DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 augustus 2022;
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 augustus 2022 goed te keuren.
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 augustus 2022 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 171, 176 en 263;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het voorgelegde opvolgingsrapport dat het gerealiseerde beleid tot en met het tweede kwartaal van 2022 bevat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering het gerealiseerde beleid van het lopende jaar vergelijkt met het geplande;
Overwegende dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen;
Overwegende dat de rapportering in de eerste plaats gericht is op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan;
Overwegende dat de opvolgingsrapportering de raadsleden moet toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en dat ze daarom ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten ontvangen;
Overwegende dat de raadsleden zo de gerealiseerde bedragen tussentijds kunnen vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten kunnen opvolgen;
Overwegende dat dit cijfermatige gedeelte minstens de volgende elementen bevat:
Overwegende dat de opvolgingsrapportering melding moet maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert;
Overwegende dat hetzelfde geldt voor de financiële risico’s;
Overwegende dat de bovenvermelde minimaal verplichte elementen kunnen aangevuld worden met alle bijkomende informatie die relevant is voor de raadsleden;
Overwegende dat de raad ook bijkomende inhoudelijke aspecten kan aanreiken waarover hij een periodieke rapportering wil krijgen; dat hij daarbij ook kan bepalen in welke vorm dat moet gebeuren;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd lokaal sociaal beleid voeren en dat ze werken met een geïntegreerde planning en gezamenlijke beleidsrapporten opstellen;
Overwegende dat het bijgevolg logisch is dat ze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering presenteren die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan;
Gelet op de toelichting ter zitting door de schepen van financiën Charlotte Vandemoortele;
Gelet op de vragen van raadslid A. Van de Velde in verband met het ontoereikend krediet voor de verbindingsweg; dat op de vraag naar het resultaat van de opgravingen, de burgemeester antwoordt dat hij een rapport verwacht; dat dit bij ontvangst ter kennis zal gebracht worden aan de gemeenteraad; dat op de vraag naar uitleg van de aansluiting van het kerkhof op het waterleidingnet, de burgemeester antwoordt dat er op dit moment enkel water is met een ouderwetse pomp op het kerkhof met de bijkomende ongemakken en dat er van de gelegenheid gebruik gemaakt wordt om een aansluiting op het waterleidingnet te voorzien; dat de vraagsteller begrijpt dat er een prijsstijging is door de aannemer maar dat gevraagd wordt naar de wettelijkheid van de beslissing van het college van burgemeester van 17 juni 2022 en waarom dit niet aan de gemeenteraad werd voorgelegd; dat de burgemeester antwoordt dat dit binnen de bevoegdheid valt van het college van burgemeester en schepenen; dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat deze verhoging niet binnen de delegatie aan het college valt; dat de burgemeester dit zal navragen bij de algemeen directeur;
Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele welke acties er reeds ondernomen werden in verband met de verhogingen van de energiekosten in de schoolgebouwen; dat B. De Keukeleire antwoordt dat de energiekosten genomen worden van het werkingsbudget voor de school maar dat er bijkomend budget zal voorzien worden indien dit ontoereikend is; dat er verder zonnepanelen voorzien worden; dat er budget voorzien wordt in 2023 om zonnepanelen te plaatsen in de gemeentescholen Wakken en Dentergem; dat de burgemeester meldt dat de financieel directeur berekend heeft dat de stijgende energiekosten ongeveer een meeruitgave zal betekenen van € 400.000 voor het ganse patrimonium; dat de voorzitter opmerkt dat er al een besparing is tegenover de periode van corona, daar de ramen van de klassen niet meer open moet blijven; dat raadslid J. Vandemaele opmerkt dat ventilatie in de klas nog steeds van toepassing is; dat er tenslotte raadslid S. Bonne informeert of er door het college al maatregelen overwogen worden voor de openbare verlichting zoals in Deinze waar beslist werd om de lichten te doven op bepaalde uren 's nachts; dat de burgemeester antwoordt dat er overleg gepland is met Fluvius;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde opvolgingsrapportering tot en met het tweede kwartaal 2022.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat Aquafin aan de dienst Omgeving een voorstel Riopact takenpakket Dentergem heeft bezorgd; dat in dit voorstel de opmaak en beheer van een riooldatabank en opmaak en beheer van een hemelwater- en droogteplan werd opgenomen;
Gelet dat de opmaak van een hemelwater- en droogteplan het voorstel inhoudt van een realistische visie op de aanpak van het hemelwaterplan op maat van Dentergem en binnen de budgettaire mogelijkheden op basis van een pragmatische aanpak. Dit gebeurt aan de hand van vijf stappen:
Gelet dat de deadline van het hemelwater- en droogteplan eind 2024 is;
Gelet dat een actuele inventaris van het rioleringsstelsel in de vorm van een digitale GIS-riooldatabank van cruciaal belang is om aan gericht rioleringsbeheer te doen;
Gelet dat een actuele inventaris een verplichting is vanuit de overheid;
Gelet dat het voorstel, inclusief kostprijs, werd mee opgenomen in bijlage van deze notule:
Overwegende dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt om akkoord te gaan met het voorgestelde aanbod van Aquafin;
Overwegende dat op dit moment nog geen visum van de financieel directeur kan voorzien worden aangezien er niet voldoende krediet voorzien is in de meerjarenplanning;
Overwegende dat dit krediet zal opgenomen worden in de eerstvolgende meerjarenplanning;
Gelet op de toelichting ter zitting door de schepen van openbare werken Yves Lambrecht; dat een pact belangrijk is voor de subsidiëring in de toekomst; dat er in verschillende straten rioleringswerken gepland zijn, maar dat dit niet altijd kan uitgevoerd worden zoals voorzien in het meerjarenplan;
Gelet dat door Aquafin de data waarover ze nu reeds beschikken, gratis ter beschikking worden gesteld;
Gelet op de opmerking van raadslid J. Vandemaele dat bepaalde bijgevoegde documenten niet konden geopend worden;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met het voorstel Riopact-takenpakket Dentergem.
1. Raadslid T. Van Rijckeghem informeert naar de kandidaten voor de uitbating van de cafetaria De Baliekouter. De burgemeester meldt dat er 2 kandidaturen ontvangen zijn die op vrijdag 23 september 2022 zullen geopend worden. Daarna zal een commissie de kandidaturen bespreken.
2. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de resultaten van de klimaatenquête. Schepen Ch. Vandemoortele antwoordt dat er 113 enquêtes werden ingevuld die zullen verwerkt worden door de WVI. Op 22 november 2022 is een klimaatatelier gepland.
3. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de invulling van de vacatures. De burgemeester meldt dat er voor de vacature deskundige sport & recreatie 25 kandidaten zijn, voor de vacature coördinator burger & welzijn nemen 10 kandidaten deel aan het examen. De deskundige patrimonium treedt in dienst op 1 november 2022 en de deskundige communicatie treedt in dienst op 24 oktober 2022. Er wordt gevraagd dat de personeelsdienst de data van de mondelinge examens zo spoedig mogelijk door geeft aan de gemeenteraadsleden om eventueel aanwezig te zijn als waarnemer.
4. Raadslid J. Vandemaele vraagt waarom er dit jaar geen plantjesverkoop was voor Kom op tegen Kanker. De burgemeester antwoordt dat het zeer moeilijk is om vrijwilligers te vinden. Bij de laatste verkoop van huis aan huis waren het vooral personeelsleden van de gemeente en raadsleden die meehielpen. Iedereen vindt het jammer en hoopt dat dit volgend jaar terug kan door gaan.
5. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de verkeershinder op het kruispunt Wontergemstraat - Gottemstraat. Waarom is dit niet afgesloten terwijl dat via de sociale media aangekondigd werd. Schepen Y. Lambrecht verklaart dat de hinder uitgesteld is door het regenweer. De berichtgeving op de sociale media zal niet aangepast worden omdat de hinder afhankelijk is van de weersomstandigheden.
6. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de cijfers van de corona en de vaccinaties. De burgemeester antwoordt dat er 19 besmettingen waren in de laatste 2 weken. De 65-plussers worden uitgenodigd voor de boosterprik in het vaccinatiecentrum in Tielt.
7. Raadslid A. Van de Velde stelde vast dat dit jaar de DOeMaWa niet is doorgegaan. Schepen G. Simoens antwoordt dat dit gepland was voor eind augustus 2022 maar dat de impact voor het gemeentepersoneel te groot was waardoor dit geannuleerd werd. De activiteit gaat volgend jaar door in Dentergem. Dit zal niet meer samen zijn met de sport-tweedaagse omdat dit teveel is voor het personeel.
8. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de uitslag van de bebloemingswedstrijd. Schepen Ch. Vandemoortele antwoordt dat er ongeveer 50 inschrijvingen waren, wat 10% meer is dan vorig jaar. Voor de categorie voortuinen waren er meest inschrijvingen. Nieuw was de categorie klimaatrobuste tuinen. Er wordt opgemerkt dat de raadsleden niet uitgenodigd waren naar de prijsuitreiking. Er wordt op gelet dat alle raadsleden volgend jaar terug uitgenodigd worden.
9. Raadslid A. Van de Velde informeert naar de meerkosten voor het zwembad in Wielsbeke. De burgemeester bevestigt dat er een vraag is vanuit Wielsbeke maar wijst er op dat er nog geen bijeenkomst was met Wielsbeke en Oostrozebeke. Er wordt afgewacht tot Wielsbeke cijfers voorlegt. Hij wijst er ook op de vroegere schepen Ph. Vanhaesebrouck in de overeenkomst met Wielsbeke voorzag dat herzieningen niet eisbaar zijn.
10. Raadslid A. Van de Velde informeert naar de stand van zaken inzake de fusie van de sociale woningmaatschappijen. De burgemeester antwoordt dat de 2 maatschappijen afzonderlijk blijven werken tot 30 juni 2023. Vanaf 1 juli 2023 wordt dit één maatschappij. Men is bezig met de opmaak van het organogram.
11. Raadslid A. Van de Velde vraagt wanneer de omgeving van het padelterrein zal afgewerkt worden. Schepen G. Simoens wijst er op dat het pad aangelegd is en dat de lichten werken. Deze moeten nu nog manueel bediend worden met een timer. De lichten worden gedoofd om 21u30. In de toekomst wordt dit geautomatiseerd. De boekingen 's avonds zijn goed, overdag kan beter.
12. Raadslid S. Bonne informeert wie beslist heeft om het vuurwerk te verhuizen van het kerkplein naar het petanqueplein, welke heel dicht bij de tuinen van de buren ligt. De vergunning om het vuurwerk af te steken op het plein voor het gemeentehuis werd niet gevolgd en volgens de vraagsteller staat het college niet boven de wet. De burgemeester antwoordt dat er beslist werd door de firma die het vuurwerk afstak, rekening houdend met de weersomstandigheden. De petanqueclub werd ingelicht door Danny Van Gheluwe, ambtenaar bij de gemeente. Voorzitter BCSD B. De Keukeleire stelt voor om dit volgend jaar beter te definiëren. Er werd een mail van een omwonende ontvangen met een klacht dat er restanten van het vuurwerk in de tuin waren beland. Er werd aangeboden om dit te laten opruimen door de gemeentediensten. Raadslid S. Bonne merkt op dat dit dan volgend jaar even goed in de tuin van voorzitter BCSD B. De Keukeleire kan doorgaan daar die groot genoeg is; de burgemeester verduidelijkt nog dat het vuurwerk in Wakken werd afgeschaft door de droogte en dat dit vervangen was door een lasershow, wat de meeste burgers minder goed vonden; dat raadslid J. Vandemaele ook voorstander is om het vuurwerk te behouden; dat raadslid A. Van de Velde afsluit met het voorstel om volgend jaar beter te communiceren;
13. Voorzitter BCSD B. De Keukeleire meldt dat hij morgen telefonisch contact zal opnemen met raadslid A. Van de Velde om meer uitleg te geven omtrent de doorlooptijd van een bouwvergunning.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Bernard Vanmeerhaeghe
Adjunct-algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad