DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 mei 2023;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 17 mei 2023 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 166 -175 en 217 - 220;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat de heer Bernard Vanmeerhaeghe, adjunct-algemeen directeur met ingang van 1 mei 2023 met pensioen is;
Gelet dat de adjunct-algemeen directeur van rechtswege de functie van algemeen directeur waarnam bij afwezigheid of verhindering van de functiehouder;
Gelet dat door de pensionering het noodzakelijk is dat de gemeenteraad een alternatieve regeling voorziet voor de vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering;
Overwegende dat artikel 166 van het decreet over het lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad de vervanging regelt van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering;
Overwegende dat het aangewezen is om hierop flexibel te kunnen inspelen en de vervanging formeel te regelen in het kader van de continuïteit en goede werking van het lokaal bestuur;
Overwegende dat vervanging of verhindering zich kan voordoen om reden van afwezigheid wegens ziekte, jaarlijkse vakantie, werken op verplaatsing, ...
Overwegende dat de waarnemend algemeen directeur alle bevoegdheden uitoefent die aan het ambt verbonden zijn, zowel voor gemeentelijke als OCMW-aangelegenheden en ongeacht de periode van verhindering of afwezigheid;
Overwegende dat voor de vervanging rekening gehouden wordt met een cascadesysteem. Bij verhindering of afwezigheid van de titularis treedt op als vervanger:
BESLIST
Enig artikel: ter vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering beslist de gemeenteraad om volgende personen aan te wijzen als vervanger, zowel voor gemeentelijke als voor OCMW-aangelegenheden, volgens de vastgestelde cascade:
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende het aanstellen van de politieke vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Logo Leieland:
Overwegende dat mevrouw Charlotte Vandemoortele, schepen bevoegd voor welzijn, deze vertegenwoordiging wenst over te nemen;
Overwegende dat we ook een plaatsvervanger wensen aan te stellen;
BESLIST
Artikel 1: als politiek vertegenwoordigers voor de algemene vergadering van Logo Leieland wordt aangeduid:
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 17 augustus 2022 houdende het wijzigen en hervaststellen van het algemeen gemeentelijk politiereglement;
Gelet op de uitnodiging van de stad Roeselare aan de lokale besturen van de regio Midwest om de nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en Roeselare inzake administratieve opvolging en afhandeling van de dossiers in het kader van de wet van 24 juni 2013 op de gemeentelijke administratieve sancties goed te keuren;
Gelet op de de noodzakelijke actualisatie van de huidige wijze van samenwerken van de 5 deelnemende gemeenten binnen de politiezone MIDOW met de stad Roeselare, die dateert uit 2011;
Gelet op het ontwerp van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
De huidige manier van werken binnen de 5 gemeenten van de politiezone MIDOW in relatie met de stad Roeselare dateert uit 2011.
De politiezone MIDOW en het GAS-secretariaat van de stad Roeselare hebben deze manier van werken getoetst aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of GDPR (General Data Protection Regulation) en aan de recente adviezen van het COC (https://www.controleorgaan.be/files/DIO22006_N_Publiek_00073096.pdf).
Daarenboven hebben de gemeenten elk voor zich tal van GAS-vaststellers aangesteld in kader van feiten volgens bijzondere strafrechtelijke bepalingen, die gehandhaafd worden door OVAM (sigarettenpeuken) en IVIO/IMOG (zwerfvuil, camera’s aan glasbollen,…).
Tenslotte wordt in deel 2 van het algemeen gemeentelijk politiereglement, lokaal deel, en in deel 3 van het algemeen gemeentelijk politiereglement, algemeen en zonaal deel, (straf- en slotbepalingen) bepaald dat inbreuken op het algemeen gemeentelijk politiereglement vastgesteld kunnen worden door GAS-ambtenaren en welke straffen/sancties opgelegd kunnen worden.
Hieruit volgt dat de vaststellingen verwerkt moeten worden door een GAS-secretariaat om te kunnen bemiddelen, te kunnen sanctioneren of te kunnen seponeren.
In de gegeven omstandigheden dringt een uniforme en gezamenlijke aanpak zich op.
De actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en de stad Roeselare dringt zich dan ook op, te meer omdat tal van problemen zich stellen:
De stad Roeselare wordt per dossier forfaitair gecompenseerd voor de geleverde personeelsinzet en de gemaakte werkingskosten.
Per e-mailbericht van 13 juni 2023 heeft het GAS-secretariaat van de stad Roeselare een concreet forfait voorgesteld voor de opvolging en afhandeling van GAS-dossiers en als compensatie voor de te gebruiken software:
Het aan te rekenen forfait kan derhalve nog aangepast worden en het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Dentergem wordt gemachtigd dit voorstel al dan niet voorwaardelijk goed te keuren.
De vernieuwing en actualisatie van de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en de stad Roeselare wil tegemoetkomen aan deze problemen.
Eén en ander hebben de besturen van de deelnemende lokale besturen, het GAS-secretariaat van de stad Roeselare en de politiezone MIDOW op 26 mei 2023 besproken op een informeel overleg.
Overwegende dat raadslid S. Bonné zich afvraagt of dit forfait realistisch is, hetgeen door burgemeester K. Degroote affirmatief beantwoord wordt;
Overwegende dat raadslid S. Bonné vraagt of de inning hierin inbegrepen is waarop burgemeester K. Degroote ontkennend antwoord aangezien een betwisting of een moeilijke inning door de gemeente behandeld wordt;
Overwegende dat raadslid A. Van de Velde informeert naar een gemiddelde van de opgelegde sancties en of een sanctie ook lager kan zijn dan het forfait, hetgeen bevestigd wordt;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en Roeselare inzake administratieve opvolging en afhandeling van de dossiers in het kader van de wet van 24 juni 2013 op de gemeentelijke administratieve sancties, zoals toegevoegd als bijlage, goed.
Artikel 2: door de goedkeuring van deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden alle vroegere afgesloten samenwerkingsovereenkomsten inzake administratieve opvolging en afhandeling van dossiers in het kader van de wet van 24 juni 2013 op de gemeentelijke administratieve sancties buiten werking gesteld vanaf heden.
Artikel 3: het GAS-secretariaat ontvangt een kopie van deze beslissing.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.L. Vrouw en St. Stefanus Dentergem goedgekeurd door de kerkraad op 13 februari 2023 voor een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 5.724,46 Euro, uitgaven 53.209,90 Euro, tekort eigen boekjaar -47.485,44 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 37.337,55 Euro, exploitatietoelage 48.693,36 Euro, geeft een overschot van 38.545,47 Euro.
in investeringen: ontvangsten 201.662,39 Euro, uitgaven 201.662,40 Euro, overschot eigen boekjaar -0,01 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 0,01 Euro, geeft een overschot van 0,00 Euro.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek O.L. Vrouw en St. Stefanus Dentergem, goedgekeurd door de kerkraad op 13 februari 2023, met een overschot van 38.545,47 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek SS.-Amandus en Lucia Markegem goedgekeurd door de kerkraad op 21 maart 2023 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 1.232,48 Euro, uitgaven 24.271,71 Euro, tekort eigen boekjaar -23.039,23 Euro, overschot vorig boekjaar 33.907,03 Euro, exploitatietoelage 24.875,46 Euro, geeft een overschot van 35.743,26 Euro.
in investeringen: nihil.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek SS.-Amandus en Lucia Markegem, goedgekeurd door de kerkraad op 21 maart 2023, met een overschot van 35.743,26 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet), meer bepaald artikel 55;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek SS.-Petrus en Catharina Wakken goedgekeurd door de kerkraad op 19 januari 2023 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 15.101,09 Euro, uitgaven 51.204,34 Euro, tekort eigen boekjaar -36.103,25 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 38.625,03 Euro, exploitatietoelage 32.051,52 Euro, geeft een overschot van 34.573,30 Euro.
in investeringen: nihil.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek SS.-Petrus en Catharina Wakken, goedgekeurd door de kerkraad op 19 januari 2023, met een overschot van 34.573,30 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten (eredienstendecreet);
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Oeselgem goedgekeurd door de kerkraad op 9 februari 2023 met een totaal aan:
in exploitatie: ontvangsten 9.239,45 Euro, uitgaven 17.997,07 Euro, tekort eigen boekjaar -8.757,62 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 25.148,97 Euro, exploitatietoelage 15.495,88 Euro, geeft een overschot van 31.887,23 Euro.
in investeringen: ontvangsten 5.000 Euro, uitgaven 5.000,00 Euro, overschot/tekort eigen boekjaar 0,00 Euro, overboekingen 0,00 Euro, overschot vorig boekjaar 0,00 Euro, geeft een overschot van 0,00 Euro.
BESLIST
Enig artikel: de jaarrekening 2022 van de kerkfabriek St.-Martinus Oeselgem, goedgekeurd door de kerkraad op 9 februari 2023, met een overschot van 31.887,23 Euro in exploitatie en een overschot van 0,00 Euro in investeringen, gunstig te adviseren.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 251, 252, 260 en 262;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, in het bijzonder artikel 30 tot en met artikel 45;
Overwegende dat, met ingang van BBC 2020, dus vanaf het meerjarenplan 2020-2025, en bijgevolg ook voor de jaarrekening over het jaar 2022, één geïntegreerde jaarrekening van gemeente en OCMW wordt gemaakt;
Overwegende dat de volgende procedure bij het vaststellen van de geïntegreerde jaarrekening van toepassing is: eerst gaat de OCMW-raad over tot het vaststellen van de jaarrekening 2022 – deel OCMW. Vervolgens gaat de gemeenteraad over tot het vaststellen van de jaarrekening 2022 – deel gemeente om aansluitend de jaarrekening 2022 – deel OCMW goed te keuren;
Overwegende dat vanaf BBC 2020 de gemeente en het OCMW in onderlinge consensus het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst vastleggen;
Overwegende dat de BBC 2020-regelgeving geen berekeningswijze, timing of procedure vastlegt om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW vast te stellen;
Overwegende dat er tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt werden over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald;
Overwegende dat er in de jaarrekening 2022 geen voorstel is opgenomen om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst 2022 vast te stellen;
Overwegende dat dit in de toekomst kan bekeken worden om te vermijden dat het OCMW op termijn een negatief netto-actief zou krijgen; dat dit op dit ogenblik nog niet het geval is;
Gelet op het ontwerp van jaarrekening, balans, resultatenrekening, en toelichting 2022 opgemaakt door de financieel directeur en toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat dit ontwerp aan alle gemeenteraadsleden werd bezorgd op dinsdag 6 juni 2023;
Gelet op de voorafgaande toelichting op 19 juni 2023 door de financieel directeur;
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audio-verslag);
Gelet op de tussenkomsten ter zitting door de raadsleden A. Van de Velde en S. Bonné, met de reactie burgemeester K. Degroote;
Gelet dat deze tussenkomsten en reacties kunnen beluisterd worden via het audio-verslag op de gemeentelijke website;
BESLIST
Artikel 1: De jaarrekening 2022 – deel gemeente wordt met volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen) vastgesteld:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 767.807 | -263.281 |
a. Ontvangsten | 11.448.301 | 11.184.610 |
b. Uitgaven | 10.680.494 | 11.447.891 |
II. Investeringssaldo | -3.154.110 | -5.616.542 |
a. Ontvangsten | 113.651 | 282.627 |
b. Uitgaven | 3.267.761 | 5.899.169 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.386.303 | -5.879.823 |
IV. Financieringssaldo | 65.215 | 198.170 |
a. Ontvangsten | 107.595 | 222.401 |
b. Uitgaven | 42.380 | 24.231 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.321.088 | -5.681.653 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 17.435.883 | 17.435.883 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 15.114.795 | 11.754.230 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 15.114.795 | 11.754.230 |
Artikel 2: De jaarrekening 2022 – deel OCMW wordt met volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen) goedgekeurd:
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | -516.057 | -771.422 |
a. Ontvangsten | 1.446.292 | 1.327.770 |
b. Uitgaven | 1.962.350 | 2.099.192 |
II. Investeringssaldo | 16.630 | 22.768 |
a. Ontvangsten | 56.768 | 69.768 |
b. Uitgaven | 40.138 | 47.000 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -499.427 | -748.654 |
IV. Financieringssaldo | -16.317 | -16.317 |
a. Ontvangsten | 0 | 0 |
b. Uitgaven | 16.317 | 16.317 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -515.744 | -764.971 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 608.556 | 608.556 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 92.812 | -156.415 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 92.812 | -156.415 |
Artikel 3: De geïntegreerde jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW omvat volgende wettelijke rapporten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 15.307.607 euro. De autofinancieringsmarge bedraagt 193.052 euro. De balans 2022 sluit in evenwicht voor een totaal bedrag van 59.854.356 euro. De staat van opbrengsten en kosten 2022 heeft een tekort van het boekjaar van 649.838 euro.
Artikel 4: De geïntegreerde jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW bevat volgende kerncijfers op het vlak van exploitatie (werking), investeringen en financiering (leningen en aflossingen):
Budgettair resultaat | Jaarrekening | Meerjarenplan |
I. Exploitatiesaldo | 251.749 | -1.034.703 |
a. Ontvangsten | 12.894.593 | 12.512.380 |
b. Uitgaven | 12.642.844 | 13.547.083 |
II. Investeringssaldo | -3.137.479 | -5.593.775 |
a. Ontvangsten | 170.419 | 352.395 |
b. Uitgaven | 3.307.898 | 5.946.169 |
III. Saldo exploitatie en investeringen | -2.885.730 | -6.628.477 |
IV. Financieringssaldo | 48.898 | 181.853 |
a. Ontvangsten | 107.595 | 222.401 |
b. Uitgaven | 58.697 | 40.548 |
V. Budgettair resultaat van het boekjaar | -2.836.832 | -6.446.626 |
VI. Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar | 18.044.438 | 18.044.438 |
VII. Gecumuleerd budgettair resultaat | 15.207.607 | 11.597.815 |
IX. Beschikbaar budgettair resultaat | 15.207.607 | 11.597.815 |
Artikel 5: Er wordt kwijting verleend aan de financieel directeur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 houdende de goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Dentergem, Ingelmunster en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 27 april 2023 waarin, volgens artikel 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2022 vastgesteld werd;
Overwegende dat de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Gelet op de tussenkomst van raadslid J. Vandemaele en reactie van schepen B. De Keukeleire, dewelke kunnen beluisterd worden via het audio-verslag op de gemeentelijke website;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 van de Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt goed.
Artikel 2: de Stedelijke Kunstacademie Tielt ontvangt een kopie van deze beslissing.
Gelet op het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet van 5 mei 2023 over leersteun;
Gelet op het het protocol landschap LSC van 10 februari 2023;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 3 maart 2023 betreffende de principiële goedkeuring om met de gemeentelijke scholen gewoon basisonderwijs aan te sluiten bij leersteuncentrum BOOST;
Gelet op de omzendbrief NO/2023/01 van 5 mei 2023;
Het decreet van 5 mei 2023 over leersteun bepaalt dat een schoolbestuur moet aansluiten bij één leersteuncentrum (LSC) naar keuze, met uitzondering van een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7, georganiseerd door een bestuur van het eigen of een ander onderwijsnet, om leersteun te kunnen ontvangen voor de leerlingen en leerkrachten van zijn school/scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs).
Een dergelijk LSC biedt leersteun aan scholen voor gewoon onderwijs (gewoon basisonderwijs en gewoon secundair onderwijs) die leerlingen hebben met:
Het schoolbestuur heeft de volgende scholen voor gewoon basisonderwijs:
Deze scholen hebben leerlingen met de hierboven vermelde verslagen.
Een dergelijk LSC kan deel uitmaken van een school voor buitengewoon onderwijs of kan een zelfstandige instelling zijn.
Een specifiek leersteuncentrum type 4, 6 of 7 is een leersteuncentrum dat deel uitmaakt van een school voor buitengewoon onderwijs en dat alleen leersteun biedt voor leerlingen met een GC-verslag, IAC-verslag of OV4-verslag type 4, type 6 of type 7, in het gewoon basisonderwijs en het gewoon secundair onderwijs.
Het schoolbestuur is momenteel aangesloten bij het ondersteuningsnetwerk NO2W – Netwerk Openbare Ondersteuning West-Vlaanderen.
Deze LSC’s komen in de plaats van de huidige ondersteuningsnetwerken. Volgens de ontwerptekst van de memorie van toelichting kiest de Vlaamse Regering hiermee voor een nieuw ondersteuningsmodel.
De Vlaamse Regering heeft met de representatieve verenigingen van inrichtende machten (waaronder OVSG) en het gemeenschapsonderwijs op 10/02/2023 een protocol afgesloten over waar de LSC’s mogen worden opgericht en door welke besturen (protocol landschap LSC).
Het schoolbestuur moest zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van dit protocol landschap LSC, waardoor een principiële beslissing werd genomen door het college van burgemeester en schepenen op 3 maart 2023.
Het LSC waarbij het schoolbestuur wenst aan te sluiten is de zelfstandige instelling OGO – Leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen – BOOST – Deerlijk.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 07/06/2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC OGO – Leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen – BOOST – Deerlijk om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school/scholen te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk NO2W – Netwerk Openbare Ondersteuning West-Vlaanderen dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Gelet op de tussenkomst van raadslid J. Vandemaele en reactie van schepen B. De Keukeleire, dewelke kunnen beluisterd worden via het audio-verslag op de gemeentelijke website;
BESLIST
Artikel 1: het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met de gemeentelijke scholen gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum gemeentelijk en stedelijk onderwijs West-Vlaanderen – BOOST – Deerlijk
Artikel 2: de onderwijsadministratie ontvangt een kopie van deze beslissing en staat in voor verdere administratieve verwerking van deze beslissing.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de mobiliteitsconvenant tussen AWV en de gemeente Dentergem;
Gelet op de koepelmodule 37002/13/A van 17 december 2007 met module 13 A betreffende de aanleg of verbetering van fietspaden langs gewestwegen door een lokale overheid;
Gelet dat deze module de aanleg van nieuwe verbindende fietspaden omhelst langs de gewestweg N305 tussen kmp 0,00 en 3,398 te Dentergem;
Gelet dat deze in de gemeenteraad van 21 november 2007 goedgekeurd werd en op 17 december 2007 ondertekend werd door het Vlaamse Gewest;
Gelet dat de looptijd van 15 jaar, sinds 17/12/2007 verstreken is en dat een addendum opgesteld werd door Agentschap Wegen en Verkeer waarbij de looptijd aangepast wordt naar 21 jaar;
Gelet dat in dit addendum een verlenging is voorzien van 6 jaar en eindigt op 17/12/2028;
BESLIST
Artikel1: het addendum Koepelmodule 37002/13/A van 17 december 2007 met module 13 A betreffende de aanleg of verbetering van fietspaden langs gewestwegen door een lokale overheid waarbij de looptijd aangepast wordt naar 21 jaar in plaats van 15 jaar wat een verlenging betekent tot 17 december 2028, goed te keuren.
Artikel 2: de burgemeester en de algemeen directeur te machtigen om deze overeenkomsten te ondertekenen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: ruwbouw en afwerking' werd gegund aan ARCHI TACK, Oostrozebekestraat 149 te 8710 Ooigem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28) ;
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: ruwbouw en afwerking' een bestek met nr. 22-564 werd opgesteld door de ontwerper, ARCHI TACK, Oostrozebekestraat 149 te 8710 Ooigem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 647.363,98, excl. btw, of € 783.310,42, incl. 21% btw (€ 135.946,44 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Gelet op de tussenkomst van raadslid A. Van de Velde en reactie van schepen B. De Keukeleire, dewelke kunnen beluisterd worden via het audio-verslag op de gemeentelijke website;
BESLIST
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 22-564 en de raming voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: ruwbouw en afwerking', opgesteld door de ontwerper, ARCHI TACK, Oostrozebekestraat 149 te 8710 Ooigem. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 647.363,98, excl. btw, of € 783.310,42, incl. 21% btw (€ 135.946,44 btw medecontractant).
Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28).
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang HVAC en sanitair' werd gegund aan AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28);
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang HVAC en sanitair' een bestek met nr. H528C werd opgesteld door de ontwerper, AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 125.485,10, excl. btw, of € 151.836,97, incl. 21% btw (€ 26.351,87 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
BESLIST
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. H528C en de raming voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang HVAC en sanitair', opgesteld door de ontwerper, AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 125.485,10, excl. btw, of € 151.836,97, incl. 21% btw (€ 26.351,87 btw medecontractant).
Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28).
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: elektriciteit' werd gegund aan AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28);
Overwegende dat in het kader van de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: elektriciteit' een bestek met nr. H528E werd opgesteld door de ontwerper, AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 122.004,00, excl. btw, of € 147.624,84, incl. 21% btw (€ 25.620,84 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
BESLIST
Artikel 1: goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. H528E en de raming voor de opdracht 'Bouwen van een kinderopvang in Wakken: elektriciteit', opgesteld door de ontwerper, AIKO ARCHITECTEN EN INGENIEURS BV CVBA, Stationsplein 6 te 9990 Maldegem. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 122.004,00, excl. btw, of € 147.624,84, incl. 21% btw (€ 25.620,84 btw medecontractant).
Artikel 2: bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3: de aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4: de uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 0945-01/2291007/BESTUUR/CBS/0/IP-48 (ACT-28).
Voor de concrete vraagstelling, antwoorden of bespreking wordt verwezen naar het audioverslag op de gemeentelijke website. Hieronder volgt enkel een opsomming en desgevallend een beknopte samenvatting.
1. Raadslid J. Vandemaele kaart volgende punten aan :
* subsidiereglement voor straat-, buurt- of dorpsfeesten, reactie door schepen G. Simoens
* veiligheid van de fietsers op 2 specifieke kruispunten, reactie door schepen I. Lambrecht
2. Raadslid P. Béarelle informeert naar een stand van zaken omtrent het IBO, reactie door schepen B. De Keukeleire
3. Raadslid A. Van de Velde verwijst naar de begraafplaatsen, o.m. de sterreweides, de grote aanwezigheid van onkruid en het tekort aan gieters, reacties door schepen I. Lambrecht en burgemeester K. Degroote
4. Raadslid S. Bonné kaart de smalle weg naar het kerkhof aan en informeert naar een update over het klachtenreglement, reacties door schepen I. Lambrecht en de algemeen directeur.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad