DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 april 2022;
Gelet dat raadslid A. Van de Velde opmerkt dat bij het agendapunt over de aanpassing van de reglement van de bebloemingswedstrijd de vraagstelling van raadslid J. Vandemaele betrekking had op de achtertuin i.p.v. de voortuin en vraagt om dit aan te passen;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 april 2022 wordt goedgekeurd mits de aaanpassing zoals hierboven beschreven.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op de uitnodiging van 1 april 2022 om deel te nemen aan de algemene vergadering van Gaselwest die op 28 juni 2022 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 waarbij mevrouw Vicky De Rijcke, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de (buitengewone) algemene vergadering in de huidige legislatuur. Zij liet weten verontschuldigd te zijn waardoor mevrouw Charlotte Vandemoortele, schepen, zal optreden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergadering;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale algemene vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 28 juni 2022:
Gelet dat burgemeester K. Degroote de raadsleden volledigheidshalve herinnert aan de informatievergadering van volgende week in Maelstede hieromtrent;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 28 juni 2022 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt, in geval van een fysieke of digitale vergadering, de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 28 juni 2022 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende het aanstellen van de politieke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Toerisme Leiestreek vzw:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende het aanstellen van de politieke vertegenwoordigers in de raad van bestuur van Toerisme Leiestreek vzw:
Gelet dat raadslid Gunther Simoens sinds 1 april 2021 schepen Philip Vanhaesebrouck opvolgde als schepen van o.m. toerisme;
Gelet op de voorkeur van Toerisme Leiestreek vzw om als politiek vertegenwoordiger in de raad van bestuur de schepen van toerisme aan te stellen;
Overwegende dat raadslid Vicky De Rijcke het bestuur niet meer kan vertegenwoordigen bij Toerisme Leiestreek vzw;
Overwegende raadslid Philip Vanhaesebrouck de politieke vertegenwoordiging in de algemene vergadering op zich wenst te nemen en de dagelijkse werking van de vzw, die wordt opgevolgd binnen de raad van bestuur, wenst over te laten aan schepen Gunther Simoens;
BESLIST
Artikel 1: als politiek vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van Toerisme Leiestreek vzw worden aangeduid:
Artikel 2: als politieke vertegenwoordiger voor de raad van bestuur van Toerisme Leiestreek vzw wordt aangeduid:
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L. Vrouw en St. Stefanus Dentergem goedgekeurd door de kerkraad op 21 februari 2022 voor een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 7.027,38 Euro, uitgaven 46.019,18 Euro, tekort eigen boekjaar -38.991,80 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 36.004,79 Euro, exploitatietoelage 40.324,56 Euro, geeft een overschot van 37.337,55 Euro.
in investeringen: ontvangsten 214.741,70 Euro, uitgaven 214.741,69 Euro, overschot eigen boekjaar 0,01 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 0,00 Euro, geeft een overschot van 0,01 Euro.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek O.L. Vrouw en St. Stefanus Dentergem, goedgekeurd door de kerkraad op 21 februari 2022, met een overschot van 37.337,55 Euro in exploitatie en een overschot van 0,01 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek SS.-Amandus en Lucia Markegem goedgekeurd door de kerkraad op 21 maart 2022 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 423,14 Euro, uitgaven 13.526,61 Euro, tekort eigen boekjaar -13.103,47 Euro, overschot vorig boekjaar 17.595,44 Euro, exploitatietoelage 29.415,06 Euro, geeft een overschot van 33.907,03 Euro.
in investeringen: nihil.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek SS.-Amandus en Lucia Markegem, goedgekeurd door de kerkraad op 21 maart 2022, met een overschot van 33.907,03 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek SS.-Petrus en Catharina Wakken goedgekeurd door de kerkraad op 3 maart 2022 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 22.091,10 Euro, uitgaven 35.033,52 Euro, tekort eigen boekjaar -12.942,42 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 25.269,91 Euro, exploitatietoelage 26.297,54 Euro, geeft een overschot van 38.625,03 Euro.
in investeringen: ontvangsten 17.545,00 Euro, uitgaven 17.545 Euro, tekort eigen boekjaar 0,00 Euro, overboekingen 0,00 Euro, tekort vorig boekjaar 0,00 Euro, geeft een overschot van 0,00 Euro.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek SS.-Petrus en Catharina Wakken, goedgekeurd door de kerkraad op 3 maart 2021, met een overschot van 38.625,03 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet);
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek St.-Martinus Oeselgem goedgekeurd door de kerkraad op 20 januari 2022 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 8.391,68 Euro, uitgaven 14.642,84 Euro, tekort eigen boekjaar -6.251,16 Euro, overboekingen -160,00 Euro, overschot vorig boekjaar 25.851,59 Euro, exploitatietoelage 5.708,54 Euro, geeft een overschot van 25.148,97 Euro.
in investeringen: ontvangsten 30.000 Euro, uitgaven 30.160,00 Euro, tekort eigen boekjaar -160,00 Euro, overboekingen 160,00 Euro, overschot vorig boekjaar 0,00 Euro, geeft een overschot van 0,00 Euro.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2021 van de kerkfabriek St.-Martinus Oeselgem, goedgekeurd door de kerkraad op 20 januari 2022, met een overschot van 25.148,97 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40, 41 en 293;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 mei 2021 met betrekking tot de verkoop van 2a 54ca grond aan de vzw OLV Van Lourdes, VVO, gelegen Hondiuspark, te nemen uit een perceel gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie B nummer 826 T P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 1ha 44a 98ca, en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer B 826 V P0000, tegen de prijs van 15 180 euro;
Gelet op de authentieke notariële akte, verleden op 8 december 2021, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid ons op 21 april 2022 de authentieke notariële akte bezorgde met betrekking tot bovenvermelde verkoop;
Overwegende dat deze akte ter kennisname wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de authentieke notariële akte, verleden op 8 december 2021, betreffende de verkoop van 2a 54ca grond aan de vzw OLV Van Lourdes, VVO, gelegen Hondiuspark, te nemen uit een perceel gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie B nummer 826 T P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 1ha 44a 98ca, en met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer B 826 V P0000.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, artikelen 40, 41 en 293;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 februari 2022 met betrekking tot de aankoop van een handelshuis met aanhorigheden op en met grond, gelegen Wontergemstraat 9, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie B nummer 323 K P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 23a 30ca, tegen de prijs van 475 000 euro;
Gelet op de authentieke notariële akte, verleden op 11 april 22, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid ons de authentieke notariële akte bezorgde met betrekking tot bovenvermelde verkoop;
Overwegende dat deze akte ter kennisname wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de authentieke notariële akte, verleden op 11 april 2022, betreffende de aankoop van een handelshuis met aanhorigheden op en met grond, gelegen Wontergemstraat 9, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie B nummer 323 K P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 23a 30ca.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel, en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het organogram voor gemeente en OCMW Dentergem, vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 19 juni 2019;
Gelet op het protocol van akkoord van 25 april 2022, afgesloten met de representatieve vakorganisaties;
Gelet op het advies van het managementteam van 3 mei 2022;
Gelet op het voorontwerp van het gewijzigde organogram en personeelsformatie, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de toelichting van het nieuwe organogram en de daarbij horende formatie door de algemeen directeur op 17 mei 2022;
Overwegende dat er binnen het lokaal bestuur Dentergem een aantal dringende personeelsnoden gegroeid zijn doorheen de jaren (organiseren geïntegreerde werking gemeente – OCMW, extra taken lokale besturen, onderbezetting van bepaalde diensten, ...);
Overwegende dat deze noden in kaart werden gebracht na het doorlopen van een traject met de deskundigen van MONDEA, die werden aangesteld met als opdracht de opmaak van een personeelsbehoeftenplan (met functieweging);
Overwegende dat tijdens dit traject enerzijds de uitdagingen waar op vandaag niet of onvoldoende een antwoord op kan worden gegeven, bekeken werden. Anderzijds werd een vergelijking gemaakt van de huidige personeelsbezetting in verhouding tot deze van andere gemeenten;
Overwegende dat dit resulteerde in een personeelsbehoeftenplan dat de aanzet vormde voor de nieuwe formatie en het nieuwe organogram. Beide documenten zijn terug te vinden als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de implementatie van het nieuwe organogram met bijhorende nieuwe formatie zal resulteren in een stijging van het huidig personeelsbestand van 70,71 VTE naar 87,44 VTE, een stijging die zowel financieel als organisatorisch moet worden gespreid over verschillende jaren indien we het haalbaar willen houden. In het ontwerp van de nieuwe formatie is de spreiding van de groei tot en met 2025 zichtbaar. Maar ook na 2025 zal de groei zich moeten verder zetten om het personeelsbehoeftenplan te realiseren;
Overwegende dat er naast noodzakelijk nieuwe functies een aantal functies in de toekomst ingeschaald worden op een hoger niveau:
Overwegende dat onderstaande tabel de toekomstige formatie weergeeft ten opzichte van de huidige bezetting:
Formatie to be |
Huidige bezetting |
|
decretaal |
2 |
3 |
statutair |
2 |
3 |
A1a-3a |
7 |
3 |
contractueel |
2 |
1 |
statutair |
5 |
2 |
B1-3 |
12.5 |
12.5 |
contractueel |
11.5 |
8.5 |
Statutair |
1 |
3 |
statutair(*) |
0 |
1 |
B4-5 |
3 |
0 |
contractueel |
2 |
0 |
statutair |
1 |
0 |
C1-2 |
12.6 |
11.59 |
contractueel |
12.6 |
11.59 |
C1-3 |
17.5 |
10.66 |
contractueel |
17.5 |
5.66 |
statutair(*) |
0 |
5 |
C4-5 |
1 |
0 |
contractueel |
1 |
0 |
D1-2 |
0.69 |
0.39 |
contractueel |
0.69 |
0.39 |
D1-3 |
14.89 |
5.6 |
contractueel |
14.89 |
2.89 |
statutair |
0 |
0.71 |
statutair (*) |
0 |
2 |
E1-3 |
16.26 |
23.97 |
contractueel |
16.26 |
23.97 |
Eindtotaal |
87.44 |
70.71 |
(*) uitdovend
Overwegende dat het ontwerp van het organogram en formatie financieel haalbaar is, maar jaarlijks zal moeten geëvalueerd worden bij de opmaak van de personeelsbudgettering. Het advies van de financieel directeur met betrekking tot de financiële haalbaarheid is toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de gemeenteraad principieel akkoord gaat om de planning van aanwerving en bevordering (momenteel opgemaakt tot en met 2025) te volgen zoals opgemaakt en toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, en in te vullen volgens de financiële mogelijkheden van de organisatie;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het ontwerp van organogram en personeelsformatie, zoals toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel van 19 december 1974 en haar uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en alle latere wijzigingen;
Gelet op de rechtspositieregeling (RPR) voor het gemeentepersoneel, vastgesteld door de gemeenteraad in de zitting van 16 april 2014;
Gelet op het protocol van akkoord van 25 april 2022, afgesloten met de representatieve vakorganisaties;
Gelet op het advies van het managementteam van 3 mei 2022;
Gelet op het ontwerp van de gewijzigde hoofdstukken van de rechtspositieregeling, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de toelichting over de wijzigingen aan de rechtspositieregeling door de algemeen directeur op 17 mei 2022;
Overwegende dat de gemeenteraad bevoegd is om de rechtspositieregeling van de gemeente vast te stellen;
Overwegende dat deze rechtspositieregeling van rechtswege ook van toepassing is op het personeel van het OCMW dat een betrekking bekleedt die ook bestaat bij de gemeente;
Overwegende dat we met het oog op de toekomstige aanwervings- en bevorderingsprocedures aanpassingen willen doorvoeren aan de rechtspositieregeling die ervoor zorgen dat de selectieprocedures eigentijdser en flexibeler worden;
Overwegende dat andere aanpassingen tot doel hebben om de aantrekkelijkheid van Dentergem als werkgever te verhogen (meenemen anciënniteit van vorige werkgevers, bevorderingsgraden voorzien om zo toekomstperspectieven te bieden aan personeelsleden, aanpassing functionele loopbaan basisgraad A-niveau, ...).
Overwegende dat volgende aanpassingen worden voorgesteld:
Hoofdstuk 'de aanwerving':
Hoofdstuk 'de administratieve anciënniteiten':
Hoofdstuk 'de functionele loopbaan':
Hoofdstuk 'de bevordering':
Overwegende dat de rechtspositieregeling onderworpen is aan de syndicale onderhandelingen;
Overwegende dat er een bijzonder onderhandelingscomité werd georganiseerd op 25 april 2022 en er een protocol van akkoord werd ondertekend;
Overwegende dat het managementteam op 3 mei 2022 positief advies heeft uitgebracht;
Overwegende dat de algemeen directeur bijkomend toelicht dat personeelsleden van gemeente en OCWM recht hebben op een fietsvergoeding, met een maximum van 2 verplaatsingen per dag (1 maal heen en 1 maal terug);
Overwegende dat er ook een aantal personeelsleden zijn, vnl. in het IBO, die uit dienstnoodzaak met een verplicht gesplitste shift werken, vb. voor- en naschoolse kinderopvang tijdens het schooljaar;
Overwegende dat voorgesteld worden om bijkomend aan personeelsleden die uit dienstnoodzaak met verplicht gesplitste diensten werken, een fietsvergoeding toe te kennen met een maximum van 4 verplaatsingen per dag (2 maal heen en 2 maal terug);
Overwegende dat deze specifieke wijziging aan de rechtspositieregeling eveneens informeel werd besproken met de vakorganisaties op 25 april 2022 en waaruit bleek dat dit enkel als positief ervaren werd;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad keurt de voorgestelde wijzigingen aan de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goed met ingang vanaf de dag volgend op deze beslissing.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), inzonderheid de artikelen 2.2.18 t.e.m. 2.2.25;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997, wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 houdende de definitieve vaststelling van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004, wat de bindende bepalingen betreft;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 tot definitieve vaststelling van een gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd voor wat de bindende bepalingen betreft, bij decreten van respectievelijk 17 december 1997, 19 maart 2004 en 25 februari 2011;
Gelet op het BRV Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (waarvan het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen goedgekeurd werd op 30/11/2016); Overwegende dat van dit BRV momenteel de beleidskaders opgemaakt worden;
Gelet op het ministerieel besluit houdende goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de Provincie West-Vlaanderen (PRS-WV) van 6 maart 2002 en de wijziging d.d. 11/02/2014;
Gelet op de beslissing van de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen dd. 26 maart 2009 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan van de gemeente Dentergem;
Gelet op het Koninklijk Besluit van 17 december 1979 over de goedkeuring van het gewestplan Roeselare-Tielt;
Gelet op het Ministerieel Besluit van 8 juli 2009 over het sectoraal BPA Zonevreemde bedrijven fase 3 - Defoer Frans bvba;
Gelet op het ontwerp van het RUP COVA opgemaakt door PLAN+ bvba, omvattende:
Het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Cova wordt opgemaakt in uitvoering van artikel 4.4.26 § 1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO). Het RUP dient daarbij tevens in overeenstemming te zijn met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS) Dentergem.
De gemeenteraad verleende in zitting van 15 juli 2015 een voorwaardelijk gunstig planologisch attest voor het bedrijf Cova-DW nv. De bestendige deputatie ging op 20 augustus 2015 in beroep tegen deze beslissing. Bij Ministerieel besluit van 21 april 2016 werd het beroep van de deputatie ingewilligd. De gemeenteraad diende opnieuw te beslissen rekening houdend met de motieven van de inwilliging van het beroep en gaf in zitting van 20 september 2017 een aangepast voorwaardelijk gunstig planologisch attest.
Op basis van alle verleende adviezen, en de uitkomst van het openbaar onderzoek, werd het volgende besluit genomen:
De gemeente dient op basis van dit planologisch attest een RUP op te maken vermits de ontwikkelingsmogelijkheden binnen een niet-geëigende zone worden voorzien en dus de opmaak van een RUP veronderstellen. Het doel bestaat erin om voor het aangegeven plangebied het juridisch kader vast te leggen via geëigende bestemmingszones, dit om de nodige toekomstige rechtszekerheid te bieden voor het bedrijf.
RUP-procedure
Het geïntegreerde planningsproces voor het gemeentelijk RUP Cova op het grondgebied van de gemeente Dentergem wordt opgemaakt overeenkomstig de bepalingen van de VCRO.
Het geïntegreerde planningsproces bestaat uit vijf fasen, waarbij het resultaat telkens geconsolideerd wordt in een van de volgende documenten:
In een eerste fase werd een startnota opgemaakt die een eerste inzicht geeft in de planologische doorvertaling van het planologisch attest (en de daarop gebaseerde vergunningen). Tevens werd in de startnota nagegaan of het plan aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten en of het plan een invloed heeft op de risico's en mogelijke gevolgen van een zwaar ongeval in een Seveso-inrichting. Deze startnota werd ter advies voorgelegd aan een aantal instanties en werd onderworpen aan een raadpleging van 8 juni 2020 tot en met 7 augustus 2020.
In een tweede fase werd een scopingnota opgemaakt waarin de adviezen en inspraakreacties worden verwerkt. Deze scopingnota werd op 27 oktober 2020 voorgelegd aan het Team Milieueffectrapportage. Op 19 november 2020 nam het Team Milieueffectrapportage het besluit dat het plan geen aanzienlijke effecten kan hebben en dat de opmaak van een plan-MER niet noodzakelijk is.
In de derde fase werd een voorontwerp opgemaakt dat op 27 maart 2021 voor schriftelijk advies werd bezorgd aan de verschillende betrokken adviserende instanties. Alle ontvangen adviezen zijn gunstig of voorwaardelijk gunstig en zijn toegevoegd als bijlage.
De vierde fase omvat de opmaak van een ontwerp op basis van de adviezen op het voorontwerp en/of verder ruimtelijk onderzoek. Dit ontwerp werd door de gemeenteraad in zitting van 19 mei 2021 voorlopig vastgesteld.
Er werd over het voorlopig vastgestelde RUP een openbaar onderzoek gehouden van 25 juni 2021 tot en met 24 augustus 2021. Er werd één bezwaar ingediend tijdens het openbaar onderzoek door de eigenaar van de betrokken gronden, waarbij gemotiveerd wordt dat de uitbreidingsmogelijkheden minder diep maar breder zouden moet zijn : Het RUP laat aan de rechterzijde een uitbreiding van 698,5 m² toe (= 12,70 * 55 m). Hierbij wordt een groenbuffer van 5 m verplicht t.o.v. het agrarisch gebied en een verharding toegelaten van 4 m breed. In het bezwaar wordt gevraagd de voorbouwlijn meer naar achteren te leggen i.f.v. manoeuvreerruimte m.n. op dezelfde voorbouwlijn als bestaande loods maar een inplanting dichter bij de zijdelingse perceelgrens: 5 m (45°-regel) i.p.v. 9 m afstand. De bouwvrije zijstrook zou zo bestaan uit 1 m haag en 4 m verharding (parkeerplaats vrachtwagen en doorgang brandweer) i.p.v. 5 m groenbuffer en 4 m verharding. De bebouwde oppervlakte vergroot zo tot 751,5 m² (= 16,7 m *45 m). Er wordt gevraagd geen haag in voortuin/vóór loods te moeten voorzien.
Het college van burgemeester en schepen vroeg advies aan de wettelijke adviesinstanties. Het Departement Omgeving verleende op 16 augustus 2021 een gunstig advies. De deputatie van de provincie West-Vlaanderen verleende op 19 augustus 2021 een voorwaardelijk gunstig advies met opmerkingen. De Vlaamse Regering verleende geen advies binnen de termijn van het openbaar onderzoek waardoor aan de adviesvereiste mag worden voorbijgegaan.
De Gecoro bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren. Op 16 november 2021 verleende de Gecoro aan de gemeenteraad een voorwaardelijk gunstig advies :
- De Gecoro treedt de adviezen van het departement omgeving en de deputatie bij en neemt de opmerkingen en voorwaarden uit deze adviezen over in hun advies
- De Gecoro verklaart het bezwaar ontvankelijk en ongegrond en adviseert het RUP niet aan te passen op basis van het bezwaar
De gemeenteraad heeft kennis genomen van het advies van de Gecoro beslist dit slechts gedeeltelijk te volgen;
Op 15 december 2021 heeft de gemeenteraad het RUP COVA definitief vastgesteld mits een aantal aanpassingen :
De gemeenteraad stelt overeenkomstig artikel 2.2.14 § 1, eerste lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening het aangepaste definitief ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan COVA definitief vast in zitting van 15 december 2021.
Het definitief vastgestelde gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan COVA werd samen met gemeenteraadsbesluit d.d. 15/12/2021 en het volledige advies van de GECORO van 16 november 2021 met een beveiligde zending bezorgd aan de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen en het Departement Omgeving.
De Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen heeft in zitting van 5 mei 2022 beslist het besluit van de gemeenteraad van 15/12/2021 tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP Cova te schorsen omwille van de niet-naleving van een substantiële vormvereiste nl. 'de voorgestelde aanpassingen aan het plan door de gemeenteraad dienden gemotiveerd te worden vanuit het oorspronkelijke bezwaarschrift en niet vanuit een alternatief voorstel en bijhorende communicatie na het openbaar onderzoek', dit conform de bepalingen uit de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) art. 2.2.23. §1 en §2.
Ingevolge art. 2.2.23.§3 van de VCRO beschikt de gemeenteraad over een termijn van negentig dagen die ingaat de dag na de verzending van het schorsingsbesluit aan de gemeente, om het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan opnieuw definitief vast te stellen. Onverminderd art. 2.2.21, §6, derde lid, kunnen bij de definitieve vaststelling van het plan ten opzichte van het geschorste plan slechts wijzigingen worden aangebracht, die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit het schorsingsbesluit.
Indien de gemeenteraad binnen de voormelde termijn van negentig dagen geen nieuw besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP Cova neemt, vervalt het geschorste gemeenteraadsbesluit en het ontwerp van gemeentelijk RUP Cova.
Het is aangewezen de gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2021 in te trekken, het bezwaarschrift opnieuw te behandelen en voldoende te beoordelen om vervolgens het RUP COVA opnieuw definitief vast te stellen.
De GECORO bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en verleende op 16 november 2021 een voorwaardelijk gunstig advies :
- De Gecoro treedt de adviezen van het departement omgeving en de deputatie bij en neemt de opmerkingen en voorwaarden uit deze adviezen over in hun advies
- De Gecoro verklaart het bezwaar ontvankelijk en ongegrond en adviseert het RUP niet aan te passen op basis van het bezwaar.
De gemeenteraad is evenwel van oordeel dat het advies van de Gecoro slechts gedeeltelijk kan gevolgd worden vermits de gemeenteraad van oordeel is dat het bezwaar, in tegenstelling tot het advies van de Gecoro, wel gedeeltelijk gegrond is en dit op basis van een goede ruimtelijke ordening
- voorbouwlijn : de Gecoro oordeelde dat de inplanting naar achteren wel positief is voor het straatbeeld en de circulatie maar kan zich niet vinden dat als gevolg daarvan breder zou gebouwd worden waardoor het aandeel groen nog kleiner zou worden. De gemeenteraad is evenwel van oordeel dat deze aanpassingwel kan weerhouden worden (minder hinder in licht en zicht van de buur, harmonie met huidige loods betekent een beter straatbeeld).
- bufferstrook : de Gecoro oordeelde dat er meer dan voldoende uitbreidingsmogelijkheid is zonder verbreding naar de rechterperceelsgrens toe waardoor er nog minder groenbuffer zou overblijven. De gemeenteraad is evenwel van oordeel dat een mogelijke uitbreiding van het bedrijfsgebouw tot de rechterperceelsgrens tot 6,70m (i.p.v. 9m) wel mogelijk is zonder in te leveren qua groen, nl. door de groene buffer rechts uit breiden naar de voorzijde over een breedte van 3,20m (dus over de volledige lengte van het bedrijfsgebouw). Hierdoor blijft een breedte van 3,50m voor een eventuele oprit/verharding.
- de vraag om geen haag in voortuin/vóór loods te moeten voorzien kan enkel ingewilligd worden indien aan de rechterzijde van het projectgebied een groenscherm (min. 1 m breed) vanaf de huidige voorbouwlijn tot de nieuwe voorbouwlijn (afstand 10 m) voorzien wordt.
De gemeenteraad is van oordeel om het ontwerp RUP als volgt aan te passen op basis van het advies van de GECORO en de behandeling van het bezwaar n.a.v. het openbaar onderzoek :
Bijgevoegde bijlage(n):
Het definitief ontwerp van het RUP COVA opgemaakt door PLAN+ bvba, omvattende:
Besluit van de gemeenteraad van 15/12/2021 tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP Cova.
Besluit van de Deputatie van de provincie West-Vlaanderen van 5/05/2022 tot schorsing van de definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Cova.
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester Koenraad Degroote;
BESLIST
Artikel 1 : De gemeenteraadsbeslissing van 15 december 2021 tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP COVA in te trekken ingevolge het schorsingsbesluit van de deputatie dd. 5 mei 2022;
Artikel 2 : Kennis te nemen van het advies van de GECORO van 16 november 2021 m.b.t. het RUP COVA, doch dit advies slechts gedeeltelijk te volgen.
Artikel 3: ingevolge de behandeling van het bezwaar hierboven uiteengezet en het gedeeltelijk volgen van het advies van de GECORO stelt de GR volgende wijzigingen voor aan het RUP :
Artikel 4: de gemeenteraad stelt overeenkomstig artikel 2.2.14 § 1, eerste lid van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening het definitief ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan COVA definitief vast, bestaande uit de bij dit besluit gevoegde bijlagen, nl.
Artikel 5: het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan COVA wordt samen met onderhavig besluit en het volledige advies van de GECORO van 16 november 2021 met een beveiligde zending bezorgd aan de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen en het Departement Omgeving.
Artikel 6: als onderhavig besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan COVA niet tijdig is geschorst of vernietigd (Vlaamse Regering / Deputatie van de Provincie Vlaams-Brabant), wordt onderhavig besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan binnen zestig dagen na de definitieve vaststelling bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en wordt ze binnen dezelfde termijn volledig bekendgemaakt op de website, vermeld in het Belgisch Staatsblad.
Artikel 7: op onderhavig besluit zijn de bepalingen van het algemeen bestuurlijk toezicht, opgenomen in het decreet lokaal bestuur van22 december 2017 en latere wijzigingen, van toepassing.
1. Raadslid J. Vandemaele merkt op dat zij verrast was door het bordje "Te koop" aan de Wontergemstraat 10 waarna burgemeester K. Degroote de situatie toelicht a.h.v. de informatie waarover hij beschikt.
Raadslid A. Van de Velde informeert hierop aansluitend naar een rapportering van alle gerechtelijke en administratief hangende procedures.
2. Raadslid A. Van de Velde informeert naar de huidige situatie inzake corona en bedankt voor de mail met informatie hieromtrent.
3. Raadslid A. Van de Velde informeert naar de aangekondigde nieuwe busverbinding, hetgeen toegelicht wordt door schepen I. Lambrecht (ten vroegste 2023).
4. Raadslid A. Van de Velde bevestigt de mailing houdende de vraagstelling aan Fluvius n.a.v. het verleddingsdossier en overdracht OV.
5. Raadslid A. Van de Velde informeert naar de de geruchten over putjes in de padelterreinen waardoor de bal zou stilvallen waarna schepen B. De Keukeleire meldt nog even af te wachten aangezien het zand zich nog kan stabiliseren.
6. Voorzitter T. Berteloot komt terug op de vorige gemeenteraad, nl. m.b.t. het dossier IVIO en de beloftes die tijdens de informatievergadering gebeurden i.v.m. berekeningen door de R.v.B. van IVIO. Deze belofte zijn echter voor hun beurt uitgesproken maar er werd een compromis gemaakt (reserves zullen waarschijnlijk niet nodig zijn dit jaar en zullen eind dit jaar waarschijnlijk uitbetaald worden).
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad