gronden in 25 loten voor woningbouw met aanleg van nieuwe wegenis;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 mei 2025 betreffende de voorlopige vaststelling van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling gelegen op het terrein Molenstraat 38C, Oeselgemstraat 13 en 17;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2025 betreffende de organisatie van het openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnaam;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 augustus 2025 betreffende de sluiting van het openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnaam;

          Overwegende dat de gemeenteraad op 21 mei 2025 de straatnaam voorlopig heeft vastgesteld voor de nieuwe verkaveling gelegen op het terrein Molenstraat 38C, Oeselgemstraat 13 en 17: Mathilde  Vanschoebekestraat;

          Overwegende dat het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 17 juni 2025 tot en met 16 juli 2025 en er geen bezwaren werden ingediend;

          Overwegende dat er advies ingewonnen werd bij de heemkundige kring 'Het Bourgondisch Erfgoed' van Wakken;

          Overwegende dat er advies gevraagd werd over de nieuwe straatnaam aan de cultuurraad;

          Overwegende dat de cultuurraad positief advies gaf;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad stelt volgende straatnaam definitief vast voor de nieuwe wegenis gelegen in de verkaveling op het terrein Molenstraat 38C, Oeselgemstraat 13 en 17: Mathilde Vanschoebekestraat.

        • Toekennen straatnaam nieuwe verkaveling tussen Markegemstraat en Kapellestraat- definitieve vaststelling

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2024093060 dat door het college van burgemeester en schepenen goedgekeurd werd onder voorwaarden op 17 januari 2025;

          Gelet dat de aanvraag het verkavelen betreft van de gronden in 9 loten voor woningbouw met aanleg van nieuwe wegenis;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 mei 2025 betreffende de voorlopige vaststelling van de straatnaam voor de nieuwe verkaveling tussen Markegemstraat en Kapellestraat;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 6 juni 2025 betreffende de organisatie van het openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnaam;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 augustus 2025 betreffende de sluiting van het openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnaam;

          Overwegende dat de gemeenteraad op 21 mei 2025 de straatnaam voorlopig heeft vastgesteld voor de nieuwe verkaveling tussen Markegemstraat en Kapellestraat: Schouwburglaan;

          Overwegende dat het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 17 juni 2025 tot en met 16 juli 2025 en er geen bezwaren werden ingediend;

          Overwegende dat er advies ingewonnen werd bij de heemkundige kring 'Het Bourgondisch Erfgoed' van Wakken;

          Overwegende dat er advies gevraagd werd over de nieuwe straatnaam aan de cultuurraad;

          Overwegende dat de cultuurraad positief advies gaf;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad stelt volgende straatnaam voor de nieuwe wegenis in de verkaveling tussen de Markegemstraat en de Kapellestraat definitief vast: Schouwburglaan.

      • Communicatie

        • Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst 'UiT-partner' met publiq vzw

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de vraag van publiq vzw van 11 maart 2025 om een getekende UiTovereenkomst te bezorgen;

          Gelet op de collegebeslissing 'Overeenkomst 'UiT-partner tussen publiq vzw en Lokaal bestuur Dentergem' van 23 mei 2025;

          Gelet dat deze overeenkomst 

          • een voorwaarde is om met UiTPAS te starten;
          • ons partnerschap van het UiTnetwerk officieel vastlegt voor het gebruik van de UiTagenda op de gemeentelijke website en het UiT-logo;

          Overwegende dat de vrijetijdsdiensten en de dienst Communicatie verder wensen gebruik te maken van de UiT-agenda op onze website en het UiT-logo;

          Overwegende dat het partnerschap in het UiTnetwerk gratis is voor lokale besturen. Ook het gebruik van de UiTdatabank en de doorstroom naar de eigen landingspagina met UiT-agenda is kosteloos;

          Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele omtrent de uitrol van de UiTPass en het antwoord door schepen G. Simoens (cfr. audioverslag);

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: goedkeuring te verlenen aan de overeenkomst 'UiTpartner' tussen publiq vzw en lokaal bestuur Dentergem. De overeenkomst geldt voor 1 jaar een wordt telkens stilzwijgend verlengd met een periode van 1 jaar, tenzij 1 van de partijen een einde wenst te maken aan de overeenkomst. 

          Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van de overeenkomst door de heer Koenraad Degroote, burgemeester en mevrouw Sofie De Clerck, algemeen directeur.

      • Cultuur

        • Goedkeuren van het Huishoudelijk Reglement Cultuurraad

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 februari 2025 en de wijzigingen van 25 juni 2025 betreffende de goedkeuring van het aangepast reglement inzake de gemeentelijke adviesorganen;

          Gelet op het huishoudelijk reglement zoals toegevoegd in bijlage;

          Overwegende dat alle leden van de cultuurraad hun opmerkingen en advies hebben gegeven omtrent dit huishoudelijk reglement in hun vergadering van 12 mei 2025 en deze verwerkt werden in het voorliggend ontwerp;

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen er kennis heeft van genomen tijdens de zitting van 8 augustus 2025;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de cultuurraad goed.

      • Financien en comptabiliteit

        • Extra agendapunt - raadslid Aniek Van de Velde - Dentergem Denkt Mee - ontwerp meerjarenplan - Goedkeuring organisatie en werkwijze

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 2 betreffende het betrekken van de inwoners bij het beleid en openheid van bestuur;

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikel 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, inzonderheid betreffende communicatie, informatie en participatie van burgers bij beleid;

          Gelet op de beginselen van behoorlijk bestuur en het streven naar transparantie, inspraak en betrokkenheid van de burger bij het lokaal beleid;

          Gelet op bepaalde engagementen inzake inspraak, samenspraak en samenwerking in het verkiezingsprogramma;

          Gelet dat het gemeentebestuur momenteel werkt aan de opmaak van het ontwerp-meerjarenplan 2026 – 2031;

          Gelet dat het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat gemeenten en OCMW’s de inwoners zoveel mogelijk betrekken bij het beleid en zorgen voor openheid van bestuur;

          Overwegende dat participatie het draagvlak van beleidskeuzes vergroot;

          Overwegende dat participatie bijdraagt aan transparant en democratisch bestuur;

          Overwegende dat Focus8720 focust op inspraak en participatie vóór en mèt de inwoners;

          Overwegende dat op vandaag de burgerparticipatie onvoldoende is;

          Overwegende dat adviesraden een heel waardevolle rol spelen;

          Overwegende dat daarnaast de brede bevolking  - ook wie niet actief is in adviesraden - de kans moet krijgen om input en feedback te leveren over verschillende beleidsdomeinen.

          Overwegende dat het organiseren van ‘Dentergem Denkt Mee’ een beperkte financiële impact heeft, maar een grote democratische meerwaarde biedt;

          Gelet op de toelichting ter zitting door raadslid A. Van de Velde over dit door haar ingediende extra agendapunt (cfr. audioverslag) waarbij zij volgend voorstel van beslissing voorstelt : 

          Artikel 1: de gemeenteraad verleent goedkeuring aan de organisatie van ‘Dentergem Denkt Mee’ met betrekking tot het ontwerp-meerjarenplan 2026-2031, waarbij er feedback wordt gevraagd over het ontwerpplan, waaronder over de beleidsdoelstellingen en -thema’s.  Deze ‘Dentergem Denkt Mee’ beoogt actieve burgerinspraak en dialoog met het gemeentebestuur.

          Artikel 2: voor de organisatie, communicatie en registratie van de deelnemers wordt een werkgroep opgericht met een vertegenwoordiger van beide fracties en de gemeentelijke administratie. 

          Iedere inwoner van de gemeente krijgt de mogelijkheid om deel te nemen aan één of meerdere fysieke participatiemomenten. 

          Er wordt daarnaast gebruik gemaakt van diverse kanalen, waaronder sociale media, infobrochure en het gemeentelijk infomagazine. Ook digitale deelname wordt mogelijk gemaakt.

          Artikel 3: de input die tijdens ‘Dentergem Denkt Mee’ wordt verzameld, wordt door de werkgroep geanalyseerd, meegenomen bij de verdere opmaak van het ontwerp-meerjarenplan en geëvalueerd.  Er wordt teruggekoppeld naar de inwoners.

          Artikel 4: de gemeenteraad wordt op de hoogte gehouden van het verloop en de resultaten van deze participatie(momenten); zodat transparantie en opvolging gegarandeerd worden.

          Gelet op het antwoord ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele op deze toelichting (cfr. audioverslag) waarbij zij voorstelt om niet in te gaan op bovenvermeld voorstel van beslissing onder verwijzing naar het standpunt van de gemeenteraad tijdens de zitting van februari '25 waarbij een goede werking van adviesraden vooropgesteld wordt als de beste manier van burgerparticipatie en dialoog.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Tegenstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Met 8 stemmen voor, 10 stemmen tegen

          BESLIST 

          Enig artikel : de gemeenteraad verleent geen goedkeuring aan de organisatie van ‘Dentergem Denkt Mee’ met betrekking tot het ontwerp-meerjarenplan 2026-2031.  Er wordt hieromtrent dan ook geen werkgroep opgericht.  De gemeenteraad behoudt het standpunt dat burgerparticipatie en dialoog best gebeurt via de adviesraden.

      • Jeugd

        • Overeenkomst van derdebetaler afgesloten tussen De Lijn en lokaal bestuur Dentergem - bekrachtiging

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 juli 2025;

          Gelet dat wordt voorgesteld om vanaf 1 september 2025 een tussenkomst te verlenen van 15% in de vervoersprijs van de Buzzy Pass abonnementen voor inwoners tussen 12 en 24 jaar;

          Overwegende dat een overeenkomst van derdebetaler wordt afgesloten tussen De Lijn en lokaal bestuur Dentergem voor de tussenkomst voor 15% in de prijs van een abonnement Buzzy Pass voor inwoners tussen 12 en 24 jaar;

          Gelet op de tussenkomst ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag) houdende de totstandkoming van dit agendapunt via burgerparticipatie; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 juli 2025 betreffende de principiële goedkeuring van de derdebetalersovereenkomst met De Lijn waarbij de gemeente voor 15% tussenkomt in de aankoopprijs voor de abonnementen Buzzy Pass afgesloten bij de vervoersmaatschappij De Lijn voor alle inwoners tussen 12 en 24 jaar van de gemeente Dentergem.

        • Goedkeuren van het Huishoudelijk Reglement Jeugdraad

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 februari 2025 en de wijzigingen van 25 juni 2025 betreffende de goedkeuring van het aangepast reglement inzake de gemeentelijke adviesorganen;

          Gelet op het huishoudelijk reglement zoals toegevoegd in bijlage;

          Overwegende dat alle leden van de jeugdraad hun opmerkingen en advies hebben gegeven omtrent dit huishoudelijk reglement in hun vergadering van 5 juni 2025, dewelke werden verwerkt in voorliggend ontwerp; 

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen er kennis heeft van genomen tijdens de zitting van 8 augustus 2025;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de jeugdraad goed.

        • Extra agendapunt - raadslid Joke Vandemaele - Oprichting van een kindergemeenteraad in Dentergem

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 
          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet dat de gemeente de bevoegdheid heeft om burgerparticipatie te organiseren, ook onder jongeren, in het kader van het lokaal jeugdbeleid.
          Gelet dat de gemeente wil inzetten op actieve jeugdparticipatie en democratisch burgerschap vanaf jonge leeftijd. Volgende doelstellingen zijn hierbij belangrijk:

          • Kinderen laten kennismaken met democratische besluitvorming
          • Bevorderen van actief burgerschap bij jongeren
          • De stem van kinderen integreren in het lokaal beleid
          • Versterken van de band tussen jeugd en lokale overheid

          Overwegende dat de stem van kinderen en jongeren een plaats verdient binnen het lokaal beleid. Zij zijn immers volwaardige burgers van vandaag én de toekomst van onze gemeente. Om hen actief te betrekken bij het gemeentelijk beleid en hen kennis te laten maken met democratische besluitvorming, stellen we voor om een kindergemeenteraad op te richten in Dentergem.

          Overwegende dat een kindergemeenteraad kinderen uit het basisonderwijs (bijvoorbeeld uit het 5e en 6e leerjaar) de kans biedt om mee na te denken over thema’s die hen aanbelangen, zoals spelen, verkeer, milieu, pesten, evenementen samen met jeugdraad, enz. Ze kunnen eigen voorstellen formuleren, acties uitwerken en in dialoog treden met het gemeentebestuur.

          Overwegende dat heel wat gemeenten in Vlaanderen reeds met succes een kindergemeenteraad hebben opgericht, en het de moeite loont om dit ook in Dentergem te implementeren als participatieproject.

          Gelet op de toelichting ter zitting door raadslid J. Vandemaele omtrent dit agendapunt (cfr. audioverslag) waarbij zij volgend voorstel van beslissing voorlegt :  

          1. Principieel akkoord te gaan met de oprichting van een kindergemeenteraad;
          2. De uitwerking en praktische organisatie te laten voorbereiden door een werkgroep zoals hierboven omschreven;
          3. De jeugddienst of een verantwoordelijke ambtenaar aan te duiden als coördinator van het project.

          Gelet op de reactie door schepen B. De Keukeleire hierop dit initiatief genegen te zijn aangezien dat dit reeds in het verkiezingsprogramma van de fractie Eendracht was opgenomen, doch vertraging opliep ingevolge een personeelsproblematiek (cfr. audioverslag);

          Gelet op de tussenkomst door burgemeester K. Degroote om dit extra agendapunt voorlopig uit te stellen tot de nieuwe jeugdcoördinator in dienst zal getreden zijn om dit project uit te werken; 

          Hoewel de fractie Focus8720 aandringt op een stemming tot goedkeuring van het voorstel van beslissing, vraagt de voorzitter in eerste instantie de stemming houdende uitstel van dit agendapunt; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Tegenstanders: Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 stemmen tegen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad beslist om dit extra agendapunt uit te stellen naar een latere zitting van de gemeenteraad.

      • Leefmilieu

        • I.V.I.O. - Buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op artikel 30 en 31 van de statuten van IVIO;

          Gelet op de gemeenteraadsbeslissingen van 19 oktober 2023 van de gemeente Ruiselede en van 23 oktober 2023 van de gemeente Wingene betreffende de definitieve beslissing tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en van de gemeente Wingene;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van Ruiselede van 21 december 2023 omvattende de intentieverklaring voor de uitwerking van het afvalbeleid en keuze van intergemeentelijke samenwerking voor Mirom;

          Gelet op het feit dat de gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.;

          Gelet op het schrijven van de gemeente Wingene van 16 april 2025 waarbij de gemeente Wingene verklaart om per 31 december 2025 te willen uittreden voor haar fusiegemeente Ruiselede mits een akkoord kon bereikt worden over een passende schadevergoeding;

          Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van I.V.I.O. van 19 mei 2025 tot principiële aanvaarding van de uittreding van de gemeente Wingene per 31 december 2025;

          Gelet op de uitnodiging van 17 juni 2025 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. die op 20 oktober 2025 plaatsheeft;

          Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Rita Delmotte, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering bij IVIO;

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;

          Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. van 20 oktober 2025:

          1. goedkeuring van overeenkomst tot vaststelling uittredingsvergoeding voor het uittreden van de Gemeente Wingene;
          2. goedkeuring van de uittreding per 31/12/2025 van de gemeente Wingene uit I.V.I.O.;
          3. toelichting statutenwijziging BAV december 2025;
          4. varia
          Overwegende dat de duurtijd van I.V.I.O. loopt tot 31 december 2037, periode binnen dewelke gemeenten-deelnemers verplicht zijn tot het nakomen van hun verbintenissen;
          Overwegende artikel 422 van het decreet over het lokaal bestuur bij uitzondering voorziet dat bij een fusie van gemeenten die tot een verschillend werkingsgebied van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging behoren, deze gemeenten kunnen opteren om vervroegd uit een van de twee verenigingen te treden met het oog op het voeren van een uniform afvalbeheer voor de gefuseerde gemeenten;
          Overwegende dat de gefuseerde gemeente Wingene bij schrijven van 16 april 2025 definitief opteert om de uitvoering van haar afvalbeheer voor de gefuseerde gemeente Ruiselede per 1 januari 2026 toe te vertrouwen aan de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare;
          Overwegende dat een dergelijke uittreding moet worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de uittredende opdrachthoudende vereniging;
          En dat deze uittreding slechts mogelijk is als er een definitief akkoord is over de schadevergoeding die dergelijk uittreden veroorzaakt in hoofde van I.V.I.O. en haar deelnemers in de opdrachthoudende vereniging;
          Overwegende dat na onderhandelingen een passend en billijk voorsel tot schaderegeling werd getrokken dat als bijlage aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering werd gevoegd;
          Overwegend dat bij goedkeuring van deze overeenkomst de gemeente afziet van verder individueel verhaal ten aanzien van de gemeente Wingene;
          Gelet op de bespreking ter zitten van deze agenda en bijhorende stukken;
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van en keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van I.V.I.O. van 20 oktober 2025 goed, zijnde:

          1. goedkeuring van overeenkomst tot vaststelling uittredingsvergoeding voor het uittreden van de Gemeente Wingene;
          2. goedkeuring van de uittreding per 31/12/2025 van de gemeente Wingene uit I.V.I.O.;
          3. toelichting statutenwijziging BAV december 2025;
          4. varia

          Artikel 2: de gemeenteraad keurt het ontwerp van overeenkomst tot vaststelling van de uittredingsvergoeding voor het uittreden van de Gemeente Wingene goed.

          Artikel 3: de gemeenteraad keurt de uittreding van de gemeente Wingene per 31/12/2025 uit I.V.I.O. goed.

          Artikel 4: de gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering op om haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

          Artikel 5: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen, onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan I.V.I.O.

      • Openbare werken

        • Goedkeuring subsidieovereenkomst voor de aanleg van een lokale waterzuiveringsinstallatie in het provinciedomein Baliekouter

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;

          Gelet op het artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2025 betreffende de goedkeuring van de subsidieovereenkomst voor de heraanleg van een lokale waterzuiveringsinstallatie in het provinciedomein Baliekouter met provincie West-Vlaanderen; 

          Gelet dat de provincie bij het ontvangen van het getekend exemplaar een nieuwe overeenkomst heeft opgesteld omdat zij beslisten de subsidie in 1 maal te storten. In de oorspronkelijke overeenkomst was opgenomen dat de subsidie in twee schijven kon opgevraagd worden;

          Overwegende dat de gewijzigde overeenkomst wordt voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt de aangepaste subsidieovereenkomst voor de heraanleg van een lokale waterzuiveringsinstallatie in het provinciedomein Baliekouter met provincie West-Vlaanderen goed. 

          Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van de overeenkomst.

      • Ruimtelijke ordening

        • Goedkeuring nieuw reglement 'GECORO gemeente Dentergem - Huishoudelijk Reglement'

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering dd. 19 mei 2000 (artikels 4 t.e.m. 10) tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissie van ruimtelijke ordening; 

          Gelet op artikel 1.3.3 § 8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO); 

          Gelet op de beslissing van de GECORO dd. 7 januari 2002 met als titel ‘huishoudelijk reglement’; 

          Gelet op de gemeenteraadbeslissing dd. 21 februari 2002 met als titel ‘Goedkeuring huishoudelijk reglement GECORO’;

          Gelet op de gemeenteraadbeslissing dd. 19 februari 2025 met als titel ‘Goedkeuring van het aangepast reglement inzake de gemeentelijke adviesorganen’;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen d.d. 13 juni 2025 met als titel 'Kennisname ontwerp reglement GECORO'; 

          Gelet op het gunstig advies van de GECORO in zitting van 3 juli 2025;

          Gelet dat het huishoudelijk reglement dat werd goedgekeurd op de gemeenteraad dd. 21 februari 2002 vervalt en wordt vervangen door het nieuwe reglement met als titel ‘GECORO Gemeente Dentergem - Huishoudelijk Reglement 2025’; 

          Overwegende dat het nieuw reglement met als titel 'GECORO Gemeente Dentergem - Huishoudelijk Reglement 2025' werd toegevoegd als bijlage aan deze beslissing; 

          Overwegende dat het voormalig reglement met als titel 'Huishoudelijk reglement' dd. 21 februari 2002 werd toegevoegd als bijlage aan deze beslissing; 

          Overwegende de bevoegdheid van de gemeenteraad ingevolge artikel1.3.3§ 8 dat bepaalt dat het huishoudelijk reglement aan de raad moet worden voorgelegd;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad keurt het nieuw huishoudelijk reglement 'GECORO gemeente Dentergem - Huishoudelijk Reglement 2025' goed. 

        • Definitieve vaststelling RUP 'Herziening RUP Oeselgem'

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Gemeenteraadsleden

          Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), namelijk de artikelen 2.2.18 t.e.m. 2.2.25; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997, wat de bindende bepalingen betreft; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 houdende de definitieve vaststelling van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004, wat de bindende bepalingen betreft; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 tot definitieve vaststelling van een gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd voor wat de bindende bepalingen betreft, bij decreten van respectievelijk 17 december 1997, 19 maart 2004 en 25 februari 2011; 

          Gelet op het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen:

          • Waarvan het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen werd goedgekeurd op 30/11/2016; 
          • Waarvan de 'Strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen' werd goedgekeurd op 20 juli 2018; 
          • Waarvan de 'Conceptnota Bouwshift' werd goedgekeurd op 22 februari 2022; 

          Gelet op het ministerieel besluit houdende goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de Provincie West-Vlaanderen (PRS-WV) van 6 maart 2002, de eerste partiële herziening dd. 11/02/2014 en de tweede partiële herziening dd. 20 januari 2020;

          Gelet op het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen: 

          • Waarvan het ontwerp 'Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig werd vastgesteld op 20 juni 2024 door de provincieraad van de Provincie West-Vlaanderen; 
          • Waarvan het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen samen met het milieueffectenrapport op heden voorgelegd wordt aan het ruimte publiek. Het openbaar onderzoek loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025 waarbij iedere burger reacties kan geven op de inhoud van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over de inhoud van het ontwerp Plan-Milieueffectenrapport; 

          Gelet op de beslissing van de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen dd. 26 maart 2009 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk structuurplan van de gemeente Dentergem; 

          Gelet op het Koninklijk Besluit van 17 december 1979 over de goedkeuring van het gewestplan Roeselare - Tielt en latere wijzigingen; 

          Gelet op het RUP Oeselgem dat door de gemeenteraad op 18 februari 2015 werd goedgekeurd; 

          Gelet dat het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Herziening RUP Oeselgem' wenst op te stellen aangezien de vastgestelde knelpunten die de verdere duurzame ontwikkeling van het gebied hypothekeren: 

          • De geldende voorschriften voor de zones woonproject houden een vlotte ontwikkeling op vandaag tegen door de eigendomsstructuur; 
          • De zone voor bedrijvigheid in de Vaerestraat is aan het uitdoven; 
          • De zone voor bedrijvigheid dient herbekeken te worden in functie van een betere en duurzame ontwikkeling, samen met de buffers errond;
          • Herziening voor de zone voor gemeenschapsvoorzieningen in functie van een meer duurzaam gebruik; 
          • Herziening en screening van de voorschriften; 

          Gelet dat het ontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' onderstaande documenten omvat:

          De toelichtingsnota: 

          • Inleiding; 
          • Afbakening en situering; 
          • Feitelijke Ruimtelijke context; 
          • Juridische Ruimtelijke structuur; 
          • Planningskader; 
          • Planningsopties;
          • Effectenonderzoek; 
          • Mogelijke instrumenten en flankerende maatregelen; 
          • Uitleg planopbouw;
          • Op te heffen voorschriften en ruimtebalans; 
          • Verwerking adviezen, opmerkingen en reacties (Startnota, scopingnota en advies en plenaire vergadering)

          Stedenbouwkundige voorschriften: 

          • Art. 0: Algemene bepalingen; 
          • Art. 1: Zone voor centrumbebouwing; 
          • Art. 2: Zone voor residentieel wonen; 
          • Art. 3: Projectzones; 
          • Art. 4: Zone voor gemeenschapsvoorzieningen; 
          • Art. 5: Zone voor bedrijvigheid; 
          • Art. 6: Bufferzone; 
          • Art. 7: Zone voor natuurontwikkeling; 
          • Art. 8: Zone voor landbouw; 
          • Art. 9: Zone voor waterlopen;
          • Art. 10: Zone voor vijver; 
          • Art. 11: Zone voor openbaar groen; 
          • Art. 12: Openbaar domein; 
          • Art. 13: Trage wegen in overlay;
          • Art. 14: Specifieke aanduiding bouwkundig erfgoed. 

          Bijlagen

          Gelet dat volgende goedgekeurde geldende verkavelingsvergunningen en wijzigingen worden, voor die delen gelegen binnen het plangebied, opgeheven bij de definitieve vaststelling van dit RUP (zie ook pagina 2 stedenbouwkundige voorschriften). De nummering komt overeen met het kaartje op het bestemmingsplan: 

          1. 2005/12/VK
          2. 2005/58/VK
          3. 2009/08/VK
          4. 2012/28/VK
          5. 658/74/4
          6. 90/42/V
          7. 92/69/V
          8. 97/167/V
          9. 2014/103/VK

          Overwegende dat het RUP 'Herziening RUP Oeselgem' werd opgemaakt volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO); 

          Overwegende dat het geïntegreerd planningsproces bestaat uit vijf fasen, waarbij het resultaat telkens opgenomen wordt in één van de volgende documenten: 

          1. Een startnota; 
          2. Een scopingnota;
          3. Een voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan;
          4. Een ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan;
          5. Een definitief gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. 

          Overwegende dat in een eerste fase een startnota werd opgemaakt. Tevens werd in de startnota nagegaan of het plan aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten en of het plan een invloed heeft op de risico's en mogelijke gevolgen van een zwaar ongeval in een Seveso-inrichting. Deze startnota werd ter advies voorgelegd aan een aantal instanties en werd onderworpen aan een publieke raadpleging. Er werd een eerste participatiemoment georganiseerd op 25 september 2023. Tijdens de duur van de publieke raadpleging konden er reacties bezorgd worden aan het college van burgemeester en schepenen in de periode van 1 september 2023 tot en met 30 oktober 2023; 

          Overwegende dat in een tweede fase een scopingnota werd opgemaakt waarin de adviezen en inspraakreacties werden verwerkt. Het RUP is niet van rechtswege onderworpen aan de plan-MER-plicht aangezien. Op 3 mei 2024 werd de beslissing ontvangen.

          Het RUP vormt het kader voor de toekenning van een vergunning voor projecten opgesomd in bijlage I, II of III van het Besluit van de Vlaamse Regering van 10.12.2004, nl. een stadsontwikkelingsproject opgenomen in rubriek 10B van bijlage III en een bedrijventerreinontwikkeling opgenomen in bijlage 10A van bijlage III.
          • Het RUP regelt echter het gebruik van een relatief klein gebied op lokaal niveau (totale oppervlakte RUP is 90ha 87a 11ca of 3,5 % van de totale oppervlakte van Dentergem, het houdt een kleine wijziging in, het heeft betrekking op de ruimtelijke ordening.

          • In de buurt van het plangebied bevinden zich geen Vogelrichtlijn- of Habitatrichtlijngebieden zodat er geen passende beoordeling vereist is.

          Het RUP valt onder de screeningsplicht. Deze effectenbeoordeling wordt geïntegreerd in de RUP-procedure. Hierbij werd onderzocht of het plan aanleiding kan geven tot het optreden van aanzienlijke milieueffecten; 

          In de derde fase werd een voorontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' opgemaakt en er werd gevraagd aan de bevoegde adviesinstanties om schriftelijk advies te verlenen. De plenaire vergadering heeft plaatsgevonden op 7 februari 2025. Alle adviezen zijn gunstig of voorwaardelijk gunstig buiten het advies van ANB - ongunstig en werden toegevoegd als bijlage aan deze beslissing; 

          De vierde fase omvat de opmaak van een ontwerp op basis van de adviezen op het voorontwerp en/of verder ruimtelijk onderzoek;

          Het ontwerp RUP werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 maart 2025;

          Het openbaar onderzoek van het voorlopig vastgesteld RUP werd georganiseerd van 16 april 2025 tot en met 15 juni 2025. Er werden tijdens het openbaar onderzoek 29 bezwaren ingediend waarvan 26 verschillende en 3 dubbele bezwaren.

          Er werd advies gevraagd aan het Departement Omgeving en de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen. Zij hebben geen advies verleend binnen de adviesperiode waardoor de adviezen stilzwijgend gunstig geacht worden;

          De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en heeft op 3 juli 2025 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft de gebundelde adviezen en bezwaren aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.

          Als vijfde fase werd ontwerp RUP aangepast o.b.v. het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening tot het definitief RUP;

          Het college van burgemeester en schepenen en de gemeenteraad kunnen nog gemotiveerd afwijkingen van het advies van van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening;

          De ontwerper merkt op dat de aanpassingen n.a.v. het advies van de gecoro voor wat betreft het toelaten van autonome kantoren als uitdovende functie ingaat tegen de adviezen en waarschuwt dat dit zou kunnen leiden tot schorsing van het RUP; 

          Het college van burgemeester en schepenen heeft op 8 augustus 2025 kennis genomen van de gebundelde adviezen en bezwaren, en het definitieve RUP;

          Dit definitief RUP 'Herziening RUP Oeselgem' wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor definitieve vaststelling; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad stelt overeenkomstig artikel 2.2.21§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening het RUP 'Herziening RUP Oeselgem' definitief vast bestaande uit de bij dit besluit toegevoegde bijlagen:

          De toelichtingsnota: 

          • Inleiding; 
          • Afbakening en situering; 
          • Feitelijke Ruimtelijke context; 
          • Juridische Ruimtelijke structuur; 
          • Planningskader; 
          • Planningsopties;
          • Effectenonderzoek; 
          • Mogelijke instrumenten en flankerende maatregelen; 
          • Uitleg planopbouw;
          • Op te heffen voorschriften en ruimtebalans; 
          • Verwerking adviezen, opmerkingen en reacties (Startnota, scopingnota en advies en plenaire vergadering)

          Stedenbouwkundige voorschriften: 

          • Art. 0: Algemene bepalingen; 
          • Art. 1: Zone voor centrumbebouwing; 
          • Art. 2: Zone voor residentieel wonen; 
          • Art. 3.: Projectzones; 
          • Art. 4: Zone voor gemeenschapsvoorzieningen; 
          • Art. 5: Zone voor bedrijvigheid; 
          • Art. 6: Bufferzone; 
          • Art. 7: Zone voor natuurontwikkeling; 
          • Art. 8: Zone voor landbouw; 
          • Art. 9: Zone voor waterlopen;
          • Art. 10: Zone voor vijver; 
          • Art. 11: Zone voor openbaar groen; 
          • Art. 12: Openbaar domein; 
          • Art. 13: Trage wegen in overlay;
          • Art. 14: Specifieke aanduiding bouwkundig erfgoed. 

          Bijlagen

          Artikel 2: overeenkomstig artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt het definitief RUP 'Herziening RUP Oeselgem' samen met het besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling via het Digitaal Stedenbouwkundig Platform (DSI) bezorgd aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen en het departement Omgeving; 

          Artikel 3: de gemeenteraad neemt kennis van het opheffen van volgende goedgekeurde geldende verkavelingsvergunningen en wijzigingen, voor die delen gelegen binnen het plangebied, bij de definitieve vaststelling van dit RUP (zie ook pagina 2 stedenbouwkundige voorschriften). De nummering komt overeen met het kaartje op het bestemmingsplan: 

          1. 2005/12/VK
          2. 2005/58/VK
          3. 2009/08/VK
          4. 2012/28/VK
          5. 658/74/4
          6. 90/42/V
          7. 92/69/V
          8. 97/167/V
          9. 2014/103/VK
        • Definitieve goedkeuring van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), artikel 2.3.1 en 2.3.2, dat de rechtsgrond voor deze verordening biedt;

          Gelet op het decreet van 25 mei 2014 betreffende de omgevingsvergunning, artikel 75 en 77;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 augustus 2025, waarbij de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten principieel werd goedgekeurd;

          Overwegende dat artikel 75, paragraaf 3, 4°, zoals gewijzigd door het Instrumentendecreet van 26 mei 2023 bepaalt dat financiële lasten slechts kunnen worden opgelegd als dit geregeld wordt in een stedenbouwkundige verordening; dat deze regeling op 1 januari 2024 in werking treedt; dat het daarom aangewezen is dat de gemeente zo spoedig mogelijk over een definitief goedgekeurde stedenbouwkundige verordening beschikt;

          Overwegende dat artikel 2.3.2 van de VCRO de goedkeuringsprocedure voor gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen vastlegt; dat de relevante delen hiervan luiden:

          “§ 2. (…)

          Het college van burgemeester en schepenen is belast met het opmaken van gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en neemt de nodige maatregelen tot opmaak.

          Het college van burgemeester en schepenen legt het ontwerp van stedenbouwkundige verordening voor advies voor aan het departement, de deputatie en aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Het departement en de deputatie geven advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in paragraaf 2/1, derde lid, 1° tot en met 5°. De adviezen worden binnen dertig dagen na de ontvangst van het dossier naar het college van burgemeester en schepenen gestuurd. Als er geen advies is verleend binnen die termijn, mag aan de adviesvereisten worden voorbijgegaan.

          Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening aan een openbaar onderzoek. Het openbaar onderzoek duurt dertig dagen en wordt minstens aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.

          De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het besluit van de gemeenteraad en het volledige advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen tien dagen na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.”

          Overwegende dat sommige gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen onderworpen moeten worden aan een plan-m.e.r.-screening; dat stedenbouwkundige verordeningen in bepaalde gevallen geen kader vormen voor de vergunningverlening; dat voorliggende verordening inzake lasten geen randvoorwaarden voor de toekenning van vergunningen omvat; dat deze verordening weliswaar zal toegepast worden bij de afgifte van omgevingsvergunningen, maar geen beoordelings- of toetsingskader vormt bij de vraag of een vergunning al dan niet kan verleend worden; dat er immers een duidelijk juridisch onderscheid in de wetgeving wordt gemaakt tussen enerzijds voorwaarden, die wel dienen om een aanvraag vergunbaar te maken, en anderzijds lasten, die dat oogmerk niet hebben; dat de vraag of een ontwerp voor vergunning in aanmerking komt en bijvoorbeeld voldoende openbaar domein of andere infrastructuur voorziet in de vergunningverlening (en de milieueffectbeoordeling (project-MER, ontheffing of project-m.e.r.-screening) van de vergunningsaanvraag) wordt bekeken en niet in deze verordening wordt vastgelegd; dat de getallen inzake de last in natura een louter mathematische doelstelling van kostenafweging tussen natura en financiële last hebben; dat een plan-mer-screening aldus niet vereist is omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”;

          Overwegende deze verordening inzake lasten geen kader vormt om te bepalen of een vergunning verleend kan worden, wat de finaliteit is van voorwaarden, maar ertoe strekt om de financiering mogelijk te maken van de bijkomende taken die de overheid door de uitvoering van een vergunning op zich moet nemen; dat deze verordening as such geen significante effecten heeft op beschermde soorten en habitattypes in habitat- en vogelrichtlijngebieden; dat een passende beoordeling aldus niet vereist is omdat deze verordening zich louter beperkt tot het onderwerp “lasten”;

          Overwegende dat de redenen waarom bepaalde opties gekozen worden, uiteengezet en gemotiveerd worden in de rechterkolom van de verordening zelf;

          Overwegende dat een openbaar onderzoek van minstens 30 dagen werd gehouden van 16 mei 2025 tot en met 14 juni 2025; dat dit openbaar onderzoek werd bekendgemaakt:

          a)   het Belgisch Staatsblad, op 18 april 2025;

          b)   via een bericht op de website van de gemeente, en;

          c)    via een bericht in lokaal drukwerk dat minstens in alle brievenbussen van de gemeente wordt verspreid. Als het lokaal drukwerk als publiciteit wordt beschouwd, hoeft het niet te worden verspreid in de brievenbussen waarop een aanduiding is aangebracht dat de bewoners geen publiciteit wensen te ontvangen.

          Overwegende dat tijdens dit openbaar onderzoek geen standpunten, opmerkingen en bezwaren werden geformuleerd; 

          Overwegende dat op 22 april 2025 het advies van de GECORO werd ingewonnen;

          dat de GECORO op 22 april volgend advies heeft uitgebracht: gunstig

          dat hierover het volgende standpunt wordt ingenomen: dit advies wordt bijgetreden.

          Overwegende dat op 10 april 2025  het advies van het departement Omgeving werd ingewonnen;

          dat het departement Omgeving op 18 april 2025 volgend advies heeft uitgebracht: gunstig;

          dat hierover het volgende standpunt wordt ingenomen: dit advies wordt bijgetreden.

          Overwegende dat op 10 april 2025 het advies van de deputatie werd ingewonnen;

          dat de deputatie op 24 april 2025 volgend advies heeft uitgebracht: gunstig met opmerking;

          dat hierover het volgende standpunt wordt ingenomen: dit advies wordt bijgetreden, de verordening werd aangepast aan de opmerking.

          Overwegende dat de verdere procedure als volgt geregeld wordt in de VCRO:

          “Art. 2.3.2. § 2/1. De deputatie en de Vlaamse Regering beschikken over een termijn van vijfenveertig dagen, die ingaat de dag na de betekening, vermeld in paragraaf 2, achtste lid, om de uitvoering van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening te schorsen. Een schorsing kan niet gedeeltelijk zijn. De Vlaamse Regering kan binnen de voormelde termijn een definitief vastgestelde gemeentelijke stedenbouwkundige verordening ook geheel of gedeeltelijk vernietigen. Een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit wordt binnen een ordetermijn van tien dagen met een beveiligde zending bezorgd aan het college van burgemeester en schepenen.

          Binnen de ordetermijn, vermeld in het eerste lid, bezorgt de Vlaamse Regering een afschrift van het schorsings- of vernietigingsbesluit aan de deputatie. Als de deputatie een schorsingsbesluit neemt, bezorgt ze daarvan binnen de voormelde ordetermijn een afschrift aan het departement.

          Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kan alleen worden geschorst:

          1° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een optie uit het gemeentelijk beleidsplan ruimte waarbij de Vlaamse Regering of de deputatie voorbehoud heeft gemaakt overeenkomstig artikel 2.1.11, § 2, tweede lid;

          2° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening uitvoering geeft aan een beleidskader van het gemeentelijk beleidsplan ruimte dat de Vlaamse Regering niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.5, § 2, tweede lid, of dat de provincieraad niet meer geldig heeft verklaard overeenkomstig artikel 2.1.8, § 2, tweede lid;

          3° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening kennelijk onverenigbaar is met een beleidskader of, in voorkomend geval, een ontwerp van beleidskader van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen of het provinciaal beleidsplan ruimte;

          4° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met een gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening of, in voorkomend geval, een ontwerp van gewestelijke of provinciale stedenbouwkundige verordening;

          5° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met artikel 2.3.1 of 4.2.5;

          6° als de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening;

          7° wegens de niet-naleving van een substantiële vormvereiste.

          De Vlaamse Regering gaat alleen over tot vernietiging als ze van oordeel is dat de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in het derde lid, niet kan worden hersteld, weggewerkt of opgelost door het volgen van de procedure, vermeld in paragraaf 2/2.

          § 2/2. In geval van schorsing beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan het college van burgemeester en schepenen, om de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening opnieuw definitief vast te stellen. Bij de definitieve vaststelling van de verordening kunnen ten opzichte van de geschorste verordening alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit.

          De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening wordt samen met het nieuwe besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan de deputatie en het departement.

          Als de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening neemt, vervallen het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijke stedenbouwkundige verordening.

          Als het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening niet tijdig is geschorst of vernietigd, wordt de gemeenteraadsbeslissing houdende definitieve vaststelling van de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.”

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening inzake lasten, zoals in bijlage gevoegd bij deze gemeenteraadsbeslissing, wordt definitief goedgekeurd.

          Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het verder zetten van de decretaal voorziene goedkeuringsprocedure.

      • Welzijn

        • Principiële goedkeuring tot het starten van de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op  de mededeling Vlaamse Regering 23 mei 2025 Conceptnota Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’;

          Gelet op het besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 tot toekenning van een projectsubsidie aan Rode Kruis-Vlaanderen voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen;

          In een mededeling van 4 april 2025 betreffende het Vlaams Defensieplan pleit de Vlaamse Regering voor een versterking van de burgerlijke weerbaarheid, samen met de lokale besturen. Er wordt een Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma aangekondigd waarvan de lokale overheden de coördinatie opnemen.

          In die context kunnen lokale besturen lokale vrijwilligerskorpsen oprichten die onmiddellijk ingeschakeld kunnen worden in het kader van noodhulpverlening en waar lokale vrijwilligers bijdragen aan het uitvoeren van logistieke, operationele en medische taken in het geval van bijzondere nood.

          Concreet werkt de Vlaamse Regering in de conceptnota van 23 mei 2025 het vrijwilligerskorpsenmodel uit met de intentie het uitbouwen van gemeentelijke vrijwilligerskorpsen te faciliteren, en structureel te voorzien in ondersteuning voor dit engagement door via lokale besturen in te zetten op vorming, coördinatie, samenhorigheid en burgerzin. Het model ontlast lokale besturen maximaal in noodsituaties. De doelstelling van de vrijwilligerskorpsen is om de waardevolle vaardigheden, het engagement en de motivatie van Vlamingen op een gecoördineerde manier inzetbaar te maken. Gelet op hun decretale rol als ‘helper van de Vlaamse overheid’ en hun bestaande expertise hierin, wordt de coördinatie en begeleiding van de vrijwilligerskorpsen opgenomen door Rode Kruis-Vlaanderen.

          Binnen het model van de vrijwilligerskorpsen ligt de beslissing over de oprichting van een vrijwilligerskorps bij de gemeente.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2025 kent een projectsubsidie toe aan Rode Kruis-Vlaanderen van 1 september 2025 tot 31 augustus 2029 voor de ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligerskorpsen. Deze ondersteuning vertaalt zich naar het aanbieden van opleidingen voor vrijwilligers en het voorzien van een digitale crisistool voor rekrutering, verzekering, inzet en coördinatie van het gemeentelijk vrijwilligerskorps.

          De Vlaamse financiering dekt de kosten voor de applicatie waarin vrijwilligers zich moeten registreren en noodvragen gesteld kunnen worden en voor de aangeduide coördinator van het Rode Kruis-Vlaanderen. Daarnaast dekt de Vlaamse financiering de kosten voor de EHBO-opleidingen en jaarlijkse bijscholingen en simulaties van/voor de vrijwilligers en dit t.e.m. de 80e vrijwilliger. Alle geregistreerde vrijwilligers zijn bij inzet tijdens noodsituaties via de applicatie gedekt door de verzekering van Rode Kruis- Vlaanderen, zowel de verzekering ‘lichamelijke ongevallen’ als de verzekering ‘burgerlijke aansprakelijkheid’.

          De oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps is een waardevol instrument om de gemeentelijke noodplanning te versterken. Het vrijwilligerskorps kan immers hulp en ondersteuning bieden in geval van lokale crisis- en noodsituaties. De samenwerking met Rode Kruis-Vlaanderen, beschreven in het vrijwilligerskorpsenmodel, garandeert zowel juridische bescherming voor vrijwilligers, alsook efficiëntie en coördinatie van het korps via de digitale crisistool van het Rode Kruis.

          De gemeenteraad wil dus actief inzetten op de versterking van de lokale veerkracht bij lokale crisissituaties, het bevorderen van de solidariteit tussen inwoners en van de weerbaarheid van individuen. We willen vrijwilligerswerk ten dienste van de lokale gemeenschap faciliteren en we willen nieuwe vrijwilligers mobiliseren. Daarom wenst de gemeenteraad deel te nemen aan een georganiseerd kader voor vrijwilligers bij noodsituaties op basis van het vrijwilligerskorpsenmodel zoals uiteengezet in de conceptnota aan de Vlaamse Regering van 23 mei 2025 over het Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’.

          Het vrijwilligerskorps kan pas effectief opgericht en uitgerold worden wanneer de voorwaarden van het besluit van de Vlaamse regering van 18 juli 2025 zijn voldaan, onder andere het gegeven dat het korps minstens 10 vrijwilligers moet tellen.

          Gelet op de tussenkomst door raadslid J. Vandemaele (cfr. audioverslag); 

          Gelet op de tussenkomst door schepen G. Simoens (cfr. audioverslag);

          Gelet op de aanvulling door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag); 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel1: de gemeenteraad beslist om te starten met de oprichting van een gemeentelijk vrijwilligerskorps.

          Artikel 2: de gemeenteraad beslist tot aansluiting van het gemeentelijk vrijwilligerskorps bij het vrijwilligerskorpsmodel zoals beschreven in de conceptnota aan de Vlaamse Regering Vlaams burgerlijk weerbaarheidsprogramma ‘vrijwilligerskorpsen’. Binnen dit model krijgt het gemeentelijk vrijwilligerskorps ondersteuning van Rode Kruis-Vlaanderen inzake:

          • het opleiden van vrijwilligers;
          • de coördinatie, registratie en verzekering van vrijwilligers via de digitale crisistool.

          Artikel 3: het vrijwilligerskorps zal minstens 10 leden en maximaal 80 leden omvatten.

          Artikel 4: de gemeenteraad geeft machtiging aan het college van burgemeester en schepenen tot over te gaan tot de effectieve oprichting wanneer de voorwaarden van het besluit Vlaamse Regering 18 juli 2025 zijn voldaan en tot de uitrol van het vrijwilligerskorps.

          Artikel 5: het college van burgemeester en schepenen bepaalt wie de hulpvraag in de digitale crisistool kan lanceren.

          Artikel 6: de gemeenteraad engageert zich om via de communicatiekanalen van de gemeente de werving van vrijwilligers te ondersteunen.

  • Varia

    • Aangekondigde variapunten

      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
      Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
      Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

      Ingevolge het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.

      Zij moeten deze vragen ten laatste 2 dagen voor de zitting schriftelijk overmaken aan de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad. De raadsleden hebben het recht om deze voorafgaandelijk ingediende vragen toe te lichten ter zitting.

      Op deze mondelinge vragen wordt indien mogelijk tijdens de betreffende zitting geantwoord en ten laatste tegen de volgende zitting.

      Deze mondelinge vragenronde handelt over onderstaande punten en kan integraal (inclusief de antwoorden & reacties) beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website.

      Varia gemeenteraad

      1. Verkeersveiligheid in de schoolomgevingen, ingediend door raadslid A. Van de Velde waarbij raadslid S. Vanquickenborne een presentatie wenst te geven van een aantal concrete voorbeelden.  Deze presentatie wordt niet weerhouden o.w.v. onvoldoende omstandig omschreven bij indiening doch schepen I. Lambrecht licht toe hoe er best geageerd wordt wanneer dergelijke situaties of opmerkingen vastgesteld worden.

      2. Feedback en verslag van de evaluatievergadering ivm verkeersveiligheid kermis in Wakken, ingediend door raadslid A. Van de Velde.  De feedback wordt ter zitting gegeven door schepen B. De Keukeleire.

       

      Raadslid A. Van de Velde informeert ter zitting ook nog naar de intenties m.b.t. het plantjesweekend voor KOTK en de voorzitter bevestigt dat dit project in voorbereiding is en dat de informatie zoals voorgaande jaren zal volgen.

De voorzitter sluit de zitting op 20/08/2025 om 20:50.

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE GEMEENTERAAD

Namens Gemeenteraad,

Sofie De Clerck
Algemeen directeur

Lennart Vanquickenborne
Voorzitter gemeenteraad