DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 mei 2022;
Overwegende dat raadslid J. Vandemaele de opmerking maakt dat bij punt 9 van de verslag van de zitting van 18 mei 2022, nl. de kennisname van de notariële akte van de aankoop Wontergemstraat 9 niet werden vermeld;
Overwegende dat deze opmerkingen echter opgenomen werden bij de bespreking van de aankoop van het onroerend goed in de zitting van 16 februari 2022, en hiernaar dan ook verwezen wordt;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 18 mei 2022 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 2 januari 2019 houdende de verkiezing van de schepenen volgens de rangorde op de gezamenlijke akte van voordracht en hun eedaflegging;
Gelet op het schrijven van mevrouw Vicky De Rijcke, gemeenteraadslid, van 30 mei 2022 betreffende haar ontslag als gemeenteraadslid in Dentergem;
Overwegende dat het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, dit schriftelijk meedeelt aan de voorzitter van de gemeenteraad;
Overwegende dat het ontslag definitief is zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt;
Overwegende dat dit van rechtswege ook het ontslag als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn inhoudt;
Overwegende dat het lid van de gemeenteraad het mandaat blijft uitoefenen tot de opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid;
Overwegende dat het gemeenteraadslid dat afstand doet van het mandaat, dat van het mandaat vervallen wordt verklaard, dat als verhinderd wordt beschouwd, dat ontslag genomen heeft, of dat overleden is, wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011;
Overwegende dat de opvolger zal worden uitgenodigd op de eerstvolgende gemeenteraad om het mandaat op te nemen;
Gelet dat de voorzitter van de gemeenteraad mevrouw Vicky De Rijcke bedankt voor haar inzet van de voorbije jaren;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van mevrouw Vicky De Rijcke, gemeenteraadslid.
Artikel 2: haar opvolger wordt aangesteld in de eerstvolgende gemeenteraad.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 40 en artikel 41, tweede lid, 11°;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017.
Gelet op het besluit van de vlaamse regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het vlaams onteigeningsdecreet van 24 februari 2017;
Omschrijving van de te onteigenen onroerende goederen
De te onteigenen onroerende goederen hebben betrekking op een gedeelte weiland gelegen ter hoogte van de Kapellestraat in Wakken (Dentergem).
De omtrek van de te onteigenen onroerende goederen, de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers, de grootte en de aard van de percelen en de onroerende goederen, de naam van de eigenaars en de onteigenende instantie zijn overeenkomstig artikel 11, §1, eerste lid, van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 weergegeven op het onteigeningsplan, dat gevoegd is als bijlage 1.
Onteigenende instantie
De gemeente Dentergem treedt op als onteigenende instantie.
Onteigeningsdoel van algemeen nut
De onteigening streeft volgende doelstelling na: de ontwikkeling van watersport – recreatie – speelruimte en de verdere ontwikkeling van het domein Kloosterhof. Dit project vormt een aanvulling op het door de provincie gesubsidieerde project waarbij drie aanlegsteigers met aanhorigheden zullen aangelegd worden met het oog op de creatie van recreatieve hotspots.
Habilitatiegrond
De onteigening streeft een doelstelling van het gemeentelijk omgevingsbeleid na en wordt gestoeld op artikel 7, derde lid, van het Vlaams Onteigeningsdecreet, dat bepaalt dat gemeenten over een algemene rechtsgrond tot onteigening beschikken.
Motivering
Feitelijke situering
Het (deel)perceel waarvan de onteigening beoogt wordt, grenst in het zuiden aan de Mandel en in het noorden aan het domein Kloosterhof. Langs oostelijke en westelijke zijde is het perceel omgeven door weilanden.
Onteigeningsnoodzaak
Omwille van de liggingskenmerken is het noodzakelijk om het terrein te ontwikkelen in functie van watersport – recreatie – speelruimte en als uitbreiding van het domein Kloosterhof. Dit kadert binnen het gemeentelijke beleid inzake de uitbouw van een toeristisch-recreatief netwerk.
De noodzaak tot onteigening van het betrokken terrein vloeit voort uit hetgeen volgt:
Het perceel situeert zich strategisch tussen het domein Kloosterhof en de waterloop De Mandel.
Het domein Kloosterhof kent een belangrijke historische en sociaal-culturele waarde binnen de gemeente als voormalig klooster met meisjesschool en parochiecentrum. Ook op vandaag speelt de site een belangrijke rol binnen de gemeente door de ontwikkeling met 48 assistentiewoningen en een lokaal dienstencentrum.
Het doorkruisen van de gemeente door verschillende waterlopen biedt kansen op vlak van recreatie en toerisme.
De gemeente is op vandaag reeds eigenaar van het perceel grond dat zich situeert tussen het domein Kloosterhof en het te onteigenen stuk weiland. Deze strook vormt het verlengde van de Kapellestraat en maakt het mogelijk om enerzijds het domein Kloosterhof ook langs zuidelijke zijde te ontsluiten en ontsluit anderzijds het perceel dat het onderwerp vormt van dit besluit.
De onteigening van het bovengenoemde perceel maakt het mogelijk de kern Wakken te verbinden met het achterliggende openruimtegebied, het domein Kloosterhof verder te ontwikkelen en een bijkomende hotspot te creëren om de toeristisch-recreatieve structuur te versterken.
De beoogde onteigening heeft betrekking op een weiland gelegen langs een waterweginfrastructuur. De geplande handelingen hebben ook een onmiddellijke impact op deze waterweg, namelijk de aanleg van een aanlegsteiger. Zelfrealisatie is in dit concrete geval dus uitgesloten.
Enkel de gemeentelijke overheid is bij machte om op dwingende wijze ruimtelijke en programmatische parameters van openbaar nut vast te stellen die bij de ontwikkeling moeten worden gevolgd.
Minnelijke onderhandeling
De artikelen 15-16 van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 bepalen dat de onteigenende overheid in eerste instantie moet proberen het onroerend goed door onderhandeling te verkrijgen. Artikel 6 van het besluit van de Vlaamse Regering van 27 oktober 2017 tot uitvoering van het Vlaams Onteigeningsdecreet van 24 februari 2017 stipuleert dat de te onteigenen (rechts)personen per beveiligde zending gecontacteerd moeten worden met het oog op onderhandelingen.
Bijlagen
De decretaal voorgeschreven bijlagen worden toegevoegd, zijnde het onteigeningsplan en de projectnota.
Eveneens is een door een landmeter-expert opgesteld schattingsverslag gevoegd.
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote;
Gelet op de opmerkingen van raadslid A. Van de Velde, hieronder kort samengevat :
- over een onteigening kunnen we niet lichtzinnig beslissen en moeten we het dossier eerst goed bekijken
- het betreffende perceel ligt in landschappelijk waardevol agrarisch gebied en dient als weide voor alpaca's, die een leuke attractie zijn voor wandelaars en fietsers
- er is sprake van een plotse beleidswijziging aangezien er in geen enkel eerder document naar verwezen wordt (ook niet in meerjarenplan)
- dit wordt gekoppeld aan een dossier over kajakken op de Mandel, maar ook in dat dossier is er geen verwijzing naar een 4de aanlegsteiger
- dit zou een uitbreiding op basisdossier zijn maar het basisproject is nog niet in orde : er is een voorwaardelijke subsidie indien een omgevingsvergunning bekomen zou worden
- er zijn veel onzekerheden op vandaag
Gelet dat burgemeester K. Degroote inpikt dat dit geen plotse beleidswijziging is maar reeds dateert van 2019 tijdens een overleg met de provincie waar de beleidskeuze van waterrecreatie besproken werd, en dit niet alleen van de gemeente, maar ook provincie, westtoer, Leietoerisme,... waarna briefwisseling volgde met verschillende instanties en diverse plaatsbezoeken georganiseerd werden zonder dat hieromtrent reeds formele beslissingen (notulen) nodig waren;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat er niet gepraat werd met de huidige eigenaars van het perceel waarop burgemeester K. Degroote repliceert dat hij meermaals het aanbod deed om in gesprek te treden, en hoewel tot op heden niet op dit aanbod werd ingegaan, is het bestuur nog altijd bereid om te praten, ook in aanwezigheid van raadslid A. Van de Velde; dat de burgemeester hierbij verwijst naar de bestaande briefwisseling;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele herhaalt dat het basisproject nog niet vergund is en vraagt wat dan met het weiland zal gebeuren als er geen omgevingsvergunning zou bekomen worden;
Gelet dat burgemeester K. Degroote opmerkt dat, gelet op de doorlooptijd van een onteigeningsdossier, er duidelijkheid over de vergunning zal zijn vooraleer een definitieve onteigeningsbeslissing moet genomen worden;
Gelet dat raadslid S. Bonne vraagt waarom deze ligweide en picknickvoorzieningen niet in de Baliekouter zelf kunnen waarop schepen G. Simoens inpikt dat diverse gebiedsrecreatieve instanties, zoals Westtoer, ook het varen op de Mandel promoot en burgemeester K. Degroote nog aanvult dat hij de vraag voor de verwerving van dit perceel reeds jaren geleden stelde aan de vroegere eigenares;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat er veel kan voorkomen worden door te luisteren naar elkaar en vraagt om het dossier uit te stellen tot er meer duidelijkheid van de huidige eigenaars van het perceel op de vraag om minnelijk te onderhandelen;
Gelet dat burgemeester K. Degroote hier geen bezwaren tegen inbrengt;
BESLIST
Enig artikel : Dit agendapunt wordt met uitgesteld naar de eerstvolgende gemeenteraad om te polsen naar de bereidheid van de huidige eigenaars om minnelijk te onderhandelen.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 251, 252, 260 en 262;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder artikel 30 tot en met artikel 45;
Overwegende dat, met ingang van BBC2020, dus vanaf het meerjarenplan 2020-2025, en bijgevolg ook voor de jaarrekening over het jaar 2021, één geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW wordt gemaakt;
Overwegende dat de volgende procedure bij het vaststellen van de geïntegreerde jaarrekening van toepassing is: eerst gaat de OCMW-raad over tot het vaststellen van de jaarrekening 2021 – deel OCMW. Vervolgens gaat de gemeenteraad over tot het vaststellen van de jaarrekening 2021 – deel gemeente om aansluitend de jaarrekening 2021 – deel OCMW goed te keuren;
Overwegende dat vanaf de jaarrekening BBC2021 de gemeente en het OCMW in onderlinge consensus het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vastleggen;
Overwegende dat de BBC2020-regelgeving geen berekeningswijze, timing of procedure vastlegt om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW vast te stellen;
Overwegende dat er tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt werden over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald;
Overwegende dat er in de jaarrekening 2021 geen voorstel is opgenomen om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst 2021 vast te stellen;
Overwegende dat dit in de toekomst kan bekeken worden om te vermijden dat het OCMW op termijn een negatief netto-actief zou krijgen; dat dit op dit ogenblik nog niet het geval is;
Gelet op het ontwerp van jaarrekening, balans, resultatenrekening, en toelichting 2021 opgemaakt door de financieel directeur en toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat dit ontwerp aan alle gemeenteraadsleden werd bezorgd op dinsdag 14 juni 2022;
Overwegende het gunstig advies van het MAT van 31 mei 2022;
Gelet op de voorafgaande toelichting op 21 juni 2022 door de financieel directeur;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde concludeert dat qua investeringen in 2021 héél laag gescoord wordt (maar de helft gerealiseerd van wat er gepland was); zij vermoedt dat corona wel een deel van de verklaring zou kunnen zijn maar zij voegt toe dat zij in november 2021 gepolst heeft naar de invloed van corona op de lopende projecten en dat haar toen meegedeeld was dat er geen invloed was; zij informeert vervolgens naar de stand van zaken m.b.t. de onteigening voor de buurtparking waarop burgemeester K. Degroote antwoordt dat de pleitzitting gepland is op 5 september e.k.;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde verder informeert naar de vooruitzichten voor 2022 aangezien er sprake is van stijgende prijzen en opschuivende projecten waarbij zij vraagt het effect op het budget hiervan;
Overwegende burgemeester K. Degroote antwoordt dat de 1ste spadesteek voor de verbindingsweg gepland is op 1 juli en schepen B. De Keukeleire aanvult dat er ook héél wat andere projecten lopende zijn, zoals de tekenacademie, de Kaasbolle en de herinvulling van de Bizarre;
Gelet dat raadslid S. Bonné informeert welke subsidies men hoopt te bekomen voor het project van de Bizarre waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat deze beoogd worden bij Leader in het kader van plattelandsontwikkeling;
BESLIST
Artikel 1: De jaarrekening 2021 – deel gemeente wordt met volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen) vastgesteld:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 2.711.801 | 1.667.684 |
a. Ontvangsten | 11.225.993 | 10.951.015 |
b. Uitgaven | 8.514.192 | 9.283.331 |
II. Investeringssaldo | -1.763.945 | -2.896.843 |
a. Ontvangsten | 34.557 | 263.627 |
b. Uitgaven | 1.798.502 | 3.160.470 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 947.856 | -1.229.159 |
IV. Financieringssaldo | 52.421 | 144.661 |
a. Ontvangsten | 221.168 | 429.982 |
b. Uitgaven | 168.746 | 285.321 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 1.000.278 | -1.084.498 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 16.435.605 | 16.431.078 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 17.435.883 | 15.346.580 |
VIII. Onbeschikbare gelden | 1.372.002 | 1.372.002 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 16.063.881 | 13.974.578 |
Artikel 2: De jaarrekening 2021 – deel OCMW wordt met volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen) goedgekeurd:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -343.442 | -531.831 |
a. Ontvangsten | 1.443.808 | 1.509.055 |
b. Uitgaven | 1.787.250 | 2.040.886 |
II. Investeringssaldo | -14.361 | -14.450 |
a. Ontvangsten | -8.953 | -8.950 |
b. Uitgaven | 5.408 | 5.500 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -357.803 | -546.281 |
IV. Financieringssaldo | -16.317 | -16.317 |
a. Ontvangsten | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 16.317 | 16.317 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -374.120 | -562.597 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 982.675 | 987.203 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 608.556 | 424.605 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 608.556 | 424.605 |
Artikel 3: De geïntegreerde jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW omvat volgende wettelijke rapporten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 16.046.279 euro. De autofinancieringsmarge bedraagt 1.671.885 euro. De balans 2020 sluit in evenwicht voor een totaal bedrag van 60.167.302 euro. De staat van opbrengsten en kosten 2021 heeft een overschot van het boekjaar van 525.681 euro.
Artikel 4: De geïntegreerde jaarrekening 2021 van gemeente en OCMW bevat volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen):
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 2.368.359 | 1.135.853 |
a. Ontvangsten | 12.669.801 | 12.460.070 |
b. Uitgaven | 10.301.441 | 11.324.217 |
II. Investeringssaldo | -1.778.306 | -2.911.293 |
a. Ontvangsten | 25.604 | 254.677 |
b. Uitgaven | 1.803.910 | 3.165.970 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | 590.053 | -1.775.440 |
IV. Financieringssaldo | 36.105 | 128.344 |
a. Ontvangsten | 221.168 | 429.982 |
b. Uitgaven | 185.063 | 301.638 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | 626.158 | -1.647.096 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 17.418.281 | 17.418.281 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 18.044.438 | 15.771.185 |
VIII. Onbeschikbare gelden | 1.372.002 | 1.372.002 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 16.672.437 | 14.399.183 |
Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 2.368.359 | 1.135.853 |
II. Netto periodieke aflossingen | -126.412 | -244.346 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 56.333 | 55.654 |
b. Periodieke terugvordering leningen | 182.745 | 300.000 |
III. Autofinancieringsmarge | 2.494.771 | 1.380.200 |
Gecorrigeerde Autofinancieringsmarge | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Autofinancieringsmarge | 2.494.771 | 1.380.200 |
II. Correctie op de periodieke aflossingen | 13.846 | 20.999 |
a. Periodieke aflossingen conform de verbintenissen | 56.333 | 55.654 |
b. Gecorrigeerde aflossingen o.b.v. de financiële schulden | 42.487 | 34.655 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.508.617 | 1.401.198 |
Geconsolideerd financieel evenwicht | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Beschikbaar budgettair resultaat | ||
- Gemeente en OCMW | 16.672.437 | 14.399.183 |
Totaal beschikbaar budgettair resultaat | 16.672.437 | 14.399.183 |
II. Autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 2.494.771 | 1.380.200 |
Totale Autofinancieringsmarge | 2.494.771 | 1.380.200 |
III. Gecorrigeerde autofinancieringsmarge | ||
- Gemeente en OCMW | 2.508.617 | 1.401.198 |
Totale gecorrigeerde autofinancieringsmarge | 2.508.617 | 1.401.198 |
Artikel 5: Er wordt kwijting verleend aan de financieel directeur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 40 en 177;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het financieel rapport van het eerste kwartaal 2022 zoals opgemaakt door de financieel directeur op 24 mei 2022 en toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de financieel directeur in volle onafhankelijkheid minstens eenmaal per jaar rapporteert aan de gemeenteraad over de aangelegenheden vermeld in artikel 177 van het decreet over het lokaal bestuur;
Overwegende dat het voorliggend rapport minstens een overzicht omvat van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole alsook de evolutie van de budgetten;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam op 31 mei 2022;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van het financieel rapport van het eerste kwartaal 2022 bevattende een financiële rapportering met betrekking tot de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten, de visumverplichting, het debiteurenbeheer en de financiële risico's van de gemeente, zoals opgemaakt door de financieel directeur op 24 mei 2022.
Artikel 2: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het ontwerp van reglement en haar bijlagen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de vraag tot het inrichten van een speelstraat ontstaan is bij inwoners van de gemeente. Een speelstraat is volledig voorbehouden voor spelende kinderen. Tijdens de speelstraat wordt de straat volledig of gedeeltelijk afgesloten. Spelende kinderen en voetgangers hebben in de speelstraat voorrang op alle weggebruikers. Doorgaand gemotoriseerd verkeer is verboden.
Overwegende dat er nog geen gemeentelijke reglement is om de organisatie van een speelstraat toe te staan;
Overwegende dat er een ontwerpreglement werd opgemaakt om wijken de kans te geven om een speelstraat te organiseren tijdens de zomermaanden;
Overwegende dat dit reglement tot doel heeft om:
Overwegende dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt om dit reglement, inclusief bijlagen (aanvraagformulier en afsprakennota) goed te keuren;
Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele m.b.t. artikel 3.3 van het ontwerp van het reglement, nl. wat als 1 week willen in augustus en 1 week in juli;
Gelet dat schepen B. De Keukeleire toelicht dat het reglement een eenmalige organisatie beoogt waarop de vraag rijst of een opsplitsing van de aaneensluitende periode mogelijk is;
Overwegende dat volgende aanvulling van het reglement wordt voorgesteld in artikel 3.3 : Het College van burgemeester en schepenen kan uitzonderlijk toelating geven om de aanéénsluitende periode op te splitsen in 2 afzonderlijke periodes bij gemotiveerde aanvraag hiertoe.
Gelet dat raadslid A. Van de Velde informeert welke taak voor de verantwoordelijken bedoeld wordt waarop schepen B. De Keukeleire antwoordt dat dit in hoofdzaak gaat over het bord en de hekkens plaatsen en wegnemen, waarna raadslid A. Van de Velde concludeert dat er geen sprake is van een juridische verantwoordelijkheid hetgeen door schepen B. De Keukeleire beaamd wordt;
Gelet dat raadslid S. Bonné zich afvraagt of 30 april niet vroeg is en een aanvraag dit jaar al niet meer mogelijk is waarop schepen B. De Keukeleire repliceert dat aanvragen dit jaar ook nog in aanmerking zullen genomen worden;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele vraagt of er nog promotie zal rond gemaakt worden hetgeen schepen B. De Keukeleire bevestigt;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het reglement tot organiseren van speelstraten, inclusief de bijlagen (afsprakennota en aanvraagformulier) goed, mits de hierboven vermelde aanvulling.
Artikel 2: dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat de huidige concessieovereenkomst voor de cafetaria t.h.v. het provinciaal domein De Baliekouter van rechtswege eindigt op 31 december 2022 ;
Gelet dat het bijgevolg opportuun is om de voorwaarden vast te stellen waaronder een nieuwe concessie kan verleend worden ;
Overwegende dat met dit lastenboek gepoogd wordt om een kwalitatief hoogstaande uitstraling en exploitatie van de cafetaria op het provinciaal domein De Baliekouter te voorzien;
Gelet dat raadslid J. Vandemaele informeert naar de wijzigingen waarop gewezen wordt op
- het plaatsen en onderhouden van een vetafscheider
- meer nadruk op samenwerking met gemeente, verenigingen en provincie
Gelet dat raadslid A. Van de Velde toevoegt dat er geen verplichtingen zijn voor kajakverhuur en vervolgens vraagt of er opnieuw een gemengde werkgroep zal georganiseerd worden voor de beoordeling van de kandidaturen, hetgeen burgemeester K. Degroote bevestigt;
Gelet dat raadslid S. Bonné vraagt of het echt nodig is om te beperken tot 3 jaar waarop burgemeester K. Degroote stelt dat het wel nuttig blijkt en dat er ook een verlengingsmogelijkheid van 3 jaar is na een expliciete evaluatie;
BESLIST
Enig artikel : Tot goedkeuring van bijgevoegd lastenboek houdende de concessievoorwaarden voor de uitbating van de cafetaria t.h.v. het provinciaal domein De Baliekouter.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen;
Gelet op de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op het besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021;
Gelet op de brief van 12 mei 2022 die wij ontvingen van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA Mijn Huis, met zetel te 8530 Harelbeke, Marktstraat 80 (0405.430.603) en de CVBA Helpt Elkander, met zetel te 8790 Waregem, Hazepad 1 (0405.419.913) waarin wordt gevraagd om tegen uiterlijk 30 juni 2022 een advies uit te brengen over het traject dat zij willen doorlopen om tegen uiterlijk 30 juni 2023 deel uit te maken van de woonmaatschappij die in het werkingsgebied, waar onze gemeente deel van uitmaakt, zal worden gevormd;
Gelet op de informatienota van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen betreffende de verlenging van de erkenning van SHM's tot 30 juni 2023;
Gelet op het ontwerp van aanvraagformulier tot verlenging van de erkenning van de SHM's CVBA Mijn Huis en CVBA Helpt Elkander tot 30 juni 2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 10 juni 2022 betreffende de principiële goedkeuring van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA Mijn Huis en CVBA Helpt Elkander;
Overwegende dat op 1 januari 2023 sociale huisvestingsmaatschappijen (SHM’s) en sociale verhuurkantoren (SVK’s) één woonactor moeten vormen met maar één speler per werkingsgebied: de woonmaatschappij. Hierdoor eindigt de erkenning van elke SHM van rechtswege op 31 december 2022;
Overwegende dat sociale huisvestingsmaatschappijen, die er pas tegen 30 juni 2023 zullen in slagen om aan alle voorwaarden tot erkenning als woonmaatschappij te voldoen, een verlenging van hun erkenning als sociale huisvestingsmaatschappij tot 30 juni 2023 kunnen bekomen;
Overwegende dat zij daartoe een aanvraag moet indienen bij het agentschap Wonen-Vlaanderen. Daarbij moet de aanvragende sociale huisvestingsmaatschappij aantonen dat ze zich uiterlijk op 30 juni 2023 zal kunnen omvormen tot woonmaatschappij, mede ondersteund door een stappenplan en een advies van de lokale besturen uit het werkingsgebied (art 223, §2, 2de lid van het BVR van 17/12/2022 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen);
Overwegende dat het stappenplan aan ons bezorgd werd;
Overwegende dat de gemeenteraad advies dient uit te brengen over de verlenging van de erkenning van de SHM's CVBA Mijn Huis en CVBA Helpt Elkander;
Overwegende dat dit advies via informeel overleg werd gevraagd tegen 22 juni 2022, en er dus niet tijdig een advies kon uitgebracht worden door de gemeenteraad;
Overwegende dat er aan het college gevraagd werd om een principiële beslissing te nemen inzake de verlenging van de erkenning;
Overwegende dat aan de gemeenteraad gevraagd wordt om de beslissing van het college van 10 juni 2022 te bekrachtigen;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen CVBA Mijn Huis, met zetel te 8530 Harelbeke, Marktstraat 80 (0405.430.603) en de CVBA Helpt Elkander, met zetel te 8790 Waregem, Hazepad 1 (0405.419.913) tot en met 30 juni 2023.
Artikel 2: de gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.
Artikel 3: de gemeenteraad bekrachtigt bijgevolg de principiële beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4: de betrokken SHM's ontvangen een kopie van deze beslissing.
1. Raadslid J. Vandemaele informeert waarom nu opeens wel een klimaatplan wordt opgemaakt terwijl dit tijdens de gemeenteraad van maart 2019 afgewezen werd.
Burgemeester K. Degroote verwijst naar de ondertekening van de burgemeestersconvenant, de aanwerving van een milieu-ambtenaar, de mogelijkheid van subsidies en de toekomstige strengere voorwaarden als nu niet op de kar springen.
Raadslid J. Vandemaele informeert of de gemeente wel waterbewust is wanneer het water bij bronbemalingen geloosd wordt in de riolering en i.p.v. op te vangen.
Raadslid L. Vanquickenborne antwoordt dat landbouwers altijd water mogen ophalen en dat de bouwheer dit moet regelen.
De vraag omtrent de opmaak van een droogte- en hemelwaterplan wordt overgemaakt aan de technische dienst en schepen I. Lambrecht.
2. Raadslid J. Vandemaele verwijst naar de sterk stijgende energie- en brandstofprijzen en vraagt of er kan nagedacht worden over een tegemoetkoming voor alleenstaanden en éénoudergezinnen. Dit zal bekeken worden met het Sociaal Huis.
3. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de s.v.z. inzake corona waarna de actuele cijfers kenbaar gemaakt worden.
4. Raadslid A. Van de Velde stelt dat er nieuwe stratenplannen verdeeld werden onder de inwoners (met 2 schrijffouten, nl. Tielstraat en Liefmanstraat), waarbij ook de straatnamen die enkel voorlopig vastgesteld werden door de gemeenteraad ook worden vermeld, hetgeen volgens haar getuigt van weinig respect voor de gemeenteraad.
Raadslid J. Vandemaele pikt hierop in door erop te wijzen dat diverse punten voor de gemeenteraad op voorhand kunnen gelezen worden in de pers.
Burgemeester K. Degroote antwoordt dat de pers bij ontvangst van de dagorde contact opneemt om meer informatie te krijgen.
5. Raadslid A. van de Velde vraagt of er meer focus op fietsveiligheid kan komen en hieromtrent eventueel ook een werkgroep kan opgericht worden. Burgemeester K. Degroote antwoordt dat deze vraag overgemaakt wordt aan de schepen van mobiliteit.
6. Raadslid A. Van de Velde informeert naar een verklaring voor de lange doorlooptijd bij omgevingsaanvragen (recente publicatie Vlaamse Confederatie Bouw) waarop burgemeester K. Degroote stelt dat de wettelijke termijnen gerespecteerd worden.
7. Raadslid A. Van de Velde informeert naar een evaluatie van de padelterreinen en schepen G. Simoens licht dit toe, met inbegrip van de s.v.s. omtrent de omgevingswerken en de bedoeling om de terreinen af te sluiten d.m.v. een digitaal ticketing systeem.
8. Raadslid Ph. Vanhaesebrouck informeert naar de verdere plannen van de gemeente voor de schuur aan de rechterzijde op de Baliekouter waarop schepen G. Simoens antwoordt dat een kinderboerderij wordt afgeraden wegens te kleine oppervlakte voor de levende dieren en het intensief onderhoud van dieren. Er wordt gewerkt gewerkt aan een belevingspad met groene prikkel.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad