DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 november 2022;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele de aandacht vestigde op 2 tikfouten in het agendapunt m.b.t. de goedkeuring van de dotatie aan PZ MIDOW, meer bepaald in de weergave van de bespreking ter zitting, dewelke werden rechtgezet waarna het aangepast verslag werd toegevoegd aan huidig agendapunt;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 16 november 2022 wordt goedgekeurd na de voorgestelde aanpassingen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de intentie tot verkoop van een restperceel in de verkaveling Ter Plancken gelegen Dentergem 4de afdeling (Wakken) en gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kastrale legger sectie B, deel van 1151A P0000, met een oppervlakte van 96,6 m² aan de heer Steven Vanlerberghe en mevrouw Chantal Snauwaert - Ommegangstraat 22 8720 Dentergem;
Gelet op het metingsverslag van 18 maart 2022 van de heer Jan Van De Ven, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de schatting van de Afdeling Vastgoedtransactie van de Vlaamse Overheid van 7700 euro voor de verkoop van dit restperceel;
Gelet op het kadasterplan, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote a.h.v. projectie van de bijgevoegde plannen;
Overwegende dat raadslid P. Béarelle informeert naar mogelijkheden voor andere aanpalende eigenaars waarop burgemeester K. Degroote toelicht dat het een overblijvende restperceeltje (een overblijvend hoekje) is waar geen andere interesse voor is;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de verkoop van het restperceel in verkaveling Ter Plancken gelegen Dentergem 4de afdeling (Wakken) en gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie B, deel van 1151A P0000 met een oppervlakte van 96,6 m², aan de heer Steven Vanlerberghe en mevrouw Chantal Snauwaert - Ommegangstraat 22 8720 Dentergem, tegen de prijs van 7700 euro.
Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.
Artikel 3: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de intentie tot aankoop van een deel van een perceel (tuinstrook in eigendom van de consoorten Haerynck) gelegen nabij het Hondiuspark, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 4e afdeling sectie B nummer 173E met een oppervlakte volgens kadaster van 1079,77 m², waarvan het bestuur 446 m² wenst aan te kopen;
Gelet op het metingsverslag van 26 september 2022 van de heer Jan Van De Ven, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de schatting van dit van de Afdeling Vastgoedtransactie van de Vlaamse Overheid van 56 000 euro voor de aankoop van dit deel tuinstrook;
Gelet op het kadasterplan, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het visum van de financieel directeur van 15 december 2022;
Overwegende de intentie van het gemeentebestuur om het perceel aan te kopen om reden van openbaar nut, met name om te worden opgenomen in de zone 'Hondiuspark', met onder andere mogelijkheid tot uitbreiding van de school en de jeugdwerking;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele stelt dat de visie van FOCUS op de Hondiussite voldoende bekend is en ook de reden is voor het stemgedrag;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van een deel van een perceel (tuinstrook in eigendom van de consoorten Haerynck) gelegen nabij het Hondiuspark, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 4e afdeling sectie B nummer 173 E met een oppervlakte volgens kadaster van 1079,77 m², waarvan het bestuur 446 m² wenst aan te kopen, tegen de prijs van 56 000 euro.
Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.
Artikel 3: het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt aangewend voor openbaar nut, meer bepaald om te worden opgenomen in de zone 'Hondiuspark', met onder andere mogelijkheid tot uitbreiding van de school en de jeugdwerking;
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat er gedurende 2022 kleine handgiften plaatsvonden waarvoor geen schenkingsovereenkomst werd opgesteld: Deze waren - foto's en documentatie i.v.m. gemeentescholen in Dentergem, [1980-2020] (23/01/2022, José Spiessens) - drie foto's panorama Dentergem, [1920] (09/8/2022, José Spiessens) - documentatie en foto's over verschillende onderwerpen m.b.t. Dentergem (klooster, pastoors, kerk, kerkhof, brouwerij Riva, communicanten, weverijen, …), [1980-2020] (10/10/2022, José Spiessens) - schooldocumenten en documentatie over de jongensschool in de Dreve, [1950-1979] (11/02/2022, Victor Vercruysse) - documentatie en stukken uit het gemeente- en kerkarchief, 19de en 20ste eeuw (16/02/2022, Anita Comyn) - documentatie over de wereldoorlogen, [1980-2010] (18/04/2022, Anita Comyn) - Grondplannen van verkopingen in Markegem, Wakken en Oeselgem, 1908-1933 (22/02/2022, Jules Desmet) - Diploma’s uitgereikt door de universiteit aan Michel Roelandts, 1920-1926 (22/02/2022, Jules Desmet) - Moderne kaarten naar cijnsboek Wakken (22/02/2022, Jules Desmet) - 8 archiefdozen, bevat oa stukken ivm het Wakkens toneel, foto’s van activiteiten in Wakken, 20ste eeuw (29/04/2022, Koenraad Degroote) - Aanplakbiljet openbare verkoop Mandelstraat, 1896 (mei 2022, Koenraad Degroote) - Affiche Vlaanderen feest, 10 juli 2022 (16/08/2022, Koenraad Degroote) - Eigen publicatie over de geschiedenis van het Joc te Dentergem, 2022 (juni 2022, Jozef Ollevier) - Tentoonstellingsmateriaal Neerhoekherdenking, 2022 (mei 2022, Dorpsraad Oeselgem) - Tentoonstellingsmateriaal Gheerbrantherdenking, 2022 (mei 2022, Heemkring Bourgondisch Erfgoed) - Afgedwaalde stukken Gemeentearchief Wakken ivm onderwijs, 20ste eeuw, drie stukken (april 2022, Heemkring Bourgondisch Erfgoed) - Documenten in verband met de oude Pastorie (21, stukken, afkomstig van de familie Vandenbulcke, 1732-1959 (december 2022, Heemkundige Kring Bourgondisch Erfgoed) - Mandelbode sinds 1998 t.e.m. heden, (6/07/2022, Kathelijn Naessens) - 4 didactische prenten Veldschool, [1960], (09/08/2022, Marieke Allaert) - Tijdschrift Heemkundige kring "de Paelwulghe" jaargang 7, nummer 4 (oktober 1989), (24/08/2022, Marleen Snauwaert) - Verschillende documenten m.b.t Markegem, enkele horen thuis in het oud gemeentearchief van Markegem, [1960]-[2020], (29/08/2022, Jacques Verheye) |
Gelet dat deze schenkingen passen in het bewaar- en collectiebeleid van het gemeentearchief:
Deze archieven, foto’s en documentatie leren ons immers iets over de geschiedenis en culturele activiteiten van de gemeente Dentergem;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad aanvaardt de bovenstaande handgiften definitief.
Artikel 2: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende het aanstellen van de politieke vertegenwoordigers in:
De algemene vergadering van De Watergroep:
De algemene vergadering van Gaselwest:
De algemene vergadering van IVIO:
De algemene vergadering van Mijn Huis
Overwegende dat mevrouw Vicky De Rijcke ontslag heeft genomen als raadslid met ingang van 17 augustus 2022;
Overwegende dat de politieke vertegenwoordiging in de organisaties en vennootschappen die werd toegewezen aan mevrouw Vicky De Rijcke herverdeeld moeten worden;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele opmerkt dat de plaatsvervangers pas in de late vooravond toegevoegd werden aan dit agendapunt waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat dit pas in de vooravond besproken werd in de fractie;
BESLIST
Artikel 1: als politiek vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van De Watergroep wordt aangeduid:
Artikel 3: als politieke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van IVIO wordt aangeduid:
Artikel 4: als politieke vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van Mijn Huis wordt aangeduid:
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op de bespreking met het MAT op 4 oktober 2022 e.v. en op 14 oktober met het MAT en het college;
Gelet op het gunstig advies van het MAT op 24 november 2022;
Overwegende dat de vierde meerjarenplanaanpassing (2022) van de beleidsperiode 2020-2025 ter vaststelling wordt voorgelegd;
Overwegende dat de gemeenten/OCMW's in hun meerjarenplannen moeten beantwoorden aan bepaalde evenwichtsnormen (zie artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
Overwegende dat in BBC 2020 deze beide normen werden aangevuld met twee indicatoren (geen normen) die verplicht moeten worden opgenomen in de beleidsrapporten:
Overwegende dat het nu voorgelegde meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen aan voormelde voorwaarden voldoet;
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW, omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan; dat dit tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan hebben;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen en dat de gemeenteraad daarna het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, kan goedkeuren, waardoor het aangepast meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Overwegende dat die besluitvorming het best als volgt kan verlopen:
Overwegende dat het ontwerp van aangepast meerjarenplan volgende documenten bevat:
- Wijzigingen van de strategische nota
- Motivering van de wijzigingen
- Aangepaste financiële nota
- Aanvullende documentatie
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 1.872.256 | 2.711.801 | -263.281 | 879.554 | 1.140.350 | 1.043.385 |
a. Ontvangsten | 11.116.664 | 11.225.993 | 11.184.610 | 11.808.721 | 12.541.547 | 12.772.755 |
b. Uitgaven | 9.244.407 | 8.514.192 | 11.447.891 | 10.929.167 | 11.401.197 | 11.729.370 |
II. Investeringssaldo | -1.813.449 | -1.763.945 | -5.616.542 | -5.737.151 | -3.878.884 | -1.112.941 |
a. Ontvangsten | 403.783 | 34.557 | 282.627 | 52.877 | 219.377 | 1.234.377 |
b. Uitgaven | 2.217.232 | 1.798.502 | 5.899.169 | 5.790.028 | 4.098.261 | 2.347.318 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 58.807 | 947.856 | -5.879.823 | -4.857.597 | -2.738.534 | -69.556 |
IV. Financieringssaldo | 395.490 | 52.421 | 198.170 | 73.856 | 66.797 | 59.738 |
a. Ontvangsten | 481.608 | 221.168 | 222.401 | 105.146 | 105.146 | 105.146 |
b. Uitgaven | 86.118 | 168.746 | 24.231 | 31.290 | 38.349 | 45.408 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 454.298 | 1.000.278 | -5.681.653 | -4.783.741 | -2.671.737 | -9.818 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 15.976.781 | 16.435.605 | 17.435.883 | 11.754.230 | 6.970.489 | 4.298.752 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 15.976.781 | 16.435.605 | 17.435.883 | 11.754.230 | 6.970.489 | 4.298.752 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 16.431.078 | 17.435.883 | 11.754.230 | 6.970.489 | 4.298.752 | 4.288.935 |
VIII. Onbeschikbare gelden | 1.372.002 | 1.372.002 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 15.059.077 | 16.063.881 | 11.754.230 | 6.970.489 | 4.298.752 | 4.288.935 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | 1.872.256 | 2.711.801 | -263.281 | 879.554 | 1.140.350 | 1.043.385 |
II. Netto periodieke aflossingen | 32.102 | -142.729 | -93.024 | 31.290 | 38.349 | 45.408 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 32.102 | 40.017 | 24.231 | 31.290 | 38.349 | 45.408 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 0 | 182.745 | 117.255 | 0 | 0 | 0 |
IV. Autofinancieringsmarge | 1.840.154 | 2.854.530 | -170.257 | 848.264 | 1.102.001 | 997.977 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Autofinancieringsmarge | 1.840.154 | 2.854.530 | -170.257 | 848.264 | 1.102.001 | 997.977 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 32.102 | 5.361 | -8.991 | -8.405 | -7.255 | -5.540 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 32.102 | 40.017 | 24.231 | 31.290 | 38.349 | 45.408 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 34.655 | 33.222 | 39.695 | 45.604 | 50.948 | |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 1.872.256 | 2.859.891 | -179.248 | 839.859 | 1.094.746 | 992.438 |
Overwegende dat de vaststelling van de kredieten gebeurt op basis van het wettelijk schema M3 (overzicht kredieten) waaruit de kredieten van de gemeente en het OCMW apart naar voren komen;
Overwegende dat de kredieten van de gemeente alleen de volgende zijn:
2022 | 2023 | |||
- Gemeente | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten |
Exploitatie | 11.447.891 | 11.184.610 | 10.929.167 | 11.808.721 |
Investeringen | 5.899.169 | 282.627 | 5.790.028 | 52.877 |
Financiering | 24.231 | 222.401 | 31.290 | 105.146 |
Leningen en leasings | 24.231 | 105.146 | 31.290 | 105.146 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 117.255 | 0 | 0 |
Gelet op de toelichting door de financieel directeur op 12 december 2022;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele opmerkt dat de cijfers dit jaar bloedrood kleuren, o.a. door verliezen van Optima en de energiecrisis, terwijl de veiligheid, zoals door het voorzien van fietspaden, nog maar eens vooruitgeschoven wordt, wat haar fractie betreurt;
Overwegende dat zij informeert naar de aannemer die een extra kostprijs van 13% in meer n.a.v. corona in rekening brengt waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat er in openbare zitting geen namen genoemd worden maar dat hij verwijst naar de correspondentie die in dit dossier gebeurde tussen de algemeen directeur en een raadslid van haar fractie; dat de burgemeester eveneens verwijst naar een artikel van het Agentschap van Binnenlands Bestuur, waar de gemeente als één van de beste naar voren komt;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele vervolgens opmerkt dat voor leegstand de ontvangst met bijna 40.000 euro stijgt, waarbij zij vraagt welke maatregelen de gemeente neemt tegen leegstand, waarop schepen B. De Keukeleire verwijst naar de samenwerking met IGS Wonen Tielt, waarbij eigenaars opgespoord worden om te proberen actief met hen samen te werken;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele opmerkt dat dit vroeger ook al het geval was waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat, als de eigenaar geen actie wil ondernemen en liever de leegstandsbelasting betaalt, dan kan je deze ook niet dwingen;
Overwegende dat raadslid S. Bonné informeert welke mensen specifiek opgevolgd worden waarop schepen B. De Keukeleirre antwoordt dat dit volgt uit een 3-maandelijks overleg tussen betrokken diensten waarop raadslid S. Bonné opmerkt dat eigenaars op een gegeven moment een vrijstelling krijgen en dan niets meer horen van de gemeente tot op het ogenblik dat de vrijstelling afgelopen is en de leegstandsbelasting opnieuw geïnd worden waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat de gemeente toch niet alle 6 maanden een brief kan sturen aangezien de eigenaars wil uitleg kregen en op de hoogte zijn waar ze bijkomende uitleg kunnen krijgen;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele opmerkt dat er veel geld geïnvesteerd werd in dossiers die dan achteraf niet doorgaan, nutteloos zijn of verschoven worden, waarbij zij verwijst naar studiekosten voor de Hondiussite, advocatenkosten voor de buurtparking terwijl de uitvoering op zich laat wachten, en het kostenplaatje van de verbindingsweg;
Gelet dat burgemeester K. Degroote antwoordt dat de verbindingsweg wel degelijke een nuttige weg is, dat de buurtparking zeker noodzakelijk zal worden als AWV zijn fietsbrug maakt en de Mandelstraat fietsvriendelijk inricht, waardoor er geen geparkeerde wagens meer zullen toegelaten zijn zodat de mensen in de de problemen zullen komen als er geen buurtparking zal zijn;
BESLIST
Artikel 1: de vierde meerjarenplanaanpassing (2022) - beleidsperiode 2020-2025 - deel gemeente, telkens bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2), wordt vastgesteld.
Artikel 2: het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: -9.818 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 4.298.752 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 4.288.935 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 4.288.935 euro.
Er zijn onbeschikbare gelden in het budgetjaar 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 997.977 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: 992.438 euro.
Artikel 3: de kredieten van de gemeente voor de boekjaren 2022 en 2022 (M3) worden vastgesteld.
2022 | 2023 | ||||
- Gemeente | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | 11.447.891 | 11.184.610 | 10.929.167 | 11.808.721 | |
Investeringen | 5.899.169 | 282.627 | 5.790.028 | 52.877 | |
Financiering | 24.231 | 222.401 | 31.290 | 105.146 | |
Leningen en leasings | 24.231 | 105.146 | 31.290 | 105.146 | |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | 0 | 117.255 | 0 | 0 |
Artikel 4: het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -985.750 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.151.684 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.165.934 euro.
Er zijn geconsolideerd onbeschikbare gelden in 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 1.165.934 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 22.045 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 27.055 euro.
Artikel 5: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op de bespreking met het MAT op 4 oktober 2022 e.v. en op 14 oktober met het MAT en het college;
Gelet op het gunstig advies van het MAT op 24 november 2022;
Overwegende dat de vierde meerjarenplanaanpassing (2022) van de beleidsperiode 2020-2025 voor gemeente en OCMW samen ter vaststelling worden voorgelegd;
Overwegende dat de gemeenten/OCMW's in hun meerjarenplannen moeten beantwoorden aan bepaalde evenwichtsnormen (zie artikel 16 van het BVR BBC van 30 maart 2018):
Overwegende dat in BBC 2020 deze beide normen werden aangevuld met twee indicatoren (geen normen) die verplicht moeten worden opgenomen in de beleidsrapporten:
Overwegende dat het nu voorgelegde meerjarenplan voor gemeente en OCMW samen aan voormelde voorwaarden voldoet;
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW, omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan; dat dit tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan hebben;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen en dat de gemeenteraad daarna het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, kan goedkeuren, waardoor het aangepast meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Overwegende dat die besluitvorming het best als volgt kan verlopen:
Overwegende dat het ontwerp van aangepast meerjarenplan volgende documenten bevat:
- Wijzigingen van de strategische nota
- Motivering van de wijzigingen
- Aangepaste financiële nota
- Aangepaste toelichting
- Aanvullende documentatie
Budgettair resultaat | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | -151.952 | -343.442 | -771.422 | -976.399 | -951.621 | -959.615 |
a. Ontvangsten | 1.616.312 | 1.443.808 | 1.327.770 | 1.460.608 | 1.467.286 | 1.481.387 |
b. Uitgaven | 1.768.264 | 1.787.250 | 2.099.192 | 2.437.007 | 2.418.907 | 2.441.002 |
II. Investeringssaldo | 368.577 | -14.361 | 22.768 | -30.000 | 0 | 0 |
a. Ontvangsten | 390.369 | -8.953 | 69.768 | 0 | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 21.792 | 5.408 | 47.000 | 30.000 | 0 | 0 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 216.624 | -357.803 | -748.654 | -1.006.399 | -951.621 | -959.615 |
IV. Financieringssaldo | -16.317 | -16.317 | -16.317 | -16.317 | -16.317 | -16.317 |
a. Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 200.308 | -374.120 | -764.971 | -1.022.716 | -967.938 | -975.932 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 786.895 | 982.675 | 608.556 | -156.415 | -1.179.131 | -2.147.068 |
a. Op basis van meerjarenplan vorig boekjaar | 786.895 | 982.675 | 608.556 | -156.415 | -1.179.131 | -2.147.068 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 987.203 | 608.556 | -156.415 | -1.179.131 | -2.147.068 | -3.123.000 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 987.203 | 608.556 | -156.415 | -1.179.131 | -2.147.068 | -3.123.000 |
Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Exploitatiesaldo | -151.952 | -343.442 | -771.422 | -976.399 | -951.621 | -959.615 |
II. Netto periodieke aflossingen | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
IV. Autofinancieringsmarge | -168.269 | -359.759 | -787.739 | -992.716 | -967.938 | -975.932 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I. Autofinancieringsmarge | -168.269 | -359.759 | -787.739 | -992.716 | -967.938 | -975.932 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 16.317 | -18.338 | -16.906 | -15.600 | -14.295 | -12.989 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 | 16.317 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 34.655 | 33.222 | 31.917 | 30.612 | 29.306 | |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | -151.952 | -378.097 | -804.644 | -1.008.316 | -982.233 | -988.921 |
Overwegende dat hierboven blijkt dat de vierde meerjarenplanaanpassing voor het OCMW alleen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel niet in evenwicht is:
Overwegende dat dit geen beletsel vormt voor de vaststelling ervan omdat de gemeente het verlies van het OCMW dient te dekken;
Overwegende dat de gemeente ervoor moet zorgen dat het OCMW zijn financiële verplichtingen kan nakomen (Artikel 274 van het Decreet over het Lokaal Bestuur);
Dat dit echter niet meer zoals vroeger verloopt via de opname van een geraamde gemeentelijke bijdrage in het meerjarenplan, maar door een tussenkomst in de financiële verplichtingen van het OCMW bij de vaststelling van de jaarrekening en de resultaatsverwerking die erin is opgenomen;
Overwegende dat de vaststelling van de kredieten gebeurt op basis van het wettelijk schema M3 (overzicht kredieten) waaruit de kredieten van de gemeente en het OCMW apart naar voren komen;
Overwegende dat de kredieten van het OCMW alleen de volgende zijn:
2022 | 2023 | ||||
- OCMW | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | 2.099.192 | 1.327.770 | 2.437.007 | 1.460.608 | |
Investeringen | 47.000 | 69.768 | 30.000 | 0 | |
Financiering | 16.317 | 0 | 16.317 | 0 | |
Leningen en leasings | 16.317 | 0 | 16.317 | 0 |
Gelet op de toelichting door de financieel directeur op 12 december 2022;
BESLIST
Artikel 1: de vierde meerjarenplanaanpassing (2022), beleidsperiode 2020-2025 (deel OCMW), telkens bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt goedgekeurd.
Artikel 2: het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -975.932 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -2.147.068 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: -3.123.000 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt -3.123.000 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -975.932 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: -988.921 eur
Artikel 3: de kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2022 en 2023 (M3) worden goedgekeurd.
2022 | 2023 | ||||
- OCMW | Uitgaven | Ontvangsten | Uitgaven | Ontvangsten | |
Exploitatie | 2.099.192 | 1.327.770 | 2.437.007 | 1.460.608 | |
Investeringen | 47.000 | 69.768 | 30.000 | 0 | |
Financiering | 16.317 | 0 | 16.317 | 0 | |
Leningen en leasings | 16.317 | 0 | 16.317 | 0 |
Artikel 4: het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -985.750 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.151.684 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.165.934 euro.
Er zijn geconsolideerd onbeschikbare gelden in 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 1.165.934 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 22.045 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 27.055 euro.
Artikel 5: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.
Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005 en in het bijzonder artikel 172;
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en in het bijzonder de artikelen 260 derde lid en 262;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW's, en in het bijzonder de artikelen 30 tot en met 45;
Gelet op het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de OCMW's, en in het bijzonder de artikelen 5 tot en met 8 en 11 tot en met 13;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2022 waarbij de jaarrekening 2021 werd goedgekeurd;
Gelet op de publicatie ervan op de webtoepassing van de gemeente op 7 juli 2022;
Gelet dat de gemeente de toezichthoudende overheid hiervan op de hoogte bracht op 7 juli 2021;
Gelet op het besluit van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening 2021 dd. 27 oktober 2022;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de gouverneur dd. 27 oktober 2022 waarbij de jaarrekening 2021 van de gemeente Dentergem wordt goedgekeurd.
Artikel 2: de beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet dat de stad Kortrijk een raamcontract heeft opgesteld voor de levering, installatie en uitbreiding van het stedelijk camerabewakingssysteem en bijhorende data gerelateerde diensten;
Gelet dat de stad Kortrijk voor deze opdracht een bestek heeft opgemaakt;
Gelet dat deze opdracht ANPR camera's, andere camera's, installatie, VMS Cognify, VMS Avigilon en installatietoebehoren omvat;
Gelet dat het College van burgemeester en schepenen van de stad Kortrijk op 19 september 2022 deze opdracht gegund heeft aan de firma R.T.S bvba, Paddevijverstraat 56 A te 8900 Ieper;
Overwegende dat de stad Kortrijk hierbij optreedt als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° en artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Overwegende dat gemeente en OCMW Dentergem te kennen hebben gegeven dat ze interesse hebben in aankopen via de marktbevraging van stad Kortrijk;
Overwegende dat een aanbestedende overheid vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren, als zij een beroep doet op een aankoopcentrale (artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);
Overwegende dat de stad Kortrijk voor deze opdracht gebruik gemaakt heeft van de mededingingsprocedure met onderhandeling als plaatsingsprocedure (artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);
Overwegende dat de stad Kortrijk voor de afname van leveringen, diensten en werken uit de bovenvermelde raamovereenkomsten een vergoeding vraagt van 1 % op de omzet;
Overwegende dat een toetreding tot de bovenvermelde aankoopcentrale geen afnameplicht inhoudt;
Overwegende dat het voor gemeente en OCMW Dentergem (inclusief de gemeentelijke basisscholen) interessant en voordelig is om toe te treden tot de bovenvermelde aankoopcentrale om volgende redenen :
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen G. Simoens;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele informeert of er een voorkeur is onder de verschillende merken die in de offerte zijn opgenomen waarop schepen G. Simoens antwoordt dat de verschillende sites al bezocht zijn en plannen opgemaakt werden, waarbij niet het merk als het belangrijkste naar voren kwam, wel de specificaties aangezien de software belangrijker is dan de camera zelf;
Gelet dat raadslid S. Bonné vraagt waar de beelden zullen bewaard worden waarop schepen G. Simoens antwoordt dat dit op het gemeentehuis zal zijn, maar wel in samenwerking met de politie;
Gelet dat het raadslid aansluitend informeert hoe lang de beelden zullen bewaard worden waarop schepen G. Simoens verwijst naar de wettelijke termijn;
BESLIST
Artikel 1: De gemeente Dentergem doet samen met het OCMW Dentergem een beroep op de aankoopcentrale voor de installatie van camerabewaking-opdrachten van de stad Kortrijk. Op die manier kunnen gemeente en OCMW afnemen uit alle bovengenoemde raamovereenkomsten die het college van burgemeester en schepenen van de stad Kortrijk op 19 september 2022, gesloten heeft.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze opdrachten.
Gelet op artikel 173 van de Grondwet;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad stelt de gemeentelijke reglementen vast. Met behoud van toepassing van de federale wetgeving in verband met de bevoegdheid van de gemeenteraad om politieverordeningen vast te stellen, kunnen de reglementen onder meer betrekking hebben op het gemeentelijk beleid, de gemeentelijke belastingen en retributies en op het inwendige bestuur van de gemeente;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad met als titel 'Retributiereglement op de verkoop van de compostrecipiënten' dd. 27/06/2018;
Gelet op het ontwerp van een gewijzigd retributiereglement op de verkoop van de compostrecipiënten voor het lokaal bestuur Dentergem toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. dd. 4 november 2022 waarin vermeld wordt dat, door uitzonderlijke omstandigheden (hoge inflatie, schaarste grondstoffen, transportkosten, etc.) hun leveranciers van compostvaten, -bakken en - aanbouwelementen prijsstijgingen hebben doorgevoerd met als gevolg dat nieuwe tarieven worden toegepast;
Gelet op dat het schrijven van I.V.I.O. dd. 4 november 2022 werd mee opgenomen als bijlage;
Gelet op het feit dat het college van burgemeester en schepenen op 25 november 2022 principieel akkoord gaat met het aangepast retributiereglement op de verkoop van de compostrecipiënten;
Overwegende dat de gemeente m.b.t. groenafval gerelateerde hulpmiddelen verkoopt aan de inwoners, die zij zelf aankoopt bij I.V.I.O.;
Overwegende dat door thuiscompostering de hoeveelheid restafval per inwoner sterk kan verminderd worden, dat thuiscompostering dus maximaal ondersteund dient te worden door de aanbieding van blijvende betaalbare composteringssystemen aan de gezinnen;
Overwegende dat de retributie op de verkoop van compostrecipiënten dient aangepast te worden;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van I.V.I.O. dd. maandag 17 oktober 2022 beslist heeft om de prijs van compostrecipiënten slechts beperkt te verhogen en per recipiënt een stimulanskorting van 20 € toe te kennen. I.V.I.O. wil daarmee thuiscomposteren stimuleren en zo verder inzetten op verminderen van het restafval;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele informeert naar de tot op heden gehanteerde prijzen waarop voorzitter T. Berteloot voorstelt deze bij te voegen aan huidige beslissing;
Gelet dat de algemeen directeur aan de hand van het schrijven van IVIO de prijzen vermeldt en stelt dit schrijven in bijlage aan dit agendapunt toe te voegen in het softwarepakket;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het aangepaste reglement op compostrecipiënten goed met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 2: voor de jaren 2023 tot en met 2025 wordt een retributie geheven op de verkoop van de compostrecipiënten.
Artikel 3: de retributie is verschuldigd door de aanvrager vanaf het ogenblik van de aanvraag en is betaalbaar na ontvangst van een factuur, opgemaakt door de gemeente en dit voorafgaand aan het leveren van de compostrecipiënten.
Artikel 4: volgende tarieven worden gehanteerd:
Compostvat inclusief beluchtingsstok |
€ 35 |
Compostbak |
€ 75 |
Aanbouwmodule |
€ 55 |
Artikel 5: de bestelling van de compostrecipiënten gebeurt door een aanvraag in te dienen via het digitaal lokaal op de website van de gemeente Dentergem.
Artikel 6: deze beslissing vervangt integraal de beslissing van de gemeenteraad van 27 juni 2018 en is van kracht met ingang van 1 januari 2023.
Artikel 7: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief van 23 februari 2018 - Best-Address.-Richtlijnen en aanbevelingen voor het vaststellen en toekennen van een adres en huisnummer;
Gelet op de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie 2020/00053/OMV waarbij het bouwen van een vervangingsnieuwbouw van WZC Mariaburcht onder voorwaarden werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 13 augustus 2020;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 4 november 2022 betreffende het voorstel voor het toekennen van nieuwe straatnamen en herschikken van de huisnummers in de zijstraat van de Statiestraat naar aanleiding van het nieuwbouwproject;
Gelet dat ter zitting van de gemeenteraad van 16 november 2022 dit agendapunt verdaagd werd n.a.v. de mondelinge opmerkingen van raadslid S. Bonné waarbij gevraagd werd om deze argumenten ook schriftelijk over te maken;
Gelet dat deze opmerkingen ontvangen werden op 2 december 2022;
Overwegende dat de hoofdingang van het huidige WZC gelokaliseerd is op adres Statiestraat 53 (hoofdstraat);
Overwegende dat de hoofdingang van de nieuwe woonzorgzone, momenteel in opbouw, zich zal bevinden in de zijstraat van de Statiestraat;
Overwegende dat Curando het voorstel gedaan heeft om hun huidige adres - Statiestraat 53 - te behouden;
Overwegende dat dit in het kader van een goede ruimtelijke ordening moeilijk te verdedigen is. Momenteel is de ordening van de huisnummers rondom de zijstraat van de Statiestraat niet logisch opgebouwd wat het voor hulp- en ordediensten niet evident maakt om snel het correcte huisnummer terug te vinden. Bovendien is het aangewezen om hoofdstraten op vlak van straatnamen los te koppelen van zijstraten. Als laatste zou het praktisch ook problemen geven bij behoud van het huidige adres door het woonzorgcentrum voor VBS De Zeppelin;
Overwegende dat het voorstel werd geformuleerd om de zijstraat van de Statiestraat een andere naam te geven, gezien dit voor een beperkt aantal inwoners impact zal hebben;
Overwegende dat de zijstraat van de Statiestraat zal doorkruist worden door de Rivaweg - momenteel in aanleg - en het dus aangewezen is om beide delen van de huidige zijstraat van de Statiestraat een andere naam te geven;
Overwegende dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam bij voorkeur geput wordt uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen volgend voorstel heeft geformuleerd:
Overwegende dat dit concreet tot volgende aanpassingen zal leiden:
Overwegende dat het vaststellen van de nieuwe straatnamen tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort;
Overwegende dat de schriftelijke opmerkingen door raadslid S. Bonné ingegeven worden door de bekommernis om doorgaand autoverkeer te vermijden in de huidige zijstraat van de Statiestraat, die hiervoor immers niet geschikt lijkt;
Overwegende dat deze bekommernis eigenlijk louter betrekking heeft op de verkeerstechnische maatregelen houdende de inrichting van de Statiestraat, dewelke ten gepaste tijde het voorwerp zullen uitmaken van een aanvullend politiereglement;
Overwegende dat het College bij de uitwerking hiervan rekening zal houden met de bekommernis om doorgaand autoverkeer uit deze zijtak van de Statiestraat te weren zonder een fysieke wegversperring;
Overwegende dat het voorstel van de nieuwe straatnamen dan ook behouden wordt;
Overwegende dat a.h.v. een projectie van de plannen in bijlage aan huidig agendapunt raadslid S Bonné nogmaals informeert om alsnog een fysieke versperring te voorzien, hetgeen burgemeester K. Degroote niet nodig acht;
Overwegende dat raadslid S. Bonné zijn vraag vervolgens als volgt toelicht :
- het voorzien van een aanvullend politiereglement i.p.v. een fysieke versperring tegen gemotoriseerd doorgaand verkeer (maar passage van voetgangers en fietsers toelaat) biedt geen oplossing aangezien dergelijke politiereglementen n.a.v. wegenwerken in het verleden faalden daar dergelijk verbod niet nageleefd werd/wordt;
- de schepen van openbare werken stelde in het verleden een fysieke versperring in het vooruitzicht;
- de inwoners van de straat zijn vragende partij;
Overwegende dat burgemeester K. Degroote antwoordt dat een straatnaam in casu verward wordt met verkeersveiligheid en dat huidig agendapunt enkel over de straatnaam gaat;
Gelet dat raadslid S. Bonné inpikt op de voorgestelde naam zelf waarbij hij opmerkt dat behalve dat het een vrouwennaam is, deze voor de rest niet voldoet aan de criteria die de gemeente zelf aanhaalt: bij het wijzigen van een naam wordt bij voorkeur geput uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde. Dat hij vaststelt dat de voorgestelde naam dus aan geen enkele van deze criteria voldoet en dat deze bij de buurtbewoners ook totaal onbekend. Als er dan toch een naamswijziging dient te gebeuren, wordt de voorkeur gegeven aan een vroegere, lokale overste van het rusthuis;
Overwegende dat burgemeester K. Degroote hierop antwoordt dat deze refereert naar de Orde van 7 weeën, die wel banden heeft met de lokale gemeenschap, en in haar functie veel voor Dentergem gedaan heeft;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad stelt volgende straatnamen voorlopig vast voor hernoemen van de zijstraat van de Statiestraat:
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, onder meer de organisatie van een openbaar onderzoek en een adviesvraag aan de cultuurraad.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid, in het bijzonder artikel 8 betreffende de taakstelling van de vervoerregioraad;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s, waarbij de gemeente ingedeeld werd in de Vervoerregio Roeselare;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Midwest en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad;
Gelet op de bepalingen inzake de categorisering van het wegennet in Vlaanderen, opgenomen in artikels 40/1, 40/2 en 40/3 van voornoemd decreet;
Overwegende dat de Vervoerregioraad voor de Vervoerregio Midwest in zitting bijeen kwam sinds 26 februari 2019 en op regelmatige tijdstippen verder overleg hield; dat op deze vergaderingen, onder andere, het openbaar vervoerplan en de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan besproken werden;
Overwegende dat in opdracht van de Vlaamse overheid een een studie werd uitgevoerd die een theoretisch kader moest scheppen voor een nieuwe wegencategorisering;
Overwegende dat verschillende selectiecriteria gebruikt werden om tot een wegencategorisering te komen, met ook een afweging naar vrachtvervoer;
Overwegende dat conform het artikel 40/1 van het decreet Basisbereikbaarheid het wegennet in Vlaanderen ingedeeld wordt in drie lagen:
1° het hoofdwegennet: de Europese hoofdwegen en de Vlaamse hoofdwegen;
2° het dragende netwerk: de regionale wegen en de interlokale wegen;
3° het lokale wegennet: de ontsluitingswegen en de erftoegangswegen.
Overwegende dat op de bijeenkomst van 28 juni 2022 een samenhangend scenario werd voorgesteld betreffende de wegencategorisering, aanvullend net en vervoer op maat;
Overwegende dat het ontwerp van hoofdwegennet in de vervoerregio Midwest volgende selecties voorziet:
Overwegende dat vanuit verder onderzoek en bevraging per gemeente ook het lokale wegennet bepaald werd;
Overwegende dat volgens selectieprocedure, overleg en studie ook het vrachtroutenetwerk voor vervoerregio Midwest werd bepaald;
Gelet dat raadslid S. Bonné opmerkt dat dit geen eenvoudige materie is en dat hij zich afvraagt wat er nu zal gebeuren met de weg van Tielt naar Ardooie waarop schepen I. Lambrecht dat de betrokken gemeente met lede ogen moet aanzien dat er nog bijkomend een onteigeningsdossier zal volgen aangezien er nog moet uitgebreid worden;
Gelet dat de raadsleden vragen of zij hier goedkeuring moeten aan verlenen dan wel kennis moeten van nemen waarna besloten wordt dat dit agendapunt een kennisname betreft;
BESLIST
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van de indeling van de wegencategorisering zoals voorgelegd door de vervoerregioraad Midwest;
Artikel 2: De gemeenteraad neemt kennis van de indeling van het vrachtroutenetwerk zoals voorgelegd door de vervoerregioraad Midwest;
1. Raadslid L Vanquickenborne kaart het verdwijnen aan van de bankautomaten in de deelgemeente Wakken.
Burgemeester K. Degroote verwijst naar de Batopin-automaten in Dentergem en zegt dat er geen oplossing gevonden is voor Wakken na overleg met diverse banken. Hij verwijst tevens naar het wetgevend werk waarvan de media melding maakt.
Voorzitter T. Berteloot besluit dat er veel emoties opgewerkt worden maar vraagt om deze problematiek toch in het juiste perspectief te zien.
Raadslid S. Bonné vindt het onbegrijpelijk dat Batopin in Dentergem een automaat opent terwijl deze deelgemeente nog 2 automaten heeft terwijl dit niet het geval is in Wakken.
2. Schepen G. Simoens licht toe dat binnen de Cultuurraad een kader gezocht wordt i.v.m. culturele subsidiereglementen, buurt- en straatfeesten en stelt voor om hierover tussen de verschillende fracties van gedachten te wisselen tijdens een overleg.
3. AED - met een hart voor Dentergem : Raadslid J. Vandemaele kaart de (gebrekkige) registratie aan van de 6 AED-toestellen die in de gemeente voorzien zijn op volgende websites :
-https://mijnhartritme.be/defibrilator.php
-http://www.noodgeval.help.
Schepen G. Simoens merkt op dit dat commerciële en private sites zijn.
Dit zal onderzocht worden.
4. Meerkosten zwembad Wielsbeke : Raadslid J. Vandemaele informeert naar de s.v.z. omtrent het uitgestelde overleg met de gemeenteraadsleden van Wielsbeke, Oostrozebeke en Dentergem omtrent de meerkosten voor het intergemeentelijk zwembad.
Burgemeester K. Degroote antwoordt dat er gewacht wordt op verder initiatief van Wielsbeke die waarschijnlijk nog wachten op de eindafrekeningen.
5. Een lichtje : Raadslid J. Vandemaele meldt dat iedere tweede zondag van december het wereldlichtjesdag is en vraagt of er, na de aanleg van de sterrenweides op de begraafplaatsen ook een lichtje kan komen op die dag als steun voor ouders en familie van sterrenkindjes. Dit zal bekeken worden.
6. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de s.v.z. van het gebruik van de opnameapparatuur. Burgemeester K. Degroote antwoordt dat het de bedoeling is om deze tijdens de volgende gemeenteraad in gebruik te nemen.
7. De bizarre haan : Raadslid J. Vandemaele informeert naar de termijnplanning van dit project onder verwijzing naar de voorbeeldfunctie m.b.t. leegstand.
Schepen B. De Keukeleire licht toe waarom het subsidieproject bij Leader werd ingetrokken door de gemeente en vervolgt dat de brandweer een half jaar gebruik zal maken van dit pand om brandweeroefeningen te organiseren. Vanaf september zou het pand kunnen afgebroken worden.
8. Raadslid J. Vandemaele informeert naar het gebruik van het pand in de Wontergemstraat 9 en naar de verhalen die zouden circuleren over overnachtingen door jeugdverenigingen in dit pand.
Schepen B. De Keukeleire antwoordt dat dit pand gebruikt wordt als opslagruimte voor de chiro en Kernelle. De sleutel is bij hem beschikbaar en moet ook telkens terug gebracht worden.
9. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de verdere plannen voor het plaatsen van zonnepanelen nadat deze op de sporthal zullen geplaatst zijn. Zij vraagt teven of er reeds over energiedelen is nagedacht en of de gemeente ervan op de hoogte is dat het rendement 30% hoger zou zijn als deze op een groendak voorzien worden.
Schepen B. De Keukeleire antwoordt dat groendaken voorzien op bestaande gebouwen heel moeilijk is. Waar er nieuwe daken zullen aangelegd worden, zal daar rekening mee gehouden worden. Na de sporthal zullen de beide gemeentescholen aan de beurt komen.
De energie zal gedeeld worden onder de eigen gebouwen.
10. Raadslid J. Vandemaele vraagt of de belijning aan het kruispunt Gottemstraat-Wontergemstraat nog eens kunnen herschilderd worden voor het Kerstverlof. De ongunstige weersomstandigheden laten dit niet toe.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad