Terug
Gepubliceerd op 24/11/2025

Notulen  Gemeenteraad

wo 15/10/2025 - 20:00 Raadszaal

DE GEMEENTERAAD

Na vastgesteld te hebben dat in toepassing van artikel 20 van het decreet over het lokaal bestuur elk raadslid minstens acht dagen op voorhand, de notulen samen met de uitnodiging tot de ver­gade­ring, de dagorde van deze zitting heeft ont­van­gen, en dat in toepassing van artikel 249 elk raadslid minstens veertien dagen voor de vergadering een ontwerp van de beleidsrapporten (indien geagendeerd) met alle bijlagen heeft ontvangen.

GAAT OVER TOT DE DAGORDE

Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
Koenraad Degroote, Burgemeester
Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
Sofie De Clerck, Algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 15/10/2025 om 20:01.

  • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting

    • Goedkeuren van de notulen van de vorige zitting

      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
      Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
      Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur
      Afwezig: Stijn Mannens, Gemeenteraadslid

      Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

      Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018; 

      Gelet op de ontwerpnotulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 augustus 2025;

      In toepassing van artikel 32 van het decreet over het lokaal bestuur wordt een zittingsverslag gemaakt aan de hand van een audioverslag dat gepubliceerd wordt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
      Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      BESLIST 

      Enig artikel: de notulen van de zitting van de gemeenteraad van 20 augustus 2025 worden goedgekeurd. 

  • Openbaar

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Algemene administratie

        • Goedkeuring notariële ontwerpakte voor de verkoop van een deel van een perceel openbaar domein

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Afwezig: Stijn Mannens, Gemeenteraadslid

          Gelet op het Burgerlijk Wetboek, artikelen 1582 tot en met 1701;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, 

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/3 van 3 mei 2019 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 21 augustus 2024 betreffende het akkoord voor de verkoop van een deel van een perceel openbaar domein gelegen op de Markegemsesteenweg ter hoogte van nummer 194, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 1e afdeling sectie B, nummer 99s met een oppervlakte van 19,4 m², aan de heer Koen De Brabandere en mevrouw Isabelle Verkinderen - Markegemsesteenweg 194 - 8720 Dentergem, tegen de prijs van 1800 euro;

          Gelet op voorliggende ontwerpakte, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt het ontwerp van notariële akte goed betreffende de verkoop van een deel van een perceel openbaar domein gelegen op de Markegemsesteenweg ter hoogte van huisnummer 194, en gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger sectie B, nummer 99s met een oppervlakte van 19,4 m², aan de heer Koen De Brabandere en mevrouw Isabelle Verkinderen - Markegemsesteenweg 194 - 8720 Dentergem, tegen de prijs van 1800 euro.

          Artikel 2: de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid wordt verzocht om de authentieke akte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij de ondertekening van de akte en kwijting van betaling te verlenen, na bericht van de financieel directeur.

          Artikel 3: de gemeenteraad geeft de opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om dit besluit verder administratief af te handelen.

        • Fluvius West - Buitengewone algemene vergadering van 16 december 2025: goedkeuring agenda, goedkeuring statutenwijzigingen, goedkeuring van de partiële splitsingen en vaststelling van het mandaat

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Afwezig: Stijn Mannens, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de statuten van Fluvius West;

          Gelet op het feit dat de gemeente voor één of meerdere activiteiten is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West;

          Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 16 september 2025;

          Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 17 september 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 16 december 2025 plaatsheeft in 'Salons De Vrede, Moerdijkstraat 94 te 8480 Ichtegem';

          Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Gelet op het door de Raad van Bestuur opgestelde ontwerp van statutenwijzigingen die worden onderverdeeld in 5 luiken, met name (1) wijziging over de winstverdeling en kostenlasten met betrekking tot de activiteit warmte, (2) wijzigingen ten gevolge van gewijzigde regelgeving, (3) actualiseringen/verduidelijkingen/tekstverfijningen, (4) alsook een voorstel tot partiële splitsing van 15 ex-Havi-tv-gemeenten vanuit Fluvius West naar enerzijds Fluvius Zenne-Dijle en Fluvius-Halle-Vilvoorde en (5) schrapping van bepalingen die niet langer van toepassing zijn;

          Gelet op het niet-bindend advies van de Vlaamse Regering van 23 juli 2025 dat deel uitmaakt van het dossier 'statutenwijzigingen';

          Gelet op het voorstel om de voorliggende statutenwijzigingen in werken te laten treden per 1 januari 2026;

          Gelet op het feit dat de Raad van Bestuur van Fluvius West in zitting van 16 september 2025 de bijzondere verslagen heeft opgesteld overeenkomstig de artikelen 6:86 (wijzigingen voorwerp) en 6:87 (wijziging aandelensoorten) van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen;

          Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Halle-Vilvoorde voorstellen waarbij de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel, en de stad Vilvoorde voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zullen treden en zullen toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius-Halle-Vilvoorde;

          Gelet op de partiële splitsing door overneming die de Raden van Bestuur van Fluvius West en van Fluvius Zenne-Dijle voorstellen waarbij de gemeente Kampenhout voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken uit de opdrachthoudende vereniging Fluvius West zal treden en zal toetreden tot de opdrachthoudende vereniging Fluvius-Zenne-Dijle;

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 19 februari 2025 waarbij mevrouw Rita Delmotte werd aangesteld als vertegenwoordiger en mevrouw Charlotte Vandemoortele als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de (buitengewone) algemene vergadering in de huidige legislatuur.

          Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 16 december 2025:

          1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV met betrekking tot de overgang van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging): 
            1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling;
            2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur en van de Commissaris met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen, met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026;
            3. Goedkeuring van:
              1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Halle-Vilvoorde (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
              2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen;
              3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers;
            4. Aanvaarding van de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde vanaf 1 januari 2026;
            5. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlenging van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
              1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
              2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
              3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
              4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
              5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
              6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
          2. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Fluvius West, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging):
            1. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
            2. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2026.
            3. Goedkeuring van:
              1. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Fluvius West (partieel te splitsen vereniging) om de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 30 juni 2025, met inwerkingtreding per 1 januari 2026 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 30 juni 2025 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2025.
              2. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
              3. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
            4. Aanvaarding van de uittreding van de aansluiting voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout vanaf 1 januari 2026.
            5. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
              1. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 2.a. vast te stellen;
              2. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
              3. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
              4. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2025, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2025;
              5. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
              6. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Buitengewone Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
          3. Statutenwijzigingen:
            1. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 8:86 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
            2. Kennisneming bijzonder verslag van de Raad van Bestuur opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen (WVV);
            3. Kennisneming voorafgaand niet-bindend advies Vlaamse Regering d.d. 23 juli 2025;
            4. Goedkeuring voorstel van statutenwijzigingen (inclusief de wijziging van het voorwerp);
            5. Vaststelling van de opschortende voorwaarden met betrekking tot de statutenwijzigingen;
            6. Verlenen van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om de al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden met betrekking tot het agendapunt 3 vast te stellen;
            7. Verlenen van een machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met mogelijkheid van subdelegatie om de statuten inclusief de bijlagen te coördineren.
          4. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en voor de afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 2 en 3, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 2, 3, 7 en desgevallend 9 en 10 bij authentieke akte te doen vaststellen.
          5. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur van de te ontwikkelen acitviteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2026.
          6. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
          7. Aanvaarding toetreding/uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
          8. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in Leiedal.
          9. Statutaire benoemingen.
          10. Statutaire mededelingen.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 16 december 2025 met bovengenoemde agendapunten goed.

          Artikel 2: de gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijzigingen van Fluvius West goed.

          Artikel 3: de gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang van Fluvius West naar Fluvius Halle-Vilvoorde van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepinen, Roosdaal, Steenokkerzeel en Vilvoorde goed.

          De gemeenteraad verzoekt de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West om de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeenten Asse, Dilbeek, Grimbergen, Lennik, Liedekerke, Machelen, Meise, Merchtem, Opwijk, Pajottegem, Pepingen, Roosdaal, Steenokkerzeeel en Vilvoorde te willen aanvaarden.

          Artikel 4: de gemeenteraad keurt het voorstel van partiële splitsing door overneming inzake de overgang naar Fluvius West naar Fluvius Zenne-Dijle van de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken verbonden aan de gemeente Kampenhout goed.

          De gemeenteraad verzoekt de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West om de uittreding voor de activiteit openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Kampenhout te willen aanvaarden.

          Artikel 5: de gemeenteraad verzoekt de opdrachthoudende vereniging Fluvius West om de nodige bestuurlijk en vennootschapsrechtelijke acties te ondernemen om uitvoering te kunnen geven aan bovenstaande beslissingen van deze gemeenteraad.

          Artikel 6: mevrouw Rita Delmotte, raadslid (vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 16 december 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden)), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen van onderhavige beslissing. 

          Artikel 7: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Goedkeuring aangepaste samenwerkingsovereenkomst met Sint - Andriesziekenhuis (PIT - MUG)

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Afwezig: Stijn Mannens, Gemeenteraadslid

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 20 december 2023 houdende de vervanging van de samenwerkingsovereenkomst inzake 112/PIT; 

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 25 juni 2025 houdende de goedkeuring samenwerkingsovereenkomst met Sint-Andriesziekenhuis (PIT - MUG); 

          Gelet dat het Sint-Andriesziekenhuis in de vorige legislatuur een overeenkomst heeft afgesloten met de steden en gemeenten uit de interventiezone (Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Meulebeke, Wielsbeke, Wingene en Ruiselede) voor de exploitatie van de MUG en de PIT (paramedisch interventieteam); 

          Gelet dat Aalter hiertoe niet bereid was; 

          Gelet dat deze overeenkomst werd afgesloten op 1 april 2023 en eind dit jaar ten einde loopt; 

          Gelet dat in de overeenkomst werd afgesproken dat het ziekenhuis de kosten van de niet-gefinancierde dienstverlening aan de lokale bevolking verzekert en dat het Rode Kruis een jaarlijkse bijdrage zou leveren van 100.000 euro en dat de steden en gemeenten samen jaarlijks 200.000 euro zouden bijdragen;

          Gelet dat de uitbatingskost van het ziekenhuis na deze bijdragen nog ongeveer 300.000 euro bedraagt;

          Gelet dat deze overeenkomst eindigt maar dat het belangrijk is deze dienstverlening verder te verzekeren; 

          Gelet dat gevraagd wordt aan de steden en gemeenten, dus ook aan Dentergem, om de intenties uit de vorige overeenkomst te verlengen; 

          Gelet op het bijgevoegd voorstel waarin volgende intenties zijn opgenomen : 

          • het Sint-Andriesziekenhuis verzekert verder 24/7 de dienstverlening van de MUG en de PIT; 
          • het Rode Kruis is geen partij meer in deze overeenkomst maar er is een afzonderlijke overeenkomst waarbij de inkomsten van de PIT-ritten naar het ziekenhuis komen als compensatie van de wegvallende bijdrage van het Rode Kruis; 
          • de bestaande samenwerking tussen het Rode Kruis en het ziekenhuis voor de ambulance, voor de gedeeltelijke inzet van vrijwilligers en personeel en voor materiaal blijft bestaan (hier blijft de bijdrage van het Rode Kruis in exploitatie vergelijkbaar); 
          • de bijdrage voor steden en gemeenten blijft onveranderd op 200.000 euro per jaar maar kan wel geïndexeerd worden vanaf 2027; 
          • de bijdrage voor steden en gemeenten wordt volgens dezelfde verdeelsleutel jaarlijks verdeeld op basis van het aantal ritten; 
          • indien de PIT en de MUG een betere overheidsfinanciering zouden krijgen (waardoor het tekort in de exploitatie wegvalt), wordt de bijdrage van steden en gemeenten pro rata de winst verminderd;
          • de overeenkomst wordt opgemaakt voor onbepaalde duur omdat er geen intentie is om deze dienstverlening af te bouwen terwijl het Sint-Andriesziekenhuis hoopt dat deze overeenkomst door een betere overheidsfinanciering vanzelf zonder voorwerp zal komen; 

          Gelet dat er sprake is van een verhoging van de indicatieve bijdrage voor Dentergem van 9.609 euro naar 10.714,29 euro vanaf 1 januari 2026;

          Gelet dat begin 2026 de berekening wordt uitgevoerd met de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025 waarna het definitief te betalen bedrag wordt gecorrigeerd;

          Gelet dat vanaf 2027 onmiddellijk zal gerekend worden met de reëel uitgevoerde ritten in 2026; 

          Overwegende dat deze bijdrage noodzakelijk is om deze dienstverlening aan de bevolking te kunnen continueren; 

          Overwegende dat de nodige budgetten hiervoor zullen ingeschreven worden bij de opmaak van het MJP voor 2026 - 2031; 

          Overwegende dat de overeenkomst zoals goedgekeurd in de zitting van de gemeenteraad van 25 juni 2025 op vraag van een aantal besturen herwerkt werd waardoor de jaarlijks te betalen bijdrage herberekend wordt op basis van het aantal ritten van het jaar voordien i.p.v. een berekening voor de volledige legislatuur; 

          Overwegende dat alinea 3 van artikel 3 en artikel 4 in de herwerkte versie bijgevolg gewijzigd zijn t.o.v. de goedkeuring van 25 juni 2025; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt de herwerkte samenwerkingsovereenkomst goed tussen het Sint Andriesziekenhuis Tielt en verschillende gemeenten/steden, waaronder ook lokaal bestuur Dentergem, zoals in bijlage aan deze beslissing toegevoegd.  Deze herwerkte versie vervangt de versie die door de gemeenteraad in haar zitting van 25 juni 2025 werd goedgekeurd.

          Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoeringsmodaliteiten en de burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om deze overeenkomst namens gemeente Dentergem te ondertekenen.

      • Burgerlijke stand en bevolking

        • Ondertekening toetredingsovereenkomst voor opstart digitale aangifte overlijden via eLys-platform

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Afwezig: Stijn Mannens, Gemeenteraadslid

          Gelet op de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU 2016/679);

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018; 

          Gelet op de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van de natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van de persoonsgegevens

          Gelet op het decreet van 14 juli 2025 over het platform voor overlijdensadministratie;

          Gelet dat het digitaal uitwisselingsplatform eLys de administratieve processen en procedures digitaliseert die gepaard gaan met het overlijden van een persoon en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensverdeling tussen alle betrokken stakeholders;

          Gelet op de toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het platform voor overlijdensadministratie tussen de gemeente Dentergem en de naamloze vennootschap het Vlaams Datanutsbedrijf met merknaam Athumi, zijnde een privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap ingeschreven in het KBO met nummer 0795.547.478 met administratieve zetel Havenlaan 88 bus c, 1000 Brussel;

          Gelet dat het protocol werd nagelezen op 8 oktober 2025 en er werd vastgesteld dat het de overeenkomst voldoet aan alle wettelijk verplichte bepalingen (GDPR art. 28) en er een advies DPO werd geformuleerd;

          Overwegende dat het Vlaams datanutsbedrijf met merknaam Athumi een privaartrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse Overheid is met onder meer de de taak om platformen te ontwikkelen en beheren en diensten te verlenen die zorg dragen voor de veilige en gewaarborgde afhandeling van de transacties tussen de betrokken burgers, overheidsinstanties of aanvragers;

          Overwegende dat Athumi een platform aanbiedt voor overlijdensadministratie (eLys) waarbij de noodzakelijke informatiestromen om het administratief proces in verband met het overlijden van een persoon veilig en efficiënt te organiseren;

          Overwegende dat het toetredingsakkoord duidelijke afspraken bevat inzake verantwoordelijkheden, rechten en plichten tussen de verwerkingsverantwoordelijken en de verwerkers;

          Overwegende dat de gemeente Dentergem toetreedt als verwerkingsverantwoordelijke tot de overeenkomst door bijlage 1 in te vullen en de overeenkomst te ondertekenen;

          Overwegende dat door het ondertekenen van de overeenkomst de gemeente zich aansluit bij de beraadslaging en zich akkoord verklaard met de modaliteiten die hierin zijn opgenomen;

          Overwegende dat de gemeente Dentergem en Athumi hun afspraken dienen te formaliseren met betrekking tot de uitvoering en organisatie van deze Verwerking van Persoonsgegevens in deze Overeenkomst voor de Verwerking van Persoonsgegevens;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het platform voor overlijdensadministratie goed.

          Artikel 2: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van de toetredingsovereenkomst.

        • Toekennen nieuwe trouwlocaties

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het bestuursdecreet van 7 december 2018; 

          Gelet op het artikel 165/1 van het Burgerlijk Wetboek, gewijzigd door de wet van 6 december 2022;

          Gelet op de wet van 6 december 2022 waarbij nu ook huwelijken kunnen voltrokken worden op openbare, neutrale plaatsen waarvan de gemeente niet het exclusieve gebruiksrecht heeft;

          Gelet dat de locatie zich op het grondgebied van de gemeente moet bevinden op een openbare en neutrale plaats;

          Gelet dat er 3 nieuwe locaties voorgesteld worden:

          • Sociaal Huis Wakken, Kasteeldreef 1
          • Archief Dentergem, Baljuwstraat 3
          • ontwijde Sint-Alphonsuskapel Wakken, Markegemstraat 57

          Overwegende dat er vanuit de bevolking een groeiende vraag bestaat naar meer neutrale, symbolisch passende locaties voor huwelijksvoltrekkingen;

          Overwegende dat het wenselijk is om naast het gemeentehuis bijkomende neutrale locaties ter beschikking te stellen zodat inwoners meer keuzevrijheid hebben;

          Overwegende dat de locaties voldoen aan de noodzakelijke voorwaarden inzake toegankelijkheid en veiligheid;

          Gelet op de tussenkomst door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag);

          Gelet op de reactie door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad beslist dat volgende bijkomende openbare locaties met neutraal karakter worden aangewezen als officiële trouwlocaties (voltrekken burgerlijk huwelijk) in de gemeente Dentergem:

          • Sociaal Huis Wakken, Kasteeldreef 1
          • Archief Dentergem, Baljuwstraat 3
          • ontwijde Sint-Alphonsiuskapel Wakken, Markegemstraat 57
      • Financien en comptabiliteit

        • Goedkeuring retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen elektriciteit en gas op gemeentelijk openbaar domein

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op de gecoördineerde Grondwet, in het bijzonder artikel 170§4;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 2 februari 2018 betreffende de goedkeuring van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 november 2022 waarbij het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein wordt goedgekeurd (einde termijn: 31 december 2025);

          Gelet op het ontwerp van retributiereglement, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;

          Overwegende dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;

          Overwegende dat de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;

          Overwegende dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van gemeenten;

          Overwegende dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die constant een impact hebben op het openbaar domein;

          Overwegende de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP....;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad keurt het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing, goed voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028.

          Artikel 2: deze beslissing zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet over het lokaal bestuur en wordt aan de toezichthoudende overheid overgemaakt.

        • Vaststelling van de gemeentelijke dotatie 2026 aan de politiezone MIDOW

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het KB van 29 juni 2008 tot wijziging van het KB van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeentepolitiezone;

          Gelet op het ontwerp van politiebegroting voor het dienstjaar 2026, opgenomen als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat 2026 een overgangsjaar is naar de nieuwe fusiezone PZ RIHO & MIDOW;

          Overwegende dat de gemeente Meulebeke de zone verlaten heeft, waardoor de zone nu door vier i.p.v. door vijf gemeenten dient gedragen te worden;

          Overwegende dat de begroting voor het dienstjaar 2026 als volgt wordt voorgesteld: 

           

          Ontvangsten

          Uitgaven

          Saldo

          Gewone dienst

          Eigen dienstjaar

          Vorige dienstjaren

          Overboekingen

          Resultaat van de begrotingsberekening

           

          8.083.632,00 €

          73.003,00 €

          732.528,00 €

           

          8.889.163,00 €

          0,00 €

          0,00 €

           

          -805.531,00 €

          73.003,00 €

          732.528,00 €

          0,00 €

          Resultaat begrotingsrekening 2026

          0,00 €

          Geraamd begrotingsresultaat 2026

          0,00 €

           

           

          Ontvangsten

          Uitgaven

          Saldo

          Buitengewone dienst

          Eigen dienstjaar

          Vorige dienstjaren

          Overboekingen

          Resultaat van de begrotingsberekening

           

          268.350,00 €

          0,00 €

          0,00 €

           

          268.350,00 €

          0,00 €

          0,00 €

           

          0,00 €

          0,00 €

          0,00 €

          0,00 €

          Resultaat begrotingsrekening 2026

          0,00 €

          Geraamd begrotingsresultaat 2026

          90,00 €

          Overwegende dat wordt voorgesteld om de dotatie voor de gemeente Dentergem vast te stellen op 948.224,40 €, wat een stijging betekent van 158.037,40 € (ofwel 20%) ten opzichte van 2025;

          Overwegende dat vanaf dienstjaar 2023, en voorlopig tot en met dienstjaar 2026, een jaarlijkse investeringstoelage wordt toegekend aan de politiezone met als doel de infrastructuur van de politiezone te behoeden voor veroudering; dat deze voor alle gemeenten samen 268.350,00 € bedraagt; dat voor Dentergem de investeringstoelage in 2025 53.816,00 € bedraagt; 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de dotatie van de gemeente Dentergem aan de politiezone MIDOW wordt voor het dienstjaar 2026 vastgesteld als volgt:

          • exploitatietoelage: 948.224,40 €
          • investeringstoelage: 53.816,00 €.

          Artikel 2: de politiezone MIDOW en de hogere overheid ontvangen een kopie van deze beslissing.

        • Opvolgingsrapportering BBC 2025

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 171, 176 en 263;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het voorgelegde opvolgingsrapport dat het gerealiseerde beleid tot en met het tweede kwartaal van 2025 bevat, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Overwegende dat de opvolgingsrapportering het gerealiseerde beleid van het lopende jaar vergelijkt met het geplande;

          Overwegende dat de raadsleden de mogelijkheid hebben om op te volgen hoe ver het staat met de uitvoering van de beleidsdoelstellingen, actieplannen en acties die in het (aangepaste) meerjarenplan zijn opgenomen;

          Overwegende dat de rapportering in de eerste plaats gericht is op de opvolging van de prioritaire beleidsdoelstellingen door te focussen op de uitvoering en de stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen uit het meerjarenplan;

          Overwegende dat de opvolgingsrapportering de raadsleden moet toelaten om ook de evolutie van de uitgaven en ontvangsten van het lopende jaar op te volgen en dat ze daarom ook overzichten over de geraamde en gerealiseerde uitgaven en ontvangsten ontvangen;

          Overwegende dat de raadsleden zo de gerealiseerde bedragen tussentijds kunnen vergelijken met de ramingen in het (aangepaste) meerjarenplan en de benutting van de kredieten kunnen opvolgen;

          Overwegende dat dit cijfermatige gedeelte minstens de volgende elementen bevat:

          • het overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar volgens hun functionele aard, opgesteld volgens het schema J1
          • het vergelijkend overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar volgens hun economische aard, ingedeeld conform de rubrieken van het schema T2

          Overwegende dat de opvolgingsrapportering melding moet maken van de eventuele wijzigingen in de grondslagen en assumpties die het bestuur gehanteerd heeft bij de opmaak van het planningsrapport waarover het tussentijds rapporteert;

          Overwegende dat hetzelfde geldt voor de financiële risico’s;

          Overwegende dat de bovenvermelde minimaal verplichte elementen kunnen aangevuld worden met alle bijkomende informatie die relevant is voor de raadsleden;

          Overwegende dat de raad ook bijkomende inhoudelijke aspecten kan aanreiken waarover hij een periodieke rapportering wil krijgen; dat hij daarbij ook kan bepalen in welke vorm dat moet gebeuren;

          Overwegende dat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd lokaal sociaal beleid voeren en dat ze werken met een geïntegreerde planning en gezamenlijke beleidsrapporten opstellen;

          Overwegende dat het bijgevolg logisch is dat ze aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn één gezamenlijke opvolgingsrapportering presenteren die een beeld geeft van de uitvoering van het beleid (beleidsdoelstellingen, actieplannen, acties) van de gemeente en het OCMW en de financiële weerslag daarvan;

          Gelet op de toelichting ter zitting door schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag);

          Gelet op de vraagstelling door raadslid A. Van de Velde (cfr. audioverslag);

          Gelet op de antwoorden door schepen I. Lambrecht (cfr. audioverslag) en burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag), met aanvullende tussenkomst van schepen Ch. Vandemoortele (cfr. audioverslag); 

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de voorgelegde opvolgingsrapportering tot en met het tweede kwartaal 2025.

      • Leefmilieu

        • I.V.I.O. - Buitengewone algemene vergadering van 15 december 2025: goedkeuring agenda en vaststelling van het mandaat

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op het feit dat de gemeente is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.;

          Gelet op het aangetekend schrijven van I.V.I.O. van 12 september 2025 met betrekking tot de buitengewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 15 december 2025 inzake de statutenwijziging (conform de decretale termijn van 90 dagen);

          Gelet op het dossier met documentatiestukken dat werd toegevoegd als bijlage bij deze beslissing;

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 15 januari 2025 waarbij mevrouw Rita Delmotte, gemeenteraadslid, werd aangesteld als vertegenwoordiger van het gemeentebestuur op de algemene vergadering bij IVIO;

          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          Gelet op het artikel 454 van het decreet over het lokaal bestuur houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen;

          Overwegende de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. van 15 december 2025:

          1. Goedkeuring statutenwijziging
          2. Goedkeuring aanvraag tot definitieve afwijking van het Regiodecreet
          3. Goedkeuring evaluatierapport 2019-2024
          4. Goedkeuring ondernemingsplan 2025-2030
          5. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2026
          6. Goedkeuring budget 2026
          7. Varia
          Gelet op de nagestuurde stukken, na goedkeuring raad van bestuur en uiterlijk 30 dagen voor de algemene vergadering (o.m. evaluatierapport 2019-2024, ondernemingsplan 2025-2030, krachtlijnen 2026 en budget 2026);
          Gelet op de bespreking ter zitten van deze agenda en bijhorende stukken;
          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad neemt kennis van en keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering met bijhorende stukken van I.V.I.O. van 15 december 2025 goed, zijnde:

          1. Goedkeuring statutenwijziging
          2. Goedkeuring aanvraag tot definitieve afwijking van het Regiodecreet
          3. Goedkeuring evaluatierapport 2019-2024
          4. Goedkeuring ondernemingsplan 2025-2030
          5. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2026
          6. Goedkeuring budget 2026
          7. Varia

          Artikel 2: de gemeenteraad keurt de voorgestelde statutenwijziging van de opdrachthoudende vereniging IVIO, de aanvraag tot definitieve afwijking van het Regiodecreet, het evaluatierapport 2019-2024, het ondernemingsplan 2025-2030 en het budget 2026 goed.

          Artikel 3: de gemeenteraad draagt de vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering op om haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.

          Artikel 4: de gemeenteraad gelast het college van burgemeester en schepenen met de uitvoering van voormelde beslissingen, onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan I.V.I.O.

        • Retributiereglement op het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval en met huishoudelijk vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de coördinaten van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit; 

          Gelet op Vlarema dat in de bijlage 5.1.4 de minimum- en maximumgrenzen van de tarieven bepaalt die de gemeenten moeten aanrekenen voor de inzameling van restafval en van sommige fracties van huishoudelijk afval. Deze moeten jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden;

          Gelet dat ons bestuur aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. voor het ophalen en verwerken van afval;

          Gelet dat binnen de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. een ondernemingsplan 2025-2030 is opgemaakt waarbij de prioritaire doelstelling om het restafval te verminderen is opgenomen alsook het maximaal recycleren van het ingezamelde afval; 

          Gelet dat het retributiereglement betreffende de ophaling en verwerking van huishoudelijk en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen principieel werd goedgekeurd in de raad van bestuur van IVIO van 22 september 2025;

          Gelet dat dit retributiereglement als bijlage wordt toegevoegd; 

          Overwegende dat lokaal bestuur Dentergem de kosten voor het ophalen en het verwerken van afval die door de gemeenschap worden betaald, wil terugdringen en het aandeel dat de burger rechtstreeks in deze afvalfactuur dient te betalen wenst te verhogen, overeenkomstig het principe "de vervuiler betaalt"; 

          Gelet op de voorafgaande besprekingen tussen IVIO en afgevaardigden van het gemeentebestuur;

          Overwegende dat de ontvangsten en uitgaven van de gemeente in evenwicht moeten worden gehouden en dat hiervoor het vaststellen van deze retributie noodzakelijk is;

          Overwegende dat overeenkomstig artikel 26 Vlarema de gemeenten de intergemeentelijke vereniging IVIO kan machtigen om de kosten van het beheer van huishoudelijk afval op de afvalproducenten te verhalen, ook als die kosten in de vorm van belastingen of retributies worden verhaald; 

          Gelet dat er nog aanpassingen doorgevoerd werden aan het voorgelegde ontwerp van retributiereglement;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Enig artikel : De gemeenteraad verdaagt dit agendapunt.

      • Personeel

        • Collectieve hospitalisatieverzekering 2026-2029 - toetreding tot het raamakkoord GSD-V

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen; 

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de lokale rechtspositieregeling; 

          Gelet op de beslissing van de gemeenteraad van 16 april 2025 betreffende de deelname aan de raamovereenkomst 'Collectieve-hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten' van de GSD-V vanaf 1 januari 2026;

          Gelet op het bericht van de GSD-V van 25 september 2025 met de mededeling dat de overheidsopdracht inzake een nieuw raamakkoord collectieve hospitalisatieverzekering werd gegund aan Ethias met ingang van 1 januari 2026 voor een periode van 4 jaar met de mogelijkheid tot een verlenging van twee maal 1 jaar; 

          Gelet op het uitvoeringsakkoord voor gemeente Dentergem, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Gelet op de nieuwe verzekeringspolis, toegevoegd als bijlage bij deze beslissing; 

          Overwegende dat de nieuwe polis een kwalitatieve hospitalisatieverzekering aanbiedt en de dekking inhoudelijk grotendeels gelijklopend is aan onze huidige collectieve hospitalisatieverzekering; 

          Overwegende dat er wel aanzienlijke wijzigingen zijn in het bedrag van de premies:

            Basisformule (nieuw) Uitgebreide formule (nieuw)

          Hoofd/nevenverzekerde tem 20j

          € 42,00 € 86,00

          Hoofd/nevenverzekerde 21-49j

          € 84,00 € 172,00
          Hoofd/nevenverzekerde 50-66j € 168,00 € 344,00
          Nevenverzekerde vanaf 67j € 336,00 € 688,00

          Overwegende dat het bestuur momenteel de premie van de verzekering volledig ten laste neemt in de uitgebreide formule voor de hoofdverzekerde;

          Overwegende dat dit een financiële weerslag heeft van € 2952 extra premie op jaarbasis (voorzien budget 2026: € 6336 - nieuw geraamd budget: € 9288);

          Overwegende dat het bestuur er ook voor kan kiezen om enkel de kosten van de basisformule te dragen. De medewerker kan dan mits een zelf te betalen supplement kiezen voor de uitgebreide formule voor zichzelf en zijn gezinsleden (nevenverzekerden). Het geraamd budget op jaarbasis bedraagt in dit geval € 4536 in plaats van € 6336;

          Overwegende dat wordt voorgesteld om te kiezen voor de uitgebreide formule;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

          BESLIST 

          Artikel 1: gemeente Dentergem treedt toe tot de collectieve hospitalisatieverzekering die de GSD-V zal afsluiten. De toetreding zal ingaan op 1 januari 2026.

          Artikel 2: het bestuur neemt de premie van de verzekering volledig ten laste voor de hoofdverzekerde in de uitgebreide formule.

          Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere uitvoering van de beslissing, onder meer de ondertekening van het uitvoeringsakkoord en de polis.

          Artikel 4: een exemplaar van dit besluit wordt overgemaakt aan de GSD-V. 

      • Ruimtelijke ordening

        • Herneming voorlopige vaststelling ontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' na intrekken voorlopige en definitieve vaststelling

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Aniek Van de Velde, Gemeenteraadslid

          Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO), namelijk de artikelen 2.2.18 t.e.m. 2.2.25; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2017 over het geïntegreerde planningsproces voor ruimtelijke uitvoeringsplannen, planmilieueffectrapportage, ruimtelijke veiligheidsrapportage en andere effectbeoordelingen; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 23 september 1997 houdende de definitieve vaststelling van het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 17 december 1997, wat de bindende bepalingen betreft; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 12 december 2003 houdende de definitieve vaststelling van een herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd bij het decreet van 19 maart 2004, wat de bindende bepalingen betreft; 

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 tot definitieve vaststelling van een gedeeltelijke herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen, bekrachtigd voor wat de bindende bepalingen betreft, bij decreten van respectievelijk 17 december 1997, 19 maart 2004 en 25 februari 2011; 

          Gelet op het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen:

          • Waarvan het Witboek Beleidsplan Ruimte Vlaanderen werd goedgekeurd op 30/11/2016); 
          • Waarvan de 'Strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen' werd goedgekeurd op 20 juli 2018; 
          • Waarvan de 'Conceptnota Bouwshift' werd goedgekeurd op 22 februari 2022; 

          Gelet op het ministerieel besluit houdende goedkeuring van het ruimtelijk structuurplan voor de Provincie West-Vlaanderen (PRS-WV) van 6 maart 2002, de eerste partiële herziening dd. 11/02/2014 en de tweede partiële herziening dd. 20 januari 2020;

          Gelet op het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen: 

          • Waarvan het ontwerp 'Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen voorlopig werd vastgesteld op 20 juni 2024 door de provincieraad van de Provincie West-Vlaanderen; 
          • Waarvan het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen samen met het milieueffectenrapport op heden voorgelegd wordt aan het ruimte publiek. Het openbaar onderzoek loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025 waarbij iedere burger reacties kan geven op de inhoud van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen en over de inhoud van het ontwerp Plan-Milieueffectenrapport; 

          Gelet op de beslissing van de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen dd. 26 maart 2009 houdende de goedkeuring van het gemeentelijk structuurplan van de gemeente Dentergem; 

          Gelet op het Koninklijk Besluit van 17 december 1979 over de goedkeuring van het gewestplan Roeselare - Tielt en latere wijzigingen; 

          Gelet op het RUP Oeselgem dat door de gemeenteraad op 18 februari 2015 werd goedgekeurd; 

          Gelet dat het college van burgemeester en schepenen een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) 'Herziening RUP Oeselgem' wenst op te stellen aangezien de vastgestelde knelpunten die de verdere duurzame ontwikkeling van het gebied hypothekeren: 

          • De geldende voorschriften voor de zones woonproject houden een vlotte ontwikkeling op vandaag tegen door de eigendomsstructuur; 
          • De zone voor bedrijvigheid in de Vaerestraat is aan het uitdoven; 
          • De zone voor bedrijvigheid dient herbekeken te worden in functie van een betere en duurzame ontwikkeling, samen met de buffers errond;
          • Herziening voor de zone voor gemeenschapsvoorzieningen in functie van een meer duurzaam gebruik; 
          • Herziening en screening van de voorschriften; 

          Gelet dat het ontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' onderstaande documenten omvat:

          De toelichtingsnota: 

          • Inleiding; 
          • Afbakening en situering; 
          • Feitelijke Ruimtelijke context; 
          • Juridische Ruimtelijke structuur; 
          • Planningskader; 
          • Planningsopties;
          • Effectenonderzoek; 
          • Mogelijke instrumenten en flankerende maatregelen; 
          • Uitleg planopbouw;
          • Op te heffen voorschriften en ruimtebalans; 
          • Verwerking adviezen, opmerkingen en reacties (Startnota, scopingnota en advies en plenaire vergadering)

          Stedenbouwkundige voorschriften: 

          • Art. 0: Algemene bepalingen; 
          • Art. 1: Zone voor centrumbebouwing; 
          • Art. 2: Zone voor residentieel wonen; 
          • Art. 3.: Projectzones; 
          • Art. 4: Zone voor gemeenschapsvoorzieningen; 
          • Art. 5: Zone voor bedrijvigheid; 
          • Art. 6: Bufferzone; 
          • Art. 7: Zone voor natuurontwikkeling; 
          • Art. 8: Zone voor landbouw; 
          • Art. 9: Zone voor waterlopen;
          • Art. 10: Zone voor vijver; 
          • Art. 11: Zone voor openbaar groen; 
          • Art. 12: Openbaar domein; 
          • Art. 13: Specifieke aanduiding bouwkundig erfgoed. 

          Bijlagen

          Gelet dat volgende goedgekeurde geldende verkavelingsvergunningen en wijzigingen worden, voor die delen gelegen binnen het plangebied, opgegeven bij de definitieve vaststelling van dit RUP (zie ook pagina 2 stedenbouwkundige voorschriften). De nummering komt overeen met het kaartje op het bestemmingsplan: 

          1. 2005/12/VK
          2. 2005/58/VK
          3. 2009/08/VK
          4. 2012/28/VK
          5. 658/74/4
          6. 90/42/V
          7. 92/69/V
          8. 97/167/V
          9. 2014/103/VK

          Overwegende dat het RUP 'Herziening RUP Oeselgem' werd opgemaakt volgens de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO); 

          Overwegende dat het geïntegreerd planningsproces bestaat uit vijf fasen, waarbij het resultaat telkens opgenomen wordt in één van de volgende documenten: 

          1. Een startnota; 
          2. Een scopingnota;
          3. Een voorontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan;
          4. Een ontwerp van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan;
          5. Een definitief gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. 

          Overwegende dat in een eerste fase een startnota werd opgemaakt. Tevens werd in de startnota nagegaan of het plan aanleiding kan geven tot aanzienlijke milieueffecten en of het plan een invloed heeft op de risico's en mogelijke gevolgen van een zwaar ongeval in een Seveso-inrichting. Deze startnota werd ter advies voorgelegd aan een aantal instanties en werd onderworpen aan een publieke raadpleging. Er werd een eerste participatiemoment georganiseerd op 25 september 2023. Tijdens de duur van de publieke raadpleging konden er reacties bezorgd worden aan het college van burgemeester en schepenen in de periode van 1 september 2023 tot en met 30 oktober 2023; 

          Overwegende dat in een tweede fase een scopingnota werd opgemaakt waarin de adviezen en inspraakreacties werden verwerkt. Het RUP is niet van rechtswege onderworpen aan de plan-MER-plicht aangezien. Op 3 mei 2024 werd de beslissing ontvangen.

          Het RUP vormt het kader voor de toekenning van een vergunning voor projecten opgesomd in bijlage I, II of III van het Besluit van de Vlaamse Regering van 10.12.2004, nl. een stadsontwikkelingsproject opgenomen in rubriek 10B van bijlage III en een bedrijventerreinontwikkeling opgenomen in bijlage 10A van bijlage III.
          • Het RUP regelt echter het gebruik van een relatief klein gebied op lokaal niveau (totale oppervlakte RUP is 90ha 87a 11ca of 3,5 % van de totale oppervlakte van Dentergem, het houdt een kleine wijziging in, het heeft betrekking op de ruimtelijke ordening.

          • In de buurt van het plangebied bevinden zich geen Vogelrichtlijn- of Habitatrichtlijngebieden zodat er geen passende beoordeling vereist is.

          Het RUP valt onder de screeningsplicht. Deze effectenbeoordeling wordt geïntegreerd in de RUP-procedure. Hierbij werd onderzocht of het plan aanleiding kan geven tot het optreden van aanzienlijke milieueffecten; 

          In de derde fase werd een voorontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' opgemaakt en er werd gevraagd aan de bevoegde adviesinstanties om schriftelijk advies te verlenen. De plenaire vergadering heeft plaatsgevonden op 7 februari 2025. Alle adviezen zijn gunstig of voorwaardelijk gunstig buiten het advies van ANB - ongunstig en werden toegevoegd als bijlage aan deze beslissing; 

          De vierde fase omvat de opmaak van een ontwerp op basis van de adviezen op het voorontwerp en/of verder ruimtelijk onderzoek.

          Het ontwerp RUP werd voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 maart 2025;

          Het openbaar onderzoek van het voorlopig vastgesteld RUP werd georganiseerd van 16 april 2025 tot en met 15 juni 2025. Er werden tijdens het openbaar onderzoek 29 bezwaren ingediend waarvan 26 verschillende en 3 dubbele bezwaren.

          Er werd via het Digitaal Stedenbouwkundig Platform (DSI) advies gevraagd aan het Departement Omgeving en de Deputatie van de Provincie West-Vlaanderen;

          De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en heeft op 3 juli 2025 een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft de gebundelde adviezen en bezwaren aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.

          Als vijfde fase werd ontwerp RUP aangepast o.b.v. het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening tot het definitief RUP;

          Het college van burgemeester en schepenen heeft op 8 augustus 2025 kennis genomen van de gebundelde adviezen en bezwaren, en het definitieve RUP;

          Dit definitief RUP 'Herziening RUP Oeselgem' werd definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 20 augustus 2025;

          Overeenkomstig artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening werd het definitief RUP 'Herziening RUP Oeselgem' samen met het besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de definitieve vaststelling via het DSI bezorgd aan de deputatie van de Provincie West-Vlaanderen en het departement Omgeving;

          Het departement Omgeving merkte op dat er een procedurefout gebeurd is waarbij de adviesvragen na de voorlopige vaststelling niet zijn doorgegaan via het DSI.

          Om deze procedurefout te herstellen dienen de voorlopige vaststelling d.d. 19 maart 2025 en de definitieve vaststelling d.d. 20 augustus 2025 ingetrokken te worden en dient er een nieuwe voorlopige vaststelling te gebeuren om een deel van de procedure te hernemen.

          Dit ontwerp-RUP 'Herziening RUP Oeselgem' (herneming), identiek aan het ontwerp-RUP voorlopig vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 19 maart 2025, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor het hernemen van de voorlopige vaststelling.

          Gelet op de toelichting ter zitting door burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);

          Gelet op de tussenkomst door raadslid B. Vandaele en de reactie van burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);

          Gelet op de tussenkomst door raadslid J. Vandemaele en de reactie van burgemeester K. Degroote (cfr. audioverslag);

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 8 onthoudingen

          BESLIST 

          Artikel 1: de gemeenteraad trekt zijn beslissingen tot voorlopige vaststelling d.d. 19 maart 2025 en definitieve vaststelling d.d. 20 augustus 2025 van het RUP 'herziening RUP Oeselgem' in.

          Artikel 2: de gemeenteraad stelt overeenkomstig artikel 2.2.21§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening het RUP 'Herziening RUP Oeselgem' voorlopig vast (herneming) bestaande uit de bij dit besluit toegevoegde bijlagen:

          De toelichtingsnota: 

          • Inleiding; 
          • Afbakening en situering; 
          • Feitelijke Ruimtelijke context; 
          • Juridische Ruimtelijke structuur; 
          • Planningskader; 
          • Planningsopties;
          • Effectenonderzoek; 
          • Mogelijke instrumenten en flankerende maatregelen; 
          • Uitleg planopbouw;
          • Op te heffen voorschriften en ruimtebalans; 
          • Verwerking adviezen, opmerkingen en reacties (Startnota, scopingnota en advies en plenaire vergadering)

          Stedenbouwkundige voorschriften: 

          • Art. 0: Algemene bepalingen; 
          • Art. 1: Zone voor centrumbebouwing; 
          • Art. 2: Zone voor residentieel wonen; 
          • Art. 3.: Projectzones; 
          • Art. 4: Zone voor gemeenschapsvoorzieningen; 
          • Art. 5: Zone voor bedrijvigheid; 
          • Art. 6: Bufferzone; 
          • Art. 7: Zone voor natuurontwikkeling; 
          • Art. 8: Zone voor landbouw; 
          • Art. 9: Zone voor waterlopen;
          • Art. 10: Zone voor vijver; 
          • Art. 11: Zone voor openbaar groen; 
          • Art. 12: Openbaar domein; 
          • Art. 13: Specifieke aanduiding bouwkundig erfgoed. 

          Bijlagen

          Artikel 3: het college van burgemeester en schepenen wordt gelast het ontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' te onderwerpen aan een (tweede) openbaar onderzoek overeenkomstig de vigerende regelgeving. Het voorstel is om het openbaar onderzoek te organiseren van 31 oktober 2025 tot en met 29 december 2025. 

          Artikel 4: overeenkomstig artikel 2.2.21 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt het ontwerp RUP 'Herziening RUP Oeselgem' (herneming) samen met het besluit van de gemeenteraad onmiddellijk na de voorlopige vaststelling per beveiligde zending en/of het Digitaal Stedenbouwkundig Platform (DSI) bezorgd aan de deputatie, het departement Omgeving en aan de Vlaamse Regering.

          Artikel 5: de gemeenteraad neemt er kennis van dat volgende goedgekeurde geldende verkavelingsvergunningen en wijzigingen, voor die delen gelegen binnen het plangebied, opgeheven worden bij de definitieve vaststelling van dit RUP (zie ook pagina 2 stedenbouwkundige voorschriften). De nummering komt overeen met het kaartje op het bestemmingsplan: 

          1. 2005/12/VK
          2. 2005/58/VK
          3. 2009/08/VK
          4. 2012/28/VK
          5. 658/74/4
          6. 90/42/V
          7. 92/69/V
          8. 97/167/V
          9. 2014/103/VK
      • Sport

        • Goedkeuren van het Huishoudelijk Reglement Sportraad

          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
          Koenraad Degroote, Burgemeester
          Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
          Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
          Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
          Sofie De Clerck, Algemeen directeur

          Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en latere wijzigingen;

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

          Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 19 februari 2025 en de wijzigingen van 25 juni 2025 betreffende de goedkeuring van het aangepast reglement inzake de gemeentelijke adviesorganen;

          Gelet op het huishoudelijk reglement zoals toegevoegd in bijlage;

          Overwegende dat alle leden van de sportraad hun opmerkingen en advies hebben gegeven omtrent dit huishoudelijk reglement in hun vergaderingen van 19 augustus en 9 september 2025, dewelke werden verwerkt in voorliggend ontwerp; 

          Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen er kennis heeft van genomen tijdens de zitting van 10 oktober 2025;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Sofie De Clerck
          Voorstanders: Lennart Vanquickenborne, Koenraad Degroote, Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Bart De Keukeleire, Rita Delmotte, Celine Baeckelandt, Stijn Mannens, Stefanie Persijn
          Onthouders: Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen

          BESLIST 

          Enig artikel: de gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de sportraad goed.

  • Varia

    • Aangekondigde variapunten

      Aanwezig: Lennart Vanquickenborne, Voorzitter gemeenteraad
      Koenraad Degroote, Burgemeester
      Charlotte Vandemoortele, Ives Lambrecht, Gunther Simoens, Schepenen
      Bart De Keukeleire, voorzitter BCSD
      Rita Delmotte, Luc Vercaemer, Tim Van Rijckeghem, Aniek Van de Velde, Bernard Vandaele, Joke Vandemaele, Celine Baeckelandt, Simon Vanquickenborne, Greta Chantrie, Filip Ally, Marleen Lagrange, Stijn Mannens, Stefanie Persijn, Gemeenteraadsleden
      Sofie De Clerck, Algemeen directeur

      Ingevolge het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan.

      Zij moeten deze vragen ten laatste twee dagen voor de zitting schriftelijk overmaken aan de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad. De raadsleden hebben het recht om deze voorafgaandelijk ingediende vragen toe te lichten ter zitting.

      Op deze mondelinge vragen wordt indien mogelijk tijdens de betreffende zitting geantwoord en ten laatste tegen de volgende zitting.

      Deze mondelinge vragenronde handelt over onderstaande punten en kan integraal (inclusief de antwoorden en reacties) beluisterd worden via het audioverslag op de gemeentelijke website.

      Varia gemeenteraad

      1. Infosessie Fluvius West, ingediend door raadslid, A. Van de Velde;
        1. Versterking van het eigen vermogen van Fluvius West : antwoord door schepen B. De Keukeleire
        2. riolerings- & zuiveringsgraad : antwoord door schepen Ch.Vandemoortele
      2. Infosessie IVIO, ingediend door raadslid, A. Van de Velde : antwoord door schepen Ch. Vandemoortele
      3. Werken Heirweg - Mandelbrug, ingediend door raadslid, A. Van de Velde : antwoord door schepen I. Lambrecht

De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2025 om 20:44.

Gedaan in voormelde zitting

NAMENS DE GEMEENTERAAD

Namens Gemeenteraad,

Sofie De Clerck
Algemeen directeur

Lennart Vanquickenborne
Voorzitter gemeenteraad