DE GEMEENTERAAD
Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de vergadering, de dagorde van deze zitting heeft ontvangen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.
GAAT OVER TOT DE DAGORDE
De voorzitter opent de zitting op 21/05/2025 om 19:57.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 april 2025;
In toepassing van artikel 32 van het decreet over het lokaal bestuur wordt een zittingsverslag gemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.
BESLIST
Enig artikel: de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 16 april 2025 worden goedgekeurd.
Gelet op het decreet betreffende het publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn;
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende de sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, en in het bijzonder artikel 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de statuten van de Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn;
Gelet op het feit dat de gemeente aandeelhouder is van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 april 2025 waarbij de heer Ivès Lambrecht werd aangeduid als volmachthouder van de gemeente Dentergem om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn en de heer Stijn Mannens als plaatsvervangend volmachthouder met dezelfde opdracht;
Gelet op het schrijven van De Lijn van 2 mei 2025 met uitnodiging tot de gewone algemene vergadering van 27 mei 2025, om 14.00 u, met verwijzing naar alle bijhorende stukken.
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten;
Gelet op de bespreking ter zitting;
Overwegende de agenda van de 34e gewone algemene vergadering van aandeelhouders van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 27 mei 2025:
Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
Goedkeuring jaarrekening 2024
Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van
commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
Varia - rondvraag
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat zowel de heer Ivès Lambrecht, als de heer Stijn Mannens (plaatsvervanger), lieten weten niet aanwezig te kunnen zijn op de gewone algemene vergadering van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn op 27 mei 2025;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de Vlaamse Vervoermaatschappij De Lijn van 27 mei 2025, zijnde
Mededeling van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
a. beleidsverslag
b. commentaar bij de jaarrekening
c. mededeling van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
d. kennisgeving van de geconsolideerde jaarrekening
Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het verslag van het college van commissarissen-revisoren
Goedkeuring jaarrekening 2024
Kwijting van de uitoefening van het mandaat aan de raad van bestuur en het college van
commissarissen-revisoren voor het boekjaar 2024
Aanduiding commissaris-bedrijfsrevisor 2025-2027 - raamovereenkomst voor drie jaar, éénmaal verlengbaar met drie jaar
Varia - rondvraag
Artikel 2: het lokaal bestuur Dentergem zal zich verontschuldigen voor de algemene vergadering van 27 mei 2025.
Artikel 3: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan De Lijn.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018,
Gelet op het feit dat de gemeente aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging WVI;
Gelet op de uitnodiging om deel te nemen aan de algemene vergadering van WVI die op 11 juni 2025 - 18.30 u plaatsheeft;
Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Celine Baeckelandt, raadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering in de huidige legislatuur;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Celine Baeckelandt als vertegenwoordiger aangeduid worden op de (buitengewone) algemene vergaderingen van de WVI en dhr. Gunther Simoens als plaatsvervangend vertegenwoordiger;
Overwegende de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging WVI van 11 juni 2024 - 18.30 u:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering met bijhorende stukken van de opdrachthoudende vereniging WVI van 11 juni 2025 - 18.30 u goed.
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van deze beslissing.
Artikel 3: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op de wet van 21 december 1994 houdende de sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, en in het bijzonder artikel 41;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente vennoot is van de cvba Zefier;
Gelet op de statuten van de cvba Zefier, in het bijzonder de artikelen 25, 26 en 27;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2025 waarbij mevrouw Charlotte Vandemoortele werd aangeduid als volmachthouder van de gemeente Dentergem om deel te nemen aan de buitengewone, bijzondere en gewone algemene vergaderingen van de cvba Zefier en mevrouw Rita Delmotte als plaatsvervangend volmachthouder met dezelfde opdracht;
Gelet op het schrijven van de cvba Zefier, via e-mail, van 4 april 2025 met uitnodiging tot de gewone algemene vergadering van 12 juni 2025, om 14.00 u, met verwijzing naar alle bijhorende stukken.
