Terug
Gepubliceerd op 24/11/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

wo 15/10/2025 - 20:00 Raadszaal

DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
Koenraad Degroote, Burgemeester
Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
Sofie De Clerck, Algemeen directeur
  • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting

      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
      Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
      Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op de ontwerpnotulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 augustus 2025; 

      Overwegende dat in toepassing van artikelen 32 en 74 van het decreet over het lokaal bestuur een zittingsverslag wordt opgemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
      Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST

      Enig artikel: de notulen van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 augustus 2025 worden goedgekeurd. 

  • Openbaar

    • Financien en comptabiliteit

      • Opvolgingsrapportering BBC 2025

        Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
        Koenraad Degroote, Burgemeester
        Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
        Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
        Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
        Sofie De Clerck, Algemeen directeur

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 171, 176 en 263;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op het voorgelegde opvolgingsrapport dat het gerealiseerde beleid tot en met het tweede kwartaal van 2025 bevat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

        Overwegende dat de opvolgingsrapportering het gerealiseerde beleid van het lopende jaar vergelijkt met het geplande;

        Overwegende dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen;

        Overwegende dat de rapportering in de eerste plaats gericht is op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan;

        Overwegende dat de opvolgingsrapportering de raadsleden moet toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en dat ze daarom ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten ontvangen;

        Overwegende dat de raadsleden zo de gerealiseerde bedragen tussentijds kunnen vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten kunnen opvolgen;

        Overwegende dat dit cijfermatige gedeelte minstens de volgende elementen bevat:

        • het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar volgens hun functionele aard, opgesteld volgens het schema J1
        • het vergelijkend overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar volgens hun economische aard, ingedeeld conform de rubrieken van het schema T2

        Overwegende dat de opvolgingsrapportering melding moet maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert;

        Overwegende dat hetzelfde geldt voor de financiële risico’s;

        Overwegende dat de bovenvermelde minimaal verplichte elementen kunnen aangevuld worden met alle bijkomende informatie die relevant is voor de raadsleden;

        Overwegende dat de raad ook bijkomende inhoudelijke aspecten kan aanreiken waarover het een periodieke rapportering wil krijgen en dat de raad daarbij ook kan bepalen in welke vorm dat moet gebeuren;

        Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd lokaal sociaal beleid voeren en dat ze werken met een geïntegreerde planning en gezamenlijke beleidsrapporten opstellen;

        Overwegende dat het bijgevolg logisch is dat ze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering presenteren die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan;

        BESLIST

        Enig artikel: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de voorgelegde opvolgingsrapportering tot en met het tweede kwartaal van 2025.

    • Gezin

      • Extra agendapunt - raadslid Aniek Van de Velde - Dentergem officieel pleegzorggemeente - Goedkeuring en werkwijze

        Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
        Koenraad Degroote, Burgemeester
        Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
        Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
        Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
        Sofie De Clerck, Algemeen directeur

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen; 
        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

         

        Pleegzorg biedt kinderen, jongeren of kwetsbaren die tijdelijk of langdurig niet thuis kunnen wonen een warme, veilige omgeving. Gemeenten spelen een belangrijke rol in het creëren van draagvlak, het informeren van inwoners en het ondersteunen van pleeggezinnen.

        De zorg en opvoeding van hun kind(eren) kunnen ouders niet altijd alleen aan, al dan niet tijdelijk. Soms ook komt de veiligheid van het kind of de kinderen in het gedrang. Wanneer jeugdhulp in deze situaties geen oplossing biedt, kan pleegzorg veelal een uitweg bieden.

        Soms is dat via familie of vrienden (netwerkpleegzorg), soms is dat in een pleeggezin dat de kinderen vooraf niet kenden (bestandspleegzorg). Daarnaast wordt pleegzorg ook ingezet voor buitenlandse niet-begeleide minderjarigen. Pleegzorg is ook niet beperkt tot kinderen of jongeren: ook pleeggasten, volwassenen met een handicap en/of psychiatrische problematiek, kunnen er terecht.

