Terug
Gepubliceerd op 16/05/2023

Notulen  Gemeenteraad

wo 15/03/2023 - 20:00 Raadszaal

DE GEMEENTERAAD

Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de ver­gade­ring, de dagorde van deze zitting heeft ont­van­gen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.

GAAT OVER TOT DE DAGORDE

Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
Koenraad Degroote, Burgemeester
Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
Sofie De Clerck, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige zitting

    • Goedkeuren van het verslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
      Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
      Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
      Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

      Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 januari 2023;

      Overwegende dat raadslid A. Van de Velde aanvullend op het verslag verwijst naar de audioopname op de website, waarbij zij opmerkt dat je bij het afluisteren ervan niet kan doorspoelen (enkel versneld maal 2), hetgeen zij niet gebruiksvriendelijk vindt en waarbij zij informeert waarom daarvoor gekozen is;

      Overwegende dat voorzitter T. Berteloot voorstelt om dit te bekijken, waarna raadslid A. Van de Velde op haar beurt voorstelt om ook de lifestream in werking te stellen, waarop voorzitter T. Berteloot antwoordt dat dit misschien kan volgen wanneer iedereen voldoende vertrouwd is met het nieuwe systeem;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
      Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST 

      Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 januari 2023 wordt goedgekeurd. 

  • Openbaar

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Algemene administratie

        • Organisatiebeheersing - Kennisname rapportage klachtenbehandeling 2022

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 302 en 303;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad en OCMW-raad van 15 december 2021 betreffende de goedkeuring van het klachtenreglement voor lokaal bestuur Dentergem;

          Gelet op het klachtenregister van het jaar 2022, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat gemeente en OCMW Dentergem een gezamenlijke klachtenprocedure hebben sinds 1 januari 2022;

          Overwegende dat daarin is opgenomen dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over het aantal klachten en een korte toelichting geeft over de behandeling ervan (eveneens decretaal voorzien in het DLB):

          Klachten in cijfers:

          • Aantal geregistreerde klachten: 20 klachten
          • Aantal ontvankelijke klachten: 1 klacht werd als niet ontvankelijk beschouwd in overeenstemming met de bepalingen van ons eigen klachtenreglement (anoniem ingediend)

          Klachtenbeeld:

          • Doorheen 2022 zien we dat de burger zijn weg begint te vinden naar het digitaal loket op onze website om een klacht in te dienen. Dit kan als een positieve evolutie beschouwd worden aangezien klachten dan centraal binnenkomen en toegewezen/opgevolgd kunnen worden in overeenstemming met de bepalingen uit het klachtenreglement
          • Er werden voornamelijk klachten ingediend met betrekking tot patrimonium en zaalverhuur (9), gevolgd door de categorie jeugdwerking (4) en wegen/verkeer (3).
          • Er werd geen enkel beroep aangetekend tegen het antwoord van het lokaal bestuur dat aan de klachtindiener werd bezorgd

          Overwegende dat deze klachten als een belangrijk en waardevol signaal gezien kunnen worden om de dienstverlening aan de burger continu te verbeteren;

          Overwegende dat de behandeling van klachten dan ook met de nodige zorgvuldigheid gebeurt en dat er blijvend stappen zullen ondernomen worden om de klachtenbehandeling verder te optimaliseren. Zo kunnen we concluderen dat klachten die niet via het digitaal loket worden ingediend nog te vaak op dienstniveau blijven hangen waardoor centrale opvolging niet mogelijk is en de deadline voor een tijdige behandeling in het gedrang komt;

          Overwegende het voorstel om het klachtenreglement inhoudelijk aan te passen: teneinde de centrale opvolging te optimaliseren willen we de wijze van indienen van een klacht beperken tot het digitaal loket op de website;

          Overwegende dat raadslid A. Van de Velde vraagt om wat toelichting te krijgen onder verwijzing naar het audit-verslag, waarop de algemeen directeur verwijst naar het bijgevoegd document waarin alle informatie is opgenomen;

          Overwegende dat voorzitter T. Berteloot afrondt door de positieve evolutie te schetsen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de klachtenrapportage van het jaar 2022.

          Artikel 2: de voorgestelde wijzigingen aan het klachtenreglement worden geagendeerd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad.

      • Landbouw

        • Tussentijdse rapportage stand van zaken klimaatplan

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 2 § 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied”;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact tussen de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 waarbij de lokale besturen zich engageren om hun klimaatambities verder op te drijven. Ze zetten daarbij in op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.  Deze bevatten 16 specifieke doelstellingen.

          Gelet dat de gemeente Dentergem op 27 oktober 2021 het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende. Binnen dit Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 werden een aantal engagementen opgenomen die erin bestaan om vier klimaatwerven op te starten en hierover te rapporteren.

          Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 tweejaarlijks een inhoudelijke rapportering over de stand van zaken dient opgemaakt en voorgelegd te worden aan de gemeenteraad. Na goedkeuring door de gemeenteraad dient deze rapportage ingediend te worden bij het Agentschap Binnenlands Bestuur. De vorderingen van de doelstellingen worden bijgehouden door de Vlaamse overheid via: https://lokaalklimaatpact.be/;

          Overwegend dat aan de gemeente Dentergem in 2021 een subsidie werd toegekend van 28.997,34 €; 

          Overwegend dat het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord ging, op 3 februari 2023, met de tussentijdse rapportage van het klimaatplan;

          Overwegende dat in de gemeente Dentergem volgende acties of werven werden opgestart:

          Start opmaak van het klimaatplan:

          Wat?

          • Inventarisatie elektriciteit, gas en stookolie van het patrimonium in beheer van de gemeente; 
          • Digitale enquête bevolking gemeente Dentergem en deelgemeenten (in kader van de bekendmaking werd een flyer opgemaakt en verdeeld aan al de inwoners);
          • Expertenpanelgesprekken;
          • Klimaatatelier (in kader van de bekendmaking werd een flyer opgemaakt en verdeeld aan al de inwoners).

          Financiële impact? Voorzien 20.000 Euro

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Opmaak flyer en betaling eerste schijf opmaak klimaatplan

          11.258,44 €

          -

          -

          -

          Betaling tweede schijf opmaak klimaatplan

          -

          10.000 €

          -

          -

          Trage Wegen VZW

          Wat?

          • Tragewegenrecht & ondersteuning bij onderhandelingen.

          Financiële impact?

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Eerste schijf (50%) van de financiering samenwerkingsovereenkomst tragewegenrecht en ondersteuning

          -

          2.329,25 €

          -

          -

          Vervolg betaling van de samenwerkingsovereenkomst tragewegenrecht en ondersteuning

          -

          9.670,75 €

          -

          -

          Bomenplannen en kansenkaart

          Wat?

          • Opmaak inventarisatie beheerplan (= bomenplan);
          • Abonnementsformule (voor opvolging van het bomenplan);
          • Publiekscampagne ‘Airkoe’ en ‘Boom zoekt tuin’.

          Financiële impact?

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Opmaak inventarisatie beheersplan (= bomenplan)

          11.000 €

          -

          -

          -

          Abonnementsformule (voor opvolging van het bomenplan)

          -

          3.500 € (*)

          3.500 € (*)

          3.500 € (*)

          (*) Jaarlijks 3.500 € (excl. BTW) – jaarlijks te indexeren.

          Opmaak hemelwater- en droogteplan

          Wat?

          • Opmaak hemelwater- en droogteplan.

          Financiële impact?

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Opmaak hemelwater- en droogteplan

          -

          -

          49.610,00 €

          -

          Vervangen verlichting in gemeentelijke gebouwen door LED

          Wat?

          • Vernieuwing verlichting in JOC (verledding).

          Financiële impact?

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Vernieuwing verlichting in JOC (verledding)

          -

          40.000 €

          -

          -

          Leveren, plaatsen en in dienst stellen van zonnepanelen

          Wat?

          • Leveren, plaatsen en in dienst stellen van zonnepanelen

          Financiële impact?

          Financiële impact

          2022

          2023

          2024

          2025

          Leveren, plaatsen en in dienst stellen van zonnepanelen in het gemeentehuis

          38.233,73 €

          -

          -

          -

          Leveren, plaatsen en in dienst stellen van zonnepanelen in sporthal, gemeentelijke ontmoetingscentra

          -

          100.000 €

          100.000 €

          100.000 €

          Vervangen openbare verlichting door LED

          In samenwerking met Fluvius wordt de openbare verlichting vervangen door LED. Doelstelling is dat de openbare verlichting volledig vervangen is door LED tegen 2030. Deze actie is reeds van start gegaan in 2016. In bijlage wordt het verslag mee opgenomen.

          Energiescans

          Doorlichten van het gemeentelijk patrimonium door de energiedeskundigen van Fluvius in het kader van het energiezorgplan. Aan de opmaak van de energiescans zijn er geen kosten verbonden.

          Uitbreiding van het brandprogramma

          Uitbreiding van het brandprogramma tot volledig doven van zondag- tot en met donderdagnacht van 23u00 tot 04u30, over het volledig grondgebied van de gemeente Dentergem (behalve de gewestwegen en aangeschakelde gemeentewegen). Op vrijdag- en zaterdagnacht blijft dus de verlichting branden omwille van de veiligheid.

          Realisatie verschillende landschapsplannen in samenwerking met Stadlandschap

          Premie voor hemelwaterputten bij bestaande woningen.

          Gelet op de toelichting door schepen Ch. Vandemoortele;

          Gelet dat raadslid J. Vandemaele verwijst naar de vraag van FOCUS8720 uit 2019 tot opmaak van een klimaatplan en zij merkt op dat pas nu de eerste ontgoochelende stappen gezet zijn, geen diepgaand uitgewerkte toekomstvisie maar louter reeds bestaande initiatieven.  Zij verwijst naar het klimaatatelier in november 2022 waar zij nog steeds geen feedback over kreeg en zij merkt op dat nu een louter noodzakelijk rapportering voorligt waarbij zij zich afvraagt of er geen tandje moet bijgestoken worden, onder verwijzing naar een aantal statistieken.  Zij verwijst eveneens naar de vorige gemeenteraad en de vraag naar de laadpalenspurt waarbij gemeld werd dat er reeds stappen zouden gezet zijn maar dit blijkt volgens haar niet uit de rapportering.

          Gelet dat zij informeert of wij ook plannen hebben om gemeentegrensoverschrijdend de krachten te bundelen;

          Gelet dat zij informeert naar hetgeen besproken werd in het voorbije overleg met de WVI;

          Gelet dat zij tot slot verwijst naar de electrische bakfiets en fietsen die ter beschikking zijn op de gemeente en waaromtrent zij aantal vragen heeft die beantwoord worden door de algemeen directeur;

          Gelet dat schepen Ch. Vandemoortele antwoordt dat voorliggend agendapunt niet handelt over het klimaatatelier maar over het klimaatpact, ook het recente overleg met de WVI kadert in de opvolging van het klimaatatelier, het verslag zal daarvan binnenkort kunnen verstuurd worden;

          Gelet dat zij voor wat betreft de registratie op verschillende websites stelt dat nog niet alles op punt staat, dan nog niet alle zaken kunnen ingebracht worden maar dat er, net zoals de laadpalen, aan gewerkt wordt;

          Gelet dat burgemeester K. Degroote aanvult dat het college vorige week een groot aantal plaatsen aan Fluvius doorspeelde waar eventueel laadpalen zouden kunnen komen maar dat nu eerst een antwoord moet komen van Fluvius waar de vereiste techniciteit voor handen is;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde informeert naar eventueel andere plannen die buiten de gemeente bezig qua klimaat waarop schepen Ch. Vandemoortele ontkennend antwoordt;

          BESLIST 

          Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de tussentijdse rapportage over de stand van zaken in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

      • Leefmilieu

        • Aanpassing reglement bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit'

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018; 

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 april 2022 waarbij het reglement voor de bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit' voor de eerste keer werd aangepast; 

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2023 waar de aanpassingen van het reglement voor de bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit' principieel werden goedgekeurd; 

          Gelet op het ontwerp van de tweede aanpassing van het reglement, toegevoegd als bijlage van deze beslissing; 

          Overwegende dat vorig jaar voor de tweede keer de bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit' werd georganiseerd; 

          Overwegende dat er na evaluatie beslist werd om de wedstrijd dit jaar opnieuw te organiseren en dat er een aantal zaken gewijzigd moeten worden aan het reglement; 

          Overwegende dat de wijzigingen werden opgenomen in het ontwerpreglement, toegevoegd als bijlage van deze beslissing; 

          Gelet op de toelichting over de wijzigingen door schepen Ch. Vandemoortele;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde 2 opmerkingen heeft :

          - wat is de reden tot inkorting van de termijn waarbinnen niet opnieuw mag deelgenomen worden ?  Schepen Ch. Vandemoortele verwijst hiervoor naar het motiveren van deelnemers;

          - bestaat de bekommernis nog steeds om mee te werken aan een bij-vriendelijke gemeente ?  Schepen Ch. Vandemoortele antwoordt dat dit niet de hoofdbekommernis is van deze wedstrijd maar dat we ook op andere manieren ernaar streven om bij-vriendelijk te zijn, zoals door het inzaaien van bloemenweides;

          Gelet dat schepen B. De Keukeleire vult hierbij aan dat de nieuwe uitbaatster van de Baliekouter een imker is en dat de gemeente met haar hulp de eerste stappen zet om de titel van bij-vriendelijke gemeente te behalen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen in het reglement van de bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit'. Het aangepast reglement wordt in bijlage aan de huidige beslissing gehecht.

          Artikel 2: het aangepaste reglement zal via de gemeentelijke website bekend gemaakt worden. 

      • Ontwikkelingssamenwerking

        • Steun aan slachtoffers aardbeving Turkije en Syrië: bekrachtiging collegebeslissing

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van het college in haar zitting van 3 maart 2023 waarbij financiële steun wordt toegekend voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië; dat er een bedrag van 600 Euro wordt vrijgemaakt;

          Gelet op de aardbeving in Turkije en Syrië;

          Gelet op de oproep van Consortium 12-12, Belgisch Consortium voor Noodhulpsituaties;

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen een subsidie van 600 euro goedkeurde;

          Overwegende dat er onvoldoende krediet op de budgetcode 'hulp aan het buitenland is' (2023/GBB/0160-00/6496300/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN = 300 Euro); dat dit krediet zal verhoogd worden met 600 Euro (de 300 Euro is voorzien voor individuele aanvragen die geval per geval beoordeeld worden);

          Overwegende dat deze beslissing aan de gemeenteraad ter bekrachtiging dient voorgelegd te worden;

          Gelet dat raadslid J. Vandemaele het voorstel van het schepencollege een beetje weinig vindt, waarop burgemeester K. Degroote het standpunt van de gemeente Ledegem toelicht en bijtreedt om niet mee te doen aan een opbod tussen de gemeenten maar er wordt een principieel gebaar gesteld vanuit de gemeente we doen een oproep naar de inwoners om zelf ook iets bij te dragen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Onthouders: Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Luc Vercaemer
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1: de collegebeslissing van 3 maart 2023 waarbij 600 Euro steun (subsidie) wordt toegekend aan de slachtoffers bij de aardbevingen in Turkije en Syrië, wordt bekrachtigd.

          Artikel 2: Deze subsidie wordt opgenomen in de jaarlijkse meerjarenplanaanpassing.

      • Openbare werken

        • Onderhoudswerken aan diverse KWS-wegen 2023 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 24;

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten;

          Gelet op het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 5, § 2;

          Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 42 en 43, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

          Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;

          Gelet op het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijk toezicht

          Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Infrastructuurprojecten wegenis- en rioleringswerken gemeentewegen 2021-2024 - aanstellen ontwerper' een bijzonder bestek werd opgesteld door de Studiebureau Lobelle bvba;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op  649.987,75 excl. btw, of 786.485,18 euro incl. 21% btw;

          Overwegende dat enkele wegen als voorwaardelijk opgenomen werden om in functie van het effectieve aanbestedingsbedrag te kunnen kiezen om al dan niet uit te voeren in functie van het voorziene budget;

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de open aanbesteding;

          Overwegende dat de publicatie van de opdracht via e-procurement wordt voorzien op 16 maart 2023 door studiebureau Lobelle;

          Overwegende dat de opening van de offertes via e-procurement wordt voorzien op 24 april 2023 om 11u00;

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in GBB 200-00 2240000 IE1 van het budget 2023;

          Gelet op de toelichting ter zitting door schepen I. Lambrecht;

          Gelet op de vraag van raadslid A. Van de Velde of er iets belangrijks gewijzigd is in de lastvoorwaarden in vergelijking met voorgaande waarop schepen I. Lambrecht antwoordt dat dit vooral de prijs zal zijn waarna raadslid A. Van de Velde benadrukt dat het belangrijk is dat er veilige en goed onderhouden wegen zijn;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bijzonder bestek en de raming voor de opdracht 'Infrastructuurprojecten wegenis- en rioleringswerken gemeentewegen 2021-2024 - aanstellen ontwerper', opgesteld door de Studiebureau Lobelle bvba. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bijzonder bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt 649.987,75 excl. btw, of 786.485,18 euro incl. 21% btw;

          Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de open aanbesteding.

          Artikel 3: Het standaard publicatieformulier wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.

          Artikel 4: De publicatie wordt voorzien via e-procurement op 16 maart 2023 en de opening wordt voorzien via e-procurement op 24 april 2023 om 11u00.

          Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in GBB 200-00 2240000 IE1 van het budget 2023.

        • Goedkeuren afsprakennota tussen lokaal bestuur Dentergem en VZW Samen betreffende de - aankoop A-vleugel - erfpacht kapel - erfdienstbaarheid rioleringsbuis - toelage omgevingsaanleg - openbare verlichting

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op de bepalingen van het Burgerlijk Wetboek;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 - transacties onroerende goederen;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 februari 2022 houdende het principebesluit aankoop A-vleugel van het wzc te Wakken;

          Gelet op het ontwerp van afsprakenbundel tussen VZW Samen en lokaal bestuur Dentergem;

          Gelet dat de gemeenteraad principieel besliste tot onderhandse aankoop van de A-vleugel voor de all-in prijs van 850.000 euro onder de modaliteiten die verder af te spreken zijn en voor zover zij aanvaardbaar zijn;

          Gelet op de verschillende besprekingen tussen de VZW Samen en lokaal bestuur Dentergem, waarbij de afspraken, wederzijdse rechten en plichten, voorwaarden en modaliteiten zijn opgenomen in het bijgevoegd afsprakenbundel;

          Gelet dat deze afsprakenbundel het globaal akkoord omvatten, waarbij het aangewezen is voor een aantal punten nog een expliciete gemeenteraadsbeslissing te voorzien;

          Gelet op het nieuwbouw- en renovatieproject van de VZW Samen op de voormalige campus van het woonzorgcentrum met het oog op de realisatie van een volledig in de buurt geïntegreerde woonzorgsite i.p.v. een alleenstaand woonzorgcentrum (beleidsdoelstelling van de VZW Samen om geen hoogzorgeiland te zijn maar een ankerpunt in de lokale gemeenschap);

          Gelet dat dit project gelegen is naast het Hondiuspark waar reeds diverse openbare, culturele, recreatieve, dienstverlenende en onderwijsfuncties gevestigd zijn;

          Gelet dat er bijgevolg diverse raakvlakken zijn met de buurt en interferenties met de aanpalende terreinen;

          Gelet dat het dan ook aangewezen is om een aantal afspraken te maken tussen de VZW Samen en het lokaal bestuur, die eveneens vervat zijn in bijgevoegd afsprakenbundel;

          Gelet dat er in dit project tevens een semi-publieke doorsteek tussen de Hekkenstraat en het Hondiuspark gerealiseerd wordt, hetgeen vooral voor zwakke weggebruikers een meerwaarde zal zijn;

          Gelet dat door de aankoop van de A-vleugel een aantal publieke functies (o.a. bibliotheek) tevens gebruik zullen dienen te maken van de infrastructuur in dit project (o.a. parkeervoorzieningen);

          Gelet dat veiligheid en bruikbaarheid van de parking en doorsteek een belangrijk aandachtspunt vormen waarbij de openbare verlichting een belangrijke rol speelt;

          Overwegende dat het gemeentebestuur dan ook wil investeren in de openbare verlichting op deze site, dewelke dan ook een openbaar karakter moet hebben;

          Overwegende dat de O.V.-infrastructuur ten alle tijde bereikbaar moet zijn voor Fluvius zonder dat telkens toestemming zou moeten gevraagd worden;

          Overwegende dat o.w.v. de publieke toegankelijkheid van de wegenis, parking en wandelpaden tevens een financiële tussenkomst  in de kosten voor de omgevingsaanleg besproken werd;

          Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote;

          Gelet op de tussenkomst door A. Van de Velde waarbij zij haar verwondering verwoordt bij de kennisname van de afsprakennota, waarin zij vaststelt dat de visie van het woonzorgcentrum dezelfde is die Focus8720 al meermaals verwoordt inzake de Hondiussite terwijl er voor de gemeente enkel sprake is van een gemiste kans;  dat zij de afsprakennota een stapje vooruit noemt maar dat het frappant is dat de gemeenteraad niet betrokken werd bij de totstandkoming van deze afsprakennota, zodat zij zich afvraagt hoe de gemeenteraad zich daar nu over kan uitspreken, zeker aangezien zij meent dat deze afsprakennota niet héél duidelijk is; dat zij de uitdrukkelijke vraag stelt waarom de gemeenteraad niet meer welkom was bij de onderhandelingen terwijl de visie van Focus8720 duidelijk overeenkomst met de visie van het WZC;

          Overwegende dat burgemeester K. Degroote antwoordt dat de visie voor iedereen dezelfde is en dat alleen de aanpak verschilt; dat de Eendracht zich realiseert dat je enkel in kleine stappen kan werken en dat je niet alles op één hoop mag gooien; dat Eendracht in fasen werkt waarbij de eerste stap gebeurde bij de nood tot verwerving van de grond, waarna de bouw van het WZC kon starten, daarna moet de A-vleugel aangepakt worden, vervolgens de Hondius en Spelewei, voor deze laatste zijn er ook reeds gronden aangekocht; dat alle ingrediënten om er een mooi geheel van te maken aanwezig zijn; dat de basis overal gelegd is maar dat de aanpak in schijven zal gebeuren; dat bij interne besprekingen niet met alle partijen rond de tafel kan gezeten worden maar dat er in de toekomst wel degelijk nog wel betrokkenheid zal zijn;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde toelicht dat haar fractie zich onthoudt bij dit agendapunt o.w.v. het feit dat zij niet betrokken waren bij de totstandkoming waarbij zij nog vraagt welk percentage die 100.000 euro vertegenwoordigt in het geheel van de omgevingswerken, waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat dit een forfaitair bedrag is waarover in eer en geweten geoordeeld werd;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde tot slot vraagt tot wie men zich moet richten bij een probleem met de openbare verlichting waarop schepen I. Lambrecht antwoordt dat, aangezien een semipublieke parking is, de gemeente het aanspreekpunt zal zijn;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Onthouders: Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Luc Vercaemer
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad verleent goedkeuring aan bijgevoegd afsprakenbundel tussen Gemeente Dentergem en de VZW SAMEN, gelast het college van burgemeester en schepenen tot uitvoering ervan en machtigt dhr. K. Degroote, burgemeester, en mevr. S. De Clerck, algemeen directeur, om de gemeente te vertegenwoordigen voor ondertekening van deze afsprakenbundel.

          Artikel 2: onder de in dit besluit en in bijgevoegd afsprakenbundel vastgestelde voorwaarden wordt overgegaan tot de aankoop jegens de VZW SAMEN van het onroerend goed, gelegen te Dentergem, 4de afdeling (Wakken), deel rusthuis Markegemstraat 57, met een oppervlakte van 12a 81ca op en met grond, te nemen uit een perceel, gekadastreerd sectie B nummer 201 K 90000 zoals afgebeeld als lot 2 op het opmetingsplan met referentie GVO-1901, opgemaakt op 12 mei 2021 door Michael Deloof voor landmetersburo Deloof bvba voor de all-in prijs van 850.000 euro.  Deze verkoopprijs wordt betaald door overschrijving binnen een termijn van 2 maanden na het verlijden van akte.  Alle kosten voortvloeiend uit de verkoop vallen ten laste van het bestuur.

          Het bestuur verklaart het betreffende onroerend goed aan te kopen voor openbaar nut, nl. voor de herlokalisatie van de bibliotheek en een kinderopvanglocatie.

          De aankoop zal gefinancierd worden met eigen middelen.

          Artikel 3: de gemeenteraad aanvaardt het recht van erfpacht dat verleend wordt door de VZW Samen op de kapel, en dit om niet en voor een duur van 99 jaar.

          Artikel 4: de gemeenteraad gaat akkoord om een erfdienstbaarheid te verlenen voor een rioleringsbuis, zoals aangeduid op de plannen.

          Artikel 5: de gemeenteraad gaat akkoord dat de gemeente Dentergem via Fluvius zal instaan voor het ontwerp, aanleg, onderhoud, verbruik en beheer van de openbare verlichting van de openbare verlichting langs de parking en doorsteek tussen de Hekkenstraat en de Hondiussite.

          Artikel 6: de gemeenteraad keurt een investeringstoelage van 100.000 euro goed als financiële tussenkomst in de publiek toegankelijke omgevingsaanleg van de woonzorgsite onder de voorwaarden zoals opgenomen in de bijgevoegde afsprakenbundel.

      • Personeel

        • Invoeren van fietsleasing voor personeelsleden van gemeente en OCMW Dentergem

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen:

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 12 maart 2021 houdende maatregelen ten gevolge van de pandemie veroorzaakt door COVID-19 en tot wijziging van de minimale voorwaarden voor de rechtspositieregeling van het personeel van de gemeenten, de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en de provincies;

          Gelet op het protocol van akkoord met aandachtspunten van 13 maart 2023 afgesloten met ACV Openbare Diensten;

          Gelet op het positief advies van het managementteam van 9 maart 2023;

          Overwegende dat werkgevers personeelsleden steeds meer aanmoedigen om op een duurzame manier naar het werk te komen;

          Overwegende dat het aanbieden van fietslease een drempelverlagend initiatief is om fietsgebruik bij het personeel te stimuleren en zo bij te dragen aan een veiligere en gezondere leefomgeving. Bovendien kan het ook een troef zijn om nieuw personeel aan te trekken of het huidig personeel op een positieve manier aan onze organisatie te binden;

          Overwegende dat via fietslease een fiets ter beschikking gesteld wordt in ruil voor het inleveren van loon, het zogenaamde 'cafetariaplan-idee': de eindejaarstoelage, de fietsvergoeding en een aantal vakantiedagen kunnen ingeruild worden;

          Overwegende dat het gaat om een volledig vrijwillige keuze van het personeelslid en er niemand kan verplicht worden om loon in te ruilen voor het leasen van een fiets; 

          Overwegende dat lokaal bestuur Dentergem op zoek gaat naar een leverancier die een all-in formule aanbiedt: zowel leasing van een fiets als van accessoires, onderhoud, verzekeringen en pechbijstand;

          Overwegende de beperkte financiële gevolgen voor het bestuur:

          • het inleveren van de eindejaartoelage is budgetneutraal voor het bestuur
          • het inleveren van vakantiedagen is niet budgetneutraal maar het bestuur krijgt wel meer arbeid in ruil. We wensen personeelsleden aan te sporen om vakantiedagen pas in tweede instantie in te zetten voor fietslease, eveneens met het oog op het behouden van een evenwichtige work-life balans;
          • het inleveren van fietsvergoeding is een nettoruil wat geen fiscaal voordeel oplevert. We wensen dit dus niet op te nemen in het theoretisch budget dat beschikbaar wordt gesteld voor fietsleasing;
          • eenmalige aankoopkost van software voor het koppelen van de simulatie van de kostprijs van de individuele leaseopdracht aan de loonmotor, zodat de administratie minimaal dient tussen te komen voor handmatige invoer van loongegevens (op dit moment nog geen zicht op kostprijs)
          • maandelijkse administratieve dossierkost (op dit moment nog geen zicht op kostprijs)

          Overwegende dat een bestek werd opgemaakt, waarvan het voorlopig ontwerp als bijlage terug te vinden is; 

          Overwegende dat we fietslease operationeel willen stellen vanaf 1 januari 2024;

          Overwegende dat voor het invoeren van fietslease de lokale rechtspositie moet aangepast worden;

          Overwegende dat een gehele herziening van de rechtspositieregeling voorzien is vanaf de 2e helft van 2023 en we dus nu het invoeren van fietslease bij afzonderlijk besluit wensen te voorzien;

          Gelet op de toelichting ter zitting door schepen B. De Keukeleire;

          Gelet op de vraag van raadslid A. Van de Velde omtrent de beperking op de verlofdagen dewelke beantwoord wordt door de algemeen directeur;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord om fietslease in te voeren voor de personeelsleden van gemeente en OCMW Dentergem, onder volgende voorwaarden:

          §1. Ter bevordering van fietsmobiliteit kan de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk worden ingezet.

          De eindejaarstoelage kan op vraag van het personeelslid geheel of gedeeltelijk worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een eindejaarstoelage in geld zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en 12 november 2010. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de eindejaarstoelage.

          Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest binnen de grenzen van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de eindejaarstoelage onverkort van toepassing.

          Het personeelslid moet zijn keuze om de eindejaarstoelage geheel of gedeeltelijk om te zetten maken op een moment dat er nog geen verworven rechten op die eindejaarstoelage bestaan. Wanneer het personeelslid kiest voor een gedeeltelijke omzetting van de eindejaarstoelage, vermindert hiermee het bruto bedrag van de eindejaarstoelage.

          Indien het theoretisch budget meer was dan nodig voor de gekozen voordelen, wordt het saldo aan het personeelslid overgemaakt na afhouding van de noodzakelijke bijdragen en uiterlijk in de maand december. In voorkomend geval worden die teruggestorte gelden beschouwd als een gewone premie in geld.

          §2. Ter bevordering van fietsmobiliteit kunnen vakantiedagen worden ingezet.

          Het personeelslid kan op vraag van het personeelslid vakantiedagen, die per kalenderjaar boven het minimum van 28 (als het recht op minimum 30 vakantiedagen is vastgesteld) en 24 (als het recht op 26 vakantiedagen is vastgesteld) dagen uitstijgen, omzetten naar een theoretisch budget welke aangewend kan worden ter bevordering van fietsmobiliteit. In voorkomend geval is er geen of gedeeltelijk geen recht meer op de bijkomende vakantiedagen.

          De in het eerste lid vermelde vakantiedagen kunnen worden omgezet in een theoretisch budget waarmee het personeelslid andere voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit kan kiezen, die gelijkwaardig zijn aan die van een vakantiedag zoals omschreven in de Rechtspositiebesluiten van 7 december 2007 en van 12 november 2010.
          Het personeelslid moet zijn keuze maken om een of meerdere bijkomende vakantiedagen om te zetten ten laatste op de laatste werkdag van het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar waarin de voordelen ter bevordering van fietsmobiliteit worden aangevraagd.

          Het theoretisch budget waarvan sprake in voorgaande lid is niet opeisbaar. De voordelen die het personeelslid vrij kiest aan de hand van dit theoretisch budget, worden wel opeisbaar van zodra ze opgenomen worden in een individueel akkoord tussen het personeelslid en zijn bestuur. Bij gebrek aan een individueel akkoord, blijft het recht op de vakantiedagen onverkort van toepassing.

          Artikel 2: dit nieuw verworven voordeel voor personeelsleden wordt verankerd in de lokale rechtspositieregeling bij de gehele herziening ervan. De concrete modaliteiten over fietsmobiliteit (zoals de fietspolicy) worden uitgewerkt in een bijlage aan het arbeidsreglement na uitschrijven van de overheidsopdracht en aanstellen van de leverancier.

          Artikel 3: de budgettaire impact wordt voorzien bij de volgende wijziging van het strategisch meerjarenplan 2020-2025.

          Artikel 4: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van deze beslissing.

        • Principebeslissing: wijziging organogram

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, zoals gewijzigd;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 mei 2022 houdende de vaststelling van een gezamenlijk organogram voor gemeente en OCMW Dentergem;

          Gelet op het positief advies van het managementteam van 9 maart 2023;

          Gelet op de nota van de financieel directeur in het kader van financiële haalbaarheid van de voorgestelde wijzigingen van 13 maart 2023;

          Gelet op het protocol van akkoord met aandachtspunten van 13 maart 2023 afgesloten met ACV Openbare Diensten; 

          Gelet op het ontwerp van wijziging, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Overwegende dat het diensthoofd technische dienst met ingang van 1 mei 2023 uit dienst gaat;

          Overwegende dat een grondige evaluatie van de functie van diensthoofd technische dienst ertoe heeft bijgedragen dat de werking van de technische dienst in zijn geheel herbekeken werd;

          Overwegende dat we tot volgend voorstel komen (visuele weergave van het voorstel is terug te vinden in bijlage):

          • de functienaam van de huidige coördinator patrimonium zou wijzigen naar coördinator technische dienst. De huidige titularis zal de volledige coördinatie van de dienst op zich nemen. Bijgevolg wordt het blok 'patrimonium' onder de technische dienst geschoven in het organogram.
          • ter vervanging van de huidige coördinator technische dienst op A-niveau worden 2 VTE's op B-niveau voorzien:
            • we voorzien een technisch profiel met functienaam deskundige openbare ruimte. In grote lijnen zal dit profiel instaan voor de planning en opvolging van de arbeiders, de (wegen)werken, groenbeheer opvolgen en werken van nutsmaatschappijen opvolgen. Bijgevolg wordt het blok 'werken in eigen beheer' en 'openbare werken en mobiliteit' zo samengetrokken.
            • daarnaast voorzien we een generiek profiel met functienaam clusterdeskundige technische dienst. Dit profiel zal ondersteunend werken voor de volledige technische dienst en zal in eerste instantie de mailbox dispatchen, instaan voor het telefoonverkeer, bestekken uitschrijven en opvolgen, verzekeringen (polissen) opvolgen, facturatie en vorderingsstaten opvolgen en administratief bijspringen waar nodig.

          Overwegende dat dit budgettair een impact heeft van ongeveer 40 000 euro bovenop de huidige loonkost;

          Overwegende dat deze meerkost financieel inpasbaar is in het strategisch meerjarenplan; 

          Overwegende dat wijzigingen aan het organogram onderhevig zijn aan vakbondsonderhandelingen;

          Gelet op de toelichting ter zitting door schepen B. De Keukeleire, waarbij hij besluit dat bij de vakbondsbespreking van 13 maart hieromtrent geen opmerkingen gemaakt werden;

          Gelet op de tussenkomst door raadslid S. Bonne die polst naar de reactie van de huidig coördinator patrimonium die haar functieinhoud maal drie ziet gaan waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat dit met haar doorgesproken is en dat het niet maal drie is aangezien er 2 nieuwe krachten als ondersteuning zullen komen;

          Gelet dat raadslid S. Bonne vervolgt met de vraag of het makkelijker zal zijn om de 2 nieuwe profielen te vinden dan 1 profiel als het huidig diensthoofd technische dienst, waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat dit gaan moeten ondervinden maar hij voegt hier aan toe dat het niet noodzakelijk een strikt technische opleiding moet zijn aangezien personeel aansturen ook niet te onderschatten is, terwijl er inderdaad schaarste is momenteel op alle niveau's;

          Gelet dat raadslid S. Bonne concludeert dat het enerzijds een technisch profiel maar anderzijds ook een teamleider zou moeten zijn, dit laatste zie je niet bij aanwerving, dus vraagt hij of er interne mensen beoogd worden waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat de vacature volledig zal opengesteld worden en dat ook interne mensen zullen kunnen deelnemen;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de voorgestelde wijzigingen aan het gezamenlijk organogram van gemeente en OCMW Dentergem.

      • Ruimtelijke ordening

        • Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Gelet artikel 173, van de Grondwet;

          Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;

          Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;

          Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;

          Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;

          Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;

          Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;

          Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;

          Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;

          Overwegende dat de gemeente Dentergem de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen principieel akkoord gaat met de aansluiting op het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing van het retributiereglement vastgoedinformatie; 

          Overwegende dat het ontwerpreglement 'Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie' werd mee opgenomen als bijlage van deze beslissing; 

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 17 februari 2023 principieel akkoord ging met het ontwerpreglement 'Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie'; 

          Gelet op de vraag van raadslid A. Van de Velde hoe dit op vandaag verloopt waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat dit voornamelijk een standaard formulier is dat moet ingevuld worden en dit zal in de toekomst via een platform verlopen tegen een iets hoger tarief;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met het ontwerpreglement 'Aansluiting Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie'. Het aangepast reglement wordt in bijlage aan de huidige beslissing gehecht; 

          Artikel 2: het aangepaste reglement zal via de gemeentelijke website bekend gemaakt worden. 

        • Toekennen straatnamen en herschikken huisnummers naar aanleiding van nieuwbouwproject woonzorgzone Curando - definitieve vaststelling

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid
          Afwezig: Stefan Bonne, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2022 betreffende de voorlopige vaststelling van de straatnamen voor het hernoemen van de zijstraat van de Statiestraat in Dentergem:

          • voor het lange deel van de zijstraat: Zuster Adriennestraat
          • voor het korte deel van de zijstraat: Lammersbrugjestraat

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 27 januari 2023 houdende de organisatie van een openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnamen;

          Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2023 betreffende de sluiting van het openbaar onderzoek omtrent de nieuwe straatnaam;

          Overwegende dat de gemeenteraad op 21 december 2022 de straatnamen voorlopig heeft vastgesteld;

          Overwegende dat het openbaar onderzoek werd georganiseerd van 31 januari 2023 tot en met 1 maart 2023;

          Overwegende dat er advies gevraagd werd over de nieuwe straatnaam aan de cultuurraad;

          Overwegende dat de cultuurraad positief advies gaf;

          Overwegende dat er 3 bezwaren werden ingediend tijdens het openbaar onderzoek;

          Overwegende dat de bezwaren kunnen weerlegd worden overeenkomstig de bespreking in het college van burgemeester en schepenen van 10 maart 2023 en de bijgevoegde nota;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde  een aantal vragen heeft rond de bezwaren, die toch, ook al gaat het over een kleine straat, deftig moeten bekeken worden; dat zij eveneens bedenkingen heeft bij de evaluatie van het college van deze bezwaren (nota) zoals toegevoegd in de bijlagen bij dit agendapunt, en waarin vooral opvalt hetgeen er niet in staat; dat zij verwijst naar de Rivaweg en het risico op sluipverkeer in dit klein straatje als aanzuigeffect maar waaromtrent niets gezegd werd bij de bezwaren;

          Gelet dat burgemeester K. Degroote opmerkt dat er een onderscheid dient gemaakt te worden tussen het toekennen van een straatnaam en de verkeersveiligheid/verkeersdoorstroming; dat hij toelicht dat ervoor geopteerd wordt om geleidelijk aan, wanneer een grotere en een kleinere straat dezelfde benaming hebben, te kijken om deze van elkaar af te splitsen en in casu wordt deze opportuniteit genomen;

          Overwegende dat de burgemeester echter ook begrip heeft voor de bezwaarindieners waar zij vrezen voor te veel sluipverkeer;

          Overwegende dat de burgemeester in het ene luik opmerkt dat je bezwaar moet indienen over de straatnaam zelf (niet eens zijn met die naam), in het tweede luik gaat het dan over de verkeersveiligheid/verkeersdoorstroming daar stelt de burgemeester voor om binnen een tweetal maanden na ingebruikname van de Rivaweg samen rond de tafel te gaan zitten om de situatie samen te evalueren;

          Gelet dat raadslid A. Van de Velde informeert naar het adres van het WZC, waarop de burgemeester K. Degroote antwoordt dat het WZC graag Zuster Adriennestraat nummer zouden willen en ze beginnen dit al te gebruiken maar ze zitten gevangen zolang dit niet officieel is; dat hij dan ook vraagt om de straatnaam bij deze goed te keuren zodat de bewoners van het WZC hun administratieve formaliteiten in orde kunnen brengen; dat de verkeerssituatie een tweetal maanden na de ingebruikname van de Rivaweg samen (bewoners straat, WZC, gemeente en politie) kan geëvalueerd worden en bijgestuurd worden waar dit nodig zou blijken;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Patrick Bearelle, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Annie Verschuere, Philippe Wyffels
          Onthouders: Patrick Bearelle, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Luc Vercaemer
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 onthoudingen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad stelt volgende straatnamen definitief vast voor hernoemen van de zijstraat van de Statiestraat:

          • voor het lange deel van de zijstraat: Zuster Adriennestraat
          • voor het korte deel van de zijstraat: Lammersbrugjestraat
      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Ives Lambrecht, Charlotte Vandemoortele, Schepenen
          Bart De Keukeleire, Voorzitter BCSD
          Patrick Bearelle, Stefan Bonne, Rita Delmotte, Barbara Heyde, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Philip Vanhaesebrouck, Lennart Vanquickenborne, Luc Vercaemer, Annie Verschuere, Philippe Wyffels, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Gunther Simoens, Tweede schepen
          Tim Van Rijckeghem, Gemeenteraadslid

          Raadslid J. Vandemaele brengt 2 punten aan, nl.

          - Werken in Dentergem : de werken aan de Rivaweg, in het bijzonder voor wat betreft de gebrekkige en gevaarlijke signalisatie, de parking in de privé-verkaveling, de krappe wegenis naar de begraafplaats en de modder ingevolge het werfverkeer in de Zuster Adriennestraat.  Voor de concrete vraagstelling, antwoorden of bespreking wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website.

          - de bloesemwandeling (uitwerking) : hiervoor wordt doorverwezen naar schepen G. Simoens die verontschuldigd is.

           

          Raadslid A. Van de Velde brengt 4 punten aan, nl.

          - over de werkgroep ondernemen : Gelet op de afwezigheid van schepen G. Simoens zal zij dit variapunt opsparen of schriftelijk overmaken.

          - de website goedaanbesteed.be : intentie om eraan deel te nemen en worden ondernemers hierover ingelicht.  Ook hier wordt doorverwezen naar schepen G. Simoens.

          - de regiovorming : hier wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website

          - de economische subregio Waregem : eveneens doorverwezen naar G. Simoens.

           

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE GEMEENTERAAD

Namens Gemeenteraad,

Sofie De Clerck
Algemeen directeur

Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad