DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2021;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 november 2021 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald de artikelen 87, 88, 92, 93, 94 en 96;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 2 januari 2019 houdende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Overwegende dat een lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst bij het bereiken van de einddatum van het mandaat van rechtswege ontslagnemend is en van rechtswege opgevolgd wordt door de persoon die de akte van voordracht als opvolger vermeldt;
Overwegende dat de gezamenlijke akte van voordracht melding maakt van een einddatum van het mandaat van mevrouw Nicole Vercruysse als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst en haar opvolging door mevrouw Barbara Heyde vanaf 1 januari 2022;
Overwegende dat de voorgedragen kandidaat-opvolger ononderbroken dient te voldoen aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden;
Overwegende dat mevrouw Barbara Heyde over een blanco uittreksel van het strafregister – model 1 beschikt en het uittreksel uit het bevolkingsregister aantoont dat zij ononderbroken woonachtig is in Dentergem sinds 2 januari 1977;
Overwegende dat mevrouw Barbara Heyde verzocht wordt de eed af te leggen in openbare zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn in handen van de voorzitter, in aanwezigheid van de algemeen directeur;
BESLIST
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het ontslag van mevrouw Nicole Vercruysse, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, vanaf 1 januari 2022 en van haar opvolging van rechtswege door mevrouw Barbara Heyde.
Artikel 2: mevrouw Barbara Heyde legt de voorgeschreven eed 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen' af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Na de eedaflegging wordt mevrouw Barbara Heyde uitgenodigd om de akte van eedaflegging te ondertekenen.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inclusief latere wijzigingen en in het bijzonder de artikelen 87, 91, 92, 94, 95 en 96;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 2 januari 2019 houdende de verkiezing van de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
Gelet dat per mail van 17 november 2021 de heer Alexander Dewever zijn ontslag indient als effectief lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 januari 2022;
Gelet dat de algemeen directeur op 6 december 2021, ter vervanging van het ontslagnemend lid een voordrachtsakte ontvangen heeft van één kandidaat-lid, nl. van Wendy Arickx;
Gelet dat de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn nagaat of de akte van voordracht ontvankelijk is;
Gelet dat de raad voor maatschappelijk welzijn de geloofsbrieven onderzoekt;
Overwegende dat mevrouw Wendy Arickx over een blanco uittreksel van het strafregister beschikt en het uittreksel uit het bevolkingsregister aantoont dat zij woonachtig is in Dentergem sinds 24.07.1997;
Overwegende de verklaring op eer dat zij zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid;
BESLIST
Artikel 1 : Neemt kennis van het ontslag van de heer Alexander Dewever als effectief lid namens de Eendracht-fractie, van het bijzonder comité voor de sociale dienst met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 2 : Neemt er kennis van dat de Eendracht-fractie een ontvankelijke voordrachtsakte heeft ingediend voor één kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Artikel 3 : Keurt de geloofsbrieven goed en stelt de verkiezing vast van het hiernavolgend lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, met aanstelling vanaf 1 januari 2022 : Wendy Arickx, wonende te 8720 Dentergem/Oeselgem, Palingstraat 23.
Artikel 4 : Mevrouw Wendy Arickx legt de voorgeschreven eed 'Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen' af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn, en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Na de eedaflegging wordt mevrouw Wendy Arickx uitgenodigd om de akte van eedaflegging te ondertekenen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 302 en 303;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het ontwerp van een systeem van klachtenbehandeling voor lokaal bestuur Dentergem, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het advies van het managementteam van 9 november 2021;
Gelet op de beslissing van het vast bureau van 19 november 2021 betreffende de principiële goedkeuring van het klachtenreglement voor lokaal bestuur Dentergem;
Overwegende dat een transparant, helder en eenvoudig systeem van klachtenbehandeling een belangrijk element is in de ontwikkeling van een klantvriendelijke organisatie;
Overwegende dat een uitgewerkt systeem van klachtenbehandeling zowel voor de burgers als voor het lokaal bestuur voordelen heeft:
Overwegende dat het gemeentebestuur momenteel niet over een geformaliseerd systeem van klachtenbehandeling beschikt, en dat het klachtenreglement van het OCMW aan een update toe is;
Overwegende dat, in het kader van de verdergaande integratie, een systeem werd uitgewerkt dat voor beide entiteiten gebruikt kan worden;
Gelet op de tussenkomst van raadslid A. Van de Velde waarbij zij zich in eerste instantie afvraagt waar dit reglement zichtbaar zal zijn waarop schepen G. Simoens antwoordt dat dit op de website zal voorzien worden, samen met een klachtenformulier;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde vervolgens toelichting vraagt omtrent
* het ontvangen van een klacht door de mandatarissen : deze moeten overgemaakt worden aan de algemeen directeur zodat deze via de correcte weg centraal kunnen behandeld worden.
* een klacht tegen een mandataris? Door wie wordt dit behandeld? : deze vallen niet onder het klachtenreglement maar onder de deontologische code voor mandatarissen en worden behandeld door de deontologische commissie.
* de behandelingstermijn bij hoogdringendheid : voorzitter T. Berteloot antwoordt dat dergelijke zaken moeilijk in een reglement kunnen gevat worden en door de gemeentelijke diensten gepast zal behandeld worden;
Overwegende dat raadslid A. Van de Velde expliciet het belang van de rapportage onderstreept met voldoende duidelijkheid over welke soort klachten edm. waarna zij besluit dat een klacht een negatieve connotatie heeft maar ook de mogelijkheid biedt om er iets positiefs mee te doen;
BESLIST
Artikel 1: de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het ontwerp van het klachtenreglement voor lokaal bestuur Dentergem, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2: het reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2022.
Artikel 3: het bestaande reglement voor klachtenbehandeling in OCMW Dentergem wordt bij deze beslissing opgeheven.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 30 november 2021;
Overwegende dat de derde meerjarenplanaanpassing (2021) van de beleidsperiode 2020-2025 ter vaststelling wordt voorgelegd;
Overwegende dat de derde meerjarenplanaanpassing van de gemeente en het OCMW samen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel in evenwicht is:
Overwegende dat de derde meerjarenplanaanpassing voor de gemeente alleen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel in evenwicht is:
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW, omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan; dat dit tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan hebben;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen en dat de gemeenteraad daarna het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, kan goedkeuren, waardoor het aangepast meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Overwegende dat die besluitvorming het best als volgt kan verlopen:
Overwegende dat het ontwerp van aangepast meerjarenplan volgende documenten bevat:
- Wijzigingen van de strategische nota
- Aangepaste financiële nota
- Motivering van de wijzigingen
- Aanvullende documentatie
Gelet op de toelichting door de financieel directeur op 7 december 2021;
Overwegende de vraag om opmerkingen samen te bespreken bij de behandeling van de punten in de gemeenteraad;
BESLIST
Artikel 1: de derde meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020-2025 - deel OCMW, telkens bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2), wordt vastgesteld.
Artikel 2: het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -882.609 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -2.156.088 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: -3.038.697 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt -3.038.697 euro.
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -882.609 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: -866.292 euro.
Artikel 3: de kredieten van het OCMW voor de boekjaren 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
2.040.886 euro | 2.267.177 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
1.509.055 euro |
1.438.701 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
5.500 euro |
0 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
-8.950 euro |
0 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
16.327 euro |
16.317 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0 euro |
0 euro |
Artikel 4: het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 151.273 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 24.798 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 176.071 euro.
Er zijn geconsolideerd onbeschikbare gelden in 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 176.071 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 728.349 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 864.858 euro.
Artikel 5: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de OCMW - raad van 19 november 2018 waarbij het reglement van de maaltijdendienst werd aangepast met ingang van 1 januari 2019;
Overwegende dat de aankoopprijzen bij de leverancier verhogen met ingang van 1 januari 2022;
Overwegende dat er kan samengewerkt worden met Curando WZC Mariaburcht voor de levering van warme maaltijden tijdens de weekends en op feestdagen;
Gelet op de toelichting ter zitting door de voorzitter van het BCSD, B. De Keukeleire;
BESLIST
Enig artikel : het reglement van de maaltijdendienst wordt aangepast zoals bijgevoegd. Dit reglement heeft uitwerking met ingang van 1 januari 2022.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van artikel 261 van de rechtspositieregeling van 1 januari 2009, zoals gewijzigd;
Gelet op de kalender 2022 en de feestdagen en dienstvrijstellingen zoals deze zijn voorzien in de rechtspositieregeling;
Overwegende dat in 2022 al naar gelang de personeelscategorie drie of vier feestdagen samenvallen met een zaterdag of een zondag, namelijk nieuwjaar (01/01), 2de nieuwjaar (02/01), Dag van de Arbeid (01/05), Vlaamse Feestdag (11/07) en Kerstmis (25/12);
Overwegende dat deze dagen op één of andere manier dienen toegekend te worden aan de personeelsleden;
Aangezien de raad, na voorafgaandelijk overleg met de vakbonden, bevoegd is om hieromtrent standpunt in te nemen;
Overwegende dat er voorgesteld wordt om de feestdagen en compensatiedagen zoveel mogelijk vrij te laten kiezen; dat er enkel dagen vastgelegd worden op dagen waar de diensten collectief gesloten zijn of in collectief verlof van het IBO;
Overwegende dat de laatste te vervangen feestdag in 2021 zeer laat op het jaar valt (25 december);
Gelet op het voorstel ‘Feest en compensatiedagen 2022’, ‘Feest en compensatiedagen 2022 personeel in dienst na 2011’, ‘Feest en compensatiedagen 2022 IBO’ en ‘Feest en compensatiedagen 2022 IBO in dienst na 2011’ van OCMW Dentergem zoals opgenomen in bijlage;
Gelet dat huidig voorstel aan de vakbonden werd overgemaakt en dat geen reacties werden ontvangen (enkel het ACOD bevestigde expliciet geen opmerkingen te hebben op het voorstel);
BESLIST
Artikel 1: voor de medewerkers van het OCMW wordt de kalender 2022 vastgesteld zoals opgenomen in de bijlagen:
Artikel 2: deze bijlagen maken integraal deel uit van deze beslissing.
Artikel 3: volgende bepalingen worden vastgelegd:
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 22 december 2018;
Gelet dat het lokaal bestuur Dentergem buitenschoolse kinderopvang aanbiedt voor kinderen tussen 2,5 en 12 jaar;
Gelet dat het initiatief buitenschoolse kinderopvang zich richt op de opvang van schoolgaande kinderen in het basisonderwijs (kleuter- en lager onderwijs), nl. voor- en naschoolse opvang, opvang op woensdagnamiddag, op schoolvrije dagen en gedurende vakantieperiodes;
Gelet dat gedurende de vakantieperiodes in de namiddag opvang voorzien wordt via speelpleinwerking;
Gelet dat prijsverminderingen op eigen diensten mogelijk zijn indien de korting maximaal €50 op maandbasis bedraagt;
Gelet dat indien de prijsvermindering meer dan €50 per maand bedraagt, dit voordeel enkel vrijgesteld is van sociale zekerheidsbijdragen indien de prijsvermindering niet groter is dan 30% van de normale kostprijs;
Gelet dat in voorkomend geval deze vermindering niet als loon beschouwd wordt en bijgevolg vrijgesteld is van sociale zekerheidsbijdragen;
Gelet dat fiscaal gezien het voordeel van kinderopvang die gratis of tegen verminderde prijs wordt gegeven, vrijgesteld is van belasting;
Gelet dat het verminderd tarief dat werkelijk door het personeelslid wordt betaald, wel in aanmerking genomen wordt als een aftrekbare uitgave voor kinderopvang zodat voor deze personeelsleden een 'attest inzake uitgaven voor de opvang van kinderen' mag worden uitgereikt voor de werking door hen betaalde bijdragen;
Gelet dat personeelsleden eveneens gebruik kunnen maken van deze prijsvermindering in periodes van langdurige afwezigheden;
Overwegende dat het lokaal bestuur aandacht wil hebben om haar personeel een goede work-life balance te geven en het werken voor een lokaal bestuur interessanter wil maken;
Overwegende dat personeelsleden vaak flexibel worden ingezet en ook tijdens vakantieperiodes actief moeten zijn;
Overwegende dat het voor ouders vaak geen sinecure is om buitenschoolse opvang te voorzien voor hun kinderen;
Overwegende dat het lokaal bestuur daarom een vermindering van de kostprijs voor buitenschoolse opvang wil toekennen aan personeelsleden die gebruik maken van de gemeentelijke buitenschoolse opvang en speelpleinwerking;
Overwegende dat deze korting een héél beperkte impact heeft op de opbrengsten van ouderbijdragen in buitenschoolse opvang en speelpleinwerking;
Gelet op de toelichting ter zitting door de schepen van jeugd, B. De Keukeleire, waarbij deze o.m. aangeeft dat hiermee ook de aantrekkelijkheid van de werkgever nagestreefd wordt;
Gelet dat raadslid S. Bonné verduidelijking vraagt of het maximaal 50 euro vermindering is waarop geantwoord wordt dat dit niet het geval is, enkel 30% waarbij het bedrag van de vermindering afhankelijk is van het gebruik dat gemaakt werd van de opvang;
BESLIST
Enig artikel : Aan personeelsleden van OCMW en gemeente, met inbegrip van artikel 60 en onderwijzend personeel van de scholen, wordt vanaf 1 januari 2022 gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking aangeboden aan een prijsvermindering van 30% van het normale tarief.
NIHIL
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
Namens Raad voor Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter OCMW-Raad