DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 27 oktober 2021;
BESLIST
Enig artikel: het verslag van de zitting van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 wordt goedgekeurd.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op de uitnodiging van 23 september 2021 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gaselwest die op 21 december 2021 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 waarbij mevrouw Vicky De Rijcke, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de (buitengewone) algemene vergadering in de huidige legislatuur. Zij liet weten verontschuldigd te zijn waardoor mevrouw Charlotte Vandemoortele, gemeenteraadslid, zal optreden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze buitengewone algemene vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 21 december 2021:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 21 december 2021 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt, in geval van een fysieke of digitale vergadering, de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 21 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018,
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging WVI;
Gelet op de uitnodiging om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van WVI die op 15 december 2021 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 waarbij de heer Philippe Wyffels, raadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging WVI van 15 december 2021:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging WVI van 15 december 2021 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.;
Gelet op de uitnodiging van 13 oktober 2021 om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. die op 20 december 2021 plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 30 januari 2019 waarbij mevrouw Vicky De Rijcke, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur. Zij liet weten verontschuldigd te zijn waardoor de heer Gunther Simoens, schepen, zal optreden als plaatsvervangend vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld;
Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. van 20 december 2021:
Gelet op de toelichting door voorzitter T. Berteloot die opmerkt dat de bijdrage door de gemeente hoger zal zijn maar dat de prijs voor papier en karton omhoog gaat, hetgeen alsnog een financiële meevaller kan zijn;
Gelet dat de gemeenteraad terecht opmerkt dat bij de agenda en de voorbereiding ten onrechte sprake is van maandag 13 december i.pv. de correcte datum 20 december 2021;
Gelet dat deze datum gecorrigeerd werd;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van I.V.I.O. van 20 december 2021 goed.
Artikel 2: de gemeenteraad draagt de plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering op om zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan I.V.I.O..
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en de gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende het vaststellen van de algemene milieubelasting voor het aanslagjaar 2021;
Gelet op het ontwerp van reglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de zorg voor het milieu een belangrijke taak is van het gemeentebestuur;
Overwegende dat we middelen willen voorzien voor acties rond het milieu en subsidies willen toekennen aan inwoners die zich inzetten voor het milieu en daartoe bijdragen (we denken hierbij dan aan bijvoorbeeld aan een premie voor het installeren van een hemelwaterput);
Overwegende dat dit financiële kosten en personeelsinzet mee met zich meebrengt die door het heffen van deze belasting gedeeltelijk gecompenseerd kan worden;
Overwegende dat we deze belasting willen vaststellen voor meerdere aanslagjaren, teneinde de jaarlijks terugkerende administratieve last zo veel mogelijk te reduceren;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het reglement algemene milieubelasting voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement gaat in op 1 januari 2022 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;
Gelet op het wetboek van de inkomstenbelastingen;
Gelet op het decreet van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het decreet van 29 maart 2019 betreffende het individueel bezoldigd personenvervoer (Taxidecreet);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 18 juli 2003 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder en latere wijzigingen;
Gelet op het uitvoeringsbesluit van 8 november 2019 waarbij het Taxidecreet verder wordt uitgewerkt;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende het vaststellen van de belasting op taxidiensten en diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder voor het jaar 2021;
Gelet op de mail van 2 maart 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin gevraagd wordt om de beslissing aan te passen;
Gelet op het ontwerp van reglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de gemeente bevoegd is voor het afleveren van de vergunningen voor taxidiensten en voor de controle op de afgeleverde vergunningen;
Overwegende dat de houders van een vergunning voor de exploitatie van een taxidienst dienen onderworpen te worden aan een jaarlijkse belasting;
Overwegende dat de taxireglementering ingrijpend gewijzigd is met ingang van 1 januari 2020;
Overwegende dat de oude reglementering van toepassing blijft voor vergunningen die vóór 1 januari 2020 werden verleend overeenkomstig de overgangsregeling in artikel 43 van het oude taxidecreet;
Overwegende dat op deze vergunningen de oude belasting verschuldigd blijft en het oude belastingreglement dient hernomen te worden aangezien de laatst verleende vergunning nog loopt tot 25 oktober 2024;
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur volgende opmerkingen formuleerde met betrekking tot het reglement dat in de zitting van 16 december 2020 werd goedgekeurd:
Overwegende dat de opmerkingen van ABB in de huidige beslissing worden meegenomen;
Overwegende dat we deze belasting willen vaststellen voor meerdere aanslagjaren, teneinde de jaarlijks terugkerende administratieve last zo veel mogelijk te reduceren;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het reglement belasting individueel bezoldigd personenvervoer voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement gaat in op 1 januari 2022 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;
Gelet op het wetboek van de inkomstenbelastingen;
Gelet op het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en de gemeentebelastingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende het vaststellen van de algemene gemeentebelasting op bedrijven voor het aanslagjaar 2021;
Gelet op de mail van 27 januari 2021 van het Agentschap Binnenlands Bestuur waarin gevraagd wordt om de beslissing aangaande deze belasting aan te passen;
Gelet op het ontwerp van belastingreglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de ontvangsten en de uitgaven van de gemeente in evenwicht moeten gehouden worden en dat het hiertoe budgettair noodzakelijk is om te voorzien in het heffen van eigen gemeentelijke belastingen gericht op de lokale omstandigheden en ter ondersteuning van bepaalde beleidsaspecten;
Overwegende dat gemotiveerd kan worden dat bedrijven (zelfstandigen, vennootschappen, ...) gevestigd in onze gemeente op een evenwichtige manier bijdragen tot de financiering van het gemeentelijk beleid;
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur volgende opmerking formuleerde met betrekking tot het reglement dat in de zitting van 16 december 2020 werd goedgekeurd:
Artikel 10: Wanneer het bezwaar het herstel beoogt van een materiële vergissing, kan het bezwaar worden ingediend zolang de gouverneur de dienstjaarrekening van het jaar van de belasting niet heeft goedgekeurd moet worden geschrapt. Dit citaat dateert uit de tijd dat dergelijke oninbaar verklaringen en ontheffingen via een staat van oninbare vorderingen dienden goedgekeurd te worden door de bestendige deputatie van de provincie. Overeenkomstig artikel 376 WIB kan de belastingschuldige bij een materiële vergissing ontheffing aanvragen binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd. Deze worden nu geboekt volgens de geldende BBC-boekhoudregels. Het is dus aangewezen deze paragraaf te vervangen door te verwijzen naar artikel 376 WIB.
Overwegende dat de opmerking van ABB in de huidige beslissing wordt meegenomen;
Overwegende dat we deze belasting willen vaststellen voor meerdere aanslagjaren, teneinde de jaarlijks terugkerende administratieve last zo veel mogelijk te reduceren;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het reglement algemene gemeentebelasting op bedrijven voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed.
Artikel 2: dit reglement gaat in op 1 januari 2022 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 4: dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen over het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;
Gelet op het gecoördineerde wetboek op de inkomstenbelasting, in het bijzonder artikelen 464 tot en met 470/2;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 40 en 41 over de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 330 over het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 december 2020 houdende het vaststellen van de aanvullende gemeentebelasting op de personenbelasting;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat de aanvullende belasting op de personenbelasting één van de belangrijkste ontvangsten is voor gemeenten;
Overwegende dat de gemeenten niet zelf instaan voor de invordering van hun aanvullende belastingen maar zij gehouden zijn tot de data die wettelijk of decretaal bepaald zijn voor het vaststellen van hun reglementen en het overmaken van hun tarieven aan de overheid die de hoofdbelasting invordert;
Overwegende dat de aanvullende belasting op de personenbelasting wordt gevestigd als een percentage op de inkomstenbelastingen die geregeld, gevestigd en ingevorderd worden door de federale overheid;
Overwegende dat dit percentage door de gemeenteraad dient vastgesteld te worden;
Overwegende dat we deze belasting willen vaststellen voor meerdere aanslagjaren, teneinde de jaarlijks terugkerende administratieve last zo veel mogelijk te reduceren;
BESLIST
Artikel 1: voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt jaarlijks een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.
Artikel 2: de belasting wordt vastgesteld op 7,5% van het volgens artikel 466 van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.
Artikel 3: de vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting zullen door het toedoen van het bestuur der directe belastingen geschieden, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen.
Artikel 4: deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is. …’
Overwegende dat de gemeente Dentergem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prézoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest;
Overwegende dat na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel directeurs en algemeen directeurs de financiële verdeelsleutel herbevestigd werd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;
Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 17 oktober 2021 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2022;
Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2022 € 7.373.880,00 bedraagt, de totale investeringstoelage voor 2022 € 1.605.006,00 bedraagt en de totale gemeentelijk toelage (exploitatie en investering samen) € 8.978.886,00 bedraagt;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 17 oktober 2021 voor de begroting 2022 werd herbevestigd.
Artikel 2: de gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2022 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
gemeente | exploitatietoelage 2022 |
Ardooie | 268.255,00 |
Hooglede | 302.294,00 |
Ingelmunster | 220.019,00 |
Izegem | 779.628,00 |
Lichtervelde | 244.217,00 |
Meulebeke | 272.730,00 |
Moorslede | 294.529,00 |
Pittem | 211.597,00 |
Roeselare | 3.081.815,00 |
Ruiselede | 111.796,00 |
Staden | 301.506,00 |
Tielt | 542.089,00 |
Wingene | 378.187,00 |
Dentergem | 184.939,00 |
Oostrozebeke | 180.279,00 |
Totaal | 7.373.880,00 |
Artikel 3: de gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2022 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
gemeente | investeringstoelage 2022 |
Ardooie | 63.398,00 |
Hooglede | 68.534,00 |
Ingelmunster | 68.534,00 |
Izegem | 184.094,00 |
Lichtervelde | 52.965,00 |
Meulebeke | 70.781,00 |
Moorslede | 64.842,00 |
Pittem | 49.755,00 |
Roeselare | 549.713,00 |
Ruiselede | 33.224,00 |
Staden | 71.423,00 |
Tielt | 148.463,00 |
Wingene | 90.362,00 |
Dentergem | 45.101,00 |
Oostrozebeke | 43.817,00 |
Totaal | 1.605.006,00 |
Artikel 4: de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest (Kwadestraat 159 - 8800 Roeselare) en de provinciegouverneur ontvangen een kopie van deze beslissing.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 houdende het punt 'BBC 2020-2025 : vaststellen tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 -2025 - van de gemeente';
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 houdende het punt 'BBC 2020-2025: BBC 2020-2025 : goedkeuren tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 - 2025 - van het OCMW';
Gelet dat vastgesteld wordt dat de bundel houdende de tweede meerjarenplanaanpassing in bijlage aan deze beslissingen onvolledig was, in die zin dat een aantal wettelijke schema's hieraan ontbraken;
Overwegende dat alle cijfermatige gegevens wel in de beslissing en de overige bijlagen ter beschikking waren, doch niet in de voorgeschreven vorm;
Overwegende dat bijgevolg best overgegaan wordt tot intrekking van deze beslissing en vervolgens tot de hervaststelling;
Overwegende dat de raadsleden zich akkoord verklaren om dit agendapunt bij hoogdringendheid op te nemen in huidige zitting;
BESLIST
Enig artikel : Volgende beslissingen van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 worden ingetrokken :
- BBC 2020-2025 : vaststellen tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 -2025 - van de gemeente
- BBC 2020-2025: BBC 2020-2025 : goedkeuren tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 - 2025 - van het OCMW.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en alle latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 24 september 2021;
Gelet op de intrekking van de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 houdende het punt 'BBC 2020-2025 : vaststellen tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 -2025 - van de gemeente';
Gelet dat vastgesteld wordt dat de bundel houdende de tweede meerjarenplanaanpassing in bijlage aan deze beslissing onvolledig was, in die zin dat een aantal wettelijke schema's hieraan ontbraken;
Overwegende dat alle cijfermatige gegevens wel in de beslissing en de overige bijlagen ter beschikking waren, doch niet in de voorgeschreven vorm;
Overwegende dat bijgevolg in een voorgaand agendapunt werd overgegaan tot intrekking van deze beslissing ;
Overwegende dat de raadsleden zich akkoord verklaren om dit agendapunt bij hoogdringendheid op te nemen in huidige zitting en geen bezwaar formuleren omtrent de termijn waarop zij inzage hebben op het vervolledigd document in bijlage aangezien er geen sprake is van enige inhoudelijke aanpassing van de cijfers;
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing (2021) van de beleidsperiode 2020-2025 ter hervaststelling wordt voorgelegd;
Overwegende dat deze voornamelijk betrekking heeft op de aanpassing van de kredieten van 2021 zowel in exploitatie als in investeringen; dat, waar nu al geweten is dat er in 2022 aanpassingen in het exploitatiebudget nodig zijn, deze nu reeds werden ingevoerd maar deze echter minimaal zijn;
Overwegende dat de investeringskredieten voor alle komende jaren van de beleidsperiode werden bekeken en de noodzakelijke wijzigingen in ramingen en planningen werden doorgevoerd; dat dit betekent dat er veel doorschuivingen van investeringskredieten van 2021 naar 2022 zijn;
Overwegende dat er naar het einde van het jaar een derde meerjarenplanaanpassing komt waarin de exploitatiekredieten voor het volgend jaar (2022) definitief zullen worden vastgesteld;
Overwegende dat, als blijkt dat er ook nog aanpassingen in de investeringskredieten nodig zouden zijn, deze ook dan nog doorgevoerd zullen worden;
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing van de gemeente en het OCMW samen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel in evenwicht is:
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing voor de gemeente alleen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel in evenwicht is:
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW, omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan; dat dit tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan hebben;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen en dat de gemeenteraad daarna het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, kan goedkeuren, waardoor het aangepast meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Overwegende dat die besluitvorming het best als volgt kan verlopen:
Overwegende dat het ontwerp van aangepast meerjarenplan volgende documenten bevat:
- Wijzigingen van de strategische nota
- Aangepaste financiële nota
- Motivering van de wijzigingen
- Aanvullende documentatie
Gelet dat de raadsleden vragen om de opmerkingen die op 27 oktober 2021 gemaakt werden hierbij te hernemen;
Gelet dat, rekening houdend met de vragen welke wijzigingen precies doorgevoerd werden, ook hier een gedetailleerd overzicht van de wijzigingen zal bezorgd worden;
Gelet op het voorstel om in de toekomst een voorafgaande toelichting door de financieel directeur te laten doorgaan;
BESLIST
Artikel 1: het aangepast meerjarenplan 2 2020-2025 (deel gemeente), boekjaar 2021 en 2022, telkens bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2), wordt hervastgesteld.
Artikel 2: het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 1.454.421 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 2.215.645 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 3.670.066 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 3.670.066 euro.
Er zijn onbeschikbare gelden in het budgetjaar 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 1.631.497 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: 1.751.689 euro.
Artikel 3: de kredieten van de gemeente voor de boekjaren 2021 en 2022 (M3) worden hervastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
9.277.954 euro | 10.732.608 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
10.946.427 euro |
10.890.102 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
3.438.630 euro |
9.903.963 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
263.627 euro |
719.377 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
285.321 euro |
47.051 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
429.982 euro |
129.982 euro |
Artikel 4: het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 697.892 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 498.133 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.196.025 euro.
Er zijn geconsolideerd onbeschikbare gelden in 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 1.196.025 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 874.968 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 920.739 euro.
Artikel 5: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en alle latere wijzigingen;
Gelet op het gunstig advies van het managementteam van 24 september 2021;
Gelet op de intrekking van de beslissing van de gemeenteraad van 27 oktober 2021 houdende het punt 'BBC 2020-2025 : goedkeuren tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 -2025 - van het OCMW';
Gelet op de beslissing van de OCMW-raad van heden houdende het punt 'BBC 2020 - 2025 : intrekking beslissing van de OCMW-Raad van 27.10.2021 en hervaststellen tweede meerjarenplanaanpassing (2021) - beleidsperiode 2020 - 2025 - van het OCMW';
Gelet dat vastgesteld wordt dat de bundel houdende de tweede meerjarenplanaanpassing in bijlage aan deze beslissing van 27 oktober 2021 onvolledig was, in die zin dat een aantal wettelijke schema's hieraan ontbraken;
Overwegende dat alle cijfermatige gegevens wel in de beslissing en de overige bijlagen ter beschikking waren, doch niet in de voorgeschreven vorm;
Overwegende dat bijgevolg in een voorgaand agendapunt werd overgegaan tot intrekking van deze beslissing ;
Overwegende dat de raadsleden zich akkoord verklaren om dit agendapunt bij hoogdringendheid op te nemen in huidige zitting en geen bezwaar formuleren omtrent de termijn waarop zij inzage hebben op het vervolledigd document in bijlage aangezien er geen sprake is van enige inhoudelijke aanpassing van de cijfers;
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing (2021) van de beleidsperiode 2020-2025 voor gemeente en OCMW samen ter hervaststelling worden voorgelegd;
Overwegende dat deze voornamelijk betrekking heeft op de aanpassing van de kredieten van 2021 zowel in exploitatie als in investeringen; dat, waar nu al geweten is dat er in 2022 aanpassingen in het exploitatiebudget nodig zijn, deze nu reeds werden ingevoerd; dat deze echter minimaal zijn;
Overwegende dat de investeringskredieten voor alle komende jaren van de beleidsperiode werden bekeken en de noodzakelijke wijzigingen in ramingen en planningen werden doorgevoerd; dat dit betekent dat er veel doorschuivingen van investeringskredieten van 2021 naar 2022 zijn;
Overwegende dat er in het OCMW echter geen wijzigingen in de investeringsuitgaven zijn; dat er in de investeringsontvangsten een negatieve ontvangst (-8.950 euro) wordt ingeschreven voor de aanwending van de LOI-reserve voor het verwachte verlies in 2021 in het LOI;
Overwegende dat er naar het einde van het jaar een derde meerjarenplanaanpassing komt waarin de exploitatiekredieten voor het volgend jaar (2022) definitief zullen worden vastgesteld;
Overwegende dat, als blijkt dat er ook nog aanpassingen in de investeringskredieten nodig zouden zijn, deze ook dan nog doorgevoerd zullen worden;
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing voor gemeente en OCMW samen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel in evenwicht is:
Overwegende dat de tweede meerjarenplanaanpassing voor het OCMW alleen t.e.m. het laatste jaar van de beleidsperiode (2025) financieel niet in evenwicht is:
Overwegende dat dit geen beletsel vormt voor de vaststelling ervan omdat de gemeente het verlies van het OCMW dient te dekken;
Overwegende dat in het aangepast meerjarenplan een duidelijk onderscheid blijft bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW, omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan; dat dit tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen;
Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd aangepast meerjarenplan hebben maar wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan hebben;
Overwegende dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn eerst het eigen deel van het aangepast meerjarenplan moet vaststellen en dat de gemeenteraad daarna het deel van het aangepast meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, kan goedkeuren, waardoor het aangepast meerjarenplan definitief is vastgesteld;
Overwegende dat de goedkeuring van de gemeenteraad nodig is omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt;
Overwegende dat die besluitvorming het best als volgt kan verlopen:
Overwegende dat het ontwerp van aangepast meerjarenplan volgende documenten bevat:
- Wijzigingen van de strategische nota
- Aangepaste financiële nota
- Aangepaste toelichting
- Motivering van de wijzigingen
- Aanvullende documentatie
Gelet dat de raadsleden vragen om de opmerkingen die op 27 oktober 2021 gemaakt werden hierbij te hernemen zodat ook hier de concrete verschilpunten zullen opgelijst worden en naderhand zullen bezorgd worden;
BESLIST
Artikel 1: de tweede meerjarenplanaanpassing (2021), beleidsperiode 2020-2025 (deel OCMW),boekjaar 2021 en 2022, telkens bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt hergoedgekeurd.
Artikel 2: het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -756.529 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -1.717.512 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: -2.474.041 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt: -2.474.041 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -756.529 euro en de gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt in 2025: -740.212 euro
Artikel 3: de kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden hergoedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2021 |
Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
2.063.567 euro |
2.089.620 euro |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
1.474.240 euro |
1.438.701 euro |
Totaal investeringsuitgaven |
0 euro |
0 euro |
Totaal investeringsontvangsten |
-8.950 euro |
0 euro |
Totaal financieringsuitgaven |
16.317 euro |
16.317 euro |
Totaal financieringsontvangsten |
0 euro |
0 euro |
Artikel 4: het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 697.892 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 498.133 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.196.025 euro.
Er zijn geconsolideerd onbeschikbare gelden in 2020 en 2021, nl. 1.372.002 euro.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 1.196.025 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 874.968 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 920.739 euro.
Artikel 5: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en zal aan de toezichthoudende overheid worden overgemaakt.
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Koninklijk besluit tot wijziging van artikel 19 quinquies van het koninklijk besluit van 28 november 1969 tot uitvoering van de wet van 27 juni 1969 tot herziening van de besluitwet van 28 december 1944 betreffende de maatschappelijke zekerheid der arbeiders;
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering dd. 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden en haar personeel, en latere wijzigingen;
Gelet op de vastgestelde rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, en latere wijzigingen;
Gelet op het advies van het MAT van 9 november 2021;
Gelet op het protocol van akkoord van het BOC van 9 november 2021;
Gelet op de inspanningen die het personeel van gemeente en OCMW geleverd hebben sinds de start van de covid-crisis en ook nog steeds leveren;
Gelet dat deze inspanningen héél divers zijn : verplicht telewerk, telewerk niet mogelijk, werk op andere werkvloeren of andere arbeidsomstandigheden die mogelijks extra risico's inhouden..... ;
Gelet dat geen forfaitaire vergoeding voor telewerk wordt toegekend;
Gelet dat ook geen vergoeding toegekend werd voor de gewijzigde arbeidsomstandigheden;
Gelet dat het bestuur geen onderscheid wil maken of verscherpen tussen zij die kunnen of moeten telewerken enerzijds en zij die dat niet kunnen of mogen anderzijds, noch tussen medewerkers met een publieksfuncties en medewerkers zonder publieksfunctie;
Gelet dat vastgesteld wordt dat iedereen zijn of haar bijdrage levert;
Gelet dat het bestuur haar respect en appreciatie wil tonen voor al deze inspanningen n.a.v. de coronapandemie;
Overwegende dat vanaf 1 augustus 2021 de mogelijkheid bestaat om over te gaan tot toekenning van een éénmalige coronapremie;
Overwegende dat de toekenning van de coronapremie wordt ingekanteld in het vroegere systeem van consumptiecheques;
Overwegende dat werkgevers uit de openbare sector voor hun ambtenaren (zowel voor contractuele als statutaire ambtenaren), onder dezelfde voorwaarden als werkgevers die vallen onder de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en paritaire comités, in gelijkaardige toekenningsomstandigheden kunnen gebruik maken van coronapremiecheques vrij van socialezekerheidsbijdragen;
Overwegende dat de premie kan toegekend worden in electronische vorm met een maximaal bedrag van 500€, cumuleerbaar met andere voordelen zoals de lunch pass en eco pass, en dit uiterlijk tot 31 december 2021;
Overwegende dat hiervoor gebruik kan gemaakt worden van de Sodexo Card, die reeds in het bezit is van alle personeelsleden die maaltijdcheques genieten;
Overwegende het voorstel om een coronapremie te voorzien in de vorm van consumptiecheques voor alle personeelsleden in actieve dienst in december '21 als dank voor hun inzet in het verleden en de toekomst;
Overwegende dat als basis voor de berekening gebruik gemaakt kan worden van de toekenning van de maaltijdcheques in de periode van 1 april 2020 t.e.m. 31 oktober 2021, waarbij elke maaltijdcheque 1€ coronapremie vertegenwoordigt, en dit met een maximum van een coronapremie van 300€ per personeelslid;
Overwegende dat deze coronapremie éénmalig wordt toegekend in december 2021;
Overwegende dat deze toekenning geen onderscheid maakt tussen kenniswerkers of uitvoerende medewerkers, tussen statutaire of contractanten, tussen niveaus of graden;
Overwegende de gunstige onderhandelingen met de vakbonden;
Overwegende dat de kostprijs geraamd wordt op 16.861€, te vermeerderen met een bijzondere werkgeversbijdrage van 16,5% (vrijstelling socialezekerheidsbijdragen);
Overwegende dat dit kan gefinancierd worden met overschotten binnen het personeelsbudget;
Overwegende het gunstig advies van de financieel directeur en het visum met nr. 2021/046 dd. 15 november 2021;
BESLIST
Enig artikel: er wordt aan de personeelsleden in actieve dienst in december 2021 een éénmalige coronapremie toegekend onder de vorm van consumptiecheques (via de bestaande overeenkomst met SODEXO PASS Belgium nv) waarbij de individuele berekening gebeurt op basis van de toegekende maaltijdcheques gedurende de periode van 1 april 2020 t.e.m. 31 oktober 2021, doch met een maximum van 300 euro, waarbij 1 in die periode toegekende maaltijdcheque 1€ coronapremie vertegenwoordigt.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, zoals tot op heden gewijzigd;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het KB van 29 juni 2008 tot wijziging van het KB van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentenpolitiezone;
Gelet op het besluit van de politieraad van 21 december 2020 houdende de goedkeuring van de politiebegroting dienstjaar 2021;
Gelet op het besluit van de gouverneur van 10 februari 2021 in het kader van het specifiek bijzonder toezicht houdende de goedkeuring van de begroting voor het dienstjaar 2021 zoals vastgesteld door de politieraad;
Gelet op het voorstel van begrotingswijzingen nummer 1 voor het dienstjaar 2021, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de begrotingswijzigingen nummer 1 voor het dienstjaar 2021 enkel interne verschuivingen van kredieten met zich meebrengen;
Overwegende dat de begrotingswijzigingen geen invloed hebben op de dotatie aan de politiezone MIDOW;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage voor dienstjaar 2021 is vastgesteld op 602.962,00 €;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van de begrotingswijzigingen nummer 1 van de politiezone MIDOW.
Artikel 2: de politiezone MIDOW en de hogere overheid ontvangen een kopie van deze beslissing.
Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het KB van 29 juni 2008 tot wijziging van het KB van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone;
Gelet op het ontwerp van politiebegroting voor het dienstjaar 2022, opgenomen als bijlage bij deze beslissing;
Overwegende dat de omzendbrief betreffende de onderrichtingen voor het opstellen van de politiebegroting voor 2022 ten behoeve van de politiezones nog niet verschenen is;
Overwegende dat de gemeentelijke toelage volgens de gehanteerde verdeelsleutel is vastgesteld op 15,50 %;
Overwegende dat de begroting voor het dienstjaar 2022 als volgt wordt voorgesteld:
|
Ontvangsten |
Uitgaven |
Saldo |
Gewone dienst Eigen dienstjaar Vorige dienstjaren Overboekingen Resultaat van de begrotingsberekening |
7.506.387,00 € 0,00 € 215.026,00 € |
7.721.413,00 € 0,00 € 0,00 € |
-215.026,00 € 0,00 € 215.026,00 € 0,00 € |
Algemeen resultaat begrotingsrekening 2021 |
-229.677,60 € |
||
Geraamd begrotingsresultaat 2021 |
0,00 € |
|
Ontvangsten |
Uitgaven |
Saldo |
Buitengewone dienst Eigen dienstjaar Vorige dienstjaren Overboekingen Resultaat van de begrotingsberekening |
250.000,00 € 0,00 € 0,00 € |
250.000,00 € 0,00 € 0,00 € |
0,00 € 0,00 € 0,00 € 0,00 € |
Algemeen resultaat begrotingsrekening 2020 |
65.000,56 € |
||
Geraamd begrotingsresultaat 2021 |
0,00 € |
Overwegende dat wordt voorgesteld om de dotatie voor de gemeente Dentergem vast te stellen op 624.066,00 €, wat een stijging betekent van 21.104,00 € (ofwel 3,38%) ten opzichte van 2021;
Overwegende dat de gemeentelijke dotatie binnen de grenzen van de eerder gemaakte afspraken blijft (het stijgingspercentage mag niet hoger zijn dan de evolutie van het Vlaams Gemeentefonds);
Overwegende dat vanaf dienstjaar 2022, en voorlopig tot en met dienstjaar 2025, een jaarlijkse investeringstoelage wordt toegekend aan de politiezone van 38.746,00 € met als doel de infrastructuur van de politiezone te behoeden voor veroudering;
Gelet op de extra toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote;
BESLIST
Artikel 1: de dotatie van de gemeente Dentergem aan de politiezone MIDOW wordt voor het dienstjaar 2022 vastgesteld als volgt :
- exploitatietoelage : 624.066,00 €
- investeringstoelage : 38.746,00 €.
Artikel 2: de politiezone MIDOW en de hogere overheid ontvangen een kopie van deze beslissing.
1. Raadslid J. Vandemaele informeert naar de s.v.z. inzake corona en de invloed op de zaalverhuur en activiteiten. Zij informeert of er lokaal bijkomende maatregelen genomen worden.
Burgemeester K. Degroote licht de s.v.z. toe.
Wat betreft de zaalverhuur wordt vastgesteld dat heel wat organisaties zelf de handdoek in de ring gooien.
Schepen B. De Keukeleire voegt hieraan toe dat wekelijks de organisaties actief gecontacteerd worden en er overleg gepleegd wordt m.b.t. hun organisatie (aantal personen, welk soort activiteit). Hierbij worden dan afspraken gemaakt om de organisatie veilig in goede banen te leiden.
Raadslid S. Bonné stelt dat de testcapaciteit in Tielt veel te klein blijkt en dat de de cijfers waarschijnlijk een onderschatting zijn.
2. Raadslid J. Vandemaele informeert of er reeds communicatie gebeurde met de eigenaar van het bedrijf of het kruispunt van de Statiestraat met de nieuwe verbindingsweg.
Schepen I. Lambrecht stelt dat het gunstig advies bevestigd werd in het PVC en hij zal de eigenaar bezoeken zodra de plannen aangepast zijn.
Burgemeester K. Degroote voegt hieraan toe dat tijdens het PVC de bezorgdheid omtrent de toegankelijkheid van het bedrijf werd overgebracht.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Tonny Berteloot
Voorzitter gemeenteraad