Gelet op de ter beschikking gestelde documenten
Gelet op de bespreking ter zitting;
Overwegende de agenda van de algemene vergadering van de cvba Zefier van 12 juni 2025:
Overwegende dat er geen bezwaren voorhanden zijn om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren;
Overwegende dat zowel mevrouw Charlotte Vandemoortele, als mevrouw Rita Delmotte (plaatsvervanger), zich dienen te verontschuldigen voor het bijwonen van de algemene vergadering van de cvba Zefier op 12 juni 2025;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 12 juni 2025, zijnde
Artikel 2: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan cvba Zefier.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de statuten van Fluvius West;
Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaatsheeft in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking werd gesteld en dat deze werden toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2025 waarbij mevrouw Rita Delmotte werd aangesteld als vertegenwoordiger en mevrouw Charlotte Vandemoortele als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de (buitengewone) algemene vergadering in de huidige legislatuur;
Overwegende de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 26 juni 2025:
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 26 juni 2025 met als bovengenoemde agendapunten goed.
Artikel 2: de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de statuten van OFP Prolocus;
Gelet op de beslissing van de gemeente van 20 april 2022 betreffende de toetreding tot OFP Prolocus.
Gelet dat het gemeentebestuur een effectieve en plaatsvervangend vertegenwoordiger moet aan duiden voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van OFP Prolocus;
Gelet dat de volgende kandidaten worden voorgesteld:
Met 10 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 9 stemmen onthouden en 0 niet gestemd.
BESLIST
Artikel 1: als politiek vertegenwoordigers voor de OFP Prolocus worden de heer Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD, aangeduid als effectief vertegenwoordiger en de heer Ivès Lambrecht, schepen, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van gemeente Dentergem om deel te nemen aan de (buitengewone) algemene vergadering van OFP Prolocus voor de periode van heden tot einde van de gemeentelijke legislatuur.
Artikel 2: indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Artikel 3: OFP Prolocus ontvangt een kopie van deze beslissing.
Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door het decreet van 29 november 2002;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 januari 2025 waarbij de omgevingsaanvraag OMW_2024093060 ingediend door LINTOO PROJECTS BV goedgekeurd werd onder voorwaarden;
Gelet dat het een aanvraag betreft voor het verkavelen van een grond in 9 loten voor woningbouw met wegenis tussen Markegemstraat en Kapellestraat;
Gelet dat de nieuw aan te leggen weg, die toegang verleent tot de verkaveling, een naam dient te krijgen;
Overwegende dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam bij voorkeur geput wordt uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde;
Overwegende dat er advies ingewonnen werd bij de heemkundige kring 'Het Bourgonisch Erfgoed' van Wakken met betrekking tot een straatnaam voor de nieuwe weg in de hierboven beschreven verkaveling tussen Markegemstraat en Kapellestraat;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 april 2025 kennis heeft genomen van het advies van de cultuurraad;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om volgende straatnaam te weerhouden: Schouwburglaan;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote en vraagstelling door raadslid A. Van de velde met antwoord door burgemeester K. Degroote;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad stelt de straatnaam 'Schouwburglaan' voorlopig vast voor de nieuwe verkaveling tussen Markegemstraat en Kapellestraat te Wakken.
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, onder meer de organisatie van een openbaar onderzoek;
Gelet op het decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen van 28 januari 1977, gewijzigd door de het decreet van 29 novemer 2002;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet dat het college van burgemeester en schepenen op 29 mei 2024 kennis heeft gegenomen van het voorwaardelijk gunstig advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar over de omgevingsvergunning OMV_2023071184 ingediend door de heer Alfons Levrau, ARS METIENDI BVBA, DEVALEC BVBA, de heer Didier Vanden Weghe en Vankeirsbilck NV;
Gelet dat het een aanvraag betreft tot het verkavelen van gronden in 25 loten voor woningbouw met aanleg van nieuwe wegenis;
Gelet dat de nieuw aan te leggen weg, die toegang verleent tot de verkaveling, een naam dient te krijgen;
Overwegende dat bij het vaststellen van de naam van openbare wegen en pleinen of het wijzigen van deze naam bij voorkeur geput wordt uit gegevens van de plaatselijke geschiedenis, het kunst- en cultuurleven, de toponymie en de volkskunde;
Overwegende dat er advies ingewonnen werd bij de heemkundige kring 'Het Bourgondisch Erfgoed' van Wakken met betrekking tot een straatnaam voor de nieuwe weg in de hierboven beschreven verkaveling gelegen op het terrein Molenstraat 38C, Oeselgemstraat 13 en 17;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen in zitting van 11 april 2025 kennis heeft genomen van het advies van de cultuurraad;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen voorstelt om volgende straatnaam te weerhouden: Mathilde Vanschoebekestraat;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad stelt de straatnaam 'Mathilde Vanschoebekestraat' voorlopig vast voor de nieuwe verkaveling op het terrein gelegen Molenstraat 38C, Oeselgemstraat 13 en 17 te Wakken.
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing, onder meer de organisatie van een openbaar onderzoek;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de vernieuwing van de gemeenteraad ook automatisch de vernieuwing van het gemeentelijke jeugdraad met zich meebrengt;
Gelet op de goedkeuring van de ledenlijst door de stemgerechtigde leden;
Gelet op de geheime stemming via invulformulier;
Gelet op de vastlegging van de bestuursfuncties door de stemgerechtigde leden;
Gelet op de ledenlijst Jeugdraad, zoals in bijlage gevoegd aan huidige beslissing;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de Jeugdraad.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 18 december 2019 houdende de goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Dentergem, Ingelmunster en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 24 april 2025 waarin, volgens artikel 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2024 vastgesteld werd;
Overwegende dat de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Gelet op de vraag van raadslid J. Vandemaele en het antwoord door schepen B. De Keukeleire;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging Stedelijke Kunstacademie Tielt goed.
Artikel 2: de Stedelijke Kunstacademie Tielt ontvangt een kopie van deze beslissing.
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen,
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 oktober 2024 betreffende de goedkeuring van de ontwerpaktes voor de ruil en aankoop van verschillende stroken grond gelegen bij de Bunderswijk om de sportaccommodatie van KZ Dentergem uit te breiden, meer specifiek betreft het hier de aankoop van lot 4 op het PV van opmeting (Ars Metiendi BVBA - 17.02.2023), een perceel van 9a 45ca aan de heer Marc Allegaert - Delafontaine tegen de prijs van 15 200 euro;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid ons op 14 april 2025 de authentieke notariële akte bezorgde met betrekking tot bovenvermelde aankoop;
Overwegende dat deze akte ter kennisname wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de authentieke notariële akte, verleden op 13 februari 2025, betreffende de aankoop van een perceel met oppervlakte van 9a 45ca, grond, gelegen nabij 'De Zes Bunders', te nemen uit een perceel, gekadastreerd, volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwland, eerste afdeling, sectie C, nummer 286B met een totale oppervlakte van 1ha 69a 88ca, met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 37002 C996D aan de heer Marc Allegaert - Delafontaine tegen de prijs van 15 200 euro.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Burgerlijk Wetboek, in het bijzonder de artikelen 1582 tot en met 1701;
Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
Gelet op de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 1 maart 2024 betreffende de intentie tot aankoop van een deel van het perceel grond gelegen tussen de Kapellestraat en de Markegemstraat te Wakken, kadastraal gekend als Dentergem, vierde afdeling Wakken, Markegemstraat 34 en Kapellestraat 49+, kadastraal gekend, sectie B, nummers 287V P0000 en 324D2 P0000, 336A P0000, voor de inrichting van een parking voor openbaar nut;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 maart 2024 waarin de aankoop- en verkoopbelofte wordt goedgekeurd betreffende de aankoop van een deel van het perceel grond gelegen tussen de Kapellestraat en de Markegemstraat te Wakken, kadastraal gekend als Dentergem, vierde afdeling Wakken, Markegemstraat 34 en Kapellestraat 49+, kadastraal gekend, sectie B, nummers 287V P0000 en 324D2 P0000, 336A P0000, tegen de prijs van 100 euro per vierkante meter;
Gelet op het meetplan van landmeter-expert Alex Coussens van 18 maart 2025, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het ontwerp van notariële akte, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;
Gelet op het visum van de financieel directeur met nummer 2025/029 van 14 mei 2025;
Overwegende dat de voorliggende aankoop lot C betreft op het meetplan, met een totale oppervlakte van 694 m², voor de realisatie van een openbare parking;
Overwegende dat de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid de prijs voor dit goed heeft geschat op 100 euro per vierkante meter;
Overwegende dat het goed aldus dient aangekocht te worden tegen de prijs van 69 400 euro;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad keurt het ontwerp van notariële akte (versie definitief) goed betreffende de aankoop van een deel van het perceel grond gelegen tussen de Kapellestraat en de Markegemstraat te Wakken, kadastraal gekend als Dentergem, vierde afdeling Wakken, Markegemstraat 34 en Kapellestraat 49+, kadastraal gekend, sectie B, deel van nummers 287V P0000, 336A P0000 en 324D2 P0000, met een oppervlakte van 694 m² van de heer Carlos Deconinck - Kapellestraat 16 te 8720 Dentergem, tegen de prijs van 69.400 euro.
Artikel 2: het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt aangewend voor openbaar nut, meer bepaald voor de inrichting van een parking voor openbaar nut.
Artikel 3: de heer Koenraad Degroote, burgemeester en mevrouw Sofie De Clerck, algemeen directeur worden gemachtigd om bij het verlijden van de authentieke akte de gemeente te vertegenwoordigen voor de ondertekening van deze akte.
Artikel 4: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen en uit te voeren.
Gelet op het decreet betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004;
Gelet op het decreet over het onroerend erfgoed van 12 juli 2013, laatst aangepast op 10 november 2022;
Gelet op het decreet over de toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria van 12 juli 2013, laatst aangepast op 10 november 2022;
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;
Gelet dat het eredienstendecreet bepaalt dat elke gemeente vanaf 1 januari 2025 over een actueel kerkenbeleidsplan moet beschikken;
Gelet op het schrijven van minister Hilde Crevits betreffende het indienen van het goedgekeurd kerkenbeleidsplan van 22 april 2025, toegevoegd als bijlage;
Gelet op de goedkeuring van het ontwerp van kerkenbeleidsplan Dentergem door het Bisdom Brugge op xx xx xxxx;
Overwegende dat het ontwerp van kerkenbeleidsplan Dentergem door de gemeenteraad moet worden goedgekeurd alvorens het bij het bevoegde agentschap kan worden ingediend;
Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote om dit punt pas tijdens volgende GR te behandelen wegens onvolledigheid;
BESLIST
Enig artikel: Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende zitting van de gemeenteraad.
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), namelijk de artikelen 2.1.1 t.e.m. 2.1.4 en 2.1.8 t.e.m. 2.1.10;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning;
Gelet op het besluit van de provincieraad van 29 november 2001 houdende de definitieve vaststelling van het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan West-Vlaanderen (PRS-WV) en het ministerieel besluit houdende de goedkeuring van het PRS-WV van 6 maart 2002;
Gelet op het ministerieel besluit houdende de goedkeuring van het addendum op het ruimtelijk structuurplan voor de provincie West-Vlaanderen (PRS-WV) van 11 februari 2014;
Gelet op het ministerieel besluit houdende de goedkeuring van de tweede partiële herziening van het ruimtelijk structuurplan voor de provincie West-Vlaanderen (PRS-WV) van 20 januari 2020;
Gelet op het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en latere wijzigingen;
Gelet op de besluiten van de Vlaamse regering van 12 oktober 2007 betreffende de milieueffectrapportage over plannen en programma’s en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de provincieraad van West-Vlaanderen van 20 juni 2024 houdende de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen met inbegrip van het ontwerp plan-MER;
Gelet op de adviesvraag waarbij de gemeenteraad tot en met 25 mei 2025 de mogelijkheid heeft om advies te geven over het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER;
Gelet op het openbaar onderzoek van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025 en de verlenging van het openbaar onderzoek over het milieueffectenrapport t.e.m. 30/07/2025.
De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in de zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad heeft tot en met 25 mei 2025 de mogelijkheid om advies te geven over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER.
Het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is opgebouwd uit drie delen.
Deel II: de strategische visie is opgebouwd rond 4 ruimtelijke principes voor het ruimtelijk beleid. De visie vertrekt vanuit 2 ruimtelijke principes met een focus op het fysisch systeem en het cultuurlandschap, de 2 basiselementen van onze West-Vlaamse ruimtelijke context:
De volgende 2 ruimtelijke principes focussen op het toekomstige ruimtegebruik:
Deel III: bestaat uit zes beleidskaders. De beleidskaders geven weer hoe de provincie op korte termijn uitvoering willen geven aan de vier ruimtelijke principes van de strategische visie en hoe de provincie de gestelde ambities voor 2050 – uit de strategische visie - wilt waarmaken. Elk beleidskader bevat een aantal beleidslijnen en een actielijst.
Er zijn zes beleidskaders:
Alle documenten kunnen hier geraadpleegd worden:
1) Advies ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen:
Beleidskader 'Levendige en verbonden dorps- en stadskernen'
Dentergem bestaat uit 4 deelkernen: Dentergem, Markegem, Wakken en Oeselgem.
In het ontwerp wordt Dentergem opgenomen in het functioneel geheel Tielt, maar wordt beperkt tot de kernen Dentergem, Markegem en Wakken. Zij krijgen elk de positie 1:
Dentergem, Wakken en Markegem hebben een positie 1 en een stedelijkheidsgraad 2. Markegem heeft een stedelijkheidsgraad 1.
De inwoners van deze kernen zijn voor de meeste (basis-)voorzieningen en tewerkstelling aangewezen op omliggende dorps- en stadskernen met een groter aantal inwoners en een sterker voorzieningenapparaat.
Dentergem, Markegem en Wakken richten zich ook op Deinze en Zulte in Oost-Vlaanderen.
De deelkern Oeselgem is opgenomen in het functioneel geheel Waregem. Met positie 1:
Markegem, Oeselgem en Wakken nemen een positie 1 in. Dit betekent dat voor de meeste activiteiten zoals werken, naar school gaan en winkelen, de inwoners zich moeten beroepen op de voorzieningen van andere kernen. In eerste instantie richten ze zich op een kern met een positie 2, maar voor regionale voorzieningen zullen zij zich richten op de centrale stadskern in het geheel: Waregem, of op een kern met positie 2 of 3 uit een aanpalend functioneel geheel.
De deelkern Oeselgem wordt beter ook bij de functionele zone Tielt genomen. Er dient ook te worden opgemerkt dat de kernen Markegem en Wakken ook nog in het functioneel geheel Waregem worden opgenomen, terwijl deze ook al in zone Tielt ondergebracht zijn. De dynamiek van Oeselgem, o.a. de nieuwe ontwikkeling van de kmo-zone in de Brugstraat (RUP Oeselgem), is sowieso ook gericht op de andere kernen binnen Dentergem. Deze kmo-zone is nog maar zeer recent gerealiseerd in een eerste fase. Andere fases volgen. Het is dan ook aangewezen om de kern Oeselgem te koppelen aan de andere kernen binnen Dentergem.
Beleidslijn woonlinten en woonclusters buiten de kernen is beknopt en vaag. Het stelt dat deze woonlinten en -clusters niet de locaties in West-Vlaanderen zijn waar moet ingezet worden op de verhoging van het ruimtelijk rendement zoals verdichting van wonen, uitbreiding van detailhandelszaken of horeca (zoals bv. bijkomende verkoopoppervlakte of verbruiksruimte). Het zijn ook niet de locaties waar een uitbreiding van de bestaande bestemming is toegelaten. Dit is te vaag voor de burgers en ondernemers om de rechtsgevolgen hiervan in te schatten. Zal vb. een onbebouwd perceel in woongebied net buiten de kern nog kunnen bebouwd worden?
Beleidskader 'Transformatie van gebouwenclusters en omgeving in de open ruimte'
De twee beleidslijnen zijn beknopt en vaag omschreven. Hoe zal het Besluit van de Vlaamse Regering (BVR) betreffende toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen zich hiermee verhouden? Welke concrete artikels worden nog toegelaten en/ of uitgesloten? BVR betreffende toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen is verordenend. De beleidslijnen zijn niet verordenend t.o.v. de burger. De doorwerking op vergunningenniveau is niet duidelijk. Het eventueel toelaten van meer mogelijkheden (bovenop BVR betreffende toelaatbare zonevreemde functiewijzigingen) via ruimere gebiedsvisies is bovendien verwarrend (en niet opportuun) voor zowel burgers als gemeentebesturen.
De functiewijziging van leegstaande landbouwsites naar residentiële sites wordt slechts kort vermeld. De beleidslijn besteedt hier nauwelijks aandacht aan, niettegenstaande is dit een zeer belangrijk en ingrijpend aspect op vergunningenniveau bij landelijke gemeentes (zoals Dentergem) in de provincie West-Vlaanderen.
Beleidskader 'Fysisch systeem als basis voor een klimaatbestendige ruimte'
Er wordt veel aandacht besteed aan het onderdeel m.b.t. het water in dit beleidskader. Ervaring leert dat bepaalde visies m.b.t. het water anders zijn van de Provincie dan de Vlaamse Overheid? Dit maakt het niet gemakkelijk voor lokale besturen op vlak van het vergunningenniveau (bv. positieve voorwaardelijke adviezen door de Provincie maar dan beroepen door Departement Omgeving).
Overige opmerkingen:
Het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan blijft geldig tot het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen is goedgekeurd. Door een aanpassing van het decreet op de ruimtelijke ordening worden de ruimtelijke structuurplannen vervangen door ruimtelijke beleidsplannen, ook op Vlaams en gemeentelijk niveau. Een Beleidsplan Ruimte bestaat uit een kernnota (strategische visie op LT) en minstens één beleidskader (acties op KT). Wat indien bepaalde thema's/ beleidskaders niet uitgewerkt worden (Ruimtelijk Structuurplan valt sowieso weg)? Kunnen nieuwe beleidskaders gemakkelijk en spoedig worden toegevoegd, herzien of opgeheven?
Doelstelling: Vanaf 2040 stijgt de verhardingsgraad in West-Vlaanderen niet. De verhardingsgraad dient nu al afgebouwd te worden. De gemeenten dienen dit door te vertalen op vlak van het vergunningenniveau. Hoe kunnen wij dit als gemeente ook meten, opvolgen en monitoren (praktische en eenvoudige tools)?
Er zijn vandaag grote onzekerheden m.b.t. de opmaak van het beleidsplan Vlaanderen en bijhorende beleidskaders die hun doorwerking zullen hebben op provinciaal en gemeentelijk niveau. Zo bestaat er zelfs nog geen conceptnota/ voorontwerp beleidsplan op Vlaams niveau (enkel een strategische visie d.d. 20.07.2018). En zoals reeds aangehaald zijn er verschillende visies op bepaalde vlakken (bv. visie water/ functiewijziging landbouwsites etc.).
Daarnaast zijn er onzekerheden m.b.t. Europese en Vlaamse wetgeving waarvan de impact moeilijk te voorspellen is (stikstof, landbouwbeleid, beleidsplan Vlaanderen…). Dit wordt ook kort vermeld in het ontwerp beleidsplan. Dit maakt het niet eenvoudig voor gemeenten op het vlak van visie, vergunningenniveau etc.
2) Advies ontwerp plan-MER:
Geen advies.
Gelet op de vraagstelling ter zitting door raadslid A. Van de Velde en het antwoord door burgemeester K. Degroote;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad geeft voorwaardelijk gunstig advies m.b.t. het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en geen advies m.b.t. het ontwerp plan-MER. De provincieraad van West-Vlaanderen heeft in de zitting van 20 juni 2024 het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig vastgesteld. De gemeenteraad heeft tot en met 25 mei 2025 de mogelijkheid om advies te geven over het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en het ontwerp plan-MER.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, met inbegrip van alle latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 17 december 2018, met inbegrip van alle latere wijzigingen;
Gelet op de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen omtrent bescheiden wonen en de last bescheiden woningen, o.a. artikel 1.3, §1, 3°, artikel 5.93;
Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 november 2024 houdende het behandelen dossier van de wegenis- en rioleringswerken Kapellestraat - Markegemstraat Wakken;
Gelet op de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 17 januari (omgevingsaanvraag - goedkeuring onder voorwaarden OMV_2024093060 52024-003V) waarbij de aanvraag tot het verkavelen van een grond in 9 loten voor woningbouw met wegenis, gelegen Kapellestraat - Markegemstraat, kadastraal bekend: 4de afdeling, sectie B, nrs. 327C, 324D2, 287V, 336A en 281X, wordt vergund onder voorwaarden;
Gelet dat één van deze voorwaarden luidt als volgt :
- Als de ontwikkelaar kiest voor uitvoering in natura (zelf realiseren), moet hij de last waarborgen door middel van een waarborgsom of door een aankoopoptie voor de gronden ten voordele van een woonmaatschappij of een lokaal bestuur. Het bestuur of de woonmaatschappij kan de optie maar lichten als de last niet is gerealiseerd binnen de 8 jaar. In de aankoopoptie is voor de grond die prijs vastgelegd die geldt ten tijde van de vergunningaanvraag.
- verlijden van de onderhandse akte van de aankoopopties ten bate van een sociale woonorganisatie of een openbaar bestuur als waarborg voor de uitvoering van de bescheiden lasten op de loten 7 en 8.
Gelet op de beslissing van het College van burgemeester en schepenen van 9 mei 2025 houdende de kennisname van de aanvraag tot omgevingsvergunning tot het bouwen van 9 eengezinswoningen (OMV_2025043920 (2025-038)), evenals van de ontvankelijk- en volledigheidsverklaring ervan;
Gelet dat uit deze aanvraag blijkt dat de ontwikkelaar kiest voor de uitvoering van de last uit de verkavelingsvergunning in natura;
Gelet op het aangepast ontwerp van aankoopoptie bescheiden wonen met betrekking tot de loten 7 en 8 in de aanvraag tot omgevingsvergunning tot het verkavelen van de gronden gelegen in het binnengebied tussen de Markegemstraat en de Kapllestraat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing onder de naam 'Aankoopoptie bescheiden wonen Wakken aangepast';
Overwegende dat verkavelingen voor woningbouw tussen 5 en 10 loten een bescheiden last opgelegd krijgen vanaf een grondoppervlakte groter dan een halve hectare;
Overwegende dat de last bescheiden wonen kan uitgevoerd worden in natura, d.w.z. dat de ontwikkelaar de woningen of kavels zelf bouwt en verkoopt of verhuurt op de vrije markt;
Overwegende dat, als de ontwikkelaar kiest voor uitvoering in natura (zelf realiseren), hij de last moet waarborgen door middel van een waarborgsom of door een aankoopoptie voor de gronden ten voordele van een woonmaatschappij of een lokaal bestuur;
Overwegende dat in casu gekozen wordt voor een aankoopoptie ten voordele van een lokaal bestuur;
Overwegende dat het lokaal bestuur de optie maar kan lichten als de last niet is gerealiseerd binnen de 8 jaar;
Overwegende dat bescheiden wonen gaat over woningen en kavels waarvan de omvang beperkt is volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen;
Overwegende dat voor bescheiden woningen of kavels geen beperkingen gelden op de huur- of verkoopprijs en er geen voorrang is voor een bepaalde doelgroep zodat bescheiden woningen en kavels steeds op de vrije markt mogen verkocht of verhuurd worden;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad aanvaardt het aangepast ontwerp van aankoopoptie bescheiden wonen, zoals toegevoegd in bijlage aan deze beslissing, m.b.t. de loten 7 en 8, aangeduid voor bescheiden wonen, in het kader van omgevingsvergunning tot het verkavelen van gronden gelegen in het binnengebied tussen de Markegemstraat en Kapellestraat.
Artikel 2: de gemeenteraad machtigt dhr. K. Degroote, burgemeester en mevr. S. De Clerck, algemeen directeur, tot het vertegenwoordigen van de gemeente Dentergem voor het ondertekenen van deze aankoopoptie bescheiden wonen.
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet dat Sport Vlaanderen diverse raamcontracten en groepsaankopen heeft opgesteld voor outdoor en indoor sportfaciliteiten, sportmateriaal, veiligheid enz.
Gelet dat de Sport Vlaanderen voor deze opdracht diverse bestekken heeft opgemaakt;
Gelet dat er geen specifieke voorwaarden of kosten zijn voor toetreding tot de overeenkomsten die Sport Vlaanderen heeft opgemaakt;
Gelet dat deze groepsaankopen vrijblijvend zijn en dat alle gemeentebesturen hiervan gebruik kunnen maken;
Overwegende dat de gemeentes opgenomen werden om af te kunnen nemen bij deze groepsaankoop;
Overwegende dat een aanbestedende overheid vrijgesteld is van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren, als zij een beroep doet op een aankoopcentrale (artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);
Overwegende dat Sport Vlaanderen diverse overheidsopdrachten heeft toegepast (artikel 38 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten);
Overwegende dat een toetreding tot de bovenvermelde groepsaankoop geen afnameplicht inhoudt;
Overwegende dat het voor gemeente Dentergem interessant en voordelig is om toe te treden tot de bovenvermelde aankoopcentrale om volgende redenen :
Gelet op de toelichting ter zitting door schepen G. Simoens;
BESLIST
Artikel 1: de gemeenteraad beslist om een beroep te doen op de groepsaankopen die Sport Vlaanderen opgesteld heeft, voor waar deze mogelijks interessant zijn.
Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van deze opdrachten.
Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, met inbegrip van alle wijzigingen; in het bijzonder artikel 40;
Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het gemeentelijk reglement tot toekenning van een eenmalige gemeentelijke premie aan 60-plussers voor kleine aanpassingen aan hun enige eigen woning van 18 maart 2010 (in werking getreden op 1 juli 2010);
Gelet dat de voorziene aanpassingen zijn :
Gelet dat deze premie niet langer als hedendaags kan beschouwd worden;
Gelet dat er ook reeds geruime tijd geen aanvragen meer ingediend worden waaruit kan afgeleid worden dat deze premie zijn nut verloren heeft;
Gelet dat aldus vastgesteld wordt dat de premie feitelijk uit zichzelf uitgedoofd is;
Overwegende dat de burgers nog gebruik kunnen maken van :
Overwegende dat bij een opheffing van dit reglement kan afgewogen worden op welke manier er eventueel nieuwe en gepaste instrumenten ter bevordering van het lokaal woonbeleid kunnen uitgewerkt worden;
Overwegende dat binnen het IGS Wonen Regio Tielt enkel nog een gemeentelijke aanpassingspremie van toepassing is in Wingene;
Gelet op de vraagstelling ter zitting door raadslid J. Vandemaele en het antwoord door schepen B. De Keukeleire;
BESLIST
Enig artikel: de gemeenteraad beslist tot opheffing van het gemeentelijk reglement tot toekenning van een eenmalige gemeentelijke premie aan 60-plussers voor kleine aanpassingen aan hun enige eigen woning van 18 maart 2010 (in werking getreden op 1 juli 2010).
Ingevolge het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.
Zij moeten deze vragen ten laatste 2 dagen voor de zitting schriftelijk overmaken aan de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad. De raadsleden hebben het recht om deze voorafgaandelijk ingediende vragen toe te lichten ter zitting.
Op deze mondelinge vragen wordt indien mogelijk tijdens de betreffende zitting geantwoord en ten laatste tegen de volgende zitting.
Deze mondelinge vragenronde handelt over onderstaande punten en kan integraal (inclusief de antwoorden) beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website.
Varia gemeenteraad
De voorzitter sluit de zitting op 21/05/2025 om 20:53.
Gedaan in voormelde zitting
NAMENS DE GEMEENTERAAD
Namens Gemeenteraad,
Sofie De Clerck
Algemeen directeur
Lennart Vanquickenborne
Voorzitter gemeenteraad