Terug
Gepubliceerd op 04/10/2021

Notulen  Raad voor Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn

wo 18/08/2021 - 21:00 Raadszaal

DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter OCMW-Raad
Koenraad Degroote, Burgemeester
Ives Lambrecht, Schepenen
Philip Vanhaesebrouck, OCMW RAAD
Rita Delmotte, Schepenen
Bart De Keukeleire, BCSD
Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, OCMW RAAD
Gunther Simoens, Schepenen
Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, OCMW RAAD
Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, OCMW RAAD
Sofie De Clerck, Algemeen directeur
    • Goedkeuren van het verslag van de vorige zitting

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter OCMW-Raad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Schepenen
      Philip Vanhaesebrouck, OCMW RAAD
      Rita Delmotte, Schepenen
      Bart De Keukeleire, BCSD
      Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, OCMW RAAD
      Gunther Simoens, Schepenen
      Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, OCMW RAAD
      Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 juni 2021; 

      BESLIST

      Enig artikel: het verslag van de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 16 juni 2021 wordt goedgekeurd. 

    • Uitbreiding rouwverlof voor de personeelsleden van de lokale en regionale besturen

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter OCMW-Raad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Schepenen
      Philip Vanhaesebrouck, OCMW RAAD
      Rita Delmotte, Schepenen
      Bart De Keukeleire, BCSD
      Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, OCMW RAAD
      Gunther Simoens, Schepenen
      Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, OCMW RAAD
      Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Gelet op de wet van 3.07.1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en latere wijzigingen;

      Gelet op het KB van 19.11.1998 betreffende de verloven en afwezigheden toegestaan aan de personeelsleden van de rijksbesturen;

      Besluit van de Vlaamse Regering van 12 november 2010 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie en het mandaatstelsel van het personeel van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende de minimale voorwaarden voor sommige aspecten van de rechtspositieregeling van bepaalde personeelsgroepen van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op de rechtspositieregeling voor het OCMW-personeel;

      Gelet op de wet d.d. 27.06.21 tot uitbreiding van het rouwverlof bij het overlijden van een partner of een kind en tot het flexibiliseren van de opname van het rouwverlof;

      Gelet dat voorgemelde wet op 15.07.2021 gepubliceerd werd en bijgevolg in werking treedt op 25.07.2021;

      Gelet dat de wet van toepassing is op de personeelsleden van de federale overheidsdiensten, de zelfstandigen en de werknemers in de privésector, dus inclusief de contractuelen bij de lokale en provinciale besturen;

      Gelet dat de Vlaamse Regering momenteel een parallelle regeling voor de statutaire personeelsleden van de lokale en provinciale besturen aan het uitwerken is, maar dat de opmaak van het regelgevend traject enige tijd in beslag neemt en vermoedelijk pas wordt afgerond tegen eind 2021;

      Gelet dat tot verschijning van dit besluit van de Vlaamse Regering, er tijdelijk een verschil ontstaat tussen de contractuele en de statutaire personeelsleden van de lokale besturen voor het rouwverlof;

      Gelet dat, om dat tijdelijk verschil te overbruggen, dienstvrijstelling kan verleend worden aan de statutaire personeelsleden;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
      Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST

      Artikel 1: in afwachting van de definitieve goedkeuring van het nieuwe besluit van de Vlaamse Regering, wordt dienstvrijstelling verleend aan de statutaire personeelsleden:

      • bij overlijden van de samenwonende partner of kind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner: 6 werkdagen dienstvrijstelling, die de verantwoordelijke voor het dagelijkse personeelsbeheer toekent na opname van de huidige 4 werkdagen omstandigheidsverlof.
      • bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in geval van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden of in het verleden: 10 werkdagen dienstvrijstelling.
      • bij overlijden van een pleegkind van het statutaire personeelslid of van de samenwonende partner in het kader van kortdurende pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag.
      • bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het statutaire personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 4 werkdagen. Bij overlijden van een pleegvader of pleegmoeder van het contractuele personeelslid in het kader van langdurige pleegzorg op het moment van het overlijden: 1 werkdag.

      Artikel 2: de regeling van dienstvrijstelling komt te vervallen zodra het geplande besluit van de Vlaamse Regering in werking treedt.

    • Aanstelling vertrouwenspersoon voor OCMW Dentergem

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter OCMW-Raad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Schepenen
      Philip Vanhaesebrouck, OCMW RAAD
      Rita Delmotte, Schepenen
      Bart De Keukeleire, BCSD
      Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, OCMW RAAD
      Gunther Simoens, Schepenen
      Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, OCMW RAAD
      Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

      Gelet op de rechtspositieregelingen voor het OCWM personeel;

      Gelet op de codex Welzijn op het werk, in het bijzonder de bepalingen m.b.t. de vertrouwenspersoon;

      Gelet dat een interne vertrouwenspersoon het aanspreekpunt is voor medewerkers indien er zich problemen voordoen die te maken hebben met psychosociale risico's op het werk (waaronder pesten, ongewenst seksueel gedrag, agressie, stress, conflicten...);

      Gelet dat het aanstellen van een vertrouwenspersoon niet verplicht, doch sterk aangeraden wordt omdat de aanwezigheid van een vertrouwenspersoon op de werkvloer het voor de medewerkers laagdrempelig maakt om tijdig hulp in te roepen in geval van psychosociale problemen;

      Gelet dat het bestuur voorstelt om mevrouw Penninck Martine, administratief bediende personeel, aan te stellen als vertrouwenspersoon;

      Gelet dat zij over voldoende kennis en vaardigheden, nodig voor uitvoering van de opdracht, beschikt doordat zij succesvol de basisopleiding vertrouwenspersoon bij Liantis heeft volbracht die aan onderstaande voorwaarden voldeed:

      • een module van een halve dag (minstens 3 uur) over het wettelijk kader betreffende de rol en statuut;
      • een module van een halve dag (minstens 3 uur) over de psychosociale risico’s op het werk;
      • een module van een dag (minstens 6 uur) over de gesprekstechnieken;
      • een module van drie dagen (minstens 18 uur) over de beheersing van probleemsituaties;

      Gelet dat het akkoord van de werknemersvertegenwoordiging werd gevraagd en geen bezwaar werd gemaakt;

      Gelet dat het bestuur in de toekomst de intentie heeft minstens nog een tweede persoon de opleiding vertrouwenspersoon te laten volgen, zodat op termijn werknemers de keuze hebben tot wie zij zich wenden wat voor nog meer laagdrempeligheid moet zorgen;

      Gelet dat deze bepaling op termijn opgenomen wordt in het arbeidsreglement;

      Publieke stemming
      Aanwezig: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, Bernard Vanmeerhaeghe
      Voorstanders: Tonny Berteloot, Koenraad Degroote, Ives Lambrecht, Philip Vanhaesebrouck, Rita Delmotte, Bart De Keukeleire, Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, Gunther Simoens, Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST

      Artikel 1: mevrouw Penninck Martine wordt aangesteld als vertrouwenspersoon voor gemeente en OCMW Dentergem.

      Artikel 2: gemeente en OCMW Dentergem zorgen ervoor dat de vertrouwenspersoon de opdrachten ten allen tijde volledig en doeltreffend vervult. Hiertoe:
        1° hangt de vertrouwenspersoon die behoort tot het personeel van de werkgever, wanneer die handelt in het kader van de functie als vertrouwenspersoon, functioneel af van de interne dienst en heeft rechtstreeks toegang tot de persoon belast met het dagelijks beheer van de onderneming of instelling.
        2° beschikt die over de nodige tijd voor de uitoefening van de opdrachten.
        3° beschikt over een passend lokaal om de opdrachten op volledig vertrouwelijke wijze te kunnen uitoefenen.
        4° heeft het recht om, indien nodig, beroep te doen op de preventieadviseur psychosociale aspecten voor het vervullen van de opdracht en, in elk geval, wanneer het verzoek tot interventie betrekking heeft op de werkgever zelf of een lid van de hiërarchische lijn en deze interventie de autonomie kan in het gedrang brengen of zij een nadeel kan berokkenen.

      Artikel 3: de werkgever deelt aan de vertrouwenspersoon de pertinente informatie mee opdat die de opdracht doeltreffend zou kunnen vervullen.

      Artikel 4: de werkgever neemt de nodige maatregelen opdat geen enkele persoon op welke wijze ook rechtstreeks of onrechtstreeks druk uitoefent op de vertrouwenspersoon bij de uitoefening van de functie en inzonderheid wat betreft de druk met het oog op het bekomen van informatie die verband houdt of kan houden met de uitoefening van deze functie.

      Artikel 5: de vertrouwenspersoon volgt verder minstens één maal per jaar supervisie met als doel de vaardigheden en kennis die nodig zijn voor de uitoefening van de opdracht te verbeteren waarbij de kosten verbonden aan de opleidingen alsook de verplaatsingskosten ten laste zijn van de werkgever en de tijd besteed aan deze opleidingen wordt bezoldigd als arbeidstijd.

      Artikel 6: de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon plegen regelmatig overleg en hebben het recht en de verplichting alle contacten tussen hen die nodig zijn voor het vervullen van hun opdrachten te onderhouden, inzonderheid door het uitwisselen van de pertinente informatie betreffende hun psychosociale interventies.

      Artikel 7: met het oog op de evaluatie van de preventiemaatregelen deelt de vertrouwenspersoon minstens eenmaal per jaar aan de preventieadviseur psychosociale aspecten schriftelijk de gegevens mee van de door hem behandelde incidenten die zich bij herhaling voordoen.

      Artikel 8: met het oog op het opstellen van deel VIII van het jaarverslag van de interne dienst, verstrekken de preventieadviseur psychosociale aspecten en de vertrouwenspersoon aan de preventieadviseur belast met de leiding van de interne dienst de anonieme gegevens die hem toelaten dit verslag te vervolledigen.

      Artikel 9: in afwachting van opname in het arbeidsreglement wordt deze beslissing per mail / brief kenbaar gemaakt aan alle personeelsleden.

    • Varia

      Aanwezig: Tonny Berteloot, Voorzitter OCMW-Raad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Ives Lambrecht, Schepenen
      Philip Vanhaesebrouck, OCMW RAAD
      Rita Delmotte, Schepenen
      Bart De Keukeleire, BCSD
      Luc Vercaemer, Stefan Bonne, Charlotte Vandemoortele, Patrick Bearelle, OCMW RAAD
      Gunther Simoens, Schepenen
      Annie Verschuere, Aniek Van de Velde, Joke Vandemaele, Philippe Wyffels, Lennart Vanquickenborne, OCMW RAAD
      Bernard Vanmeerhaeghe, Adjunct-algemeen directeur
      Verontschuldigd: Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Vicky De Rijcke, OCMW RAAD
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Er werden geen punten in de varia behandeld.

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

Namens Raad voor Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn,

Bernard Vanmeerhaeghe
Adjunct-algemeen directeur

Tonny Berteloot
Voorzitter OCMW-Raad