DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 december 2023;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 20 december 2023 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 december 2022 betreffende het aanstellen van de politieke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O:
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 november 2023 betreffende de aanduiding van Lennart Vanquickenborne als bestuurder bij de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O;
Gelet op de onverenigbaarheid van het mandaat van vertegenwoordiger in de algemene vergadering en het mandaat van lid van raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.;
Overwegende dat de heer Lennart Vanquickenborne als lid raad van bestuur niet als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergadering kan optreden;
Overwegende dat de politieke vertegenwoordiging in de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. gewijzigd dient te worden;
BESLIST
Artikel 1: als politiek vertegenwoordigers van de algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. worden aangeduid:
Artikel 2: de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. ontvangt een kopie van deze beslissing.
Gelet op de wet op het politieambt van 5 augustus 1992, zoals gewijzigd, met in het bijzonder artikel 25/4§1 dat bepaalt dat een politiedienst camera's kan plaatsen en gebruiken overeenkomstig artikel 25/3, of op zichtbare wijze gebruik kan maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1 §2, op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad, wanneer het gaat om een politiezone;
Gelet op de Europese Verordening nr. 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming);
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de ministeriële omzendbrief tot regeling van het gebruik van drones door politie- en hulpdiensten van 8 april 2022;
Gelet op de toestemmingsaanvraag (zie bijlage) ingediend door de Korpschef van PZ MIDOW, per e-mail op 28 december 2023, tot het verkrijgen van een principiële toestemming voor de inzet van dronetechnologie met mobiele camera op het grondgebied van gemeente Dentergem;
Gelet op het feit dat de netwerkorganisatie WVL4 (bestaande uit PZ Westkust, PZ Polder, PZ Riho en PZ Vlas) een cameranetwerk via de inzet van drones hebben uitgebreid. De drones kunnen voorzien worden van diverse payloads (oa camera's, spot, speaker en dergelijke). De payload kan een gewone, een zoom of warmtecamera zijn of een combinatie van voorgaande. De drones kunnen ingezet worden als mobiele camera of als tijdelijke vaste camera in de tethered oplossing (verbonden met een kabel aan grondstation);
Gelet dat PZ MIDOW vanaf 15 januari 2024 op operationeel vlak zal samenwerken met de PZ Riho, lijkt het logisch dat alle operationele domeinen door de officieren van gerechtelijke en bestuurlijke politie dezelfde middelen op het terrein kunnen worden gebruikt;
Gelet dat de Korpschef van de lokale politiezone Midow toestemming vraagt voor het gebruiken van een drone als mobiele of tijdelijk vaste camera op het grondgebied van de gemeenten die op huidig moment (tot en met 31 december 2024) tot de omschrijving van de politiezone behoren;
Overwegende dat de politiezone deze camera's en opnames ervan wil gebruiken in uitvoering van de opdrachten van bestuurlijke gerechtelijke politie, zoals bepaald in de Wet op het politieambt en mits de beperkingen die de Wet op het politieambt oplegt;
Overwegende dat technologie zoals (mobiele) camera's een hulpmiddel zijn voor de politiediensten om enerzijds niet-limitatief criminaliteitsvormen, openbare overlast en verstoring van de openbare orde te voorkomen en anderzijds de opsporing en afhandeling te optimaliseren. Deze kunnen een meerwaarde bieden indien ze deel uitmaken van een breder pakket aan maatregelen. Het totaal van maatregelen zit vervat in het zonaal veiligheidsplan. Daarnaast dient er een evenwicht te zijn tussen het cameratoezicht en het respect voor de persoonlijke levenssfeer en dit conform de vereisten binnen de Algemene Verordening Gegevensbescherming;
Overwegende dat deze vorm van samenwerking (WVL4) uitvoerig besproken werd op verschillende zittingen van het Politiecollege tussen juli en december en werd geofficialiseerd op de politieraad van 18 december 2023 en het politiecollege van 21 december 2023;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad verleent haar principiële goedkeuring voor het gebruiken van een drone op het grondgebied van de gemeente, volgens de wettelijke richtlijnen zoals bepaald en opgenomen in de nota 'aanvraag van de Korpschef tot het verkrijgen van een principiële toestemming voor het inzetten van dronetechnologie, voorzien van een mobiele camera'.
Artikel 2: een kopie van dit uittreksel wordt overgemaakt aan PZ MIDOW.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad te Dentergem van 20 december 2011 houdende de goedkeuring van de algemene overeenkomst houdende de toetreding tot de Interlokale Vereniging Associatie Midwest;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 mei 2015 houdende de toekomstplannen van de Interlokale Vereniging Associatie Midwest;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2015 houdende Midwest : Samen sterke besturen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad 29 juni 2016 houdende de beëindiging van de deelname aan de ILV Midwest;
Gelet op de oprichtingsvergadering op 22 december 2017 voor de DVV Midwest;
Gelet op het decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur van 3 februari 2003 (hierna : Regiodecreet genoemd);
Gelet dat lokaal bestuur Dentergem in het najaar van 2017 niet mee ingestapt is bij de oprichting van de DVV Midwest;
Gelet dat er in de loop van 2018 overleg plaats vond waarbij het bestuur te kennen gaf om het standpunt van de nieuwe Vlaamse Regering te willen afwachten omtrent de fusies en regiovorming;
Gelet dat oorspronkelijk gedacht werd dat dit standpunt duidelijk zou zijn bij het afsluiten van de regeerakkoord (zomer 2019) zodat de gemeente Dentergem vanaf 1 oktober 2019 een standpunt zou kunnen innemen;
Gelet dat het initiatief bij het lokaal bestuur Dentergem gelegd werd om aan te geven of zij wensten in te stappen, met een uiterlijke deadline voor deze opt-in op 1 oktober 2019;
Gelet dat lokaal bestuur Dentergem of haar diensten niet langer kunnen deelnemen aan de samenwerkingsverbanden sinds 1 januari 2019 (o.a. sport en bibliotheek dienden uit de regionale werking te stappen);
Overwegende dat de regiovorming pas in 2023 definitief werd;
Gelet dat er sinds 1 januari 2019 wel nog een aantal projecten waren/zijn waarbij een samenwerking gebeurde tussen DVV Midwest en lokaal bestuur Dentergem, in hoofdzaak in het domein welzijn;
Gelet dat hierbij bv. kan verwezen worden naar de samenwerking tijdens de corona-pandemie via de regiocoördinator welzijn;
Gelet dat na de regiovorming en op vraag van verschillende diensten het college akkoord ging om een dossier voor te bereiden voor de gemeenteraad met het oog op het bepalen van een standpunt van een mogelijke toetreding door lokaal bestuur Dentergem tot DVV Midwest;
Gelet op de voorliggende nota van DVV Midwest dd. 26.09.2023 betreffende 'Toetreding Dentergem';
Gelet dat een toetreding eventueel mogelijk is vanaf volgende legislatuur, doch dat het aangewezen is dat het lokaal bestuur tijdig de officiële vraag stelt;
Gelet dat in afwachting van een toetreding twee projectvoorstellen werden voorgesteld door de coördinator Welzijn DVV Midwest op het domein welzijn waaraan het lokaal bestuur (zowel voor gemeente als OCMW) reeds kan deelnemen :
- vierde inburgeringspijler : participatie- en netwerktraject
- Capacity building
Gelet dat het vast bureau in zitting van 9 februari 2024 besliste in te stappen op beide projecten;
Overwegende dat de gemeente Dentergem ingevolge het Regiodecreet ingedeeld werd in de regio Midwest;
Overwegende dat de regiowerking via de DVV Midwest reeds een aantal jaren in opbouw is;
Overwegende dat werken binnen dergelijk regionaal samenwerkingsverband aan lokale besturen verschillende voordelen kan bieden, zoals :
- schaalvoordelen (dit kan o.m. resulteren in lagere kosten voor gezamenlijke aankopen van goederen en diensten)
- expertise en kennisdeling (profiteren van de gecombineerde expertise en ervaring van verschillende besturen om effectievere oplossingen te vinden)
- efficiëntie
- gezamenlijke projecten (die misschien individueel niet haalbaar zijn), beleidsvorming en beleidsondersteuning
- politieke invloed(sterker staan t.a.v. hogere overheden)
- risicodeling (vb. bij aanpak van een regionale crisis of ramp)
- professionalisering van de dienstverlening door ondersteuning, meer focus op onze eigen kerntaken
Gelet op de toelichting door burgemeester K. Degroote, de vraagstelling van raadslid A. Van de Velde en antwoorden door burgemeester en algemeen directeur (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om officieel de vraag tot toetreding door lokaal bestuur Dentergem tot de DVV Midwest vanaf 1 januari 2025 te stellen.
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de opvolging en uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met de deelname aan beide voorgestelde projecten op het domein welzijn, nl. capacity building en de vierde inburgeringspijler participatie- en netwerktraject.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 38, § 1, 1° f) (het geraamde bedrag excl. btw bereikt de drempel van € 215.000,00 niet), en inzonderheid artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale en artikel 43;
Gelet op het Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen ;
Gelet op Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 met inbegrip van alle latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de contractuele documenten van de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten opgenomen in het bestek 2022/HFB/MPMO/96984 zoals gepubliceerd op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het publicatieblad van de Europese Unie;
Gelet op de beslissing van de Vlaamse Regering van 30 juni 2023 en 14 juli 2023 tot gunnen van de opdracht;
Gelet dat de Vlaamse Gemeenschap de raamovereenkomsten publiceerde voor telecommunicatiediensten, bestek 2022/HFB/MPMO/96984, op 25 augustus 2022 in het Bulletin der Aanbestedingen en op 30 augustus 2022 in het publicatieblad van de Europese Unie;
Gelet dat de Vlaamse Overheid in de zomer van 2023 nieuwe raamovereenkomsten heeft afgesloten voor de ondersteuning van haar telecommunicatiediensten, de zogenaamde 'Telecomcontracten 2023';
Gelet dat de raamovereenkomsten van de Vlaamse Overheid zijn opgezet als een aankoopcentrale en de diensten kunnen afgenomen worden door de Vlaamse overheid en lokale besturen;
Gelet op de beslissing van de Vlaamse Regering dd. 30 juni 2023 tot volgende gunningen :
- Perceel 1 (Vaste IP gebaseerde telefonie, datacommunicatie en marketingnummers) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
- Perceel 2 (Mobiele telefonie, mobiele datacommunicatie voor professioneel gebruik en voor 'Machine to Machine' (M2M) en 'Internet of Things' (IoT) gegund aan Orange Belgium NV, met maatschappelijke zetel te Bourgetlaan 3 – 1140 Evere en ondernemingsnummer 0456.810.810;
- Perceel 3 (Virtuele telefooncentrale (Cloud PBX)) gegund aan Telenet bv, met maatschappelijke zetel te Liersesteenweg 4 – 2800 Mechelen België, en ondernemingsnummer 0473.416.418;
- Perceel 4 (Klassieke PSTN-lijnen) gegund aan Proximus NV, met maatschappelijk zetel te Koning Albert II-laan 27, 1030 Brussel en ondernemingsnummer 0202.239.951;
Gelet dat, om de overeenkomst in detail te kunnen raadplegen gevraagd werd een vertrouwelijkheidsverklaring te ondertekenen, zonder enige verplichting tot afname;
Gelet dat de ondertekening van de toetredingsovereenkomst enkel een intentie is, een identificatie van een besteller die wenst af te nemen en geen juridische verbintenis inhoudt om daadwerkelijk bestellingen te plaatsen;
Gelet op de ondertekende vertrouwelijkheidsverklaring dd. 17 januari 2024;
Gelet dat de Vlaamse Gemeenschap per perceel met de gekozen dienstverlener een overeenkomst (de Uitvoeringsovereenkomst) afsloot waarin vermeld wordt dat de Vlaamse Gemeenschap optreedt als aankoopcentrale ten aanzien van de bestellers uit het voorgestelde klantenbereik;
Gelet dat, om gebruik te kunnen maken van de raamovereenkomsten, het vereist is dat een entiteit toetreedt tot de percelen waarvan zij wenst af te nemen;
Overwegende de voornaamste krachtlijnen van de nieuwe contracten :
Overwegende de grootste verschillen tussen de nieuwe en de oude telecomcontracten :
Overwegende dat door gebruik te maken van de raamovereenkomsten door het lokaal bestuur Dentergem het onder meer mogelijk wordt om een fiberaansluiting te voorzien ten voordele van de gemeentelijke diensten aan lagere tarieven (hogere uploadsnelheid in kader van back-up);
Overwegende dat deze dienst beschikbaar is via het Archiefgebouw;
Overwegende dat vooralsnog enkel lot 1 geactiveerd wordt voor het lokaal bestuur doch dat alle opties best beschikbaar blijven;
Overwegende dat de nodige kredieten jaarlijks in het exploitatiebudget worden ingeschreven;
Gelet op de toelichting ter zitting door G. Simoens, de vraagstelling door raadslid A. Van de Velde en antwoord door schepen G. Simoens (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: De gemeenteraad besluit toe te treden tot de Raamovereenkomsten voor Telecommunicatiediensten :
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze opdracht.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de vaststelling door de gemeenteraad op 15 november 2023 van de gemeentelijke dotatie 2024 aan de politiezone MIDOW;
Gelet op de vaststelling van 18 december 2023 door de politieraad van de zone Midow van de begroting van het dienstjaar 2024;
Gelet op de brief van 1 februari 2024 van de Gouverneur van de Provincie West-Vlaanderen betreffende het specifiek toezicht op de begroting van de politiezone MIDOW voor dienstjaar 2024, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring door de Gouverneur van West-Vlaanderen van de begroting voor het dienstjaar 2024 van de politiezone MIDOW en de daarin vermelde gemeentelijke dotaties, zoals vastgesteld door de politieraad van 18 december 2023.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 2, §2;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het feit dat het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw heeft bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden;
Gelet op het feit dat volgens de bevindingen van het IPCC mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen zijn ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
Gelet op het feit dat de gemeenteraad in zitting van 27 oktober 2021 besliste het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) met doelstellingen tot 2030 te ondertekenen;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021, ondertekend in gemeenteraad van 27 oktober 2021;
Overwegende dat door ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie de gemeente zich ertoe verbindt om tegen 2030 volgende engagementen na te komen:
Overwegende dat WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid;
Overwegende dat WVI namens de gemeente 6 maanden uitstel verkreeg vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het opstellen en indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan;
Overwegende dat het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 als bijlage van deze beslissing mee werd opgenomen;
Overwegende dat de PowerPointpresentatie met als onderwerp 'Klimaatplan 2030' als bijlage van deze beslissing mee werd opgenomen;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 26 januari 2024 het ontwerp van het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 heeft goedgekeurd;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag);
Gelet op de tussenkomst door raadslid J. Vandemaele (cfr. audioverslag), waarin zij haar vrees uitdrukt dat het plan niet ambitieus genoeg zal zijn om de doelstellingen te halen (vb. te weinig participatie van de burger en te weinig concreet);
Gelet op de tussenkomst van schepen B. De Keukeleire omtrent de aspecten die tot zijn bevoegdheden behoren (cfr. audioverslag) en de repliek van raadslid J. Vandemaele en tegenrepliek van schepen B. De Keukeleire (cfr. audio-verslag);
Gelet op het laatste woord door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag);
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het ontwerp van het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de gemeente definitief goed.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 maart 2023 waarbij het aangepaste reglement voor de bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit' werd goedgekeurd;
Gelet op het ontwerp van de derde aanpassing van het reglement, toegevoegd als bijlage van deze beslissing;
Gelet op het dalend aantal deelnemers aan de wedstrijd 'Dentergem Bloeit';
Gelet op een opmerking komende van een aanwezige op de receptie waarin de deskundigheid van de jury in twijfel getrokken werd;
Gelet op de opmerkingen tijdens de prijsuitreiking dat dikwijls dezelfde deelnemers in de prijzen vallen;
Overwegende dat als voornaamste aanpassingen werden opgenomen in het reglement:
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele, de vraagstelling door raadslid J. Vandemaele en het antwoord van schepen Ch. Vandemoortele (cfr; audioverslag):
Gelet op de bedenking van A. Van de Velde (ontharding) en het antwoord door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het aangepaste reglement bebloemingswedstrijd 'Dentergem bloeit', zoals toegevoegd in bijlage aan deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2024.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 december 2021 betreffende het akkoord om in te tekenen op de subsidie voor de opmaak van een bomenplan en kansenkaart;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 november 2022 betreffende de opmaak van de inventarisatie beheerplan, abonnementsformule en publiekscampagne;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 15 december 2023 betreffende de principiële goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor het Bomenplan Dentergem;
Gelet op het ontwerp van de samenwerkingsovereenkomst met de Provincie West-Vlaanderen en de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat deze overeenkomst invulling geeft aan het Bomenplan van Dentergem en de verdere opvolging ervan;
Overwegende dat de overeenkomst retroactief in werking treedt met ingang van 1 januari 2023 en loopt tot en met 31 december 2025 (telkens verlengbaar voor de duur van zes jaar);
Overwegende dat vanuit het lokaal bestuur een financiële bijdrage wordt gevraagd:
Gelet op de toelichting door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag);
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van en keurt de samenwerkingsovereenkomst 'Bomenplan Dentergem' met de Provincie West-Vlaanderen en de vzw Regionaal Landschap West-Vlaamse hart goed.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 32 en 34;
Gelet op het decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 5 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1;
Gelet op het decreet betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer van 18 juli 2008, in het bijzonder artikel 8 §1;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1 en 6.2.2, 6.2.4 en 6.2.5;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, in het bijzonder artikelen 15, lid 3;
Gelet op het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse regering van 6 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1.1° en 3°, 2 en 4;
Gelet dat op 22 november 2023 alle lokale besturen een melding vanuit het kabinet van minister van Omgeving Zuhal Demir kregen, waarin de opstart van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) werd gemeld. Dat platform heeft als doel alle informatie rond handhaving te centraliseren, uniform, in real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties zoals bijvoorbeeld het parket, de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering en de griffies van burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken;
Gelet op het feit dat dit gefaseerd gebeurt en dit ook een aantal verplichtingen met zich meebrengt voor de lokale besturen. De ondertekening van een samenwerkingsprotocol 'toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens' is er één van;
Gelet op het feit dat de samenwerkingsovereenkomst 'toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens' en de bijhorende annexen mee als bijlage werd opgenomen van deze beslissing;
Gelet op het feit dat er gestart wordt met de digitale invoer van proces-verbalen (PV's), verslagen van vaststelling en documenten met betrekking tot de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. De communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren;
Gelet op het feit dat voor de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het decreet algemene bepalingen milieu de verplichting van kracht wordt op 25 maart 2024;
Gelet op het feit dat na deze datum de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen;
Gelet op het feit dat het VHP uiteraard een aantal belangrijke voordelen met zich meebrengt:
Gelet op het feit dat het ook een uitwisseling van persoonsgegevens betreft, dient de functionaris voor gegevensbescherming van de gemeente om advies gevraagd te worden met betrekking tot het onderwerp van het samenwerkingsprotocol. Het advies werd mee opgenomen als bijlage van deze beslissing;
Overwegende dat de gemeente Dentergem op het platform, op één manier, digitaal kan aansluiten:
Overwegende dat het Vlaams Gewest ervan uit gaat dat alle lokale besturen in eerste instantie zullen aansluiten door middel van een user interface, althans in de opstartfase. Daarom wordt een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten ruimtelijke ordening en toezichthouders milieu, gebaseerd op een aansluiting via user interface, voorzien;
Overwegende dat een latere technische koppeling met het dossieropvolgingssysteem T&H uiteraard de eerste opzet blijft;
Overwegende dat door het onboardingstraject de verbalisanten ruimtelijke ordening en toezichthouders milieu rechtstreeks dossiers in het VHP kunnen invoeren;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Dentergem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) principieel heeft goedgekeurd op 9 februari 2021;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de gemeente Dentergem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform (VHP) goed.
Dit wordt uitgevoerd ten gevolge en in kader van het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli en het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM).
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid van 15 juli 2016;
Gelet op het feit dat het lokaal bestuur aan de slag ging met de opmaak van een Strategisch Commercieel Plan (SCP) in samenwerking met de detailhandelscoach van KERNpunt;
Gelet op het feit dat hiervoor een informele werkgroep werd aangesteld bestaande uit een delegatie van mandatarissen, lokale ondernemers (1 ondernemer uit iedere deelgemeente) en de deskundige milieu van het lokaal bestuur;
Gelet op het feit dat de informele werkgroep tijdens het traject 4 keer samen is geweest om een SWOT-analyse (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen) te maken, haar feedback en input te geven, prioriteiten te bepalen en de finale versie van het plan goed te keuren;
Gelet op het feit dat naast de informele werkgroep ook nog een 36-tal ondernemers deelnamen aan een brainstormsessie waarbij een SWOT-analyse gemaakt werd en suggesties voor verbeterpunten aangereikt werden;
Gelet op het feit dat het ontwerp van Strategisch Commercieel Plan werd voorgesteld aan alle geïnteresseerde belanghebbenden op 18 januari 2024;
Gelet dat een Strategisch Commercieel Plan in essentie een document is dat inzicht geeft in de bestaande situatie en evolutie op vlak van detailhandel in de gemeente. Daarnaast geeft het een beschrijving van de gewenste situatie en de acties die ondernomen moeten worden om die situatie te bereiken. Het lokaal bestuur zal dit Strategisch Commercieel Plan kunnen gebruiken als leidraad om te komen tot een gestructureerd, onderbouwd en geïntegreerd detailhandelsbeleid;
Overwegende dat het ontwerp van Strategisch Commercieel Plan volgende onderdelen omvat:
Overwegende dat het ontwerp van Strategisch Commercieel Plan op heden een werkdocument is die in de toekomst zal evolueren;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen kennis nam van het ontwerp van het Strategisch Commercieel Plan op 9 februari 2024;
Gelet dat de volledige bespreking ter zitting van dit ontwerp van strategisch commercieel plan kan beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website;
Gelet dat in dit audioverslag volgende tussenkomsten aan bod komen :
- toelichting door schepen G. Simoens
- reactie door raadslid A. Van de Velde op basis van een lijst van opmerkingen die in bijlage aan dit punt toegevoegd worden
- repliek door schepen G. Simoens
- bedenking door raadslid J. Vandemaele met reactie door schepen G. Simoens;
- laatste repliek door raadslid A. Van de Velde;
- afsluiting van het punt door burgemeester K. Degroote;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van het Strategisch Commercieel Plan.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 november 2023 betreffende de vaststelling van de capaciteit voor schooljaar 2024 - 2025 en 2025 - 2026 voor de Ruimtevaarder op maximaal 30 leerlingen;
Gelet op het doorlichtingsbezoek in GBSBO De Ruimtevaarder van 22 tot en met 24 januari 2024;
Overwegende dat de doorlichtingsinspectie het advies formuleerde om de capaciteitsnorm van maximaal 30 leerlingen kritisch te bekijken;
Overwegende dat de inspectie van oordeel is dat de kleinschaligheid van de school heel kwaliteitsvol is;
Overwegende dat we het veilig leefklimaat willen bestendigen ten aanzien van de fysieke accommodatie;
Overwegende dat we voor het schooljaar 2024-2025 de capaciteitsnorm willen terugschakelen naar maximaal 25 leerlingen;
Overwegende dat we voor het schooljaar 2025-2026 nog geen aanpassingen wensen door te voeren en tijdig zullen evalueren of een daling van de norm ook noodzakelijk is;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen B. De Keukeleire (cfr. audioverslag);
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad wijzigt de maximale capaciteitsnorm voor GBSBO De Ruimtevaarder voor schooljaar 2024 - 2025 van maximaal 30 naar 25 leerlingen.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op voorliggende ontwerpakte van kosteloze grondafstand (overdrager: MAES A. EN ZOON);
Overwegende dat de kerkwegel, die toegang geeft tot de begraafplaats van Dentergem, momenteel al voor een deel in het bezit is van het lokaal bestuur;
Overwegende dat MAES A. EN ZOON ook een deel van deze kerkwegel in bezit heeft en dit kosteloos wenst over te dragen;
Overwegende dat het gaat over een weg met aanhorigheden op en met grond, gelegen nabij ‘Kouter’, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weg, sectie A - nummer 596/P2 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van één are negen centiare (1a 9ca);
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de voorliggende ontwerpakte goed betreffende de kosteloze grondafstand van MAES A. EN ZOON aan het gemeentebestuur van Dentergem en dit conform de voorwaarden opgenomen in het ontwerp van akte: 1a 9ca weg met aanhorigheden gelegen nabij 'Kouter' gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger, sectie A nummer 596/P2 P0000.
Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.
Artikel 3: het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt aangewend voor openbaar nut.
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.
