DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
De voorzitter opent de zitting op 15/01/2025 om 20:00.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 november 2024;
Gelet dat in toepassing van artikel 32 van het decreet over het lokaal bestuur een zittingsverslag wordt gemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur;
BESLIST
Enig artikel: de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 november 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de ontwerpnotulen van de zitting van de installatievergadering van de gemeenteraad van 4 december 2024;
Overwegende dat in toepassing van artikel 32 van het decreet over het lokaal bestuur een zittingsverslag wordt gemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur;
BESLIST
Enig artikel: de notulen van de zitting van de installatievergadering van de gemeenteraad van 4 december 2024 worden goedgekeurd.
Gelet op artikel 38 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, dat stelt dat bij aanvang van de zittingsperiode, de gemeenteraad en de Raad voor Maatschappelijk Welzijn een huishoudelijk reglement dienen vast te stellen;
Gelet op het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad van 17 april 2019;
Gelet op de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030;
Overwegende dat dit reglement dient geactualiseerd te worden ingevolge wijzigingen aan het decreet op de lokale besturen en het regelement van de Vlaamse regering van 10 september 2021 over de voorwaarden tot digitaal en hybride vergaderen;
Overwegende dat dit reglement tot doel heeft de vergaderingen van de gemeenteraad vlot en correct te laten verlopen;
Overwegende dat dit nieuwe huishoudelijk reglement van toepassing dient te zijn op de gemeenteraad voor de legislatuur 2025-2030;
Gelet op de toelichting ter zitting door de voorzitter van de gemeenteraad;
Gelet op de vragen door raadslid S. Vanquickenborne en de antwoorden door schepen G. Simoens, de voorzitter van de gemeenteraad L. Vanquickenborne en de burgemeester K. Degroote;
Gelet op de tussenkomst door raadslid van T. Van Rijckeghem en het antwoord door burgemeester K. Degroote;
Gelet dat voor de concrete inhoud van de toelichting, tussenkomsten en antwoorden verwezen wordt naar het audioverslag;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad beslist om goedkeuring te verlenen aan het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad dat in bijlage aan huidige beslissing gehecht wordt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Gelet dat de gemeente aangesloten is bij dienstverlenende vereniging West-Vlaamse Intercommunale;
Gelet dat de gemeente per mail op 19 december 2024 werd uitgenodigd voor de buitengewone algemene vergadering op 26 februari 2025;
Gelet op de in bijlage aan deze uitnodiging gevoegde informatie;
Gelet op artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur, luidens hetwelk de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de lezen van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat de vertegenwoordigers voor een algemene vergadering aangeduid kunnen worden voor de volledige duurtijd van de gemeentelijke legislatuur, nl. tot einde 2030;
Overwegende dat het aangewezen is meteen ook een vaste plaatsvervanger aan te duiden, zodat bij verhindering van de eerste gemandateerde flexibel kan doorgeschakeld worden naar de plaatsvervanger;
Gelet op de voordracht van mevrouw Celine Baeckelandt, gemeenteraadslid als vertegenwoordiger en van de heer Gunther Simoens, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger;
BESLIST
Artikel 1: Mevrouw Celine Baeckelandt, gemeenteraadslid, wonende te 8720 Dentergem (Markegem), Bulmolenweg 1 aan te duiden als vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van de WVI voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: De heer Gunther Simoens, schepen, wonende te 8720 Dentergem (Wakken), Camiel Cluysenstraat 2 aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van de WVI voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de WVI.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging WVI;
Gelet op de uitnodiging om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van WVI die op 26 februari 2025 - 18.30 u plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Celine Baeckelandt, raadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging WVI van 26 februari 2025 - 18.30 u:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 27.11.2024
2. Benoeming leden raad van bestuur
3. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de raad van bestuur en bepaling van de rangorde
4. Presentiegelden en andere vergoedingen
5. Mededelingen
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging WVI van 26 februari 2025 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: het mandaat aan mevrouw Céline Baeckelandt als afgevaardigde voor deze vergadering wordt bevestigd.
Artikel 4: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het oprichtingsdecreet van De Watergroep;
Gelet op de statuten van de CVBA Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening, zoals laatst gewijzigd op 11 juni 2021;
Gelet op de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024;
Gelet op het schrijven van De Watergroep van 4 december 2024 houdende de vertegenwoordigers in de aandeelhoudersbesturen en algemene vergadering van De Watergroep;
Gelet dat de aandeelhoudersbesturen een adviserende functie hebben, zoals vermeld in artikel 28 van de statuten;
Gelet op het verzoek aan de gemeente om een vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur drinkwater te willen aanduiden;
Gelet dat de gemeente Dentergem geen vennoot is bij De Watergroep voor het rioolbeheer en bijgevolg geen afgevaardigde voor het Riopactcomité dient aan te duiden;
Gelet dat voor de aandeelhoudersbesturen geen plaatsvervangers worden aangeduid;
Gelet dat de gemeente eveneens een afgevaardigde en een plaatsvervanger in de algemene vergadering van de Watergroep dient aan te duiden;
Gelet dat de Watergroep niet onderworpen is aan de bepalingen van het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op de voordracht van
BESLIST
Artikel 1: als vertegenwoordiger van de gemeente in het aandeelhoudersbestuur drinkwater bij de Watergroep mevrouw Rita Delmotte, gemeenteraadslid, wonende te 8720 Dentergem, Puymoortelstraat 8, aan te duiden.
Artikel 2: als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van De Watergroep Rita Delmotte, gemeenteraadslid, wonende te 8720 Dentergem, Puymoortelstraat 8, aan te duiden.
Artikel 3: als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergadering van de Watergroep mevrouw Charlotte Vandemoortele, schepen, wonende te 8720 Dentergem, Puymoortelstraat 7, aan te duiden.
Artikel 4: afschrift van huidige gemeenteraadsbeslissing te bezorgen aan De Watergroep, via het door hen voorziene formulier.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 4 december 2024 betreffende de verkiezing van de schepenen;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 december 2024 inzake de onderlinge verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur;
Overwegende dat de onderlinge bevoegdheidsverdeling voor de nieuwe legislatuur opnieuw vastgesteld wordt;
Overwegende dat de bijzondere werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur van de gemeente, namelijk de studies, onderzoeken en verslagen ter voorbereiding van de beslissingen van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen, het toezicht op de uitvoering van de overheidsvoorschriften en van de besluiten van de gemeenteraad en van het college, worden opgedragen aan de leden van het college, zoals aangeduid in onderstaande tabel:
Aan de heer Koenraad Degroote, burgemeester, de hierna vermelde departementen en diensten:
Aan mevrouw Charlotte, eerste schepen, de hierna vermelde departementen en diensten:
Aan de heer Ivès Lambrecht, tweede schepen, de hierna vermelde departementen en diensten:
Aan de heer Gunther Simoens, derde schepen, de hierna vermelde departementen en diensten:
Aan de heer Bart De Keukeleire, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst en toegevoegd schepen, de hiernavermelde departementen en diensten:
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de onderlinge verdeling van de werkzaamheden in verband met het dagelijks bestuur en van de onderlinge bevoegdheidsverdeling tussen de burgemeester en schepenen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur;
Aangezien de gemeente een vertegenwoordiger kan aanduiden voor de hierna aangeduide organisaties en vennootschappen:
Gelet op de kandidatuur van mevrouw Renée Van Betsbrugge;
Gelet op de kandidatuur van de heer Gunther Simoens;
Gelet op de kandidatuur van de heer Bart De Keukeleire;
Gelet op de kandidatuur van mevrouw Charlotte Vandemoortele;
Gelet op de kandidatuur van mevrouw Charlotte Vandemoortele;
Gelet op de kandidatuur van mevrouw Stefanie Persijn;
Gelet op de kandidatuur van mevrouw Barbara Heyde;
BESLIST
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om volgende personen aan te duiden in de volgende organisaties en vennootschappen:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Gelet op artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Gelet op de publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart in het Belgisch Staatsblad op april 2024;
Gelet dat overeenkomstig artikel 10 van de statuten de gemeente kan een vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) in de algemene vergadering en een kandidaat bestuurder voor het Bestuursorgaan aanduiden;
Gelet dat de communicatie vanuit het Regionaal West-Vlaamse hart vzw, dd. 16 december 2024, aan de dienst Omgeving werd toegevoegd als bijlage aan deze beslissing;
Overwegende dat door de toetreding tot het Regionaal Stadlandschap vzw, gemeente Dentergem, als lid, overeenkomstig artikel 10 van de statuten dient over te gaan tot aanstelling van een vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en bestuurder voor het Bestuursorgaan vanaf heden tot einde nieuwe legislatuur;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad duidt Charlotte Vandemoortele, schepen, aan als vertegenwoordiger in de algemene vergadering Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart voor de duur van de nieuwe legislatuur en Lennart Vanquickenborne, voorzitter gemeenteraad, als plaatsvervanger.
Artikel 2: de gemeenteraad duidt Charlotte Vandemoortele als kandidaat-bestuurder voor het Bestuursorgaan aan.
Artikel 3: een afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de juridische grondslag, zoals beschreven in de Europese kaderrichtlijn water, de Europese overstromingslijn en andere relevante documenten;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018;
Gelet op het decreet tot wijziging van 1 maart 2024 wat de Blue Deal betreft;
Gelet dat de Vlaamse Regering de Blue Deal in het leven riep om waterschaarste en droogte aan te pakken. De Blue Deal is een ambitieus programma dat via tal van acties de strijd tegen waterschaarste en droogte op het terrein aangaat;
Gelet dat de Blue Deal van de Vlaamse overheid stelt dat een gemeente na 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als de gemeente beschikt over een door de gemeenteraad goedgekeurd hemelwater- en droogteplan;
Gelet dat dit hemelwater- en droogteplan de toekomstvisie voor de waterhuishouding in de gemeente Dentergem beschrijft en verduidelijkt. Het document bevat inleidende algemene informatie en de denkwijze waarop het plan is gebaseerd. Vervolgens wordt de hemelwatervisie voor de gemeente Dentergem geschetst, die aansluit bij de voorgaande informatie. Tot slot worden concrete acties en maatregelen voor uitvoering voorgesteld;
Gelet dat dit hemelwater- en droogteplan voor de gemeente Dentergem een middelenverbintenis en geen resultaatverbintenis is;
Gelet dat dit plan tot stand gekomen is door middel van een participatief proces en in overleg met de verschillende diensten (technische dienst en dienst Omgeving), instanties en stakeholders die betrokken zijn bij het watersysteem in de gemeente Dentergem;
Gelet dat het hemelwater- en droogteplan op maat van de gemeente Dentergem werd opgesteld en er werd rekening gehouden met de lokale omstandigheden, de aanwezige knelpunten, uitdagingen, opportuniteiten en noden;
Gelet dat met Riopact het hemelwater- en droogteplan werd opgemaakt conform de methodiek van de Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW);
Gelet dat Riopact beschikt over voldoende expertise om dergelijk plan op te stellen;
Gelet op de beslissing met als titel 'Hemelwater- en droogteplan: goedkeuren plan van aanpak en stakeholders' van 26 januari 2024;
Gelet op de beslissing met als titel 'Stakeholdervergadering Hemelwater- en droogteplan gemeente Dentergem' van 5 april 2024;
Gelet op de beslissing met als titel 'Definitieve goedkeuring prioritaire doelstellingen in kader van het hemelwater- en droogteplan gemeente Dentergem' van 20 december 2024;
Gelet op de principiële goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan door het college van burgemeester en schepenen op 10 januari 2025;
Gelet dat het hemelwater- en droogteplan gemeente Dentergem werd toegevoegd als bijlage aan deze beslissing;
Overwegende dat de opmaak van een hemelwaterplan noodzakelijk is om wateroverlast en waterschaarste op een doordachte manier aan te pakken en bij te dragen aan een klimaat robuuste en
leefbare omgeving;
Overwegende dat het hemelwaterplan geen concreet actieplan is, maar een visie die dient als functioneel bruikbaar kader voor beslissingen in functie van een klimaatbestendig watersysteem;
Overwegende dat de uitvoering van dit plan ertoe zal bijdragen dat het grondgebied robuust wordt voor de gevolgen van klimaatverandering en de negatieve effecten van verharding en verstedelijking;
Overwegende dat het plan elke zes jaar van een verplichte update dient te worden voorzien;
Overwegende dat er in het hemelwater- en droogteplan nog prioritaire doelstellingen werden opgenomen in het hemelwater- en droogteplan. De gemeente wil hiermee de voorgestelde maatregelen in het plan omzetten naar de praktijk tijdens de komende legislatuur;
Overwegende dat Aquafin het hemelwater- en droogteplan heeft toegelicht op de tweede stakeholdervergadering op maandag 9 december 2024. Er waren geen opmerkingen vanuit de aanwezige stakeholders;
Overwegende dat de dienst Omgeving het hemelwater- en droogteplan heeft toegelicht aan de Gecoro op donderdag 12 december 2024. Er werd positief advies verleend;
Overwegende het hemelwater- en droogteplan ter principiële goedkeuring werd voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen op 10 januari 2025;
Overwegende dat Aquafin (de heer Yves Lenaert) i.s.m. de milieuambtenaar (mevrouw Eline Vanhastel) het hemelwater- en droogteplan toelicht aan de gemeenteraad op 15 januari 2025;
Overwegende dat deze toelichting eveneens is opgenomen in het audioverslag;
Gelet op de tussenkomsten van raadslid J. Vandemaele en de antwoorden van dhr. Y. Lenaerts en de milieu-ambtenaar (o.a. omtrent illegale grondwaterwinningen, de riolerings- en zuiveringsgraad, groen-blauwe parels);
Gelet dat raadslid J. Vandemaele tevens opmerkingen maakt rond de door het bestuur weerhouden doelstellingen (o.a. omtrent onthardingsprojecten, hergebruik hemelwater voor landbouw, baaimermen, boomplantingen);
Gelet dat voor de concrete inhoud verwezen wordt naar het audioverslag;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan gemeente Dentergem goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op artikel 15.2. van de statuten van I.V.I.O. luidend als volgt:
Elke gemeente-deelnemer draagt één (1) bestuurder voor.
Per bestuurder wordt een aantal stemmen toegekend op basis van het aantal inwoners van de gemeente die de bestuurder vertegenwoordigt. Het aantal inwoners wordt bepaald op 1 januari voorafgaand aan het tijdstip van de gemeenteraadsverkiezingen.
1 (een) stem voor bestuurders van een gemeente tot en met 10.000 inwoners.
2 (twee) stemmen voor bestuurders van een gemeente met meer dan 10.000 en maximaal 20.000 inwoners;
3 (drie) stemmen voor bestuurders van een gemeente met meer dan 20.000 inwoners.
Gelet op de statuten van I.V.I.O., inz. artikel 16 dat het volgende bepaalt:
“De bestuurders worden benoemd voor een termijn van zes jaar.
Hun opdracht eindigt bij de sluiting van de algemene vergadering of van de Raad van Bestuur die in hun vervanging voorziet.
De opdracht van de bestuurders benoemd op voordracht van de deelnemers-gemeenten eindigt van rechtswege:
a) op de algemene vergadering die volgt op de volledige vernieuwing van de gemeenteraden.
b) van zodra ze geen deel meer uitmaken van de gemeenteraad of geen burgemeester meer zijn, tenzij voorgedragen als deskundige buiten de raad conform artikel 15 punt 4” (Art. 15.4 Indien een gemeenteraad een kandidaat-bestuurder voordraagt die geen lid is van de gemeenteraad, maar van wie de deskundigheid aangaande het doel van de Vereniging manifest aantoonbaar is, wordt dergelijke voordracht uitdrukkelijk gemotiveerd.)
Gelet op artikel 27 van de statuten van I.V.I.O; luidend als volgt:
[...] Iedere gemeente deelnemer duidt steeds één (1) vertegenwoordiger aan uit hoofde van zijn aandeel in het kapitaal [...];
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. van 10 december 2024 houdende het aanduiden van een lid van de Raad van Bestuur bij I.V.I.O;
Gelet op het schrijven van I.V.I.O. van 11 december 2024 houdende de aanstelling van een vertegenwoordiger in de algemene vergadering;
Overwegende dat het Decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat in geval van algehele vernieuwing van de gemeenteraden binnen de eerste drie maanden van het jaar dat volgt op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de Raad van Bestuur wordt overgegaan en dat de samenstelling en voordrachtregeling van de Raad van Bestuur verder statutair wordt geregeld, met precieze aanduiding van het aantal leden;
Overwegende dat op de eerstvolgende buitengewone algemene vergadering van 31 maart 2025 de nieuwe Raad van Bestuur van I.V.I.O. wordt verkozen;
Overwegende dat de heer Lennart Vanquickenborne, gemeenteraadslid en voorzitter van de gemeenteraad, voorgedragen wordt als lid van de raad van bestuur van IVIO;
Overwgende dat mevrouw Rita Delmotte, gemeenteraadslid, voorgedragen wordt als vertegenwoordiger voor het gemeentebestuur in de algemene vergadering van IVIO;
BESLIST
Artikel 1: De heer Lennart Vanquickenborne, wonende te 8720 Dentergem (Oeselgem), Wakkensesteenweg 48, voor te dragen als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
Artikel 2: Mevrouw Rita Delmotte, wonende te 8720 Dentergem, Puymoortelstraat 8, voor te dragen als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van I.V.I.O.
Artikel 3: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit in tweevoud over te maken aan: I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.;
Gelet op de uitnodiging van 11 december 2024 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. die op 31 maart 2025 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Rita Delmotte, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering bij IVIO;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. van 31 maart 2025:
Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele die ten gepaste tijde zal beantwoord worden (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van I.V.I.O. van 9 december 2024 goed, zijnde:
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering op om haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen, onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan I.V.I.O.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2024 betreffende de vaststelling van de capaciteit voor schooljaar 2024 - 2025 voor de Ruimtevaarder op maximaal 25 leerlingen;
Overwegende dat deze capaciteitsnorm als gunstig wordt ervaren;
Overwegende dat we deze capaciteitsnorm willen aanhouden voor schooljaar 2025-2026;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad legt de maximale capaciteitsnorm voor GBSBO De Ruimtevaarder voor schooljaar 2025 - 2026 vast op 25 leerlingen.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 395, §1, derde lid;
Gelet op de overeenkomst voor de interlokale vereniging Scholengemeenschap G8, artikel 4, §2 (conform de modelovereenkomst van OVSG: 'Door elke gemeenteraad wordt een lid van het schepencollege afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid.' );
Aangezien de gemeenteraad in haar zitting van 16 juni 2020 de verlenging van de scholengemeenschap G-8 goedkeurde vanaf 1 september 2020 voor de duur van 6 schooljaren, namelijk tot en met 31 augustus 2026;
Aangezien artikel 4 bepaalt dat door elke gemeenteraad voor het beheerscomité een lid van het schepencollege wordt afgevaardigd, alsmede een vervangend lid met hetzelfde mandaat ingeval van afwezigheid van het effectief lid;
Gelet op de voordracht van:
BESLIST
Enig artikel: Volgende personen aan te duiden namens de gemeente in het beheerscomité van de scholengemeenschap G-8:
Gelet op de Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op 2 niveaus - laatst gewijzigd door de Wet van 15 juli 2018 en door de Wet van 19 juli 2018;
Gelet op het Koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke Gemeenteraad van de leden van de Politieraad, zoals gewijzigd door het KB van 7 november 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur;
Gelet op de Ministeriële omzendbrief van 29 oktober 2024 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone;
Gelet op het schrijven van de gouverneur van 23 december 2024 houdende de geldigverklaring verkiezing politieraadsleden met in bijlage een eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de deputatie van de provincieraad van West-Vlaanderen waarbij de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de gemeente Dentergem voor de politieraad van de politiezone MIDOW geldig wordt verklaard;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de gouverneur van 23 december 2024 houdende de geldigverklaring verkiezing politieraadsleden met in bijlage een eensluidend verklaard afschrift van het besluit van de deputatie van de provincieraad van West-Vlaanderen van 19 december 2024 waarbij de verkiezing van de effectieve leden en hun opvolgers van de gemeente Dentergem voor de politieraad van de politiezone MIDOW geldig wordt verklaard.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de Vlaamse Codex voor Ruimtelijke Ordening (VCRO) artikel 1.3.3;
Gelet dat de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (verder GECORO genoemd) bij het begin van iedere legislatuur opnieuw wordt samengesteld, een mandaat duurt zes jaar;
Gelet dat de GECORO instaat om het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad te adviseren over het ruimtelijk beleid van de gemeente;
Gelet dat de GECORO voor gemeente Dentergem dient te bestaan uit minimum 7 (waarvan drie uit de verenigingen, voorzitter, ondervoorzitter, de rest zijn deskundigen) en maximum 9 voor een gemeente van max. 10.000 inwoners. Momenteel is de GECORO samengesteld uit een voorzitter, secretaris, vier deskundigen en vijf van de verenigingen;
Gelet dat ook plaatsvervangers moeten aangeduid worden voor elke vereniging en elke deskundige;
Overwegende dat er een oproep in januari 2025 zal gedaan worden voor de nieuwe leden van de GECORO volgens de gemeentelijke kanalen (gemeentelijk infomagazine, website, etc.);
Overwegende dat in het gemeentelijk infomagazine van januari 2025 een algemene oproep geplaatst zal worden. Specifieke informatie over de kandidatuurstelling, taken, en dergelijke zullen terug te vinden zijn op de website van de gemeente Dentergem;
Overwegende dat de geïnteresseerden zich kandidaat kunnen stellen tot en met 15 februari 2025;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de mogelijke geledingen: handel, landbouw, natuur en milieu, werkgevers en werknemers;
Overwegende dat in een daaropvolgende gemeenteraad de kandidaturen zullen voorgesteld worden en beslist zal worden wie mag deelnemen aan de GECORO;
Overwegende dat voorgesteld wordt om mevrouw Eline Vanhastel (dienst Omgeving) aan te stellen als secretaris van de GECORO;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad gaat akkoord met de wijze van oproep voor de nieuwe samenstelling van de GECORO.
Artikel 2: kandidaturen kunnen ingediend worden tot en met 15 februari 2025.
Artikel 3: de gemeenteraad neemt kennis van de mogelijke geledingen: handel, landbouw, natuur en milieu, werkgevers en werknemers.
Artikel 4: de gemeenteraad duidt mevrouw Eline Vanhastel aan vanuit de dienst Omgeving als secretaris van de GECORO.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°
Gelet op het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 7 §2 1°
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2.
Gelet dat het Decreet Basisbereikbaarheid de werking van de 15 vervoerregio’s omschrijft en de taken vastlegt van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
Gelet dat de gemeente bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 is ingedeeld in de Vervoerregio Roeselare. De naam van de vervoerregio werd gewijzigd in vervoerregio Midwest bij Besluit van de Vlaamse Regering van 4 december 2020.
Gelet dat in de afgelopen legislatuur de Vervoerregio Midwest een regionaal mobiliteitsplan heeft opgesteld. Dat plan werd op 10 februari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Overwegende dat door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken is bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Overwegende dat het engagement in de vervoerregioraad voor de gemeente een actieve participatie inhoudt aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Gelet op de aanvulling door burgemeester K. Degroote rond de samenstelling van een projectstuurgroep met de vraag of de fractie Focus8720 een vertegenwoordiger wil aanduiden door dit (vertegenwoordiger en plaatsvervanger) door te geven aan de algemeen directeur (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: De schepen van mobiliteit en verkeer, Dhr. Yves Lambrecht, wordt aangeduid als de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Midwest.
Artikel 2: De mobiliteitsambtenaar mevrouw Eveline Blockeel wordt aangeduid als de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Midwest. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het secretariaat van de Vervoerregioraad Midwest.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het BVR van 16 mei 2014 betreffende de heersaspecten van sociale huisvestingsmaatschappijen;
Gelet op de bijzondere algemene vergadering van woonmaatschappij VIVUS op 25 februari 2025;
Gelet op de statuten van de cvba Mijn Huis;
Gelet dat de gemeente bij woonmaatschappij VIVUS uit Harelbeke recht heeft op :
Gelet dat omwille van de genderdiversiteit gevraagd wordt om voor de raad van bestuur 2 kandidaten op te geven, van verschillend geslacht en de gewilde rangorde hierbij door te geven;;
Gelet dat de afvaardiging geldt voor de legislatuur 2025-2030;
Gelet op de voordrachten;
BESLIST
Artikel 1: tot aanduiding van volgende mandatarissen in de algemene aandeelhoudersvergadering en de raad van bestuur van de woonmaatschappij VIVUS:
Artikel 2: Eensluidend afschrift van onderhavig besluit wordt bezorgd aan woonmaatschappij VIVUS, Marktstraat,80 te 8530 Harelbeke.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de beslissing van 19 oktober 2011 tot goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging ''intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt'' en goedkeuring van de statuten;
Gelet op punt 2.2. van de statuten waaruit blijkt dat de gemeente 2 vertegenwoordigers moet aanduiden voor het beheerscomité van de interlokale vereniging “Wonen Regio Tielt”;
Gelet op art. 395 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; waarbij bepaald dat elke deelnemer aan een interlokale vereniging één en slechts één afgevaardigde in het beheerscomité kan hebben;
Overwegende dat de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 voorrang hebben op de statuten van de interlokale vereniging;
Overwegende dat omwille van praktische redenen de bevoegde schepen voor wonen de rol als afgevaardigde opneemt; en er tevens een plaatsvervanger voor de afgevaardigde dient aangeduid te worden;
Overwegende dat een herwerking van de statuten momenteel in opmaak is;
Overwegende dat het beheerscomité dit proces dient te sturen, waardoor er op heden noodzaak is om de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) aan te duiden;
Overwegende dat omwille van de aangehaalde argumentatie kan worden beslist tot aanduiding van 1 afgevaardigde en 1 plaatsvervanger voor het beheerscomité van de interlokale vereniging ''IGS Wonen Regio Tielt'';
Overwegende dat de gemeentelijke vertegenwoordiger een beslissende stem heeft in het Beheerscomité;
Gezien volgende personen voorgedragen worden als afgevaardigde en plaatsvervanger:
BESLIST
Artikel 1 :
Artikel 2: deze beslissing over te maken aan de betrokken partners en de bevoegde instanties van de Vlaamse overheid.
De voorzitter sluit de zitting op 15/01/2025 om 20:53.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Lennart Vanquickenborne
Voorzitter gemeenteraad