        In het jaarrapport van pleegzorg West-Vlaanderen zien we dat het aantal pleegzorgsituaties ook in 2024 opnieuw is gestegen.
        Belangrijkste cijfers (bron: Pleegzorg West-Vlaanderen, Jaarverslag 2024):

        • Pleeggezinnen (aantal unieke pleeggezinnen op 31/12): 2020: 1.106; 2021: 1.213; 2022: 1.195; 2023: 1.435; 2024: 1.584. pleegzorg.be
        • Pleegkinderen (aantal kinderen/jongeren begeleid op 31/12): 2020: 1.399; 2021: 1.499; 2022: 1.641; 2023: 1.729; 2024: 1.906. pleegzorg.be

        Dentergem blijkt één van de weinige gemeenten te zijn in West-Vlaanderen die officieel nog geen Pleegzorggemeente is - Bron: www.pleegzorg.be

        De zoektocht van nieuwe pleeggezinnen is een belangrijke uitdaging. Pleegzorg kan gerust een duwtje in de rug gebruiken van de lokale besturen.

        Pleegzorg Vlaanderen zette daarom het initiatief ‘Pleegzorggemeente’ op. Elke Vlaamse stad of gemeente kan zich hiervoor kandidaat stellen. Dentergem blijkt één van de weinige gemeenten in West-Vlaanderen te zijn die officieel geen Pleegzorggemeente is.

        Dit is nochtans een beperkte moeite, ook budgettair, maar met een grote impact. Als lokale gemeente wordt dan een engagement opgenomen om ertoe bij te dragen om kwetsbare kinderen, jongeren en volwassenen in hun buurt een thuis te bieden. Voor en met de inwoners.

        De gemeente is niet gebonden aan een afgelijnd of vooropgezet pakket aan maatregelen. Pleegzorg Vlaanderen kiest er integendeel voor om in overleg met de stad of gemeente in kwestie een duurzame samenwerking op maat met bijhorend actieplan uit te werken.

        Voorbeelden zijn het mee bekendmaken van pleegzorg op een laagdrempelige manier of het voorzien van extra ondersteuning van pleeggezinnen. Een berichtje op de website of op je Facebook-pagina, een artikel in het gemeentemagazine, posters en brochures in de openbare gebouwen, een spreker, hulp bij buitenschoolse opvang, Uitpas... Alle beetjes helpen om gezinnen met een warm hart in Dentergem aan te spreken om pleeggezin te worden en pleeggezinnen de steun te geven die ze verdienen. Gemeenten die meestappen in het initiatief krijgen het label van ‘Pleegzorggemeente’.

        Het verdient daarom aanbeveling dat de gemeente Dentergem het nodige doet om het label van Pleegzorggemeente ook officieel te verwerven.

        Gemeenten beslissen zelf wat binnen hun mogelijkheden ligt om pleegzorg een duwtje in de rug te geven. Het is dan ook een uitgesproken onderwerp om hier met beide fracties samen werk van maken.

        52 gemeenten in West-Vlaanderen zijn dat wel al. De gemeente Dentergem zou volgens de laatst beschikbare documenten in gesprek zijn.

        Gelet op de toelichting ter zitting door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag);

        Gelet op de reacties door schepen B. De Keukeleire en door raadslid C. Baeckelandt (cfr. audioverslag); 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
        Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLIST

        Artikel 1: de gemeente Dentergem engageert zich om officieel een pleegzorggemeente te worden.

        Artikel 2: het vast bureau werkt samen met Pleegzorg Vlaanderen een actieplan uit waardoor Dentergem officieel het label van Pleegzorggemeente verwerft. Voor de uitwerking en communicatie wordt een vertegenwoordiger van beide fracties en de gemeentelijke administratie aangeduid.

        Artikel 3: de raad wordt jaarlijks op de hoogte gehouden.

    • Personeel

      • Collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2029 - toetreding tot het raamakkoord GSD-V

        Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
        Koenraad Degroote, Burgemeester
        Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
        Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
        Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
        Sofie De Clerck, Algemeen directeur

        Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen; 

        Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

        Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

        Gelet op de lokale rechtspositieregeling; 

        Gelet op de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 april 2025 betreffende de deelname aan de raamovereenkomst 'Collectieve-hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten' van de GSD-V vanaf 1 januari 2026;

        Gelet op het bericht van de GSD-V van 25 september 2025 met de mededeling dat de overheidsopdracht inzake een nieuw raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering werd gegund aan Ethias met ingang van 1 januari 2026 voor een periode van 4 jaar met de mogelijkheid tot een verlenging van twee maal 1 jaar; 

        Gelet op het uitvoeringsakkoord voor OCMW Dentergem, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

        Gelet op de nieuwe verzekeringspolis, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

        Overwegende dat de nieuwe polis een kwalitatieve hospitalisatieverzekering aanbiedt en de dekking inhoudelijk grotendeels gelijklopend is aan onze huidige collectieve hospitalisatieverzekering; 

        Overwegende dat er wel aanzienlijke wijzigingen zijn in het bedrag van de premies:

          Basisformule (nieuw) Uitgebreide formule (nieuw)

        Hoofd/nevenverzekerde tem 20j

        € 42,00 € 86,00

        Hoofd/nevenverzekerde 21-49j

        € 84,00 € 172,00
        Hoofd/nevenverzekerde 50-66j € 168,00 € 344,00
        Nevenverzekerde vanaf 67j € 336,00 € 688,00

        Overwegende dat het bestuur momenteel de premie van de verzekering volledig ten laste neemt in de uitgebreide formule voor de hoofdverzekerde;

        Overwegende dat dit een financiële weerslag heeft van € 1264 extra premie op jaarbasis (voorzien budget 2026: € 3036 - nieuw geraamd budget: € 4300);

        Overwegende dat het bestuur er ook voor kan kiezen om enkel de kosten van de basisformule te dragen. De medewerker kan dan mits een zelf te betalen supplement kiezen voor de uitgebreide formule voor zichzelf en zijn gezinsleden (nevenverzekerden). Het geraamd budget op jaarbasis bedraagt in dit geval € 2100 in plaats van € 3036;

        Overwegende dat wordt voorgesteld om te kiezen voor de uitgebreide formule;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
        Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

        BESLIST

        Artikel 1: OCMW Dentergem treedt toe tot de collectieve hospitalisatieverzekering die de GSD-V zal afsluiten. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2026.

        Artikel 2: het bestuur neemt de premie van de verzekering volledig ten laste voor de hoofdverzekerde in de uitgebreide formule.

        Artikel 3: het vast bureau wordt gelast met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van het uitvoeringsakkoord en de polis.

        Artikel 4: een exemplaar van dit besluit wordt overgemaakt aan de GSD-V. 

  • Varia

    • Aangekondigde variapunten

      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
      Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
      Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Ingevolge het gewijzigd huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de raad staan.

      Zij moeten deze vragen ten laatste 2 dagen voor de zitting schriftelijk overmaken aan de algemeen directeur en de voorzitter van de raad. De raadsleden hebben het recht om deze voorafgaandelijk ingediende vragen toe te lichten ter zitting.

      Op deze mondelinge vragen wordt indien mogelijk tijdens de betreffende zitting geantwoord en ten laatste tegen de volgende zitting.

      Deze mondelinge vragenronde handelt over onderstaande punten en kan integraal (inclusief de antwoorden) beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website.

      Ingevolge het gewijzigd huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de raad staan.

      Zij moeten deze vragen ten laatste 2 dagen voor de zitting schriftelijk overmaken aan de algemeen directeur en de voorzitter van de raad. De raadsleden hebben het recht om deze voorafgaandelijk ingediende vragen toe te lichten ter zitting.

      Op deze mondelinge vragen wordt indien mogelijk tijdens de betreffende zitting geantwoord en ten laatste tegen de volgende zitting.

      Deze mondelinge vragenronde handelt over onderstaande punten en kan integraal (inclusief de antwoorden en reacties) beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website.

      Varia raad voor maatschappelijk welzijn

      1. Stopzetting uitkering langdurig werklozen, ingediend door raadslid Celine Baeckelandt; Dit punt wordt beantwoord door schepen B. De Keukeleire.

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Sofie De Clerck
Algemeen directeur

Lennart Vanquickenborne
Voorzitter