Artikel 5: dit besluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 oktober 2023 betreffende de goedkeuring van de ontwerpakte voor de aankoop van een deel van een perceel (4a 46 ca) aan de consoorten Haerynck, VVO tegen de prijs van 56.200,00 euro;
Gelet op de authentieke notariële akte, verleden op 7 december 2023;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid ons de authentieke notariële akte bezorgde met betrekking tot de aankoop van een deel van een perceel;
Overwegende dat deze akte ter kennisname wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de authentieke notariële akte, verleden op 7 december 2023, betreffende de aankoop van een deel van een perceel (4a 46 ca) aan de consoorten Haerynck, VVO tegen de prijs van 56.200,00 euro.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 173;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, in het bijzonder de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7;
Gelet het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023, in het bijzonder art. 21, eerste lid;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 maart 2023 betreffende de aansluiting tot het Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2024 betreffende de principiële goedkeuring 'Ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en vernieuwing retributiereglement vastgoedinformatie';
Gelet op het ontwerp van aangepast retributiereglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen, ter beschikking te stellen en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook Athumi genoemd) zoals geregeld in het decreet over het Vastgoedinformatieplatform van 22 december 2023;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Dentergem de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr.audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt definitief de ingebruikname Vastgoedinformatieplatform en het ontwerp van het aangepaste retributiereglement, zoals toegevoegd in bijlage aan deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement treedt in werking op 1 maart 2024.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;
Gelet op het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) van 5 april 1995 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014 en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de meldingsplichtige handelingen ter uitvoering van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 16 juli 2010 en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning van 27 november 2015 en haar bijlagen en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van diverse besluiten naar aanleiding van de inwerkingtreding van de omgevingsvergunning van 10 februari 2017;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB/2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Gelet op de Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009;
Gelet op de gemeenteraadbeslissing van 16 november 2022 met als onderwerp ‘Goedkeuring retributiereglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning: wijziging beslissing’;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2024 betreffende de principiële goedkeuring van de wijzigingen aan het retributiereglement op het aanvragen van omgevingsvergunningen;
Gelet op het ontwerp van het retributiereglement met nodige aanpassingen, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat het retributiereglement dient aangepast te worden aangezien de inwerkingtreding van de betaalcomponent, de inning van de platformretributie, de toegang voor burgers en andere aanvragers (waaronder overheden) via het vastgoedplatform verloopt vanaf 1 januari 2024. Dit gaat namelijk over onderstaande diensten, die niet langer opgenomen zijn in het retributiereglement op het aanvragen van omgevingsvergunningen:
Overwegende dat het afleveren fotokopies/prints in het kader van het decreet op de openbaarheid van bestuur door de gemeentelijke administratie geschrapt wordt in het retributiereglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning aangezien dit zal opgenomen worden in een nieuw afzonderlijk reglement;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het 'Aangepast retributiereglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning' definitief, zoals toegevoegd aan huidige beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2024.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 32 en 134;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018, in het bijzonder artikelen 1.4.3° en 11.3.1°;
Gelet op de omzendbrief 2019/11 betreffende openbaarheid van bestuur van 17 mei 2019;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019;
Gelet op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (2016/679) van 27 april 2016, in het bijzonder artikel 15, lid 3;
Gelet op het ontwerp van het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 2 februari 2024 betreffende de principiële goedkeuring van het aangepaste retributiereglement op het aanvragen van omgevingsvergunningen;
Overwegende dat een aantal retributies zullen geschrapt worden uit het reglement op het aanvragen van een omgevingsvergunning;
Overwegende dat we deze retributies wensen op te nemen in een nieuw afzonderlijk reglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat het nieuw retributiereglement op de terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten uit dossiers omgevingsvergunningen van toepassing is op de afgifte van fotokopies en scans van bestuursdocumenten vanuit de dienst Omgeving;
Overwegende dat artikel 32 van de Grondwet eenieder het recht verleent om elk bestuursdocument, behalve de door de wet bepaalde uitzonderingen, te raadplegen en/of er een afschrift van te krijgen. De Algemene Verordening Gegevensbescherming bepaalt evenwel dat een vergoeding kan aangerekend worden voor verzoeken om bijkomende afschriften. Deze voorwaarde zorgt voor het beperken van onnodige ongegronde of buitensporige vragen om bijkomende documenten af te leveren. De vergoeding mag niet hoger zijn dan de kostprijs en de personeelskost mag niet in de vergoeding verrekend worden;
Overwegende dat bij de aanvraag van afschriften van plannen groter dan A3-formaat, extra handelingen vereist zijn. Voor het kunnen afleveren van dergelijke afschriften op een groter formaat en in kader van de digitalisering van de dienst Omgeving (en andere diensten) werd een plotter en scanner A2-tot A0 formaat aangekocht. De bijkomende kosten worden verrekend in de vergoeding;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt definitief 'het retributiereglement op de terbeschikkingstelling van bestuursdocumenten vanuit de dienst Omgeving', zoals toegevoegd in bijlage aan deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement treedt in werking met ingang van 1 maart 2024.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de goedgekeurde gunningsopdracht door het college van burgemeester en schepenen van 25 november 2022;
Gelet op de Mobiliteitsstudie Centrum Wakken opgemaakt door Infrabureau DEMEY van 8 mei 2023;
Overwegende dat er een aantal knelpunten op vlak van mobiliteit te benoemen zijn binnen de kern van Wakken;
Overwegende dat na gunning, opdracht gegeven werd aan Infrabureau DEMEY om een mobiliteitsstudie te maken, waarin de vier grootste mobiliteitsproblematieken binnen het Centrum van Wakken behandeld werden:
Overwegende dat Infrabureau DEMEY een uitgebreide analyse maakte van bovenvermelde problematieken in haar mobiliteitsstudie, zoals gevoegd in bijlage;
Overwegende dat Infrabureau DEMEY een toelichting over de uitgevoerde mobiliteitsstudie gaf aan de raadsleden op 6 februari 2024;
Overwegende het voorstel van het college van burgemeester en schepenen om de resultaten van deze studie te delen met de bevolking via de gemeentelijke infokanalen, en daaraan gekoppeld een participatietraject (reacties en advies vragen aan de bevolking) te koppelen om toekomstige acties rond mobiliteit voor te bereiden;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
Gelet op de tussenkomst door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag) die o.m. verwijst naar de geplande onteigening voor de buurtparking;
Gelet op het antwoord van burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);
Gelet op de tussenkomst door raadslid S. Bonné (cfr. audioverslag), die besluit dat een buurtparking in de Mandelstraat niet noodzakelijk lijkt, en de daaropvolgende vragen en antwoorden tussen raadsleden S. Bonné en A. Van de velde enerzijds en burgemeester K. Degroote en schepen I. Lambrechts anderzijds (cfr. audioverslag);
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de Mobiliteitsstudie Centrum Wakken, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing.
Artikel 2: de resultaten van de mobiliteitsstudie zullen bekendgemaakt worden via de gemeentelijke infokanalen.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen staat in voor de verdere praktische uitwerking van een participatie/communicatietraject met de burger.
Voor de concrete vraagstelling, antwoorden of bespreking wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website. Hieronder volgt enkel een opsomming en desgevallend een beknopte samenvatting.
1. Raadslid B. Vandaele verwijst naar de werken in de Hugo Verrieststraat en Korteweg en informeert waarom dit niet gecombineerd wordt met rioleringswerken. Dit wordt beantwoord door schepen I. Lambrecht.
2. Raadslid A. Deley kaart de communicatie aan de inwoners bij wegenwerken (o.a. hinderpremie) en veiligheid bij toegang tot de woning aan.
3. Raadslid A. Van de Velde :
- de wegenwerken richting Wielsbeke leveren extra problemen aan de Molenstraat, richting D'hooiestraat maar schepen I. Lambrecht antwoordt dat de wegcode moet gevolgd worden.
- informeert naar nieuwigheden in kader van Bloesemroutes voorzien, hetgeen beantwoord wordt door schepen G. Simoens
- informeert naar de s.v.z. omtrent de verwarming in het Hondius, hetgeen beantwoord wordt door schepen B. De Keukeleire
- verwijst naar de deelname aan de koesterweek, tijdens dewelke er ook seminaries waren voor de ambtenaar hoe om te gaan met de aangifte van een sterrenkindje en informeert of er ook in Dentergem een sterrenregister komt, hetgeen beantwoord wordt door burgemeester K. Degroote
4. Schepen G. Simoens brengt de raadsleden op hoogte dat de camera's op de site van het Leieheem strategisch goed zijn opgesteld en duidelijke beelden opleveren.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Koenraad Degroote
Voorzitter gemeenteraad