DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
De voorzitter opent de zitting op 20/03/2024 om 20:00.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2024;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 21 februari 2024 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 4 november 2020 waarbij het algemeen kader van het systeem van organisatiebeheersing werd goedgekeurd;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 juni 2021 betreffende de rapportering rond organisatiebeheersing;
Gelet op de toelichtende nota, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat lokale besturen moeten instaan voor de interne controle en organisatiebeheersing van hun activiteiten;
Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur organisatiebeheersing als volgt omschrijft: het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Overwegende dat uiterlijk op 30 juni jaarlijks gerapporteerd moet worden over organisatiebeheersing;
Overwegende dat wegens andere prioriteiten binnen de administratie nu pas op een kwaliteitsvolle manier gerapporteerd kon worden over de jaren 2022 en 2023;
Overwegende dat de evolutie van de verschillende acties terug te vinden is in de toelichtende nota, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de toelichting ter zitting door de algemeen directeur (cfr. audioverslag) en de tussenkomst door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag) omtrent de bevoegdheidsafspraken tussen politiek en administratie;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de rapportering van 2022 en 2023 over de organisatiebeheersing.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de EU GDPR-verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016, artikel 28;
Gelet op de goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen tot toetreding tot Aquaflanders van 27 november 2020;
Gelet op het feit dat het protocol werd nagelezen op 22 februari 2024 en er werd vastgesteld dat de overeenkomst voldoet aan alle wettelijk verplichte bepalingen (GDPR art. 28) en er een advies door de DPO werd geformuleerd;
Gelet op het feit dat het protocol voor gegevensuitwisseling met Aquaflanders Keuringsplatform, toegestuurd op 13 februari 2024, werd goedgekeurd in het college van burgemeester en schepenen op 23 februari 2024;
Overwegende dat de uitwisseling gebeurt conform aan de wettelijke verplichtingen inzake de GDPR;
BESLIST
Enig artikel: het gegevensuitwisselingsprotocol met Aquaflanders Keuringsplatform wordt bekrachtigd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2024 betreffende de intentie tot aankoop van een deel van het perceel grond gelegen tussen de Kapellestraat en de Markegemstraat te Wakken, kadastraal gekend als Dentergem, vierde afdeling Wakken, Markegemstraat 34 en Kapellestraat 49+, kadastraal gekend, sectie B, nummers 287V P0000 en 324D2 P0000, 336A P0000, voor de inrichting van een parking voor openbaar nut;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 februari 2024 betreffende de kennisname van de resultaten van de mobiliteitsstudie Wakken;
Gelet dat de studie een opportuniteit naar voor schuift voor de aanleg van een openbare parking in het binnengebied tussen de Hugo Verrieststraat, Kapellestraat, Nieuwstraat en Markegemstraat;
Gelet dat de zone die in de mobiliteitsstudie in het oog springt eigendom is van de heer Carlos Deconinck;
Gelet op het schattingsverslag van de Afdeling Vastgoedtransacties, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het ontwerp van aankoop/verkoopbelofte, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het visum van de financieel directeur met nummer 2024/011 van 12 maart 2024;
Overwegende:
Overwegende dat er informele onderhandelingen hebben plaatsgevonden tussen de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid en de heer Carlos Deconinck;
Overwegende dat de heer Carlos Deconinck bereid is om een deel uit het beoogde perceel, zijnde 600 m², te verkopen aan het gemeentebestuur met het oog op het ontwikkelen van een openbare parking;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid de prijs voor dit goed heeft geschat op 100 euro per vierkante meter;
Overwegende dat de kandidaat-verkoper akkoord gaat met de voorgestelde prijs;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K Degroote (cfr. audioverslag);
Gelet op de tussenkomst ter zitting door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag) waarbij burgemeester K. Degroote antwoordt op de vraagstelling;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de voorliggende aankoop- en verkoopbelofte goed betreffende de aankoop van een deel van het perceel grond gelegen tussen de Kapellestraat en de Markegemstraat te Wakken, kadastraal gekend als Dentergem, vierde afdeling Wakken, Markegemstraat 34 en Kapellestraat 49+, kadastraal gekend, sectie B, nummers 287V P0000 en 324D2 P0000, 336A P0000, tegen de prijs van 100 euro per vierkante meter.
Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.
Artikel 3: het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt aangewend voor openbaar nut, meer bepaald voor de inrichting van een parking voor openbaar nut.
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.
Ingevolge een aantal voorafgaandelijke vereiste administratieve stappen wordt dit agendapunt afgevoerd.
Burgemeester K. Degroote licht deze wijziging ter zitting toe (cfr. audioverslag).
Gelet op de Welzijnswet van 4 augustus 1996 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 33§1 dat stelt dat elke werkgever verplicht is een Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk op te richten en dat de dienst minstens één preventieadviseur moet voorzien;
Gelet op de Welzijnswet van 4 augustus 1996 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 35§4 dat stelt dat indien de technische bedrijfseenheid gevormd wordt door meer dan één juridische entiteit, zij een gezamenlijke interne dienst kan hebben;
Gelet op de Welzijnswet van 4 augustus 1996 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 38 dat stelt dat de Koning de voorwaarden en nadere regels bepaalt volgens welke de werkgever toegestaan kan worden een gemeenschappelijke Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk op te richten,
Gelet op de Codex welzijn op het werk van 28 april 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder Titel 2, boek II, De gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 en 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen;
Overwegende dat de gemeente en OCMW een gezamenlijk organogram goedkeurden;
Overwegende dat beide organisaties voor de bevolking werkzaam zijn en het beleid van beide entiteiten volledig op elkaar afgestemd wordt (economisch);
Overwegende dat er in de praktijk een samensmelting van diverse diensten is, zoals personeelsdienst, financiële dienst, technische dienst,... waardoor er de facto een nauwe samenwerking bestaat tussen beide organisaties;
Overwegende dat het gemeentebestuur en OCMW samen een Gemeenschappelijke Interne Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (GIDPBW) wensen op te richten. Dit voor het personeel van gemeente en OCMW;
Overwegende dat door een eigen gemeenschappelijke interne preventiedienst, deze dienst op een algemene en gecoördineerde manier problemen kan aanpakken, waar de meerwaarde erin bestaat dat een interne dienst een betere, efficiëntere en meer rationele werking heeft dan elk bestuur afzonderlijk;
Overwegende dat de toegang tot de vestigingen voor de preventieadviseur geen probleem vormt, en dat de gebouwen in hetzelfde geografisch beperkt gebied liggen;
Overwegende dat er beroep wordt gedaan op Liantis als externe preventieadviseur ter ondersteuning van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk;
Overwegende dat de toelating tot oprichting van één gemeenschappelijke interne preventiedienst voor gemeente en OCMW enkel verleend kan worden via een koninklijk besluit na het doorlopen van een strikte aanvraagprocedure
Overwegende dat hiertoe een goedkeuring van een door alle betrokken werkgevers ondertekende verklaring of overeenkomst vereist is waaruit blijkt dat zij deze aanvraag onderschrijven;
Gelet op de tussenkomst ter zitting door raadslid J. Vandemaele (cfr. audioverslag) evenals door schepen B. De Keukeleire (cfr. audioverslag) waarna raadslid toch aandringt op een schriftelijk antwoord omtrent de hoogste noden inzake bescherming en preventie op het werk;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad gaat akkoord met de oprichting van een gemeenschappelijke interne dienst voor preventie en bescherming op het werk, samen met OCMW Dentergem.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht ‘Aanleg kunstgrasvoetbalveld’ werd gegund aan Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0742-01/2220000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-87);
Overwegende dat in het kader van de opdracht ‘Aanleg kunstgrasvoetbalveld’ een bestek met nummer DEN23.41 werd opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 766.680,25, excl. btw, of € 927.683,10, incl. 21% btw (€ 161.002,85 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen G. Simoens met tussenkomst van raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nummer DEN23.41 en de raming voor de opdracht ‘Aanleg kunstgrasvoetbalveld’, opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 766.680,25, excl. btw, of € 927.683,10, incl. 21% btw (€ 161.002,85 btw medecontractant).
Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 0742-01/2220000/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (ACT-87).
Voor de concrete vraagstelling, antwoorden of bespreking wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website. Hieronder volgt enkel een opsomming en desgevallend een beknopte samenvatting.
raadslid B. Vandaele : vraag naar een reclamebord op het Rosalie 't Feltplein te Oeselgem t.v.v. de verenigingen waarna burgemeester K. Degroote antwoordt dit nader te laten onderzoeken.
raadslid S. Bonné : problemen op buslijn 13 waarop schepen I. Lambrecht opmerkt dat de problemen zouden moeten opgelost zijn begin april omdat De Lijn dan een extra bus zal voorzien. Raadslid A. Van de Velde hoopt dat hetzelfde zal gelden voor de terugweg. Met tussenkomst van schepen B. De Keukeleire.
raadslid L. Vercaemer : toestand van de Oostrozebekestraat waarop schepen I. Lambrecht aanhaalt dat een structurele aanpak niet mogelijk is zolang de omleiding van de Gentstraat en de werken in Wakken niet beëindigd zijn.
raadslid A. Deley
- Hugo Verrieststraat : belijning
- Gottemstraat : slechte toegankelijkheid voetpad overzijde bouwwerken
- Rivaweg : Kruispunt met Statiestraat - bevoegdheid AWV
raadslid A. Van de Velde
- Optima: beschikking KI opgevraagd met oog op BP-stelling
- Kerkenplan : de vraag tot insteek werd gesteld aan de kerkfabrieken
- Communicatie SCP : wordt schriftelijk beantwoord
De voorzitter sluit de zitting op 20/03/2024 om 20:29.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Koenraad Degroote
Voorzitter gemeenteraad